7. Økonomiske forhold

Ved omdanningen av Televerket til statsaksjeselskap forutsettes det at eiendeler fra staten overføres til « Televerket AS » ved tinginnskudd og at det blir utstedt aksjer som vederlag. Verdisettingen av eiendeler og gjeld i åpningsbalansen må følge de krav som regnskapsloven og aksjeloven setter. Verdiene må ikke overstige de reelle verdiene av eiendeler og gjeld.

       Departementet har med hjelp av Televerket og to konsulentselskap fått utført en verdivurdering av eiendelene.

       De bokførte verdier pr. 31. august 1994 vil bli lagt til grunn ved selskapsdannelsen.

       Totalbalansen vil bli om lag 24,4 mrd. kroner.

       Televerket har foreslått at egenkapitalandelen i åpningsbalansen settes til 50 % av totalbalansen for å sikre tilstrekkelig finansiell styrke i de kommende års konkurransesituasjon. Departementet mener at det ikke er riktig å binde opp så stor egenkapital i « Televerket AS ». Det foreslås at egenkapitalprosenten settes til om lag 41 % eller tilsvarende 10 mrd. kroner, fordelt med 6 mrd. kroner i aksjekapital og 4 mrd. kroner i reservefond.

       Oversikt over åpningsbalansen pr. 1. september 1994 går fram av kap. 7.1.4 i proposisjonen.

       I forbindelse med omdanningen bør Televerket innrømmes en fleksibel overgangsperiode på inntil 2 år for å innfri det statslån som framkommer i åpningsbalansen. Den langsiktige rentebærende gjeld utgjør om lag 9,7 mrd. kroner.

       Staten vil, på samme måte som for andre statsaksjeselskaper, ikke garantere for Televerkets gjeld.

       Det vil bli fastsatt krav til utbytte på egenkapitalen for hvert enkelt regnskapsår på bakgrunn av årsresultatet og etter aksjelovens regler.

       De budsjettmessige konsekvensene går fram av forslag til vedtak.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil understreke at verdisettingen av eiendeler og gjeld i åpningsbalansen må følge de krav som regnskapsloven og aksjeloven setter.

       Flertallet presiserer at verdiene ikke må overstige de reelle verdiene av eiendeler og gjeld. Flertallet har merket seg at verdivurderingen har vært utført av to eksterne konsulentselskaper i samarbeid med Televerket.

       Flertallet har merket seg at Televerket innrømmes en overgangsperiode på inntil 2 år for å innfri de statslån som framkommer i åpningsbalansen.

       Flertallet er enig i at staten ikke garanterer for Televerkets gjeld.

       Flertallet har merket seg at totalbalansen vil bli 24,4 mrd. kroner, hvorav egenkapitalprosenten settes til 41 %, eller tilsvarende 10 mrd. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti slutter seg til departementets forslag.

       Komiteens medlemmer fra Høyre er enig i størrelsen på totalbalansen, men mener at egenkapitalprosenten må vurderes utfra forholdet til bedriftens soliditet og den konkurransemessige fordel det gir å ha en høy egenandel.

       Disse medlemmene vil med bakgrunn i dette foreslå at egenkapitalprosenten settes til 35 % eller tilsvarende 8,5 mrd. kroner.

       Disse medlemmene foreslår:

       « I punkt 2 skal lyde:

       Egenkapitalprosenten settes til 35 % av totalbalansen ».

       Dersom dette forslaget faller, vil disse medlemmene subsidiært stemme for at egenkapitalprosenten settes til 41 %, jf. I punkt 2 i innstillingen.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til følgende svarbrev av 1. juni 1994 fra Samferdselsdepartementet om bl.a. utsettelse av dato for omdanning til AS fra 1. september til 1. november 1994:

       « Det vises til samferdselskomiteens oversendelse av 31. mai 1994, hvor komiteen ber om « en vurdering av konsekvensene av utsetting av omdanning av forvaltningsbedriften Televerket fra 1. september, som foreslått i proposisjonen, til 1. november d.å., og særlig med hensyn til romertall II i forslaget til vedtak.

