Jernbaneutbyggingen omfatter i utgangspunktet
et dobbeltspor fra Sandbukta, i hovedsak i tunnel, fram til Moss
sentrum, samt ny stasjon/kollektivterminal i Moss. På grunnlag
av reguleringsplan foreligger det i dag et oppdatert kostnadsoverslag
for prosjektet på 1 100 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet mener at det er behov
for ytterligere avklaringer av jernbanedelen i fase 1 av Østfoldpakka.
Dette gjelder både omfanget av selve prosjektet, kostnader
og størrelsen på hhv. statlige og lokale bidrag
til finansieringen. Størrelsen på statlige midler
til utbyggingen av nytt dobbeltspor gjennom Moss vil bl.a. være
avhengig av de økonomiske rammer som legges til grunn i
arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP). Samferdselsdepartementet
vil derfor komme tilbake til prioriteringen av prosjektet i forbindelse
med behandlingen av NTP 2002-2011 våren 2000.
Ut fra dette er derfor ikke jernbane i Moss
tatt med i fase 1 i denne omgang.
Stamvegene E6 og E18 utgjør to av sidene
i "Det Nordiske Triangel", og er landets viktigste vegforbindelser
til EU-området/kontinentet. De to stamvegene betjener
samlet ca. 70 pst. av landets totale vegtransporterte gods til/fra
utlandet pr. år - på E6 fraktes ca. 50 pst. og
på E18 ca. 20 pst. Ved Svinesund (E6) har antall registrerte
tungtransporter økt med ca. 23 pst. over de to siste årene,
og over Ørje (E18) med ca. 24 pst. I tillegg har E6 og
E18 en helt vesentlig betydning for personreisene til/fra
utlandet. Av det totale antall daglige personreiser samlet for bil,
båt, tog og fly til og fra utlandet i 1998, gikk 39 pst.
med bil over Svinesund og Ørje. Av de landbaserte utenlandsreisene
(tog og veg) gikk ca. 80 pst. med bil ut og inn på E6 og
E18 i Østfold.
E6 og E18 binder byregionene i Østfold
sammen og forbinder disse med omkringliggende områder.
Den regionale og lokale trafikken på disse vegene er dominerende
i forhold til gjennomgangstrafikken. Gjennomgangstrafikken på E6
og E18 gjennom Østfold utgjør 20-35 pst. av totaltrafikken.
E6 og E18 er en forutsetning for en videreutvikling av en framtidig
bo- og næringsmessig utvikling i østlandsområdet.
E6 Riksgrensen/Svinesund-Oslo er definert
som Rute 1 i stamvegnettet i Norge. Rutas totale lengde er på 118
km, hvor 63 km ligger i Østfold. 40 pst. av E6 gjennom Østfold
har i dag en trafikkbelastning på 15 000-20 000 kjøretøy/døgn,
med en tungtrafikkandel på ca. 15 pst.
Dagens vegstandard er ikke tilfredsstillende.
Uten utbedring av standarden vil E6 i 2012 ha nådd sin
kapasitetsgrense gjennom hele fylket med en gjennomsnittlig trafikkbelastning
på ca. 20 000 kjøretøy/døgn.
Over store deler av dagen vil det være køkjøring.
En slik situasjon vil innebære at trafikken vil søke
mot alternative ruter (for eksempel rv 118 og rv 127), men disse vil
ikke ha kapasitet til å ta imot mer trafikk.
Gjeldende vegnormaler tilsier at det bør
bygges firefelts veg når årsdøgntrafikken
overstiger 15 000 kjøretøy/døgn.
Det arbeides med å endre vegnormalene slik at et smalere
firefeltsprofil skal kunne anvendes når trafikken ligger
mellom 10 000 og 20 000 kjøretøy/døgn.
E18 Riksgrensen/Ørje-Oslo
er definert som Rute 6 i stamvegnettet i Norge. Rutas totale lengde
er på 94 km, hvor 58 km ligger i Østfold. Trafikkbelastningen
varierer betydelig langs ruta - den er lavest ved riksgrensen (3
000 kjøretøy/døgn), høyest
gjennom Askim (16 000 kjøretøy/døgn).
