1. Innledning

   Til Stortinget.

       Stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Arild Hiim har den 13. februar 1995 fremsatt følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen sørge for at det opprettes en tilfredsstillende beredskap med redningshelikopter i Oslofjord-området så snart som mulig. »

       I begrunnelsen for forslaget vises det til at ved alvorlige skipsulykker i Oslofjorden eller Skagerrak vil det kunne ta opp til 3 ½ time før profesjonelle redningshelikoptre fra Sola kan gi nødvendig assistanse i området. Det foreslås at det etableres en fullverdig redningshelikopterberedskap i Oslofjord-området når 330-skvadronen mottar to nye Sea King-maskiner høsten 1996, og at det som en midlertidig ordning så snart som mulig leies inn et fullverdig sivilt redningshelikopter.

       Redningshelikoptertjenesten ble etablert i henhold til forslagene i St.prp. nr. 33 (1970-1971). I proposisjonen ble det stilt krav til at helikoptrene, uansett hvor ulykken skulle inntreffe, kunne nå frem til stedet innen halvannen times flyging fra beredskapsbase. Vanligvis vil dette ikke være mulig for Oslofjorden eller Skagerrak-området. I proposisjonen het det at i Oslofjorden vil flyredningstjenesten måtte dekkes av Luftforsvarets helikoptre, men disse oppfylte ikke de fastsatte krav til redningshelikoptertjenesten. Oslofjorden har derfor hatt en svak helikopterberedskap, mens forholdene i Skagerrak er bedre på grunn av svensk og dansk beredskap. En forutsatte i proposisjonen at Stortinget skulle få en orientering om erfaringene etter at ordningen med tunge helikoptre i redningstjenesten hadde virket noen tid. Slik orientering er ikke blitt gitt.

       Forslagsstillerne mener spørsmål om helikopterberedskap i Oslofjorden og Skagerrak i de senere år har vært preget av mangel på planlegging og styring. I 1990 ble redningsberedskapen med helikopter for Østlandet og Oslofjorden avviklet. Etter reaksjoner bl.a. fra fiskerihold, ble det besluttet at redningsberedskapen skulle gjenopprettes så raskt som mulig, og et Super Puma-helikopter ble midlertidig innleid. Granskningskommisjonen etter Scandinavian Star-ulykken pekte på at den norske redningshelikopterberedskapen i Oslofjord- og Skagerrak-området var meget utilfredsstillende. Beredskapen har i de 4 1/2 år som har gått etter ulykken vært dårligere enn da katastrofen skjedde.

       I sitt svar på et spørsmål i spørretimen 20. oktober i fjor uttalte justisministeren at det foreløpig ikke er bestemt hvor de to nye redningshelikoptrene som skal leveres i 1996 vil bli stasjonert.

       Det antas at et detasjement av et Sea King redningshelikopter fra Luftforsvarets 330-skvadron på Rygge ikke vil koste over 5 mill. kroner pr. år. Innleie av et fullverdig sivilt redningshelikopter på Torp vil koste anslagsvis 30 mill. kroner pr. år.

       Forslagsstillerne viser til at den meget store skipstrafikk i området innebærer et stort ulykkespotensiale og understreker at det haster med å få opprettet en tilfredsstillende beredskapsbase med helikopter av Sea King-standard i området.