4. Kriterier for statens engasjement i regional luftfart

    I kap. 5 i meldingen kommer Samferdselsdepartementet nærmere inn på den regionale luftfartens funksjon, transporttilbud og rasjonelt omfang av flytransport.

       Departementets forslag til kriterier for et statlig engasjement i regional luftfart tar sikte på å opprettholde et tjenlig regionalt luftfartsnett. Statens ansvar for å tilrettelegge den regionale luftfarten vil bli fastlagt gjennom disse kriteriene. Oppgaven fremover blir å anvende disse kriteriene på flyruter og flyplasser.

       Hovedmålet med statens engasjement i regional luftfart vil være å sikre en rask og effektiv forbindelse som knytter distriktene og de sentrale delene av landet nærmere sammen.

       Dersom flyrutenes funksjon og det totale faktiske transporttilbudet i et område skulle tilsi et statlig engasjement, må det vurderes om det er flytransport som best kan tilfredsstille transportbehovet, og om trafikkgrunnlaget er stort nok og næringslivets behov for rask transport kan forsvare et gitt flytilbud.

       Ut fra hensynet til et mest mulig rasjonelt transporttilbud og effektiv bruk av offentlige ressurser, er det en målsetting å unngå at flere transportformer mottar offentlig tilskudd knyttet til å dekke det samme transportbehovet (omfang, anløpssteder etc.), uavhengig av hvilket forvaltningsnivå som står ansvarlig for å subsidiere de ulike transportformene.

       I de tilfeller det vil være riktig å satse på flytransport fremfor andre transportformer i et område må det etter gjeldende regelverk i fremtiden fastsettes krav til ruteføringen med hensyn til kontinuitet, regelmessighet, kapasitet og prisfastsettelse for hvert område. Videre må den teknisk/operative standarden på flyplassene vurderes i forhold til det flymateriell som kan benyttes og det trafikkomfanget som skapes.

       For å få til et mest mulig rasjonelt system av ruter og plasser, er det viktig å vurdere det totale tilskuddsbehovet og om det kan være rasjonelt å samle den flytrafikk som i dag går over flere flyplasser, på én plass. Forutsetningen for å samle trafikken må være at flyplassene dekker tilnærmet det samme transportbehovet innenfor et område. I en vurdering av å samle trafikken bør det således tas hensyn til kostnadsbesparelser når det gjelder flyplassinvesteringer og -drift, effektene på flyrutetilbudet, tilgjengeligheten til flyplassen der trafikken samles, samlet reisetid og passasjergrunnlag.

Komiteens merknader

       Komiteen vil peke på at hovedformålet ved statens engasjement i den regionale luftfarten er å knytte distriktene nærmere sammen med de sentrale delene av landet ved effektive forbindelser.

       Komiteen legger vekt på at luftfarten må ses i sammenheng med andre transportformer, og at det legges til rette for å utnytte ulike transporttilbud.

       Komiteen vil vise til at når det gjelder flyplasstrukturen, må eventuelle endringer forelegges Stortinget til behandling.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, vil peke på at der det i dag er flere flyplasser innenfor et begrenset geografisk område, bør departementet vurdere å samle flytrafikken på en plass, evt. etablere en ny flyplass til erstatning for flere andre.

       Komiteens medlem fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti anser denne meldingas hensikt som å legge rammebetingelsene for regional luftfart i et lengre perspektiv.

       Disse medlemmene ser det derfor som uaktuelt å endre flyplasstrukturen i nær framtid.