5. Forebygging av seksuelle overgrep mot barn

I kap. 5 i meldingen fokuseres det på tiltak som man tror vil medvirke til å redusere tallet på barn som blir utsatt for seksuelle overgrep gjennom oppveksten. I første del av kapitlet blir det reist prinsipielle spørsmål i tilknytning til forebyggingen. Man ser også på risikofaktorer for at det kan forekomme seksuelle overgrep. Dersom man skal kunne forebygge, bør man kunne identifisere faresignal, selv om disse ikke er klare og entydige når det gjelder seksuelle overgrep.

       Tiltak som hovedsakelig er rettet mot barn har fått stor oppmerksomhet, mens tiltak rettet mot voksne er lite utprøvd. Disse vil få større oppmerksomhet i tiden fremover. Bl.a. vil tiltak for å hindre at overgripere gjør nye overgrep, bli vurdert. Tiltak rettet mot allmennheten blir også drøftet.

       Når det gjelder seksuelle overgrep mot barn, er det i liten grad mulig å skille ut klare risikogrupper, verken når det gjelder barn, overgriper eller familie. Faresignalene er mye de samme som er aktuelle i primærforebyggende barnevern og mer generell voldsforebygging.

       Forebygging har i stor grad vært utprøvd i mange land, men evaluering av forebyggingsprogrammene viser ikke dokumenterte effekter av programmene. Lignende virksomhet i Norge vil nå bli evaluert.

       Tiltak rettet mot voksne har i liten grad vært utprøvd. Både av faglige og etiske hensyn bør man nå sette i gang prøveprosjekt i noen kommuner på frivillig basis. Forsøkene må evalueres for å få dokumentert eventuell virkning.

       Behandlingskapasiteten for overgripere er liten og det finnes få eksperter på dette området. Behandling av overgripere er dessuten tidkrevende. Erfaringer fra norske og utenlandske behandlingsopplegg må i større grad evalueres, og Helsedirektoratet vil ta initiativ til å styrke integrering av det norske fagmiljøet. Behandlingskapasiteten vil bli styrket.

       Seksuelle overgrep mot barn er oppsigelsesgrunn for ansatte som ofte kommer i kontakt med mindreårige, og mistanke om overgrep kan være grunn til suspensjon. Departementet varsler at det vil bli sendt ut rundskriv til kommuner og fylkeskommuner og private organisasjoner om hvilke personalpolitiske tiltak regelverket gir grunnlag for i slike saker. Dersom det viser seg nødvendig varsler Regjeringen at det vil bli foreslått lovendringer på dette området. Det varsles også at kan kan bli aktuelt å kreve politiattest ved tilsetting i barnehager og barnevernsinstitusjoner.