Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag
om endrede bevilgninger over statsbudsjettet for 1999, og andre
vedtak for oppfølging, på bakgrunn av jordbruksoppgjøret
i 1999.
I forhandlingsmøte 15. mai kom Norges
Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag fram til enighet med
staten om jordbruksavtale for avtaleperioden 1998-2000, 2. avtaleår.
Den inngåtte avtalen innebærer at avtaleprisene økes
med 330 mill. kroner. Bevilgninger over kap. 1150 økes
med 540 mill. kroner. Kraftfôrkostnadene reduseres med
80 mill. kroner, herav utgjør 67 mill. kroner reduksjon
i avgifter på jordbruksavtalens kap. 4150. Avtalepartene
har videre lagt til grunn at Regjeringen vil fremme forslag om å øke miljøavgiftene
på plantevernmidler med 15 mill. kroner i 2000. Sammen
med Regjeringens forslag i Revidert nasjonalbudsjett om å fjerne
miljøavgiftene på kunstgjødsel, vil dette
gi en netto reduksjon i kostnadene på 150 mill. kroner.
Samlet utgjør dette en økning i jordbrukets inntektsmuligheter
på 1 100 mill. kroner. I tillegg er partene enige om å utbetale
40 mill. kroner av frie midler på avtalen i 1999. Avtalen
har en god distriktsprofil.
For forbrukerne vil prisutslaget av avtalen
bli liten. Økningen i målprisene tilsvarer en økning
i konsumprisindeksen på knapt 0,1 pst., og en økning
i matvareprisindeksen på om lag 1 pst.
Årets jordbruksforhandlinger må ses
i lys av det pågående arbeid med stortingsmeldingen
om landbrukspolitikken som er bebudet i løpet av 1999.
De overordnede retningslinjene for landbrukspolitikken
ble i hovedsak fastlagt gjennom Stortingets behandling av St.prp.
nr. 8 (1992-1993). Departementet har tatt utgangspunkt i at det
er fortsatt bred politisk enighet om at landbrukspolitikken må gi
grunnlag for et aktivt jordbruk i alle deler av landet og derved
bidra til å oppfylle overordnede målsettinger
knyttet til bosetting, miljø og beredskap. Sammen med Norges topografiske
og klimatiske forhold gjør dette et høyt støttenivå nødvendig.
Landbruket og landbrukspolitikken påvirkes av indre og
ytre beskrankninger. WTO-avtalen på landbruksområdet
setter betingelser for den interne landbrukspolitikken både
på kort og lang sikt.
Det fremgår av proposisjonen at det
registrerte arealet har økt med ca. 9 pst. siden 1985. Østlandet
har hatt den laveste arealøkningen. De siste årene
har Agder/Rogaland og Nord-Norge hatt den største
relative økningen i arealet.
Det totale antall bruk i drift i landet har
gått ned i hele perioden fra 1990 til 1998. Gjennomsnittsarealet
pr. bruk var på 135 dekar i 1998. Det økte med
4 dekar både i 1997 og 1998. Andelen leiejord har økt
i hele etterkrigstiden og var 21 pst. i 1998.
Den relative fordelingen av bruk mellom landsdelene er
tilnærmet lik i perioden 1985-98. Produksjonsfordelingen
mellom landsdelene har også vært relativt stabil i
perioden 1985-98. Tallene i proposisjonen viser at Nord-Norge har økt
sin andel av totalproduksjonen for de fleste produksjoner, mens
de har hatt den største nedgangen i antall bruk i drift.
Dette viser at strukturendringen i retning av større bruk
har gått raskest i Nord-Norge.
Bygdeutviklingsmidlene (BU-midlene) skal bidra
til å fremme lønnsom næringsutvikling
på bygdene innen og i tilknytning til landbruket. For 1998
ble fylkene tildelt til sammen 330,4 mill. kroner til utviklingstiltak og
180 mill. kroner til investeringer i tradisjonelt jord- og hagebruk.
Evalueringen av BU-ordningen viser positive
resultater. Satsingen på ny næringsutvikling har
bidratt til en bedre utnytting av gårdens samlede ressurser
og til å styrke inntektsgrunnlaget på bruket.
Evalueringen viser også at BU-midlene brukes i samsvar
med forskrifter og retningslinjer. Samtidig viser undersøkelsen behov
for bedre oppfølging av prosjektene etter finansiering.
I 1997 sto jordbruket for 1,1 pst. av BNP, mens
det sto for 2,8 pst. i 1980. Jordbruket sto for 5,1 pst. av samlet
sysselsetting i 1997 målt som utførte timeverk. I
1985 var andelen 7,9 pst. Jordbrukets betydning er klart større
for sysselsettingen enn for BNP.
For å sikre god rekruttering til næringen
må landbruket være attraktivt, slik at ungdom
av begge kjønn velger landbruket som levevei. Befolknings-
og bosettingsutviklingen virker inn på framtidens rekruttering til
næringen. Rekrutteringen til landbruket er spesiell ved
at eiendomsoverdragelse reguleres innenfor familien gjennom odelsloven.
De fleste gårder overtas av personer som har odelsrett.
I proposisjonen beskrives ulike utviklingstrekk
når det gjelder miljøaspektet ved norsk landbruk,
herunder kulturlandskap, erosjon og bruk av plantevernmidler. Det
pekes også på ulike miljøtiltak som er
iverksatt.
Det ble i jordbruksoppgjøret i 1997
bestemt at det skulle utarbeides et system for markedskartlegging
og markedsovervåking av økologiske produkter.
Det har vært en relativt stor økning
i antallet bruk med økologisk drift eller under omlegging
de siste årene. Økologiske arealer og arealer
under omlegging viser også en sterk økning.
Det er ifølge proposisjonen store problemer
med å få solgt den økende mengde økologiske
produkter. Spesielt vanskelig synes det å være å få solgt økologisk
produsert kjøtt.
Meierileveransen av kumelk er redusert fra 1
837 mill. liter i 1990 til 1 672 mill. liter i 1998, eller ca. 9 pst.
Innenlandsk salg av meieriprodukter er også redusert.
Eggsektoren har lenge vært preget av
overproduksjon og overkapasitet. Markedsoverskuddet er redusert fra
5-6 pst. tidlig på 90-tallet til i overkant av 2 pst. i 1996
og 1997.
Det er registrert en klar økning både
i forbruk og produksjon av kjøtt de siste årene.
Arealet av grønnsaker til salgsproduksjon
har over flere år vært forholdsvis stabilt. Fruktarealet
viser imidlertid en nedgang på 10 pst. fra 1989 til 1998. Utviklingen
av potetareal i drift viser en nedadgående trend.
Kraftfôrkostnader og rentekostnadene
er betydelig redusert fra 1990 til 1995 og er hovedårsaken
til at de totale kostnadene i jordbruket er redusert med vel 10 pst.
i denne perioden. Fra 1997 til 1998 økte kostnadene med
1,5 pst.
Landbruksbefolkningen skiller seg ikke vesentlig
fra andre grupper når det gjelder de samlede inntektene
i husholdningen. Nettoinntekten for brukerfamilien var i 1997 kr
347 500. Undersøkelser viser at gårdbrukere som
ikke hadde inntekter utenfor bruket i 1994 hadde en gjennomsnittlig
arbeidsinntekt på kr 155 000, mens gårdbrukere
med hovedyrket utenfor bruket hadde en tilsvarende inntekt på kr
238 000.
Netto overføringer i faste kroner var
høyest i første halvdel av 1980-årene
og er redusert etter dette. Støttenivået til jordbruket
i Norge er høyt i internasjonal sammenheng. OECDs tall
viser at jordbruksstøtten i Norge utgjør 71 pst.
av produksjonsverdien for 1997, sammenlignet med en verdsetting
til verdensmarkedspris. Norge har sammen med Sveits, Japan og Island den
mest omfattende jordbruksstøtten blant OECD-landene.
Foredling og distribusjon av jordbruksvarer
ligger i hovedsak utenfor jordbruksavtalens virkeområde. Markedsordninger
og handelspolitiske rammebetingelser har imidlertid stor betydning
for næringsmiddelindustri og omsetning.
Primærproduksjonen og foredlings- og
distribusjonsleddene i matvaresektoren påvirker hverandre gjensidig.
Norsk primærproduksjon er avhengig av en konkurransedyktig
næringsmiddelindustri som kundebase. På den annen
side er næringsmiddelindustrien avhengig av råvarer
som er konkurransedyktige både med hensyn til pris og kvalitet.
Myndighetene vil kartlegge og overvåke
matvaremarkedene framover. Hovedmålet med arbeidet er å skaffe,
og å vurdere mulighetene for å skaffe, data om prisdannelsen
og prisutviklingen i matvaremarkedet.
I jordbruksavtalen fastsettes målpriser
på engrosnivå for en rekke sentrale jordbruksvarer.
I den siste tiårsperioden har prisene på matvarer
hatt en svakere økning enn konsumprisindeksen.
Matvaresektoren er gjenstand for betydelige
reguleringsinngrep av landbrukspolitiske og matvaresikkerhetsmessige årsaker.
Endrede råvarepriser i Norge og EU vil påvirke
konkurransesituasjonen for norsk næringsmiddelindustri.
Dersom europeiske råvarepriser faller i forhold til norske,
vil norsk næringsmiddelindustri få forverret sine
konkurransevilkår.
Forbrukerkrav setter viktige rammebetingelser
for norsk landbruk og næringsmiddelindustri. Økt
importkonkurranse krever i økende grad at industrien kan tilby
produkter i tråd med forbrukernes ønsker.
De fire paraplykjedene Norgesgruppen, Hakon Gruppen,
NKL og Reitangruppen har nå til sammen ca. 99 pst. av omsetningen
av dagligvarer gjennom tradisjonelle dagligvarebutikker.
Det vil i tiden framover være behov
for å ha et høyt nivå på næringsmiddelrelatert
forskning finansiert både med private og offentlig midler.
