2. Komiteens merknader

       Komiteen mener det er viktig at lokalfjernsynet får bedre, mer stabile og forutsigbare rammevilkår. De må ha mulighet til langsiktig planlegging og til å produsere gode programmer med lokal forankring.

       Komiteen vil understreke at lokalfjernsyn er et viktig supplement til nasjonale og regionale programtilbud. Her presenteres nyheter, informasjon og kulturaktiviteter fra nærområdene. Dette er med på å skape interesse for det som skjer i lokalsamfunnet og nære omgivelser.

       Komiteen viser til at det er kostbart for lokal-TV-selskapene å produsere programstoff. Mange selskaper har store økonomiske problemer. Tillatelsen til å sende reklame, som ble gitt i 1991, har ikke vært tilstrekkelig til å gi lokal-TV-selskapene et trygt økonomisk fundament.

       Komiteen vil peke på at dersom lokal-TV skal få økonomisk mulighet til å produsere lokale programmer, er de avhengig av et samarbeid med sentrale programleverandører.

       Komiteen viser til Innst.S.nr.190 (1994-1995), der en rekke spørsmål i tilknytning til lokalfjernsyn, ble behandlet. Stortingsflertallet fattet ved behandling av denne saken, følgende vedtak:

       « Stortinget ber departementet ta initiativ til utvida samarbeid mellom lokalfjernsyn og TV2. »

       Departementet har fulgt opp Stortingets vedtak, og TV2 A/S har nå inngått samarbeidsavtale med en rekke lokal-TV-selskaper.

       Komiteen viser til at TV2 A/S gjennom avtalen med lokal-TV legger opp til at lokal- TV skal kunne direkte videresende fjernsynsprogrammer fra den foreslåtte TV2-kanalen. Dette innebærer i realiteten at TV2 A/S selv er med på å sette til side nr 3-5 i vedtektene til kringkastingsloven som omhandler direkte videresending.

       Komiteen vil også peke på at dersom bare tilleggskanalen til TV2 A/S skulle få en slik mulighet, vil det kunne gi selskapet en svært dominerende rolle.

       Komiteen konstaterer at det er mange aktører som viser interesse for lokalfjernsyn. Av vedleggene til St.meld. nr. 13 går det fram at bl.a. både TV2 A/S (TV+), TVNorge og Norsk Lokal TV A/S har planer om satsing på lokalfjernsyn. På bakgrunn av dette mener komiteen at det ville være uheldig å bare åpne for at en av disse aktørene skulle få anledning til å inngå et nært samarbeid med lokalfjernsyn.

       Komiteen mener det er riktig å la lokalfjernsynsselskapene selv velge samarbeidspartner ut ifra de forutsetninger det lokale fjernsynsselskapet mener er riktig.

       Komiteen er derfor innstilt på å åpne for direkte uendret videresending av kommersielle satellittkanaler på visse vilkår:

       Lokalfjernsyn som ønsker å knytte seg til en sentral programleverandør gjennom direkte videresending må ha en egen lokalfjernsynskonsesjon. De som bare innehar konsesjon for lokalt undervisningsfjernsyn kan ikke inngå avtale om direkte videresending annet enn til undervisningsformål. Videre må det foreligge en formell avtale mellom lokalfjernsynskonsesjonæren og den sentrale programleverandøren. En slik avtale må inneholde både et samarbeid om kjøp/utveksling av programmer og et samarbeid om kompetanseoppbygging. Netto inntekter fra lokal reklame må tilfalle lokalfjernsynsselskapet. Avtalen må knytte seg til forhold som berører de to parter direkte, og ikke utenforliggende forhold.

       Komiteen har registrert at TV2 A/S har inngått en avtale med flere lokal-TV-selskap. Komiteen forutsetter at TV+ kan samarbeide med lokal-TV-selskap og videresendes i henhold til de vilkår som er lagt for å åpne for direkte, uendret videresending av kommersielle satellittkanaler.