Typiske trekk er sterk trafikkøkning over riksgrensen med
høy og fortsatt økende tungtrafikkandel.
Av landets stamvegruter er Rute 6 blant de med
dårligst standard målt i forhold til funksjon
og trafikkmengde.
Planleggingen har til nå vært
basert på at det skal bygges en gjennomgående
ny tofelts motorveg med toplanskryss. Det har vært et overordnet
mål å oppnå ensartet standard gjennom
fylket, selv om trafikkbelastningen varierer en del. Det vil bli
vurdert å bygge en smalere firefeltsprofil på de
mest trafikkbelastede strekningene.
Da de statlige rammene ikke er fastsatt, er
det foreløpig ikke utarbeidet et detaljert utbyggingsprogram
som tidfester byggingen av de enkelte parseller. Endelig utbyggingsstandard
på de enkelte parsellene vil bli bestemt i den konkrete
utbyggingssaken.
Kostnaden for utvidelse av E6 gjennom hele Østfold til
firefelts motorveg (inklusive norsk del av ny Svinesund bru) er
beregnet til 2 900 mill. kroner, mens kostnadene for utbygging av
to- og eventuelt delvis firefelts motorveg på de gjenstående
parsellene av E18 er beregnet til 1 850 mill. kroner (inklusive
tiltak på eksisterende E18 og sidevegnettet). De totale
kostnadene knyttet til stamvegutbyggingen er m.a.o. anslått til
4 750 mill. kroner.
Anslagene angir forventningsverdier, noe som
innebærer at det med de valgte forutsetninger er 50 pst. sannsynlighet
for så vel underskridelse som overskridelse.
Lavere tidskostnader (reisetid) og lavere ulykkeskostnader
vil bidra med den vesentligste økonomiske effekten av utbyggingen.
I motsatt retning trekker økte kjøretøykostnader
(pga. høyere fart) og økte vedlikeholdskostnader,
men først og fremst anleggskostnadene. Den økonomiske
gevinsten av miljøforbedringene er mindre relativt sett,
selv om forbedringene kan bety mye for den enkelte.
For E6 er netto nytte i forhold til kostnadene
beregnet til -0,07, for E18 -0,03. Det mangler derfor noe på at
utbyggingen er samfunnsøkonomisk lønnsom.
Vegdirektoratet har i sitt forslag til Nasjonal
transportplan (NTP) 2002-2011 satt av totalt 880 mill. kroner (1999)
for E6 og E18 i Østfold - 560 mill. kroner (1999) for E6
og 320 mill. kroner (1999) for E18. Vegdirektoratets forslag til
statlig investeringsandel medfører en finansieringsløsning
slik som angitt i tabellen.
| 2002-2011
(pr. år) | 2012-2015
(pr. år) | 2002-2015
(statlig andel i pst.) |
E6 ‘ | 560 (56) | 772 (193) | 1 332 (46 pst.) |
E18 | 320 (32) | 801 (200) | 1 121 (61
pst.) |
Sum | 880 (88) | 1 573 (393) | 2 453 (52 pst.) |
Med denne løsningen blir maksimalt
samlet lånebehov 1 686 mill. kroner og statlig andel blir
52 pst. Statlig bevilgningsbehov pr. år vil øke
betydelig etter 2011.
I samsvar med retningslinjene for bompengefinansiering,
legger Samferdselsdepartementet til grunn en statlig andel på maksimalt
50 pst.
Østfold fylkesting har gjort vedtak
om fylkeskommunal garanti på totalt 1 900 mill. 1999-kroner.
Garantiperioden er maksimalt 27 år. Samferdselsdepartementet
legger til grunn at garantien iht. gjeldende regler først
vil komme til anvendelse etter en takstøkning på 20
pst. og en forlengelse av bompengeperioden på 5 år.
Vedtaket til fylkestinget om å stille
garanti krever godkjenning av Kommunal- og regionaldepartementet.
Fylkeskommunen ber om en eventuell godkjenning av
en garantiprovisjon på 0,3 pst. (5,5 mill. kroner) av det
totale garantibeløp.