Forskningen må rette seg mot å løse utfordringer
i hele verdiskjeden knyttet bl.a. til forbrukerkrav, marked og kostnadseffektivitet.
Importvernet er ikke gjenstand for forhandlinger
i henhold til jordbruksavtalen og Hovedavtalen. Utformingen av importsystemet
har imidlertid stor betydning for jordbruket. Utformingen av pris-
og markedssystemene i jordbruket må skje innenfor de rammer importvernet
setter. Importvernet er en viktig del av en politikk som skal sette
landbruksnæringen i stand til å ivareta en multifunksjonell
rolle.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-93)
Landbruk i utvikling utformet Stortinget hovedretningslinjer for
norsk landbrukspolitikk. Regjeringen har varslet at den vil komme
med en stortingsmelding om landbrukspolitikken i løpet
av 1999. Tollvernet og internasjonale forhold vil bli behandlet
nærmere i den kommende meldingen.
Gjennom WTO-avtalen ble Norge forpliktet til å legge
om sitt tidligere kvantumsbaserte importregime til ett tollbasert
regime. De tollsatsene som ble beregnet skulle i gjennomsnitt reduseres
med 36 pst. fram til år 2000, og alle tollsatser skulle
minst reduseres med 15 pst.
WTO-avtalen setter klare rammer for norsk landbrukspolitikk
framover. Avtalen innebærer et importsystem som
gir Norge klare rettigheter, men også begrensninger. Regjeringen
viser til at WTO-avtalen setter rammer for norsk landbrukspolitikk
på kort og lang sikt.
Norge har i den forberedende fasen arbeidet
for å påvirke dagsorden og rette fokus på det
multifunksjonelle landbruket både i WTO og OECD. Landbruksdepartementet
har initiert et utredningsprogram om multifunksjonalitet for å kartlegge
og analysere i hvilken grad landbruket er multifunksjonelt, og hvilke
typer virkemidler som er nødvendige for å ivareta
de ikke økonomiske funksjonene i landbruket.
EUs landbrukspolitikk vil indirekte også ha
betydning for Norge framover. EU startet i 1992 en landbruksreform
som innebar at prisene for korn, melk, meieriprodukter og storfekjøtt
ble foreslått senket. Landbruket i EU vil også etter
Agenda 2000 få en betydelig støtte. Prisstøtten
blir redusert og den direkte støtten økes utover
dagens nivå.
Som en del av et samlet virkemiddelsystem ser Regjeringen
det som avgjørende at importsystemet sammen med øvrige
virkemidler er utformet slik at produksjon, foredling og omsetning
av norske jordbruksvarer kan opprettholdes og videreutvikles. Norge har
i likhet med andre industriland et toll-preferansesystem overfor
utviklingslandene (GSP).
I Revidert nasjonalbudsjett 1999 legges det
opp til å gjennomføre en ekstern utredning for å belyse
ulike sider ved importen av kjøtt fra de minst utviklede
landene (MUL). Det vil bli utredet en auksjonsordning for importkvoten
av storfekjøtt fra MUL-land på 2 700 tonn i år
2000.
Departementet peker på at Norges topografiske
og klimatiske forhold, politiske målsettinger om bosetting og
aktiv jordbruksdrift over hele landet, samt miljøhensyn,
gjør et høyt støttenivå i landbruket
nødvendig. Innenfor disse rammene må det imidlertid
søkes etter bedre og mer effektive virkemidler i politikken.
Ved Stortingets behandling av fjorårets jordbruksoppgjør, ble
det gitt tilslutning til dette.
For å sikre at retningslinjene og målsettingen
som er satt følges opp, er det fortsatt nødvendig
med omstillinger i norsk landbruk. Et kostnadseffektivt investeringsnivå,
en effektiv bruk av arbeidskraften, reduserte driftskostnader, tilpassing
av produksjonen til markedet og en konkurransedyktig norsk næringsmiddelindustri
er en forutsetning for å få til en ønsket
inntektsutvikling i landbruket.
Landbruksdepartementet har iverksatt et forprosjekt i
samarbeid med aktørene i produksjons- og distribusjonskjeden
for å kartlegge priser og prisdannelsen i matvarekjeden.
Regjeringen vil legge betydelig vekt på at markeds- og
konkurranseforholdene gjennom hele matvarekjeden skal gi en kostnadseffektiv
produksjon og distribusjon, og vil følge med i utviklingen
i de ulike kjedene i matvarebransjen.
Regjeringen vil videre stimulere til produksjon
og foredling som i større grad utnytter lokale produktvarianter
og nisjer i markedet og til produksjon av andre varer og tjenester
med utgangspunkt i brukerfamiliens og brukets samlede ressurser.
Regjeringen legger stor vekt på å videreføre
forbrukerorienteringen av landbrukspolitikken. I den bebudede stortingsmeldingen
vil det bli vurdert å utforme en særskilt handlingsplan
for oppfølging av disse spørsmålene.
Den inngåtte avtalen for avtaleåret
1999-2000 legges det til rette for at jordbruket skal kunne følge
med i den generelle inntektsutviklingen i samfunnet. Elementene
som inngår i rammen vil gi økte inntektsmuligheter
i jordbruket på i alt 1 100 mill. kroner for avtaleåret
1999-2000. I tillegg er partene enige om å utbetale 40
mill. kroner av frie midler på avtalen i 1999. Til sammen
blir dette 1 140 mill. kroner.
I tabellen nedenfor er hovedtallene i avtalen
gjengitt:
Tabell: Disponering av midler og endring i jordbrukets
inntektsmuligheter
| Virkning i 1999 | Full virkning |
Avtaleprisendringer, mill.
kr | 215 | 330 |
Bevilgningsendring, kap.
1150, mill. kr | 270 | 540 |
Redusert kraftfôrkostnad
(4150 og toll, mill. kr | 40 | 80 |
Engangsutbetaling av frie
midler, mill. kr | 40 | |
Avgiftsendringer gjødsel
og plantevern, mill. kr1 | 01) | 150 |
SUM mill. kr | 565 | 1
100 |
Reduserte kostnader kornhåndtering,
mill. kr | 15 | |
Årsverk | 80 600 | 80 600 |
Inntektsvirkning i kroner
pr. årsverk | 7 200 | 14 000 |
Beregnet inntektsendring
før oppgjør 98-99 | - 3 300 | |
Inntektsutvikling 98-99,
etter oppgjør | 3 900 | |
Inntektsutvikling, prosent
| 2,8 pst. | 10 pst.2 |
1) Fjerning av kunstgjødselavgiften
er ikke medregnet i inntektsvirkningen for 1999.
Halvt utslag i 1999 tilsvarer et tillegg på 0,7 pst.
i ekstra inntektsutvikling fra 1998 til 1999.
2) Full virkning regnet i forhold til 1999,
før oppgjør.
Med dette opplegget legger Regjeringen til grunn
at jordbruket, i avtaleperioden samlet, skal ha forutsetninger for å få en
inntektsutvikling på linje med andre grupper i samfunnet.
Isolert sett tilsvarer økningen i målprisene
en økning i konsumprisindeksen på knapt 0,1 pst.
og en økning i matvareprisindeksen på knapt 1
pst. Markedssituasjonen gjør at det vil være krevende å ta
ut målprisøkningene i markedet.
I jordbruksavtalen er partene enige om at det
er viktig at tilskuddene går til aktive brukere. En utvikling mot
at eiendommer drives av andre enn de som mottar tilskudd, er ikke ønskelig.
Etablering av en ordning med tidligpensjon for
jordbrukere for å lette generasjonsoverganger i næringen og
styrkingen av de øvrige velferdsordningene i landbruket
er viktige prioriteringer i Regjeringens arbeid for å sikre
den langsiktige rekrutteringen til næringa.
Det er ikke bare pris på råvarene
som har betydning for den jordbruksbaserte næringsmiddelindustriens konkurranseevne.
Det er også svært viktig med utvikling av nye
produkter og nye kostnadsbesparende produksjonsmetoder.
Utformingen av landbrukspolitikken har etter
departementets mening konsekvenser for helse- og ernæringstilstanden
i samfunnet. Partene er enige om å øke avsetningen
til frukt og grønt i skolen fra 1,5 mill. kroner til 7
mill. kroner.
Stortinget har vedtatt at Statens Kornforretning (SKF),
Omsetningsrådet, Fraktkontoret for slakt og deler av Statens
Landbruksbank (SLB) skal samordnes, jf. Innst. S. nr. 89 (1998-99).
Landbruksdepartementet legger opp til at den
nye virksomheten blir et statlig forvaltningsorgan underlagt Landbruksdepartementet
og budsjetteres på statsbudsjettet på ordinær
måte med en 01-post. Det tas sikte på å iverksette
omorganiseringen fra 1. juli 2000.
Stortinget behandlet 18. februar 1999 Innst.
S. nr. 89 (1998-99) vedrørende St.prp. nr. 1 Tillegg nr.
6 (1998-99) og besluttet bl.a. at Statens landbruksbank avvikles som
egen virksomhet og at de økonomiske virkemidlene knyttet
til finansiering av tradisjonelt landbruk og nye næringer,
som i dag ivaretas av Statens landbruksbank og Landbrukets utviklingsfond,
overføres til SND. Departementet redegjør i proposisjonen
hvordan Stortingets vedtak blir fulgt opp.
Det vil bli fremmet en egen odelstingsproposisjon høsten
1999 om opphevelse av lov om Statens landbruksbank og andre nødvendige
lovendringer i forbindelse med overføringen til SND. Budsjettmessige
forhold vil bli fremmet i St.prp. nr. 1 eller en tilleggsproposisjon
til denne, høsten 1999.
BU-midlene er det sentrale virkemiddelet for å fremme
lønnsom næringsutvikling innen og i tilknytning
til landbruket. Størstedelen av midlene til utviklingstiltak
innvilges på fylkesnivået. De sentrale BU-midlene
nyttes til prosjektvirksomhet og tiltak av landsomfattende og fylkesovergripende
karakter.