       Komiteen vil understreke at selv om det foregår en direkte videresending må redaktøransvaret være lokalt. Det innebærer at de sentrale programleverandørene som inngår avtale om å bli distribuert på lokalfjernsynsselskapenes sendenett må forplikte seg til å følge norske lover og norske reklameregler. Det er også viktig at lokalfjernsynsselskapenes sendenett ikke fungerer som rene omformere. Derfor må det være en forutsetning for direkte videresending at lokalfjernsynskonsesjonærene har lokale sendinger på hverdager. Disse sendingene må være lokalt produserte program med et reelt lokalt innhold.

       Komiteen er kjent med at NRK er åpen for et samarbeid med ideelle organisasjoner og lokal-TV-konsesjonærer på NRK-2-kanalen. Komiteen støtter dette under forutsetning av at sendingene ikke er reklamefinansiert.

       Komiteen viser til at TV2 i dag er den eneste riksdekkende, etersendte og reklamefinansierte kanalen i Norge med en dekning på ca 93 %. Ved en oppheving av forbudet mot direkte videresending av reklamefinansierte satellittkanaler over lokalfjernsynenes nett, er det viktig at ingen av disse gis anledning til å nå en tilsvarende dekningsgrad. Komiteen mener det derfor er viktig å finne en balanse mellom hensynet til at flere aktører skal kunne konkurrere på like vilkår om å være sentral programleverandør for lokalfjernsyn og hensynet til at ingen skal nå TV2s posisjon over eter og kabel. På denne bakgrunn mener komiteen at ingen av de potensielle sentrale samarbeidspartnere til lokalfjernsyn bør få en total dekning på riksplan som er høyere enn ca 75 % i startfasen, og ber departementet om å utforme et regelverk som ivaretar denne målsettingen. Forutsetningene for denne begrensningen kan endre seg med økt parabolsalg, utbygging av kabel-TV eller annen teknisk utvikling.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, mener at forskrifter og regelverk om dette bør utformes snarest mulig. Flertallet vil understreke betydningen av at dette gjennomføres raskt av hensyn til den situasjonen som flere lokal-TV-selskap er i.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og representanten Roy N. Wetterstad mener det haster med å få utformet et regelverk for samarbeid mellom lokalfjernsynsselskap og sentrale fjernsynsselskap og vil derfor fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen utforme et regelverk for samarbeid mellom lokalfjernsynsselskap og sentrale fjernsynsselskap slik at samarbeid kan iverksettes snarest mulig og senest samtidig med oppstart av NRK-2-kanalen. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til merknader fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti i Innst.S.nr.190 (1994-1995) om TV2 sin enerett til å sende riksdekkende reklamefinansiert fjernsyn fra bakkesender. Det påpekes der at det ikke er uproblematisk å holde fast på dette forbudet både av hensyn til lokal-TV sin økonomi og av hensyn til seerne. Disse medlemmer mente at en i lengden ikke kunne ha en praksis som gjennom lovverket hindrer store seergrupper å ta inn lovlige fjernsynsprogram når de er formidlet på en bestemt måte.

       Komiteen sine medlemer frå Høgre viser til det ovanståande og at det heilt sidan handsaminga av TV2-saka i Stortinget var ein uttalt føresetnad at selskapet skulle ha einerett på riksdekkande reklamesendingar på eter. Desse medlemene viser til St.meld. nr. 24 (1994-1995) og brev frå departementet 8. desember 1995 som gir uttrykk for at dersom den planlagte tilleggskanalen for TV2 får einerett til direkte vidareformidling i lokalfjernsyn, vil det krevja at § 3-5 i forskrift til kringkastingslova vert endra. Desse medlemene legg avgjerande vekt på departementets syn, at forskriftsendring er nødvendig for å kunne oppfylle ønsket om at lokalfjernsynsselskapa skal få stå fritt til å inngå avtale med dei selskapa dei sjølve ønskjer.