Det har tidligere ikke vært praksis å tillate
garantiprovisjon ved bompengeprosjekter på offentlig veg. Samferdselsdepartementet
vil heller ikke anbefale at fylkeskommunen tilkjennes garantiprovisjon
i dette tilfellet, men foreslår at fylkeskommunen i stedet
tildeles 5,5 mill. kroner av bompengeinntektene. Disse inntektene øremerkes
fylkeskommunale samferdselstiltak som ligger innenfor veglovens
formål.
For E6 er det lagt opp til toveis bomstasjoner
nord i Østfold ved grensen til Akershus i tråd
med fylkestingsvedtaket, på E6 og på fylkesveg
311 (Oslovegen) nord for Kambo. Toveis bomstasjon i nord ble valgt fordi
den vil ha størst inntektsgrunnlag. Bomtaksten vil bli
den samme på fylkesvegen som på E6.
På E18 er det lagt opp til en todelt
bomplassering med en bomstasjon for vestgående trafikk
på Slitusletta ved kommunegrensen mellom Eidsberg
og Askim og en bomstasjon for østgående trafikk
vest for Fossum bru i Spydeberg kommune.
I første omgang forutsettes bomstasjon
på eksisterende E18. Når ny E18 tas i bruk forutsettes
bompengeinnkreving både på denne og på den
parallelle lokalvegen (stort sett eksisterende E18).
På bakgrunn av de lokale forarbeidene
med Østfoldpakka forutsettes enkelte kompensasjonstiltak
for bomplasseringene. Samferdselsdepartementet forutsetter at kompensasjonsmidlene
skal finansieres 100 pst. ved bompenger.
Det er forutsatt 30 mill. kroner i kompensasjon
til Moss kommune for de særlige ulempene som innbyggerne
i Moss kommune får ved å ha bommen stående
i kommunen. Samferdselsdepartementet forutsetter at kompensasjonen
blir brukt til infrastrukturtiltak innenfor samferdsel i Moss kommune.
Dette vil bli nærmere vurdert i arbeidet med et finansieringsopplegg
for jernbaneutbyggingen i Moss.
Det er forutsatt 25 mill. kroner i samlet kompensasjon
til kommunene Spydeberg, Askim og Eidsberg for de særlige
ulemper som innbyggere i disse kommunene får ved å ha
bommen stående i eller nær sin kommune; hhv. 12,5
mill. kroner, 6,25 mill. kroner og 6,25 mill. kroner. Kompensasjonen
er forutsatt brukt til tiltak på sideveger til E18 innenfor
veglovens formål.
Forutsetninger for bompengeberegningen går
frem av pkt. 3.2.7 i proposisjonen.
Det skal legges til grunn et takst- og rabattsystem
i henhold til Vegdirektoratets takstretningslinjer for bompengeprosjekter
på offentlig veg.
Østfold fylkesting har vedtatt opprettet
et bompengeselskap heleid av fylkeskommunen. Selskapet vil bli konstituert
når bompengeproposisjonen er behandlet i Stortinget.
Det samlede transportsystemet veg, jernbane
og havn/sjøtransport i Østfold gir gode
muligheter for fleksible transportløsninger mot Europa.
Utvikling av E6 og E18, jernbanen, havnene samt forbindelsen mellom
veg, jernbane og havn vil legge til rette for at næringslivet
kan velge den transportform som er mest sikker, forutsigbar, effektiv
og miljøvennlig og at det kan utvikles gode opplegg for
kombinerte transporter. Et slikt helhetlig grep om samferdselsutviklingen
knytter også dette arbeidet opp mot Nasjonal transportplan på en
god måte.
Det er viktig at arbeidet med Østfoldpakka
fase 2 fortsetter slik at det kan legges til rette for at også byenes
transportsystem, jernbanen og tilknytning til havnene kan videreutvikles.
Arbeidet med Østfoldpakka må ses i sammenheng
med pågående planprosesser knyttet til fremtidig
arealbruk i fylket, spesielt fylkesdelplaner for areal og transport.
