– Det er
fortsatt et høyt aktivitetsnivå i
kommunesektoren og veksten i kommunesektoren i 1998 anslås til
i underkant av 2 pst. Dette er om lag samme aktivitetsvekst som
i 1995 og 1996, men en betydelig lavere vekst enn i 1997. Først
og fremst har høye investeringer i sykehjemsplasser og
omsorgsboliger opprettholdt aktivitetsnivået. En fortsatt vekst
i antall årsverk på om lag 8 100 bidrar også til
aktivitetsøkningen i sektoren.
– Kommunesektorens løpende utgifter økte
nominelt med 8,1 pst. eller om lag 14 mrd. kroner i 1998. I all
hovedsak skyldes utgiftsveksten at lønnskostnadene økte
med 9,6 pst. Investeringsutgiftene m.m. økte nominelt med
om lag 4 pst. eller om lag 1 mrd. kroner fra 1997 til 1998. Dette
tilsvarer en reell nedgang på om lag 1 pst., men fortsatt
er investeringsnivået høyt.
– I 1998 økte de løpende inntektene i kommunesektoren med
5,6 pst. eller om lag 11 mrd. kroner. Inntektsveksten skyldes både økte
overføringer og skattevekst. Korrigert for endringer i
sektorens oppgaver anslås realveksten til om lag H pst.
– Foreløpige regnskapstall
for 1998 viser et underskudd før lånetransaksjoner på om
lag 5 mrd. kroner. Til sammenligning var underskuddet 1,8 mrd. kroner
i 1997.
– Den økonomiske handlefriheten for fylkeskommunene ble
redusert i 1998. For netto driftsresultat for fylkeskommunene samlet
er det anslått en nedgang fra 2,6 pst. i 1997 til 0,4 pst.
i 1998. Den sterke nedgangen har sammenheng med en betydelig vekst
i driftsutgiftene som følge av økte lønns-
og pensjonsutgifter.
Det generelle inntrykket er at på 90-tallet
har ressursinnsatsen i kommunal virksomhet økt, og at de
leverer flere tjenester enn tidligere.
– I 1997
fikk i overkant av 60 prosent av alle barn mellom 1 og 5 år et barnehagetilbud. Mange plasser ble
frigjort da seksåringene begynte i skolen, og sammenlignet
med året før fikk over 15 000 flere i aldersgruppen
et barnehagetilbud. Mest markant økte tilbudet til ett-
og to-åringer der 40 pst. fikk et tilbud i 1997.
– Årsverksinnsatsen i grunnskolen har vært stabil på om
lag 2 årsverk pr. klasse de siste 6 årene. Samtidig
har også klassestørrelsen på landsbasis
vært om lag konstant med gjennomsnittlig 20 elever. Det
har vært en årlig vekst i antallet plasser i skolefritidsordningen.
I skoleåret 1998/99 hadde om lag halvparten av
1.-4.-klassingene et tilbud i SFO.
– Som året før
var det også fra 1996 til 1997 en økning i årsverksinnsatsen
innen pleie- og om-sorgssektoren målt
i forhold til befolkningen over 67 år. Antall plasser i
alders- og sykehjem har imidlertid gått ned de siste årene.
I 1993 fikk 27 pst. av de eldre over 80 år et tilbud om
institusjonsopphold, mens i 1997 var prosentandelen 24. Samtidig
har andelen av de eldre som mottar hjemmetjenester vært
relativt konstant. Over 4 000 flere mottar imidlertid hjemmetjenester
i 1997 enn i 1996.
– I 1997 ble det registrert 157 000
sosialhjelpsmottagere, noe som er det laveste antallet på nittitallet. Fra
og med 1995 har også antallet langtidsmottagere gått
ned.
– Årsverksinnsatsen
i somatiske sykehus har økt gjennom hele nittitallet. Selv
om antallet sengeplasser i sykehusene er redusert noe i perioden,
har både antallet utskrivninger og antallet polikliniske konsultasjoner økt årlig.
I 1997 ble om lag 660 000 utskrevet fra somatiske sykehus, mot 620 000
i 1992. I samme periode økte antallet polikliniske konsultasjoner
med nesten H million.
– På nittitallet har
det årlig vært en reduksjon i antallet heldøgnsplasser
i psykiatriske institusjoner. I samme periode har imidlertid antallet
polikliniske konsultasjoner økt sterkt, og i 1997 ble det
foretatt nærmere 600 000 konsultasjoner. Økningen
i antall årsverk i psykiatrien må sees i sammenheng med
den sterke veksten i bruk av poliklinisk behandling.
– I inneværende skoleår
har elevtallet i skoler under lov om videregående opplæring
sunket. Også omfanget elever i alt, beregnet i forhold
til et gjennomsnittlig avgangskull i grunnskolen, har blitt redusert
og er i inneværende skoleår 350 pst.
Departementet omtaler også nærmere
i proposisjonen ulike prinsipper for resultatrapportering mellom staten
og kommunesektoren som er lagt til grunn.
De overordnede statlige målene for
kommuneforvaltningen er generelt utformet. I et desentralisert politisk
system er dette både naturlig og nødvendig. Gjennom
resultatrapportering kan en derfor vanskelig si noe eksakt om oppfyllelse
av disse målene. Intensjonen er snarere å belyse
utviklingen i kommunene i forhold til sentrale målsetninger.
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine generelle merknader og merknader under de ulike kapitler
og vil bemerke at det er stort behov for og ønske om både
flere og bedre kommunale og fylkeskommunale tjenester. Skal en kunne
møte denne økte etterspørsel både
i kvalitet og omfang trengs det samsvar mellom oppgaver, ansvar og økonomi;
omorganisering og mer samarbeid mellom etater, sektorer og forvaltningsnivåer.
Dette medlem peker på den
viktige rollen fylkeskommunen har for å kunne gi et helhetlig
og godt kollektivtransporttilbud. Rammetilskuddet er statens bidrag
til dette viktige området. Utviklingen innen lokal rutetrafikk,
billettpriser, tilgjengelighet og miljøkonsekvenser på dette
området, er derfor en direkte konsekvens av de rammer som
blir stilt til disposisjon. Selv om tilskudd til dette er en del
av rammetilskuddet og det i flere år har vært
gjennomført sjablonmessige kutt gjennom flere år
i dette tilskuddet med begrunnelse i innsparingspotensiale ved bruk
av anbud, er det ikke gitt noen tilbakemelding eller rapportering
på verken effekt eller omfang.
Dette medlem mener det er nødvendig å få rapporter
på dette området i forbindelse med kommune-økonomiproposisjonen. Dette
medlem vil be om at dette skjer for framtiden slik at sammenhengen
mellom tjenester og rammetilskudd blir mer synlig.
Dette medlem vil også peke
på rapporter fra TØI viser at kollektivtransporten
i Norge har svært lite offentlige tilskudd og at norske
byer er blant de byene i Europa som får lavest tilskudd.
De siste ti år er tilskuddene kuttet med 600 mill. kroner.
Dette påvirker selvsagt både hyppighet, pris,
kvalitet og tilgjengelighet. Dette medlem mener det
er riktig miljø-, trafikksikkerhets-, helse- og transportpolitikk å ha
et tilgjengelig kollektivtilbud med rimelige priser over hele landet.
Det krever en helt annen statlig medfinansiering enn det som er
i dag.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en opptrappingsplan for statlig tilskudd til kollektivtrafikken.»