Rapporter fra fylkene viser at etterspørselen
etter støttemidler til investeringer i tradisjonelt jord-
og hagebruk er langt større enn det rammene gir rom for. På bakgrunn
av dette er rammen for investeringsstøtte til tradisjonelt
jord- og hagebruk foreslått økt i budsjettet for år
2000.
Det er behov for å redusere det totale
melkevolumet som produseres. Dette tilsier at all melkekvote som
blir innmeldt for salg i 1999 blir trukket inn. Det er et markedsmessig
behov for å redusere produksjonen med ca. 50-60 mill. liter
i løpet av 1999.
Samdrifter som driftsform gir økt fleksibilitet
og økt mulighet til å ta ut ferie og fritid for
deltakerne. Det har vært en betydelig økning i
antall samdrifter i melkeproduksjon. Ved sammenslåing av
bruk eller kjøp av kvote er det satt en øvre grense
ved 130 000 liter.
For nyetablering av samdrifter i melkeproduksjon settes
det en grense på maksimalt 3 medlemmer pr. samdrift med
virkning for søknader etter 15. mai 1999. Øvrige
spørsmål knyttet til samdrifter vil bli behandlet i
stortingsmeldingen om landbrukspolitikken.
Omsetningsrådet har vedtatt at TINEs
forsyningsplikt ved nyetableringer skal begrenses til 50 pst. av råvarebehovet,
og maksimalt 17,5 mill. liter årlig i de tre første
driftsårene.
Den nye markedsordningen for melk har nå virket
i 2 år. Selv om ordningen i hovedsak har virket etter hensikten, ønsker
departementet å foreta en gjennomgang av pris- og utjevningssystemet
i ordningen og vurdere noen endringer.
Selv om det ble gjennomført enkelte
justeringer av virkemidlene i markedsordningen for korn etter jordbruksoppgjøret
i 1998, finner Landbruksdepartementet at markedsordningen for korn
fortsatt ikke fungerer tilfredsstillende på flere områder.
Det er etter Landbruksdepartementets mening
nødvendig å vurdere tiltak for å redusere
kostnadsnivået når det gjelder omsetning og foredling
av korn og kraftfôr. Det bør legges stor vekt
på at nye tiltak utformes med sikte på at målsetningene
i korn- og kraftfôrpolitikken ivaretas, herunder hensynet
til å sikre et tilstrekkelig importvern for norskprodusert
korn.
Partene har ved årets jordbruksavtale
utformet en bred strategi for videreføring og styrking
av miljøinnsatsen i jordbruket. Denne strategien omfatter
både kortsiktige og langsiktige tiltak. Det er forutsatt
at de langsiktige virkemidlene følges opp i landbruksmeldingen.
Regjeringen vil bidra til videre utvikling av
forebyggende tiltak rettet mot sau- og reindriftsnæringen. Regjeringen
legger vekt på dialog og medvirkning i forhold til de som
bor og har næringsinteresser i områder med rovvilt.
En legger videre stor vekt på målrettet og differensiert
forvaltning av de store rovdyrene.
Økologisk landbruk vil bli gitt en
bred behandling i den kommende stortingsmeldingen om landbrukspolitikken.
Omfanget av økologisk landbruk og omsetting av økologiske
produkter vil bli vurdert i denne meldingen.
Erfaringen viser at omleggingen til økologisk
produksjon øker sterkt, samtidig er det en betydelig nedgang
i andelen av produkter som omsettes som økologisk i markedet
(under 20 pst. av den økologiske kjøttproduksjonen
og bare en tredjedel av melkeproduksjonen kommer fram til forbrukerne
som økologisk merkede varer). Partene peker derfor på at
det nå er nødvendig å konsentrere innsatsen
om å øke etterspørsel og omsetting av
allerede eksisterende kjøtt- og melkeproduksjon. Samtidig
er det nødvendig å arbeide for å øke åpenåkerproduksjonen
for å dekke etterspørselen etter korn, kraftfôr,
grønnsaker og poteter.
Partene ser behovet for en felles strategi for å utvikle etterutdanningstilbud
som retter seg mot jordbrukere som selvstendig næringsdrivende
og er enige om å arbeide videre med dette.
I stortingsproposisjonen foreslås endringer
i statsbudsjettet for 1999 som følger av de bestemmelser
som inngår i den inngåtte jordbruksavtalen for
avtaleperioden 1998-2000, 2. avtaleår. Utslagene for budsjettet
er beskrevet nedenfor:
Bruttobevilgningene i 1999 for kap. 1150 Til
gjennomføring av jordbruksavtalen, vil bli økt
med:
269 668 000 kroner fra 12 437 992 000 kroner til
12 707 660 000 kroner.
Brutto inntektsbevilgning for kap. 4150, post
80 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m., vil bli
redusert med: 33 695 000 kroner fra 109 800 000 kroner til 76 105
000 kroner.
I tillegg foreslås at det på kap.
4150 opprettes en ny post 70 Tilbakeføringer fra Fondet
for katastrofeordningen i planteproduksjon m.m., som bevilges med
20 000 000 kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mimmi Bæivi, Bjarne Håkon Hanssen, Kjell Opseth,
Torstein Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge
Kongshaug, viser til at det foreligger en ferdigforhandlet
jordbruksavtale mellom staten, Norges Bondelag og Norges Bonde-
og Småbrukarlag. Avtalen innebærer at bevilgningene
over kap. 1150 økes med 540 mill. kroner ved full virkning. Målprisene økes
med 330 mill. kroner I tillegg reduseres kraftfôrkostnadene
med 80 mill. kroner og det foretas en engangsutbetaling av frie
midler i 1999 med til sammen 40 mill. kr. Videre har komiteen merket
seg at Regjeringen i St.prp. nr. 67 (1998-99) Omprioriteringer og
tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 1999, foreslår
bortfall av miljøavgift på kunstgjødsel.
Videre at det i samme forbindelse legges opp til å heve
avgiften på plantevernmidler. Komiteen har
merket seg at virkningen av en slik omlegging vil være
150 mill. kroner i reduserte kostnader for landbruket.
Komiteen viser til at Regjeringen
vil legge fram en egen stortingsmelding om landbrukspolitikken høsten
1999. I denne meldingen legges det opp til en bred gjennomgang av
flere landbrukspolitiske utfordringer, ikke minst sett i et forbrukerperspektiv. Komiteen finner
det derfor naturlig at man i forbindelse med behandlingen av jordbruksoppgjøret
for 1999 i stor grad avventer å ta stilling til ulike problemstillinger inntil
behandlingen av den bebudede stortingsmeldingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
vil likevel understreke at den profil årets oppgjør
har fått er i tråd med målene om å ivareta
et distriktsbasert, småskala og miljøvennlig landbruk.
Oppgjøret synliggjør landbrukets mangesidige oppgaver,
der opprettholdelse av bosetting og ivaretakelse av kulturlandskapet
har avgjørende betydning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
systemet med jordbruksavtaler mellom staten og organisasjonene må avvikles.
I en nedbyggingsfase for støttetiltak og jordbrukssubsidier
bør bevilgninger foretas over det ordinære statsbudsjett uten
forutgående forhandlinger.
Disse medlemmer vil likevel,
som et subsidiært standpunkt, stå sammen med andre
partier i merknader og viser for øvrig til partiets hovedmerknad
og prinsipale holdning.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er en sentral oppgave for landbruket å produsere kollektive
goder som matvaresikkerhet, kulturlandskap og spredt bosetting.
Virkemidlene i landbrukspolitikken må i økende
grad sees i sammenheng med denne målsettingen. De offentlige
tilskuddene til landbruket må rettes mest mulig direkte
mot de godene samfunnet ønsker landbruket skal produsere.
For å nå målene om matvaresikkerhet,
kulturlandskap og spredt bosetting ønsker disse
medlemmer derfor at den statlige støtte konsentreres
om fem hovedtyper av virkemidler:
– arealstøtte
– husdyrstøtte
– årsverkstilskudd
– distriktstilskudd
– frakttilskudd
Komiteens medlemmer fra Høyre har
merket seg at det i St.prp. nr. 75 (1998-99) vises til St.prp. nr.
8 (1992-93) og til Regjeringens felleserklæring om målene
for utformingen av landbrukspolitikken og virkemiddelbruken i tilknytning
til dette.
Disse medlemmer mener utviklingen
viser at de mål som Regjeringen legger til grunn for utformingen av
landbrukspolitikken slik den trekkes opp gjennom forslaget til årets
jordbruksavtale, stiller næringen overfor krav den ikke
kan oppfylle.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til de utfordringer næringen stilles overfor
med hensyn til tilpassing til de rammevilkår som følger
av internasjonale prosesser som også berører norsk
landbruk. Samtidig møter næringen nasjonale krav
om reduserte næringsoverføringer og at det etableres
konkurransedyktige priser, råvarepriser og lavere matvarepriser, både
av hensyn til norske forbrukere, norsk næringsmiddelindustri
som råvareavtaker og for å kunne sikre nødvendige
markedsandeler på eget hjemmemarked.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til Høyres tidligere forslag, både
ved behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-93), ved behandlingen av
St.prp. nr. 1, Landbruksdepartementets budsjetter i de påfølgende år
og ved de årlige behandlingene av jordbruksoppgjøret
i Stortinget.
Disse medlemmer peker på at
en viktig forutsetning for at landbruket skal kunne oppfylle de
mange ideelle fordringer næringen pålegges må være
at denne gis adgang til gjennomføring av en nødvendig
strukturutvikling, både i primærjordbruket og
i foredlingsindustrien. Etter disse medlemmers syn
har ikke jordbruksavtalene fått en utforming og blitt praktisert på en
måte som har ivaretatt disse hensyn.
Disse medlemmer viser til at
næringens rolle som garantist for bosetting, sysselsetting
og gjennomføringen av en "helhetlig bygdepolitikk" i stadig
mindre grad er i samsvar med ideelle politiske målsettinger.