Samferdselsdepartementet vil vise til at vegene
gjennom Østfold har for dårlig standard sett i
forhold til den funksjon de har som transportkorridorer og sett
i forhold til dagens og fremtidig forventet trafikkbelastning. Utviklingen
i trafikkulykker er meget foruroligende. Utbygging av E6 til firefelts
motorveg og E18 til to- og eventuelt delvis firefelts motorvegstandard
vil i stor grad bidra til å redusere antall ulykker og
alvorlighetsgraden i ulykkene. Samferdselsdepartementet mener det
derfor vil være viktig at det raskt åpnes for å utbedre
E6 og E18 gjennom Østfold.
Miljøverndepartementet vedtok 20. april
1999 trasé for ny E6 over Svinesund. Samferdselsdepartementet vil
imidlertid ikke sette i gang anleggsstart på ny Svinesundsbru
og tilstøtende veg før det foreligger avklaring
av finansieringen.
På bakgrunn av den lokale motstanden
til bom ved riksgrensen, vil Samferdselsdepartementet foreløpig ikke
gå inn for bom ved Svinesund. I den grad det vil være
aktuelt med bom på Svinesund, vil departementet komme tilbake
til Stortinget med dette som egen sak. Den norsk-svenske intensjonsavtalen
må i så tilfelle drøftes med Sverige.
Samferdselsdepartementet vil peke på at
det foreliggende grunnlagsmaterialet er svakere enn hva som vanligvis
kreves for en bompengeproposisjon. Dette er spesielt knyttet til
at plangrunnlaget ikke er tilstrekkelig utarbeidet og endelig finansieringsopplegg
mangler. Samferdselsdepartementet vil imidlertid vise
til at endelig valg av enkeltprosjekter og bevilgninger til disse
vil bli foretatt i de årlige budsjettproposisjoner.
En eventuell kostnadsoverskridelse i anleggsperioden
vil bli dekket i henhold til de overordnede retningslinjene for
bompengeprosjekter.
Departementet legger derfor til grunn 15 års
innkrevingsperiode for både E6 og E18 og at innkrevingen starter
så snart som praktisk mulig, dvs. innkreving i stor grad
parallelt med utbyggingen.
Det foreligger ikke et endelig finansieringsopplegg for
utbyggingen. Gitt at Vegdirektoratets forslag til økonomiske
rammer legges til grunn, vil fylkestingets krav til ferdigstillelse
av stamvegutbyggingen i sin helhet i løpet av perioden
2002-2011 ikke bli oppfylt. Samferdselsdepartementet vil våren
2000 komme tilbake til nivået på den statlige
investeringsrammen for E6 og E18 i Østfold for perioden
2002-2011 i Nasjonal transportplan (NTP) 2002-2011. Departementet
vil understreke at endelig valg av enkeltprosjekter og bevilgninger
til disse vil bli foretatt i de årlige budsjettproposisjoner.
Det vil i den forbindelse bli stilt krav til plangrunnlag, kostnadsoverslag
og kostnadsstyring.
I samsvar med retningslinjene for bompengefinansiering,
legger Samferdselsdepartementet til grunn en statlig andel på maksimalt
50 pst. Samferdselsdepartementet vil i denne forbindelse peke på at
trafikkprognosene for utbyggingen er nøkterne.
Departementet tar derfor forbehold om at trafikken og derigjennom inntektene
kan bli høyere enn det som er lagt til grunn ved utarbeidelsen
av denne proposisjonen. Samferdselsdepartementet forutsetter at
slike eventuelle høyere bompengeinntekter skal brukes til
forsering av prosjekt på E6 og E18 som inngår
i Østfoldpakka.
Departementet legger vekt på at det
er stor lokal vilje til trafikantbetaling og at det er tilnærmet
full tilslutning lokalt til første fase av denne bompengepakka.
Samferdselsdepartementet forutsetter at dersom Stortinget
gir sin tilslutning til oppstart av bompengeinnkrevingen, vil det
bli inngått en avtale mellom bompengeselskapet og Vegdirektoratet
i tråd med standardavtalen.