1. Sammendrag

     Forslagsstillerne mener Norge på enkelte områder bør gå lenger i å stille sikkerhetskrav til frakt med tankskip enn det som er vedtatt i internasjonale fora. Kravene må gjelde alle tankskip som går innenfor 12 nautiske mil fra norskekysten. Det vises til at FNs sjøfartsorganisasjon IMO for å redusere faren for oljeutslipp bl.a. har vedtatt at det skal innføres doble skrog på alle tankskip i løpet av 25 år. Alle nye skip skal bygges med doble skrog.

       Det hevdes at transport av farlig og forurensende last utenfor vår kyst har økt de siste årene, noe som ikke minst skyldes økende frakt av olje. Til tross for at kysten er så utsatt for forurensning, skjer en stor del av dagens oljefrakter med tankskip med enkle skrog. Mongstad/Sture er en av verdens største oljehavner. Statistikk viser at 55 % av råoljetankerne som la inn til Mongstad i fjor hadde enkelt skrog.

       Man mener dette viser at det er særlig viktig å ha et klart regelverk for frakt av olje og at det haster med å få innført et strengere regelverk. Det er særlig viktig å stille strenge krav for områdene nærmest kysten, de såkalte kystfarvann. Norge må være et foregangsland internasjonalt for å innføre regelverk som ivaretar både sikkerheten for miljøet i kystområdene og for de ansatte ombord på skipene. Man mener at det å kunne dokumentere god sikkerhetsstandard vil også være et konkurransefortrinn for norske skip internasjonalt.

       Det vises til at enkelte land har vedtatt regelverk som går ut over det internasjonale regelverket. USA er et eksempel på dette. Det hevdes at slik situasjonen er i dag kan norskekysten bli et samlingssted for de minst sjødyktige og miljøsikre skip i internasjonal skipsfart. Forslagsstillerne mener at innføring av et strengere regelverk også vil være et viktig bidrag for å hindre at tankskip som ikke tilfredsstiller kravene som er vedtatt i andre land blir satt inn i frakt i våre farvann.

       Følgende forslag fremmes i dokumentet, datert 29. februar 1996:

       « Stortinget ber Regjeringen utarbeide et regelverk for frakt av olje langs norskekysten som sikrer miljøhensyn. Regelverket må bl.a. inneholde:

1. Påbud om at innen år 2000 skal alle tankskip som går innenfor en grense på 12 nautiske mil fra norskekysten ha doble skrog.
2. Innføring av en øvre grense for tonnasje på 180.000 tonn for tankskip som går innenfor en grense på 12 nautiske mil fra norskekysten. »