I prosjektet inngår en undersjøisk
tunnel på 7 765 meter som går mellom øya
Eika i Ulstein kommune og Steinnesstranda på grensen mellom
Volda og Ørsta kommuner.
Videre skal det bygges en fritt-frambyggbru
i betong mellom Eika og Eiksund. Lengden på brua blir 405 meter
med et seilløp på 16 meters høyde. På land
skal det bygges 4 900 meter ny riksveg i dagen og to tunneler på henholdsvis
1 160 og 630 meter.
I tillegg til hovedprosjektet (ny rv 653) kommer ombygging
av 300 meter av E39 ved Furene, 600 meter gang- og sykkelveger,
850 meter ny fylkesveg og ut-bedring av 4 300 meter av fv 47 mellom
Steinnestranda og Berkneset. Utbedringen av fv 47 vil gi rassikker
veg til Berkneset.
Byggetiden for den undersjøiske tunnelen
er beregnet til rundt 3 år. Hele prosjektet kan gjennomføres
i løpet av 4 år. Planstatus går nærmere
fram av pkt. 2.2 i proposisjonen.
Årsdøgntrafikken på ferjesambandet
Eiksund-Rjånes, som skal erstattes, lå i 1998
på rundt 660 kjøretøy. Andelen tungtrafikk
har de siste årene ligget på 7,5 pst. I åpningsåret
er det antatt en årsdøgntrafikk på om
lag 900 kjøretøy.
I bompengeberegningene er det gått
ut fra en engangsøkning i trafikken på 30 pst.
ved åpning av sambandet og videre en årlig vekst
på 1 pst.
Kostnadsoverslaget for sambandet er 750 mill.
kroner (1999-kroner) og har en usikkerhet på +/-10
pst.