Når det relative inntektsnivå for næringen
synker og den generelle kostnadsutvikling ikke kan dekkes inn gjennom
kostnadssenkende tiltak, bl.a. i form av nødvendige strukturendringer
fordi disse bremses av den generelle landbrukspolitikk, rammer dette
først og fremst bruk der landbruksinntekten utgjør
hoveddelen av familiens skattbare inntekt.
Komiteen viser til at norske
matvarepriser er under press. Grensehandelen var i 1998 rekordhøy. Utviklingen
så langt i 1999 tyder på at det også i år
blir en svært stor handelslekkasje til våre naboland
Sverige og Danmark. Fra flere hold blir det pekt på at
lokkevarer som alkohol og tobakk er viktige årsaker til
denne utviklingen. Komiteen er enig i dette, men
vil understreke at forskjellen i matvarepriser også har
en svært stor betydning for økningen i grensehandelen. Særlig
gjelder dette prisforskjellen på kjøtt og meierivarer. Komiteen viser
videre til de beslutninger som EU har fattet i tilknytning til sin
Agenda 2000. Der er det etablert målsettinger om prisnedgang
på EUs jordbruksvarer i størrelsesorden 15-20
pst. i løpet av en 5-års periode.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre mener
at norsk landbruk i lengden ikke kan basere seg på at Norge
skal være eneste land med økningen i matvareprisene
i et Europa preget av det motsatte. Vi er nå i den situasjon
at forskjellene mellom norske matvarepriser og EUs matvarepriser
vil øke, dersom det ikke fra norsk side settes inn en strategi
for å møte EUs Agenda 2000.
Flertallet vil derfor peke på at
en framtidig landbrukspolitikk ikke kan bygge på at matprisene
hvert år skal stige på den måten de har
gjort de senere årene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil peke på at en hovedårsak
til forskjell i matvarepriser mellom Norge og Sverige er at momssatsen
på matvarer i Norge er 23 pst. og i Sverige 12 pst. Det
synes å være bred enighet mellom aktørene
som berøres av grensehandelen om at en halvering av den
norske momssats på matvarer, ville bidra til en sterk reduksjon i
grensehandelen.
Disse medlemmer vil peke på at
gjennomføringen av de bebudede priskutt i EUs Agenda 2000
er knyttet opp mot en økning i den direkte støtte
til produsenter som får inntektene sine redusert.
Disse medlemmer vil vise til
at økningen av målprisene i årets oppgjør
vil kunne medføre en økning av konsumprisindeksen
på ca. 0,1 pst. og i matvareprisene på 1 - 1,5
pst. Denne økningen er moderat, sett i forhold til pris-
og intektsutviklingen i samfunnet for øvrig.
Disse medlemmer vil peke på at
norsk jordbruk har bidratt til en meget gunstig utvikling i forbrukerprisene
på mat de senere år. Prisen på norskprodusert
mat er steget langt mindre enn prisen på utenlandske matvarer.
Dette forhold er dokumentert i prisundersøkelsene fra Statistisk
sentralbyrå som viser en stigning på 18,9 pst.
fra 1990 t.o.m. mai 1999 for alle matvarer, men kun 8,1 pst. for
norske. For perioden september 1998 - mai 1999 steg matvareprisene
samlet med 1,5 pst., mens de norske steg med 0,1 pst. Disse
medlemmer mener det er misvisende å fokusere på en særnorsk
prisstigning på matvarer når denne undersøkelsen
tyder på det motsatte. Disse medlemmer vil
samtidig minne om at matvarer utgjør en stadig minkende
andel av den norske families levekostnader.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at virkningen av redusert matmoms for landbruket i beste fall
er usikker. Det er stor risiko for at detalj- og grossistleddene
vil ta ut store deler av en avgiftslette i form av økt
fortjeneste, slik at primærprodusenter og forbrukere bare
blir sittende igjen med en liten del av avgiftslettelsen.
Komiteen er kjent
med at RÅK-industrien allerede møter hard konkurranse
fra import. Dette har en klar sammenheng med den høye prisen
på norske råvarer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
Jordbruksavtalen gjennom ordninger med nedskrivning av råvarekostnader
for enkelte råvarer til RÅK-industrien legger grunnlag
for at konkurranseevnen for denne industrien opprettholdes.
Det er fra RÅK-industrien blitt påpekt
at uheldige tolkinger av tolltariff-definisjoner, har forverret
konkurransesituasjonen for enkelte viktige varegrupper. Disse
medlemmer ber Regjeringen legge til grunn at tollsystemet
forvaltes innenfor rammen av WTO-regelverket og på en måte
som ivaretar rammevilkårene for norsk jordbruksproduksjon
og næringsmiddelindustri og som er i samsvar med gjeldende
politiske retningslinjer.
Komiteen viser til
at Norge i de kommende WTO-forhandlingene blant annet vil bli møtt
med krav om reduserte tollsatser og begrensninger i anledningen
til å fortsette med markedsregulering gjennom subsidiert
eksport.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
vil understreke at Regjeringen har tilslutning til den strategi
en har valgt overfor de kommende WTO-forhandlingene, men det er
likevel grunn til å anta økt prispress i det norske
markedet. Flertallet mener dette er forhold som i
stor grad vil påvirke norsk landbrukspolitikk i årene
som kommer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge i WTO allerede forplikter seg til å være
med på fortsatt betydelig liberalisering av handelen med
landbruksvarer. Disse medlemmer mener de forestående
forhandlinger skal muliggjøre videre deregulering av landbruket
og nedbygging av vern og støtte. En videre liberalisering
av verdenshandelen vil også gi bedre markedsadgang for
industrivarer, som i WTO-sammenheng også omfatter fisk
og fiskeprodukter.
Disse medlemmer vil peke på at
en markert vektlegging av "det multifunksjonelle landbruk" i forhandlingene
kan redusere vår troverdighet når vi krever åpnere
handel på andre områder og vil derfor være uheldig.
Disse medlemmer vil minne om
at norske bønder fortsatt er overbeskyttet i de fleste
kategorier av landbruksvarer. Disse medlemmer er
tilhengere av en raskere og mer målrettet tilpasning av
norsk jordbruk til en internasjonal konkurransesituasjon og ønsker
således en sterkere nedbygging av tollvernet for jordbruksprodukter
enn det WTO-avtalen forplikter Norge til. Disse medlemmer er
av den oppfatning at reell konkurranseeksponering er det mest effektive tiltak
for å tvinge frem en helt nødvendig strukturrasjonalisering
og en heving av lønnsomheten i norsk landbruk.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om gradvis reduserte tollsatser for import av jordbruksvarer med
sikte på å oppnå reell konkurranse fra
industri- og utviklingsland i det norske markedet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker en
langsiktig omlegging av landbrukspolitikken som innebærer
mindre produksjonsspesifikke støtteordninger og redusert
pris- og skjermingsstøtte. Til gjengjeld ønsker disse
medlemmer å styrke de produksjonsnøytrale
støtteordningene, i WTO-avtalen omtalt som grønn
støtte. Siden grønn støtte er fritatt
for reduksjonsforpliktelser, vil en slik omlegging gjøre
det lettere å kombinere målet om et livskraftig
landbruk med våre forpliktelser som WTO-medlem. Disse
medlemmer viser til at en slik omlegging samtidig vil legge
grunnlaget for reduserte matpriser til forbrukerne.
Komiteen vil peke på at
gjennom behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-93) Landbruk i utvikling,
trakk Stortinget opp de overordnede retningslinjer for landbrukspolitikken.
Oppsummert bygger denne politikken blant annet på at det
skal etableres konkurransedyktige råvarepriser, lavere
matvarepriser og lavere næringsoverføringer. Gjennom
jordbruksoppgjøret for 1998 og 1999 heves de statlige overføringene
til landbruket, bevilget over kap. 1150, med til sammen 1 250 mill. kroner
Målt i faste 98-kroner innebærer dette at de statlige
næringsoverføringene til landbruket for første gang
på 90-tallet øker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
vil peke på at dette ikke er i tråd med den utviklingsretning
som beskrives i St.prp. nr. 8 (1992-93), og som fikk sin tilslutning
gjennom behandlingen av Innst. S. nr. 92 (1992-93).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil minne om at de overordnede
retningslinjer som er vedtatt i St.prp. nr. 8 (1992-93) også innebærer
en landbrukspolitikk som skal bidra til at landbruksbefolkningen
sikres muligheter for utvikling av inntekter og levekår
på linje med andre. Disse medlemmer vil i
denne sammenheng vise til Budsjett-innst. S. nr. 8 (1997-98) der
et flertall slutter seg til Regjeringens ønske om å styrke
inntektsutviklingen i landbruket.
Komiteen viser også til
at i henhold til opplysningene i St.prp. nr. 75 (1998-99) Om jordbruksoppgjøret for
1999, vil gul støtte, eller AMS, i henhold til WTO-avtalen, øke
i 1999. Komiteen har merket seg at til tross for
dette ligger Norge innenfor de forpliktelser som WTO-avtalen gir
oss.
Komiteen vil i denne sammenheng
også vise til at gjennom behandlingen av statsbudsjettet
for 1999 vedtok Stortinget å oppheve investeringsavgiften
for jordbruket. Dette medfører årlig kostnadskutt
på om lag 400 mill. kroner. I St.prp. nr. 67 (1998-99)
Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet
1999, foreslår Regjeringen i tillegg bortfall av kunstgjødselavgift. Komiteen viser
i så måte til behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett.
Når en tar i betraktning økte avgifter på plantevernmidler
er dette beregnet til å gi landbruket en kostnadsreduksjon
på 150 mill. kroner. Til sammen representerer dette kostnadskutt
på 550 mill. kroner. I tillegg er kraftfôravgiften
redusert i årets oppgjør med 80 mill. kroner.
