Sjøforsvaret hadde opprinnelig 20 missiltorpedobåter
(MTB) av STORM-klassen. Siden 1992/1993 er det blitt gjennomført
en gradvis utfasing av fartøyer. Forsvaret har i dag 8
missiltorpedobåter igjen av denne klassen. I 1998 ble de
4 siste operative fartøyene overført til mobiliseringsstatus.
Bakgrunnen for denne beslutningen var behovet for å redusere
Forsvarets driftsutgifter, samt prioritering av den framtidige styrkestrukturen.
En utfasing av fartøyene vil ikke innebære
konsekvenser for dagens operasjonsmønster i Sjøforsvaret. Strukturen
er gradvis endret og tilpasset et nytt seilingsmønster
gjennom utnyttelse av missiltorpedobåtene i HAUK-klassen.
Utfasingen har ikke avgjørende operative konsekvenser i
forhold til Sjøforsvarets oppdrag og framtidige operative
konsept.
Forslaget om utfasing av STORM-klassen innebærer også utfasing
av de våpensystemene som er tilknyttet fartøyene:
76 mm tårnkanon og sjømålsmissil Penguin MK
1.
Når utfasingen er gjennomført
anslås det at 30. MTB-flotilje kan reduseres med 5 årsverk.
Med hensyn til personellmessige konsekvenser forventes det at frigitt
personell kan innplasseres i andre stillinger i Sjøforsvarets
organisasjon for å dekke opp for vakanser og avgang.
Beregninger etter nåverdimodellen med
tidshorisont på 10 år og diskonteringsrente på 7
pst. gir et innsparingspotensiale på ca. 30 mill. kroner.
Kostnadene ved en anbefalt utfasingsplan er iberegnet.
Sjøforsvaret har i dag 12 undervannsbåter,
6 av UCA-klassen og 6 av KOBBEN-klassen. Av disse er 6 under kommando
med full bemanning. De øvrige fartøyene er til
vedlikehold eller ligger i opplag uten bemanning.
Sjøforsvaret opererer med et øvings-
og treningsmønster som utnytter 4 undervannsbåter
av KOBBEN-klassen, 2 er i operativ drift og 2 er inne til vedlikehold. De
2 fartøyene som foreslås utfaset har de senere årene hatt
mobiliseringsstatus. Den foreslåtte utfasingen vil ikke
få konsekvenser for dagens operasjonsmønster eller
ha avgjørende operative konsekvenser i forhold til Sjøforsvarets
oppdrag og framtidige operative konsept.
Da fartøyene som fases ut er på mobiliseringsstatus forventes
det ingen personellmessige konsekvenser. Tiltaket vil gi innsparing
av de kostnader som er forbundet med minimumsvedlikeholdet.