1.1 Sammendrag

Hovedendringene i lov og forskrifter som tilpasser regelverket til den nye regulatoriske situasjonen i telesektoren er fastlagt gjennom behandling i Stortinget.

Samferdselsdepartementet har imidlertid forpliktet seg til å komme tilbake til Stortinget med en vurdering av enkelte teleregulatoriske spørsmål.

I forbindelse med forarbeidet til stortingsmeldingen om enkelte regulatoriske spørsmål i telesektoren avholdt Samferdselsdepartementet et høringsmøte 7. oktober 1998. Departementet holdt da en kort orientering om hvilke teleregulatoriske spørsmål stortingsmeldingen skal omhandle, og berørte parter fikk muligheten til å uttale seg om disse spørsmålene. Berørte parter ble også oppfordret til å komme med skriftlige innspill, noe enkelte gjorde. Merknadene er delvis innarbeidet i meldingen.

Nettressurser m.v.

Stortinget har ved behandlingen av St.meld. nr. 17 (1997-98) Om Telenor AS si verksemd (Innst. S. nr. 123 (1997-98)) bedt Regjeringen gi en oversikt over eksisterende nettressurser inklusive teknologiske løsninger og hvordan disse kan utnyttes og videreutvikles for å sikre tilgang til nye tjenester i alle deler av landet. I dette antas å ligge både kommersielt basert videreutvikling og en vurdering av behovet for utbygging utover dette. En slik redegjørelse er gitt i meldingen.

Valg av tilbyder - Fast operatørforvalg

Brukernes mulighet for valg av tilbyder er et viktig element i konkurransen på telemarkedet. Aktørene er i dag pålagt å tilby en funksjonalitet som innebærer at sluttbruker kan velge tilbyder av teletjeneste pr. samtale ved å bruke et prefiks (firesifret kode) foran det ordinære telefonnummeret. I henhold til gjeldende regelverk er det også bestemt at aktørene skal pålegges å tilby en funksjonalitet som innebærer at bruker kan inngå avtale om at alle samtaler eller alle samtaler av en viss type (f.eks. utenlandssamtaler) skal besørges av en annen tilbyder enn den vedkommende ellers har abonnement hos. Dette gjøres ved avtale om forhåndsprogrammering for ruting av denne type samtaler (fast operatørforvalg). Samferdselsdepartementet redegjør i meldingen for når og hvordan fast operatørforvalg vil bli innført. Det redegjøres også for vedtaket om innføring av nummerportabilitet.

Maksimalprisnivå

1. januar 1997 ble det innført en maksimalprisordning for taletelefoni og leide samband. Det ble lagt til grunn at ordningen skulle vurderes med jevne mellomrom, og på bakgrunn av det har departementet gjennomført en slik vurdering i 1998.

Kostnadsfordelingsordning - Leie av faste aksesslinjer

Telenor AS er pålagt landsdekkende leveringsplikt av offentlig taletelefoni, leide samband og tilknytning til digitalt nett for å sikre husstander og bedrifter over hele landet grunnleggende tjenester. Telemyndigheten har hjemmel til å innføre en ordning som innebærer at nettokostnadene forbundet med levering av offentlig taletelefoni over hele landet fordeles mellom aktørene i markedet. Ifølge Ot.prp. nr. 31 (1997-98) og Innst. O. nr. 33 (1997-98) skal behovet for å innføre en kostnadsfordelingsordning for de pålagte landsdekkende taletelefontjenestene vurderes i løpet av 1998. Samferdselsdepartementet redegjør i meldingen for behovet for en slik kostnadsfordelingsordning og en mulig utforming.

I denne forbindelse har Samferdselsdepartementet også vurdert om det er hensiktsmessig å pålegge Telenor AS å leie ut faste aksesslinjer til konkurrerende aktører. Telenor er allerede i dag forpliktet til å la andre operatører benytte selskapets faste aksessnett. Ved de fleste eksisterende aksessproduktene vil brukerne fortsatt måtte ha et kundeforhold til Telenor, i tillegg til eventuelle andre operatører.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christo-pher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, Thorbjørn Merkesdal, vil understreke at Stortinget ved behandlingen av St.meld. nr. 24 (1998-99) legger viktige premisser for utviklingen av telesektoren i Norge. Nye produkter blir stadig utviklet og forbruket av teletjenester øker, det fører til behov for større kapasitet og raskere overføringsteknologi. De teknologiske og markedsmessige endringene som stadig raskere finner sted innen telesektoren, krever en kontinuerlig vurdering av om lov- og forskriftsverk er tilpasset de utfordringene man står overfor.

Komiteen vil understreke betydningen av at det finnes godt tjenestetilbud over hele landet. Dette er av avgjørende betydning for utdanning, forskning og næringsliv. Dersom en ikke i hele landet til enhver tid kan tilby moderne og gode teletjenester, er det en trussel mot sysselsettingen, velferden og bosettingen. For å oppnå en slik målsetting er det etter komiteens oppfatning avgjørende at hele landet har et telenett med tilbud om bredbåndstjenester til en rimelig pris.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, mener hensynet til forbrukerne har hatt høy prioritet i telepolitikken. Blant annet vil en peke på at teleprisene er blant de laveste i Europa, tross spredt bosetting og spesiell topografi.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener at brukerinteressene har hatt for lav prioritet i norsk telepolitikk fram til i dag. En viktig forutsetning for å oppnå gode tjenester til lave priser er at det er reell konkurranse i telemarkedet. Det krever at husholdningenes og bedriftenes behov settes i sentrum, også i lov- og forskriftsverket.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til behandling av St.prp. nr. 58 (1998-99) Om sammenslåing av Telenor AS og Telia AB, jf. Innst. S. nr. 197 (1998-99), og at det er åpenbart at det vil bli et flertall for avtalen, samt at Stortingets flertall avviser Dokument nr. 8:42 (1998-99) Om utskilling av Telenors nett, og etablering av et selskap for forvaltning av statlige telenett, jf. Innst. S. nr. 196 (1998-99).

Med bakgrunn i dette vil dette medlem i merknader i denne innstilling foreta en subsidiær vurdering av hvilke regulatoriske tiltak som er ønskelig i den aktuelle telepolitiske situasjon. Dette medlem viser i den sammenheng spesielt til pkt. 2.2 i avsnittet om teknologiutvikling hvor vi forutsetter at det ikke er etablert et eget statlig nettselskap.