Komiteen er enig i en vurdering
som går ut på at kostnadsreduksjoner i norsk landbruk
kan være en riktig tilnærming i arbeidet med å skape
et mer robust landbruk. Samtidig er det klart at den samlede innsats fra
det offentlige til norsk landbruk, i form av budsjettstøtte
og avgiftslettelser, med dette er økt med til sammen 1
765 mill. kroner de to siste årene. Dette er en betydelig økning. Komiteen vil
peke på at det i en langsiktig tenkning er viktig å føre
en landbrukspolitikk som tar utgangspunkt i at det norske folk finner
at det er et rimelig forhold mellom det offentliges støtte til
norsk landbruk, og det landbruket kan levere tilbake i form av trygge
matvarer og produksjon av kollektive goder.
Komiteens flertall medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre mener
at Regjeringen i det videre arbeidet med stortingsmeldingen om landbrukspolitikken
også må legge til grunn målsettingen
om lavere næringsoverføringer.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,er
samtidig klar over de inntektspolitiske utfordringer landbruket
står overfor. Særlig vil en være avhengig
av en tilstrekkelig lønnsutvikling hos bønder
som lever av den inntekt en får fra gårdsbruket. Heltidsbonden
har ofte en så belastet arbeidssituasjon på gården
at det ikke er tid til å ta seg annet arbeid for å supplere
næringsinntekten. Dermed er særlig heltidsbonden
avhengig av at inntektsutviklingen i landbruket er tilfredsstillende.
Dette flertallet mener at dette
på en god måte beskriver de utfordringer en står
overfor når landbrukspolitikken nå skal gjennomgås.
På den ene siden utfordringene i markedet og for industrien,
på den andre siden behovet for å begrense næringsoverføringene både
i forhold til nasjonale og internasjonale forventninger, og til
slutt behovet for en tilstrekkelig inntektsutvikling også i
landbruket.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil samtidig peke på viktigheten
av å beholde en småskala primærproduksjon
i jordbruket som er tilpasset en spredt bosetting, og ut fra ønsket
om å utnytte dyrkajorda i alle deler av landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens forslag om å avvikle miljøavgiftene
på kunstgjødsel. Disse medlemmer viser
til at kanaliseringspolitikken, hvor mye av husdyrholdet er flyttet
vekk fra flatbygdene, har ført til ensidig korndyrking
eller kombinasjon av korn og grønnsaker. Disse medlemmer konstaterer
at til tross for obligatoriske gjødslingsplaner finner
det sted en betydelig avrenning av nitrogen og fosfor som gir forurensning. Disse
medlemmer vil følge prinsippet om at forurenseren
skal betale og at dette ikke skal kompenseres gjennom overføringer
eller støtteordninger. Det må være jordbrukets
ansvar, eller det til enhver tid rådende rammebetingelser, å planlegge
slik at det etableres bærekraftige løsninger for
virksomheten uten offentlig støtte. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn motsette seg forslaget fra Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer forslag
til endringer i jordbruksavtalen som bidrar til en styrking av de
bruk der landbruksinntekten utgjør hoveddelen av familiens
skattbare inntekt. Disse medlemmer mener dette er
nødvendig for å gjøre disse driftsenhetene
mer økonomisk robuste, og for å sikre fremtidig
rekruttering av profesjonelle utøvere i landbruket. En
fortsatt strukturutvikling er nødvendig for å utnytte
potensialet for mer effektiv drift og et lavere kostnadsnivå i
næringen. Disse medlemmer foreslår
derfor en gradvis omlegging av støtteordningene slik at
støtten blir mer lik pr. produsert enhet, uavhengig av
produksjonsvolum. En slik omlegging er spesielt aktuell innenfor
grovfôrbaserte produksjonsområder som melk og
sauekjøtt.
Disse medlemmer viser til at
Høyre lenge har arbeidet for å avvikle kunstgjødselavgiften.
Det stilles i dag strenge krav til bruken av kunstgjødsel
gjennom obligatoriske gjødselplaner. Gjødselplanene
sikrer at gjødslingen dekker det enkelte bruks reelle behov
for kunstgjødsel. Fjerning av kunstgjødselavgiften
vil ikke påvirke bruken av kunstgjødsel, og har
følgelig ingen negative miljøvirkninger. Disse
medlemmer er tilfreds med at Regjeringen nå slutter
opp om Høyres syn slik at avgiften kan avvikles.
Innenfor rammen av den nåværende
tilskuddsstrukturen ønsker disse medlemmer å stimulere
til arbeidsinnsats og effektiv drift. Dette krever en mer lineær
utforming av tilskuddsordningene og et noe høyere bunnfradrag. Disse
medlemmer er ikke enig i småskala profilen i årets
jordbruksoppgjør. På denne bakgrunn fremsettes
følgende forslag:
«Bunnfradraget i støtteordningen
til jordbruket heves til 12 000 kroner.
Avsetningen til Landbrukets utviklingsfond
reduseres med 100 mill. kroner (Kap. 1150 post 50)
Kap. 1150, post 74 reduseres med
kr 476 868 000.»
Komiteen viser til de vedtak
Stortinget fattet i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr.
89 (1998-99). Gjennom Stortingets vedtak ble det klart at Statens Landbruksbank
fra og med 1. januar år 2000 skal integreres i SND, noe
som også innebærer en overføring av oppgaver
fra Fylkesmennenes landbruksavdelinger til SNDs distriktskontorer.
Komiteen har merket seg den fordeling
av oppgaver og ordninger det legges opp til mellom SND og landbruksforvaltningen.
Denne innebærer at alle de bedriftsrettede virkemidlene
overføres til SND, mens de mer utviklingsorienterte, tilretteleggende
og miljørettede ordningene fortsatt skal forvaltes av landbruksforvaltningen. Komiteen mener
dette er i tråd med Stortingets intensjoner, og har således
ingen merknader til dette.
Komiteen vil imidlertid peke
på at intensjonen med sammenslåingen av Statens
Landbruksbank og SND er å skape en helhetlig institusjon
der målet er økt fokus på næringsutvikling
i hele landet, og særlig i distriktene. Det er summen av
all næringsaktivitet som vil avgjøre bygde-Norges
framtid. Norsk landbruk har noe å lære av øvrig
næringsliv, øvrig næringsliv har noe å lære
av norsk landbruk. Det er denne synergieffekt en må forsøke å oppnå i
det nye SND-systemet.
Komiteen er klar over at det
nå er to klart forskjellige bevilgningssystemer som skal
samordnes. En stor del av midlene som kommer fra Statens Landbruksbank
er knyttet opp til jordbruksavtalen. I henhold til Stortingets intensjon
er landbruksorganisasjonene gjennom årets avtale sikret
at deres innflytelse over avtalemidler ivaretas.
Komiteen vil samtidig peke på at
det også er uheldige sider ved at en får ulike
behandlingsrutiner i SND når Statens Landbruksbank blir
integrert. Det vil bli forskjeller mellom BU-midlene og de øvrige
ordningene i SND både i forhold til vedtaksfullmakter,
klageordninger og administrative rutiner. Videre vil de lokale styrene
være ulikt sammensatt ved behandling av BU-midler og andre
SND-saker.
Komiteen er opptatt av at dette
vil kunne virke hemmede i arbeidet med å oppnå ønskede
synergier, og i arbeidet med å integrere Statens Landbruksbank
i alle ledd i SND.
Komiteen vil særlig
peke på det uheldige i at det nå blir ulike vedtaksfullmakter
i SND. Komiteen mener at SND bør gjennomgå sitt
system med sikte på å innføre samme vedtaksfullmakt
som i BU-systemet snarest mulig. Dette vil i så fall i
vesentlig grad bidra til at SND kan framstå enhetlig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er kjent med at det vil bli lagt
frem en melding om SNDs virksomhet i vårsesjonen 2001. Disse
medlemmer vil be om at det i denne meldingen blir foretatt
en bred vurdering av SNDs organisasjon og styringssystem,
og særlig hvordan det kan innføres et enhetlig opplegg
for alle SNDs virkemidler knyttet til SNDs organisasjon og administrative
rutiner. Siktemålet skal være å komme
fram til en kundeorientert, effektiv og kostnadsbevisst organisasjon
der en oppnår synergieffekter gjennom en integrasjon av
de nærings-, distrikts-, fiskeri- og landbrukspolitiske
virkemidlene.
Komiteen viser til
at Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 6 (1998-99) Del I Om
samordning og delvis utlokalisering av den sentrale forvaltningen
av de landbrukspolitiske virkemidler, la stor vekt på utflytting
av statlige arbeidsplasser. I Innst. S. nr. 89 (1998-99) uttalte
flertallet følgende:
«Flertallet mener det er naturlig at man i tilknytning til
integreringen av Statens Landbruksbank i SND vurderer hvorvidt SND
kan legge noen av sine samlede funksjoner ut på sine kontorer
i fylkene. Flertallet ber Regjeringen komme tilbake til dette i
den proposisjon som flertallet ber om.»
Komiteen vil understreke
at det er viktig at Regjeringen i de ulike prosesser en nå gjennomfører
i sammenheng med integreringen av Statens Landbruksbank i SND legger
vekt på dette arbeidet. Blant annet kan det være
interessant å få vurdert hvorvidt det kan være mulig å legge
hovedkontorfunksjoner for de landbruksrelaterte ordningene i SND
til ett av distriktskontorene. Slike modeller er allerede under
utprøving i SND på andre områder.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser videre til proposisjonen
om at det er viktig for den gjensidige læringsprosess mellom
landbruk og øvrig næringsliv at oppgaver integreres
i SNDs organisasjon både ved hovedkontoret og distriktskontorene
samtidig som det gjennomføres en sterk desentralisering
av oppgaver til distriktskontorene. Det er videre viktig at de personalpolitiske
hensyn for de ansatte ved Statens landbruksbanks hovedkontor og
de tre avdelingskontorer blir ivaretatt på en best mulig
måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til
de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 89 (1998-99) Om
samordning og delvis utlokalisering av den sentrale forvaltningen av
de landbrukspolitiske virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
videre til partiets prinsipale holdning til SND.