Budsjettmessige konsekvenser
       En utsettelse av omdanningstidspunktet til 1. november vil medføre en del justeringer av de foreslåtte bevilgninger under kap. 1380 (Ny) og kap. 4380 (Ny), og tilhørende romertall II utkast til vedtak. Dette skyldes at en forlengelse av driften i forvaltningsbedriften har konsekvenser for flere av postene i den foreslåtte åpningsbalansen for Televerket AS. Endringene knytter seg til omløpsmidler, aksjer og andeler og varige driftsmidler på aktivasiden og kortsiktig gjeld, pensjonsforpliktelser og restposten langsiktig gjeld på passivasiden:

Eiendeler       Gjeld og egenkapital
Omløpsmidler 4.350 (+15)   Kortsiktig gjeld 3.190 (+68)
Aksjer og andeler 1.970 (+28)   Langsiktig gjeld 9.634 (-76)
Varige driftsmidler 18.100 (-64)   Avsetning for
        restruktur.kost. 1.000
        Pensjonsforplikt. 596 (-13)
        Egenkapital 10.000
Sum 24.420 (-21)     24.420 (-21)


       Anslaget på åpningsbalansen er basert på bokførte verdier. Faktisk balanse pr. 1. november vil være avhengig av faktisk resultat og regnskapsutviklingen fram mot denne datoen. På omdanningstidspunktet vil det bli foretatt en fullstendig regnskapsmessig avslutning i henhold til aksjelov og god regnskapsskikk.
       Foreløpige tall for 1994 viser at investeringene ligger noe lavere enn tidligere antatt. Tallmaterialet er ikke justert for dette.
       Utsettelsen medfører følgende endringer i romertall II utkast til vedtak:

Kap 1380 (Ny) Etablering av « Televerket AS »
  (jf. kap. 4380)
         90 (Ny) Egenkapital,
        bevilges med kr 10.000.000.000
   91 (Ny)  Langsiktig lån,
        bevilges med kr 9.634.000.000
   92 (Ny) Avsetning til restrukt.kostnader,
        bevilges med kr 1.000.000.000
   93 (Ny) Avsetning til pensjonsforpliktelser,
        bevilges med kr 596.000.000
Kap 4380 (Ny) Avslutning av forvaltningsbedriften
  Televerket (jf. kap. 1380)
   90 (Ny) Overdragelse av
        positiv arbeidskapital,
        bevilges med kr 1.160.000.000
   91 (Ny) Overdragelse av eiendeler,
        bevilges med kr 20.070.000.000


Andre konsekvenser
       Regnskapet for forvaltningsbedriften Televerket pr. 31. oktober vil neppe kunne endelig avsluttes og revideres i løpet av 1994. Det dreier seg her om et fullstendig regnskapsoppgjør som erfaringsmessig tar nærmere tre måneder å gjennomføre. Dette vil i så fall medføre at endelig bekreftet åpningsbalanse for « Televerket AS » ikke vil kunne foreligge før i 1995.
       Valg av 1. september som etableringsdato faller sammen med den ordinære tertialavslutningen for Televerkets regnskap og vil derfor ikke føre til vesentlige ekstrabelastninger for berørt personale. En utsettelse til 1. november vil innebære betydelig merarbeid. Årsrytmen i Televerkets regnskaps- og rapporteringsarbeid vil brytes, og en må arbeide med to regnskapsavslutninger parallelt - det avsluttede regnskap for forvaltningsbedriften og det ordinære regnskap for « Televerket AS » (to måneders drift). »

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti ønsker å gi tillitsmannsapparatet m.m. bedre tid til å forberede seg til omdanningen, og disse medlemmene går derfor inn for å forskyve tidspunktet for omdanning til 1. november 1994.

       Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg til forslaget i proposisjonen om at omdanningen skal skje fra 1. september 1994.

       Disse medlemmene vil derfor foreslå:

       « I punkt 1 skal lyde:

       Forvaltningsbedriften Televerket omgjøres til statlig aksjeselskap fra 1. september 1994. »

« II.

       På statsbudsjettet for 1994 gjøres følgende endringer:

Kap. 1380

(Nytt)  Etablering av « Televerket AS » (jf. kap. 4380)
90 Egenkapital, bevilges med kr 8.500.000.000
91 Langsiktig lån, bevilges med kr 11.210.000.000
92 Avsetning til restrukt.kostnader, bevilges med kr 1.000.000.000
93 Avsetning til pensjonsforpliktelser, bevilges med kr 609.000.000

Kap. 4380

(Nytt)  Avslutning av forvaltningsbedriften Televerket (jf. kap. 1380)
90 Overdragelse av positiv arbeidskapital, bevilges
med kr 1.213.000.000
91 Overdragelse av eiendeler, bevilges med kr 20.106.000.000 »

       Dersom dette forslaget faller, vil disse medlemmene subsidiært stemme for at omdanningen skjer fra 1. november 1994.