Departementet legger i proposisjonen fram en
sak om endringer i kommunegrensen mellom Østre Toten og
Vestre Toten kommuner i Oppland fylke. Forslaget innebærer
at tettstedet Kolbu i sin helhet overføres til Østre
Toten kommune, samtidig som en mindre del av Østre Toten
i utkanten av Kolbuområdet blir overført til Vestre
Toten. Endringen blir foreslått iverksatt fra 1. januar
2000.
Etter § 1 i lov av 21. desember 1956
nr. 3 om endring i kommunal inndeling, er det Kongen som har myndighet
til å avgjøre endring i den administrative inndelingen.
Dersom en eller flere av kommunene eller fylkestinget uttaler seg
imot grensereguleringen, og reguleringen heller ikke er av mindre
omfang, må saken forelegges Stortinget som må gi
samtykke til endringen.
I denne saken er kommunene ikke enige om grenseregulering.
Saken legges derfor fram for Stortinget.
Departementet viser til at bakgrunnen for grensereguleringssaken
er en diskusjon om kommunetilhørighet i området
som har pågått i svært lang tid. Grensen mellom
kommunene har et meget særegent løp. Dersom en
kjører med bil gjennom tettstedet Kolbu langs rv 246, krysser
man kommunegrensen hele 9 ganger. Vestre Toten kommune har etter
nåværende grense en "øy" inne i Østre
Toten kommune. Grensen er klart uhensiktsmessig, og medfører
flere praktiske problemer både for kommunene og innbyggerne.
Grensen kompliserer den kommunale tjenesteytingen. Bl.a. blir søppeltømmingen
tungvint når kommunegrensen skifter flere ganger i samme
gate eller område. Hovedproblemet er at grensen krever
en interkommunal barneskole. Dette betyr at barn som er nære
naboer og har gått på samme barneskole, blir fordelt
på to skoler når de kommer i ungdomsskolealder.
De fleste innbyggerne i Kolbu har i en spørreundersøkelse
foretatt av en aksjonskomité, oppgitt at de har sterkere
tilknytning til Lena, kommunesenteret i Østre Toten som
ligger 6 km fra Kolbu, enn til Raufoss som er kommunesenteret i
Vestre Toten og ligger 15 km fra Kolbu. Lena er tettstedet som brukes
mest som handels- og servicesenter. Det er likevel slik at flere
arbeider i Raufoss enn i Lena.
Pr. 1. januar 1998 var det 546 av innbyggerne
i Kolbu som tilhørte Vestre Toten kommune. Dette utgjør
ca. 4 pst. av kommunens innbyggere.
Departementet redegjør i proposisjonen
nærmere for gangen i saken.
Departementet påpeker at de økonomiske
konsekvensene av den foreslåtte grensereguleringen vil
være avhengig av utviklingen i kommunene etter reguleringen,
og av hvordan kommunene organiserer virksomheten sin. Det er ikke
mulig å lage en nøyaktig oversikt over de økonomiske
konsekvensene av grenseregulering mellom Østre Toten og
Vestre Toten. Departementet har likevel satt opp et anslag for endringene
i rammetilskuddet til de to kommunene.
Sammenlignet med rammetilskuddet som kommunene
mottar i 1999, ville Vestre Toten fått om lag 3 mill. kroner
mindre i rammetilskudd dersom Kolbu og Smågarda var overført
til Østre Toten med virkning fra 1. januar 1999. Østre
Toten ville fått en tilsvarende økning i rammetilskuddet
med om lag 3,2 mill. kroner.
Det er vanskelig å si noe om utviklingen
i skatteinntekter etter en grenseregulering. Hvis man forutsetter
at alle innbyggerne i Kolbu og Smågarda betaler like mye skatt
som gjennomsnittsinnbyggeren i Vestre Toten, ville en grenseregulering
ført til at Vestre Toten mister i underkant av 6 mill.
kroner i skatteinntekter, mens skatteinntektene i Østre
Toten ville økt tilsvarende. Det må understrekes
at dette er svært usikre anslag.