Komiteen har merket
seg at det vurderes å være et markedsmessig behov
for å redusere produksjonen av melk med ca. 50-60 mill.
liter i løpet av 1999. Komiteen har videre
merket seg at partene er enige om at det ikke skal selges ut melkekvoter
for kumelk ved omfordelingsrunden i 1999. Det legges budsjettmessig opp
til kjøp av 45 mill. liter kumelk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
har ingen merknader til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at partene i jordbruksoppgjøret er enige om at det
ikke skal selges ut melkekvoter for kumelk ved omfordelingsrunden
i 1999.
Disse medlemmer mener primært
at produksjon og omsetning av melk skal foregå i et marked
med reell konkurranse fritt for offentlig fastsatte melkekvoter. Disse
medlemmer vil likevel, som en subsidiær holdning
innenfor den eksisterende landbrukspolitikken, støtte
ordningen med omsettelige pro-duksjonskvoter
for melk. En melkeproduksjon som overføres til bruk der
forutsetningene for større og mer rasjonell drift foreligger,
vil bidra til en konkurransedyktig produksjon. Disse medlemmer er
derfor uenige i at alle kvoter som innmeldes for salg trekkes inn. Disse
medlemmer mener det burde vært en utvikling i motsatt
retning med en omfordeling av melken som ikke begrenses til kommune-
eller regionnivå. Disse medlemmer vil hevde
at med en ordning med omsettelige produksjonskvoter for melk som
gjøres landsomfattende, bedres mulighetene for en ønskelig
strukturutvikling og kostnadssenkning i melkeproduksjonen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å videreføre en ordning med omsettelige
produksjonskvoter for kumelk slik at alle kvoter som blir innmeldt for
salg i 1999 om mulig selges ut igjen. Ordningen begrenses ikke til
kommune- eller regionnivå, men gjøres landsomfattende.»
Komiteens medlemmer fra Høyre legger stor
vekt på at produksjonskvotesystemet praktiseres på en
måte som fører til en ønsket strukturutvikling
og kostnadssenkning i norsk melkeproduksjon. Disse medlemmer viser
til at ordningen med administrativt fastsatte kvotepriser har ført
til at etterspørselen langt overstiger tilbudet. Disse
medlemmer konstaterer at det beskjedne salget og det markedsmessige behovet
for å redusere produksjonen har ført til at kvoter
som blir innmeldt for salg i 1999 ikke selges ut igjen. Resultatet
er at den strukturutviklingen som kvotesystemet skulle stimulere
stopper opp. Disse medlemmer mener dette er i strid
med Stortingets forutsetninger ved behandlingen av St.prp. nr. 72 (1995-96)
og Ot.prp. nr. 5 (1996-97). Med markedsbasert prisfastsettelse vil
tilbudet av kvoter til enhver tid tilsvare etterspørselen.
For at praktiseringen av produksjonskvotesystemet skal bringes i
tråd med Stortingets forutsetninger om strukturutvikling
og kostnadsenkning foreslår disse medlemmer at
det innføres markedsbasert prisfastsettelse på produksjonskvotene.
Disse medlemmer viser til jordbruksoppgjøret for
1996 jf. St.prp. nr. 72 (1995-96) der departementet foreslo at regelverket
for et omfordelingssystem for melkekvoter skulle utformes innenfor
bl.a. følgende rammer:
«Omfordeling kan bare skje innenfor 8 regioner. Det tas
utgangspunkt i forslaget til regioninndeling fra arbeidsgruppa i
1995.
Kjøpt kvote legges ut for salg innenfor
regionen med fradrag for evt. reduksjon i totalt kvotekvantum. Reduksjonen
fordeles prosentvis likt mellom regioner.»
Disse medlemmer viser til at
Stortinget sluttet seg til dette. Disse medlemmer viser
til at det gjennom jordbruksoppgjøret for 1998 jf. St.prp.
nr. 67 (1997-98) ble gjennomført betydelige endringer i
dette systemet. Endringene bidrar til å bremse strukturtilpassingen
og hindrer kostnadsreduksjoner i melkeproduksjonen. Disse
medlemmer vil derfor fremme forslag om at den tidligere
ordningen med førstehåndsomsetning på regionsnivå opprettholdes.
Disse medlemmer fremsetter følgende
forslag:
«1. Systemet
for prisfastsettelse av produksjonskvoter for melk endres fra administrativ
fastsettelse til markedsbasert fastsettelse.
2. Ved salg av kvote betales lik pris for
alle literne uavhengig av kvotens størrelse. Dagens ordning med
inndragning av kvote som overstiger 200 000 liter fra produsent
som ønsker å avvikle melkeproduksjonen avvikles.
3. Taket for maksimumsproduksjon på 130
000 liter etter oppkjøp av kvote fjernes.
4. Systemet med primæromsetning
av produksjonskvoter på regionsnivå gjeninnføres.»
Komiteen har merket
seg at det i årets jordbruksavtale legges opp til å innføre
en begrensning i anledningen til å etablere samdrifter
i melkeproduksjon. Det legges opp til at samarbeid i melkeproduksjon
med mer enn 3 deltakere ikke vil bli godkjent.
Etter komiteens mening berøres
her et viktig landbrukspolitisk spørsmål. Samdrifter
i melkeproduksjon kan være ønskelig av flere grunner.
Både økonomiske, faglige og sosiale argumenter
taler for flere samdrifter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er samtidig klar
over at det kan være grunner til å begrense størrelsen
på slik samdrift. Ikke minst vil hensynet til å forhindre
etablering av mer industrielt orientert bruk være viktig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, synes en begrensning
på 3 deltakere er merkelig. Med et slikt system vil 3 bruk
hver med en kvote på 200 000 liter melk bli godkjent, mens
4 bruk hver med en kvote på 50 000 liter melk vil bli stoppet.
Flertallet mener imidlertid
at dette er spørsmål av politisk betydning. Spørsmålet
kan derfor ikke avgjøres i en avtaletekst mellom partene
i jordbruksoppgjøret. Norsk landbrukspolitikk bestemmes
av Stortinget. Flertallet mener å registere
en utvikling der flere og flere forhold tas inn i forhandlingene,
og således unndras normal politisk behandling.
Flertallet vil på et
prinsipielt grunnlag motsette seg dette, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I.
Det innføres ikke nye begrensninger
i anledningen til å inngå samdrifter i melkeproduksjon.»
Flertallet vil gå imot
at det nå innføres begrensninger i anledningen
til å inngå samdrift i melkeproduksjon. Dagens
regelverk må føres videre inntil saken er belyst
i sin fulle bredde gjennom behandlingen av den kommende stortingsmeldingen
om landbrukspolitikken. Flertallet understreker imidlertid
at også dagens regelverk gir Regjeringen anledning til å hindre etablering
av industrialiserte produksjoner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener det er behov for å fastsette
en slik begrensning i anledning til å inngå samdrift
i melkeproduksjon som avtalepartene er blitt enige om, og viser
til den begrunnelse som er gitt i proposisjonen. Disse medlemmer vil
vise til at det er helt ordinært at jordbruksforhandlingene
innbefatter forhold av landbrukspolitisk karakter. Samtidig er det
vanskelig å finne eksempler på at Stortinget har
gått til det skritt å underkjenne enkeltelementer
i en fremforhandlet avtale. Disse medlemmer vil sterkt
advare mot en slik praksis, og vil vise til St.prp. nr. 8 (1992-93)
under kap. 4.5.4. om Stortingsbehandling, der det ble sagt:
«Materialet som legges fram for Stortinget vil bli mindre
detaljert og omfattende. De detaljerte avgjørelser vil
bli tatt i departementet etter samråd med organisasjonene.»
I komiteens innstilling til den samme saken
uttaler flertallet fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet:
«Stortinget skal heller ikke ta stilling til så mange detaljer
i oppgjeret som tidligare.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets målsetting om at primær melkeproduksjon
skal basere seg på sunne økonomiske prinsipper
for å bidra til en mer rasjonell og effektiv melkesektor. Disse
medlemmer mener derfor at produksjon og omsetning av melk
skal foregå i et marked med reell konkurranse fritt for
offentlig fastsatte melkekvoter.
Disse medlemmer har merket seg
at det bestående system setter sterke begrensninger gjennom regelverket
i melkesektoren. Disse medlemmer vil i den sammenheng
vise til at samarbeid i melkeproduksjonen med mer enn tre deltakere
for nyetableringer av samdrifter ikke omfattes av særlige
regler om tilskudd. Disse medlemmer vil peke på at
med Fremskrittspartiets system ville markedet selv utviklet hensiktsmessige
løsninger for en konkurransedyktig produksjon uten tilskudd. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn motsette seg begrensingen
i jordbruksoppgjøret på maksimalt tre medlemmer
pr. samdrift. Begrensningen kan etter disse medlemmers mening
blant annet forhindre at investeringer utnyttes effektivt.
Komiteen viser til
at Stortinget har ønsket konkurranse i meierisektoren.
En forutsetning har vært at denne konkurransen må skje
på like vilkår. TINE-systemet skal verken
tjene eller tape på sine markedsreguleringsoppgaver. En
forutsetning for å få til konkurranse på like
vilkår er derfor at det finnes et pris- og utjevningssystem
som ivaretar dette.
Komiteen har samtidig merket
seg at de meierier som har etablert seg i markedet for drikkemelk
hevder at de har en svært anstrengt økonomi, og
at årsaken til dette er at de pålegges urimelig
høye avgifter som følge av utjevningsordningen. Komiteen kan
selvsagt ikke ta stilling til denne påstanden. Komiteen er imidlertid
enig i at det nå nedsettes en partssammensatt arbeidsgruppe
med sikte på å gjennomgå hele utjevningssystemet.
Komiteen ber om at arbeidsgruppen
også vurderer alternativer til dagens prisutjevningssystem
som kan sikre reell konkurranse innenfor produksjon av konsummelk.
Det er viktig at denne gruppe sammensettes slik at også de
som i dag har etablert konkurranse til meierisamvirket får
delta.Komiteen mener
at arbeidsgruppen må avslutte sitt arbeid innen 1. oktober 1999.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,vil videre peke på det dilemma
som kan oppstå dersom de nye aktørene på meierisektoren
går over ende økonomisk mens dette nye partssammensatte utvalget
arbeider. Det vil kunne føre til at det i framtida blir
enda vanskeligere å etablere konkurranse i dette markedet. Flertallet mener at det
må etableres en ordning for å møte dette
dilemmaet. Flertallet ber derfor om at det etableres
en ordning der en tar utgangspunkt i datoen 1. juni 1999. Når
den nye partssammensatte arbeidsgruppen har lagt grunnlaget for å fastsette
en ny utjevningsavgift, gjøres endringene gjeldende fra
1. juni 1999. Det vil altså bety at det betales dagens
avgift mens utredningsarbeidet foregår, men at det foretas
en avregning fra og med 1. juni 1999 når ny avgift er fastsatt.
Komiteen viser til
sine merknader i Innst. S. nr. 235 (1997-98) Om jordbruksoppgjøret
1998, hvor komiteen uttalte følgende om
korn- og kraftfôrpolitikken:
«Komiteen går ut fra at Regjeringen kommer
grundig tilbake til dette i den bebudede stortingsmeldingen om landbrukspolitikken.»
Komiteen vil understreke at en
forventer at korn- og kraftfôrpolitikken tas opp i sin
fulle bredde i den kommende stortingsmeldingen om landbrukspolitikken,
og at stortingets behandling blir å legge til grunn når
ny politikk eventuelt skal utformes på dette området.
Komiteen har merket
seg at det i jordbruksoppgjøret for 1999 legges opp til
en vridning av bevilgningene til økologisk landbruk for å møte
ubalansen mellom produksjon av økologiske produkter og
omsettingen av disse. Dette har sammenheng med en utvikling der
en ser at produksjonen øker. Samtidig ser en at en ikke greier å få denne
produksjonen fram til forbrukerne.
Komiteen mener at det i en slik
situasjon må være rett å prioritere arbeidet
med markedsstrategier for økologisk landbruk.
Komiteen vil også peke
på behovet for kontroll av den økologiske primærproduksjonen.
Det må ikke kunne reises tvil ved hvorvidt varer som presenteres som økologiske
også faktisk er det.
Komiteen er kjent
med at pelsdyrnæringen har en temporært vanskelig
omsetningssituasjon. Dette har sammenheng med Asia-krisen, de økonomiske
problemene i Russland og Balkankrigen. Disse problemene har oppstått
i en tid der næringen var i ferd med å få lagt
på plass mer offensive markedsstrategier, ikke minst en
mer langsiktig markedsføringsstrategi.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er klar over at
pelsdyrnæringen i Norge er begrenset. Samtidig gir næringen
viktig sysselsetting i mange marginale områder av landet. Flertallet mener
derfor at Regjeringen fortløpende må følge
utviklingen i næringen. Det må vurderes hvorvidt næringen
har behov for økonomisk hjelp til å komme over
den vanskelige markedssituasjon den nå befinner seg i.
I så fall synes et visst økonomisk tilskudd til
fôrproduksjon å være fornuftig. En forutsetning
må være at en slik støtte kan komme den
enkelte produsent til gode. Flertallet ber Regjeringen
vurdere dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2000.
Komiteen vil understreke
at eventuelle midlertidige tiltak ikke skal føre til at
pelsdyrnæringen gjøres til en støtteavhengig
næring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets særmerknad i innstillingen.
Komiteen viser til
at Regjeringen i St.meld. nr. 2 (1998-99) Revidert nasjonalbudsjett
1999, kap. 4.11, redegjør for regjeringens arbeid relatert
til innføring av auksjon av tollfri import av storfekjøtt
fra MUL. Tilsvarende orientering er også gitt i St.prp.
nr. 75 (1998-99) Om jordbruksoppgjøret for 1999. Bakgrunnen
for at det nå planlegges innføring av auksjon
på MUL-import er blant annet å finne i komiteens innstilling om
jordbruksoppgjøret for 1998, Innst. S. nr. 235 (1997-98),
hvor flertallet uttaler:
«Flertallet ber derfor Regjeringen vurdere hvorvidt det
kan innføres et auksjonssystem for denne importen."
Komiteen konstaterer at det altså ikke
er uttalt at det skal innføres auksjon på MUL-import.»
Komiteen har merket seg at Regjeringen
nå gjennomfører en ekstern utredning der ulike
sider ved en slik auksjonsordning utredes. Denne utredningen skal være
avsluttet innen 15. september 1999.
Komiteen mener at spørsmålet
om MUL-import er en stor og viktig sak. Regjeringen har lagt en
tidsplan hvor den eksterne utredningen skal avsluttes innen 15.
september i år. Auksjonssystemet planlegges innført
fra nyttår. Det er dermed tid til å forelegge
saken for Stortinget. Komiteen ber om at dette skjer
på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
en videreføring av tallpreferansene overfor utviklingslandene
gjennom GSP- og MUL- ordningene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 1999 foreslår å iverksette
en ekstern utredning som kan gi grunnlag for å utforme
en auksjonsordning fra og med år 2000. Disse medlemmer mener
det vil lage nye hindringer for importen av matvarer fra utviklingsland.
I revidert budsjett foreslås det å innføre
auksjonsprinsippet fra 1. januar 2000 også på kjøtt
fra MUL-land som Botswana og Namibia. Etter disse medlemmers oppfatning
vil dette innebære at norske importører må kjempe
om å få kjøpe importtillatelse på en
spesiell u-landsauksjon som norske myndigheter arrangerer. Dette
er en særegen ordning som betyr et pålegg
om avgift på u-landsvarer. Disse medlemmer mener
dette er stikk i strid med stortingsflertallets oppfatning av saken,
hvor det tidligere er uttrykt ønske om tilretteleggelse
for markedsadgang og økt samhandel med u-land. Disse medlemmer vil
hevde at ordningen er prisdrivende og langt fra norske forbrukeres
interesser. Etter disse medlemmers syn har Regjeringen
lagt mer vekt på norske landbruksinteresser i denne saken.
Disse medlemmer vil gå mot
innføringen av auksjonsprinsippet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge til side arbeidet
med å utforme et auksjonssystem for MUL-importen av kjøtt.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener handel
med de minst utviklede landene er et av de beste virkemidlene til å fremme økonomisk
utvikling i disse landene. Dette er bakgrunnen for at Høyre
tidligere har motsatt seg å utløse sikkerhetsmekanismen
i GSP-ordningen for kjøtt, siden dette medfører
toll på kjøttimporten fra MUL. Dette fører
til økt usikkerhet om ordningen, noe som gjør
det vanskeligere å etablere handel med MUL-land.
Disse medlemmer viser videre
til at Høyre i Innst. S. nr. 235 (1997-98) gikk mot at
en auksjonsordning skulle vurderes for den tollfrie kjøttimporten
fra de minst utviklede landene. En slik auksjonsordning vil føre
til at importen i praksis ikke lenger er tollfri, men at det må betales
inn midler til statskassen i forbindelse med at kvotene auksjoneres
bort. Dette vil enten føre til at produsentene i de minst
utviklete landene får en lavere pris for sine produkter,
eller at de norske importørene får redusert sin
fortjeneste ved importen. I det sistnevnte tilfellet vil dette føre
til at importørenes incentiver til å etablere
handel med de minst utviklete landene reduseres, med påfølgende risiko
for at kjøpene av kjøtt i de minst utviklete landene
går ned. Dermed er faren meget stor for at resultatet av
Regjeringens forslag om å innføre en auksjonsordning
for den tollfrie importen fra MUL blir at disse landene blir stående
igjen som tapere. Dette er etter disse medlemmers
syn dårlig bistandspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i Budsjett-innst. S. II fremmer forslag om det ikke
skal innføres en auksjonsordning på MUL-import
av storfekjøtt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den fremforhandlede avtale mellom organisasjonene og staten
med en inntektsvirkning for bøndene på 1,1 mrd.
kroner.
Disse medlemmer er uenige i at
myndighetene har valgt å prioritere overføring
av ca. 12,5 mrd. kroner som kommer i tillegg til skjermingsstøtten
til utøvere innen én enkelt næring. Enorme
overføringer tilflytes jordbruket, hvorav en høy
prosentandel er deltids/hobbybønder.
Disse medlemmer mener Regjeringen
i årets jordbruksoppgjør ikke gir helt nødvendige
signaler til jordbruket om nødvendigheten av en kraftig
kursomlegging for å få en utvikling som presser
næringen til effektivisering, kostnadskutt og billigere
matvarer. Disse medlemmer vil peke på at
skattebetalerne må punge ut med betydelige beløp
over skatteseddelen i tillegg til at matvareprisene faktisk vil øke. Disse medlemmer mener
dette vil bety fortsatt betydelig overproduksjon av tradisjonelle
norske landbruksvarer samtidig som prisforskjellene vil øke
i forhold til våre naboland fordi de vil sette ned prisene
blant annet som et resultat av EUs landbruksreform. Dette vil være uheldig
ikke bare for konsumentene, men også for norske bønder
som risikerer å bli utkonkurrert lenger frem. Ved at jordbruket
tillates av myndighetene å være fristilt fra vesentlige
krav fra kundene, så har næringen utviklet en
svakere motstandskraft overfor nye behov og betingelser. Vesentlige
inntekter er hentet ut gjennom forhandlinger og lobbyvirksomhet.
Derfor vil den kommende tilpasning til konsumenter og nye internasjonale
spilleregler bli harde.