På samme måte som det vil
skje en omfordeling av inntekter mellom kommunene, vil det skje
en omfordeling av utgifter. Vestre Toten vil få reduserte
utgifter knyttet til kommunale tjenester til innbyggerne i området,
mens Østre Toten tilsvarende vil få økte
utgifter. Det er vanskelig å anslå nettoeffekten
av inntekts- og utgiftsendringene for de to kommunene, men det er grunn
til å tro at endring i inntekt vil bli om lag motsvart
av endring i utgift for hver av kommunene. Det endelige økonomiske
oppgjøret mellom kommunene vil i samsvar med vanlig praksis
bli foretatt etter at grensereguleringen er vedtatt.
Departementet viser til at det overordnede målet
ved grensereguleringer mellom kommuner er å få til
en hensiktsmessig og tidsmessig administrativ inndeling. Grensen
bør framstå som den mest ønskelige for
kommunene og fylkeskommunen som produsenter og leverandører
av offentlige tjenester. De samme hensyn må tas til innbyggerne
som benytter tjenestene. Til grunn for en avgjørelse om
grenseregulering må ligge en totalvurdering av spørsmålet
om hvilken kommune det aktuelle området naturlig hører
til, bl.a. ut fra geografiske og kommunikasjonsmessige hensyn, som
veisamband, avstander og reisetid. Hva befolkningen i det aktuelle
området mener om spørsmålet er også et
viktig argument.
Departementet er av den oppfatning at det bør
foretas en regulering av grensene i området. Departementet legger
vekt på at et stort flertall (80 pst.) av innbyggerne i
det aktuelle området har gitt uttrykk for et slikt ønske,
samt de praktiske ulempene dagens grense medfører både
for kommunenes tjenesteyting og for innbyggerne.
Departementet mener at den klart beste løsningen
er at tettstedet Kolbu samles i én kommune. Dette vil skape
en mer naturlig arrondering. Ettersom de fleste innbyggerne føler
sterkest tilhørighet til Østre Toten, blir dette
et naturlig valg. Grensen bør i utgangspunktet trekkes
langs skolegrensen for Moen skole, som følger eiendomsgrensene
gjennom det ubebodde skogsområdet som ligger mellom Kolbu
og Vestre Toten.
Et mindre område vil imidlertid overføres
fra Østre Toten til Vestre Toten. Denne delen av grenseforslaget avviker
fra skolegrensen, og forslaget her bør tilpasses eiendomsgrensene.
Departementet viser til at Vestre Toten kommune
i vedtak av 4. februar 1999 ber om at det legges opp til en fortsatt
lokal prosess om grensereguleringen. Med tanke på hvor
lang tid det har pågått diskusjoner om grensene
i dette området, anser departementet det som svært
lite sannsynlig at en fortsatt prosess vil kunne gi enighet om en
hensiktsmessig og framtidsrettet grenseregulering.
Det synes imidlertid å være
enighet mellom de berørte parter om at det er usikkerhet
om innbyggernes oppslutning om grensereguleringen i Smågarda-området. Departementet
vil derfor tilrå at det her brukes noe mer tid på den
endelige fastlegging av grensen. Departementet mener Fylkesmannen
har de beste forutsetninger for å vurdere hvor grensen
bør gå i dette området, og at Fylkesmannen
dermed bør gis fullmakt til å fastsette den nærmere
grensen i øvre del av Smågarda, etter samarbeid
med de to kommunene.
Departementet ser det som rimelig og praktisk
at iverksetting av grensereguleringen skjer fra 1. januar 2000.
Det er et ønske at innbyggerne i Kolbuområdet,
dersom reguleringen blir vedtatt, både skal kunne velge
og bli valgt i sin nye kommune ved kommunestyre- og fylkestingsvalg
i 1999. Størstedelen av valgperioden vil innbyggerne i
Kolbuområdet i så fall høre til sin nye kommune.
Av hensyn til innbyggerne mener derfor departementet
at det her er grunn til å benytte hjemmelen i inndelingsloven § 17
om å gjøre unntak fra gjeldende lov, slik at iverksettingen
blir framskyndet for så vidt gjelder valget. Unntaket innebærer
at en ved kommende kommunestyre- og fylkestingsvalg legger til grunn
at grensereguleringen allerede er gjennomført.