Disse medlemmer vil minne om
at Fremskrittspartiets politikk innebærer at landbrukets
yrkesutøvere må basere sin virksomhet på produksjon
som er bedriftsøkonomisk riktig og ikke på subsidierte
særordninger. Ved hjelp av markedsøkonomiske prinsipper
vil det bli stimulert til effektiv produksjon. Fremskrittspartiets
landbrukspolitikk bygger videre på en vilje til å legge
forholdene til rette for en nasjonal og lønnsom kvalitetsproduksjon
basert på våre klimatiske begrensinger, men også på den
styrke som produksjon i et av verdens reneste miljøer gir. Disse
medlemmers resept for landbrukspolitikken er blant annet
en god økonomisk politikk med skatte- og avgiftslettelser, bevisst
satsing på infrastruktur og fjerning av hindrende lover,
regler og forskrifter. Dersom overføringene reduserer i
takt med omfanget av de reguleringer som hindrer landbruket i å være
rasjonelt og effektivt, vil nødvendig vektskraft utløses.
Disse medlemmer registrerer at
den distriktspolitiske utvikling har blitt stadig mindre avhengig
av jordbruket. Den kraftige satsingen på jordbruket som
et sentralt ledd i målet om opprettholdelse av bosettingen, har
ikke ført til at fraflyttingen fra distriktene er stanset.
I perioden fra og med 1976 til og med 1997 er jordbruket blitt tilgodesett
med et beløp i størrelsesorden 500 mrd. kroner,
hvorav 350 mrd. kroner i form av overføringer etter jordbruksoppgjørene
og om lag 150 mrd. kroner er skjermingsstøtte.
Disse medlemmer registrerer at
folk fortsetter å flytte fra bygd til by under Bondevik-regjeringens
første 15 måneder til tross for at den har lovet å snu
flyttestrømmen. Fra 1. oktober 1997 til 31. desember 1998 flyttet
det 8 500 flere mennesker fra Distrikts-Norge og inn til byene,
enn motsatt vei. Nedgangen var størst i de mest grisgrendte
strøkene. Disse medlemmer konkluderer derfor
med at distriktspolitikk basert på selektive tiltak overfor
en enkeltnæring, ikke har ført til en positiv
effekt for distriktsutviklingen. Disse medlemmer vil
som en konsekvens av dette, fraråde å videreføre
en politikk med selektive virkemidler for å opprettholde
en bestemt bosetting. Disse medlemmer foreslår
en distriktspolitikk som er basert på generelle virkemidler,
innenfor nøkterne og realistiske økonomiske rammer.
I en tid hvor utviklingen skyter fart må alle inklusive
tradisjonelle primærnæringer, være innstilt
på og motivert for endringer i struktur og rammebetingelser.
Disse medlemmer mener den nåværende
kompliserte jordbruksavtale, hvor produsentene legger opp sin virksomhet
basert på tilskudds- og reguleringsordninger, og hvor et
stort byråkrati er koplet til generelt uoversiktlige forhold,
må erstattes av et markedsbasert konkurransesystem. Fremskrittspartiet
vil at dette ressursødende system endres til fordel for
miljøet, til styrke for næringsutøvere
som ønsker å forbli i yrket og til fordel for
forbrukerne. Disse medlemmer vil minne om Fremskrittspartiets
prinsipielle syn som innebærer at jordbruksavtalesystemet
må avvikles. Jordbruksnæringen må finne
sin plass blant vanlige produksjoner som søker et marked
i friest mulig konkurranse med andre aktører. I en nedbyggingsfase
for støttetiltak og jordbrukssubsidier kan bevilgningene foretas
over det ordinære statsbudsjett. Innenfor dagens overføringssystem
vil disse medlemmer prioritere produksjonsuavhengige
støtteordninger. Videre vil Fremskrittspartiet stille
seg positiv til modeller som i sterkere grad skiller hobbydrift
fra yrkesutøvere med heltids innsats i jordbruket.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«a.
Forslag til ny jordbruksavtale bifalles
ikke.
b.
Eksisterende ordning med jordbruksavtale
oppheves.
c.
Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til jordbrukssubsidier og andre statlige økonomiske
tiltak overfor jordbruket i forbindelse med det ordinære statsbudsjett
uten forutgående forhandlinger.
d.
Stortinget gir Regjeringens fullmakt
til å disponere jordbrukssubsidier for den resterende del
av inneværende budsjettår med en ramme på 2
550 mill. kroner lavere enn på det vedtatte budsjett på kap.
1150 til gjennomføring av jordbruksavtalen.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis reduserte tollsatser for import av jordbruksvarer med sikte på å oppnå reell konkurranse fra industri- og utviklingsland i det norske markedet.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å videreføre en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk slik at alle kvoter som blir innmeldt for salg i 1999 om mulig selges ut igjen. Ordningen begrenses ikke til kommune- eller regionnivå, men gjøres landsomfattende.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen legge til side arbeidet med å utforme et auksjonssystem for MUL-importen av kjøtt.
Forslag 4
a.
Forslag til ny jordbruksavtale bifalles ikke.
b.
Eksisterende ordning med jordbruksavtale oppheves.
c.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til jordbrukssubsidier og andre statlige økonomiske tiltak overfor jordbruket i forbindelse med det ordinære statsbudsjett uten forutgående forhandlinger.
d.
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å disponere jordbrukssubsidier for den resterende del av inneværende budsjettår med en ramme på 2 550 mill. kroner lavere enn på det vedtatte budsjett på kap. 1150 til gjennomføring av jordbruksavtalen.
Forslag fra Høyre:
Forslag 5
Bunnfradraget i støtteordningen til jordbruket heves til 12 000 kroner.
Avsetningen til Landbrukets utviklingsfond reduseres med 100 mill. kroner (Kap. 1150 post 50)
Kap. 1150, post 74 reduseres med kr 476 868 000.
Forlag 6
-
1. Systemet for prisfastsettelse av produksjonskvoter for melk endres fra administrativ fastsettelse til markedsbasert fastsettelse.
-
2. Ved salg av kvote betales lik pris for alle literne uavhengig av kvotens størrelse.
-
3. Dagens ordning med inndragning av kvote som overstiger 200 000 liter fra produsent som ønsker å avvikle melkeproduksjonen avvikles.
-
4. Taket for maksimumsproduksjon på 130 000 liter etter oppkjøp av kvote fjernes, samtidig som systemet med regionsvis inndeling beholdes.
-
5. Systemet med primæromsetning av produksjonskvoter på regionsnivå gjeninnføres.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og råder Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I.
På statsbudsjettet for 1999 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
1100 |
|
Landbruksdepartementet (jf. kap 4100) |
|
|
01 |
Driftsutgifter, f o r h ø y e s med |
1 500 000 |
|
|
fra kr 101 728 000 til kr 103 228 000 |
|
1150 |
|
Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. |
|
|
70 |
Markedsregulering, kan overføres, r e d u s e r e s med |
4 500 000 |
|
|
fra kr 225 100 000 til kr 220 600 000 |
|
|
73 |
Pristilskudd, overslagsbevilgning, r e d u s e r e s med |
9 700 000 |
|
|
fra kr 1 762 070 000 til kr 1 752 370 000 |
|
|
74 |
Direkte tilskudd, kan overføres, f o r h ø y e s med |
67 368 000 |
|
|
fra kr 6 792 679 000 til kr 6 860 047 000 |
|
|
77 |
Utviklingstiltak, kan overføres, f o r h ø y e s med |
190 500 000 |
|
|
fra kr 383 000 000 til kr 573 500 000 |
|
|
78 |
Velferdsordninger, kan overføres, f o r h ø y e s med |
26 000 000 |
2411 |
|
Statens Landbruksbank (jf. kap. 5311 og 5614) |
|
|
01 |
Driftsutgifter, r e d u s e r e s med |
1 500 000 |
|
|
fra kr 49 133 000 til kr 47 633 000 |
|
4150 |
|
Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. |
|
|
(NY) 70 |
Tilbakeføring fra Fondet for katastrofeordningen i planteproduksjon m.m., bevilges med |
20 000 000 |
|
80 |
Markedsordningen for korn, overslagsbevilgning,
r e d u s e r e s med |
33 695 000 |
|
|
fra kr 109 800 000 til kr 76 105 000 |
|
II.
Statens grunnpriser for norsk korn med 15 pst. vann fastsettes til:
Hvete, matkorn |
231 øre pr. kg |
Rug, matkorn |
215 øre pr. kg |
Bygg |
192 øre pr. kg |
Havre |
173 øre pr. kg |
For oljefrø fastsettes basisprisen til 444 øre pr, kg for vare med 8 pst. vanninnhold.
Prisgarantien for korn og oljefrø er avgrenset til det kvantum som omsettes innenlands til matmel og kraftfôr til husdyr.
III.
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet i 1999 kan:
-
– Omdisponere 9,1 mill. kroner av overført beløp på kap. 1150 post 70 til dekning av kostnader vedrørende radioaktivitet i kjøtt m.v.
-
– Omdisponere 6 mill. kroner av overført beløp på kap. 1150 post 70 til Landbrukets Utviklingsfond (kap. 1150 post 50).
-
– Omdisponere 9 mill. kroner av overført beløp på kap. 1150 post 74 til tiltak i forbindelse med handlingsplan plantevernmidler (kap. 1150 post 77).
-
– Omdisponere 3 mill. kroner av overført beløp på kap. 1150 post 74 til engangsutbetaling til pelsdyrfôrlag (kap. 1150 post 77).
-
– Omdisponere 40 mill. kroner av bevilgningen på kap. 1150 post 78 til engangsutbetaling av areal- og kulturlandskapstilskudd (kap. 1150 post 74).
IV.
Stortinget samtykker i at totalrammen for bruk av midler fra Landbrukets utviklingsfond, eksklusive administrasjonsutgifter, fastsettes til 925 mill. kroner for 2000 og forvaltes etter retningslinjene som er trukket opp i kapittel 7.2. Landbruksdepartementet gis fullmakt til omdisponeringer innenfor rammen hvis behovet for midler til ulike tiltak utvikler seg annerledes enn forutsatt.
V.
Det innføres ikke nye begrensninger i anledningen til å inngå samdrift i melkeproduksjon.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. juni 1999.
Morten Lund,
leder. |
Bjarne Håkon Hanssen,
ordfører. |
Kjell Opseth,
sekretær. |