Stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Siv Jensen og Jan Simonsen har 26. januar 2000 fremmet følgende forslag:
«I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om lovendringer som medfører:
-
– automatisk tilbakesendelse av mennesker som blir tatt i forsøk på å bli smuglet inn i Norge og
-
– innføring av straffebestemmelser for personer som frivillig lar seg smugle til Norge og oppholder seg her som illegale innvandrere.
II
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre tiltak for å styrke frekvensen av stikkprøvekontroller langs grensen.»
I begrunnelsen for forslaget vises det til at menneskesmugling øker i omfang og også Norge opplever forsøk på smugling av mennesker inn i landet. Det er i dag smugleren som kan straffedømmes for sine gjerninger, mens de som smugles inn går fri. Norsk lovgivning og praksis bør, ifølge forslagsstillerne, endres slik at personer som forsøkes smuglet inn i landet automatisk sendes tilbake til det land de kom fra, og det bør innføres adgang til å straffedømme personer som frivillig lar seg smugle til Norge i den hensikt å skjule seg som illegal innvandrer. Forslagsstillerne mener også det er nødvendig å styrke frekvensen av stikkprøvekontroller langs grensen, slik at forsøk på menneskesmugling i større grad kan avsløres på grensen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet, Rita H. Roaldsen, viser til at forslaget i Dokument nr. 8:31 (1999-2000) har vært forelagt Justisdepartementet, som har avgitt uttalelse i brev til komiteen av 29. februar d.å., jf. vedlegg.
Komiteen vil understreke at forskjellige former for menneskesmugling er et økende, alvorlig og svært omfattende problem med forgreninger til de fleste land. Komiteen vil derfor påpeke at problemet med menneskesmugling først og fremst må løses gjennom forpliktende internasjonalt samarbeide. Komiteen vil i denne sammenheng vise både til Schengen-avtalen og St.meld. nr. 18 (1999-2000) Om Norges deltagelse i internasjonalt politisamarbeid, som er til behandling i komiteen. Komiteen vil understreke at Norge ikke må opptre slik at menneskesmuglere får et smutthull i forhold til den felles europeiske politikk på dette området.
Komiteen forutsetter videre at Regjeringen på det nasjonale plan fortløpende treffer tiltak for å intensivere kontrollarbeidet og sørger for at alle saker som har med menneskesmugling å gjøre får en svært rask saksbehandling. Komiteen vil be Regjeringen på en egnet måte, f.eks. i tilknytning til statsbudsjettet, gi Stortinget en orientering om behandlingen av hva KRIPOS og andre politiorganer gjør for å stoppe den ulovlige delen av innvandringen.
Komiteen har merket seg at vi allerede i dag har et lovverk som beskytter våre grenser mot ulovlig innvandring og som samtidig ivaretar hensynet til våre internasjonale forpliktelser overfor flyktninger.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke at en absolutt regel om automatisk utvisning vil være i strid med flyktningekonvensjonen av 1951 og utlendingslovens § 17 første ledd, idet enhver flyktning, uavhengig av måten vedkommende er kommet inn i landet på, har rett til å få asylsøknaden behandlet. Flertallet vil imidlertid også vise til at flere andre bestemmelser i utlendingsloven gir myndighetene tilstrekkelige hjemler for å utvise personer som forsøker seg på ulovlig innreise til Norge, eller oppholder seg ulovlig i landet. På denne bakgrunn kan flertallet ikke se at det er noe behov for forslagene i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil minne om at den aktuelle måten å smugle utlendinger inn i Norge på vil være med bil eller båt fra våre demokratiske naboland. Disse utlendingene vil dermed automatisk ha vært innom et annet land før de ankom til Norge. Disse medlemmer mener at det ikke vil være i strid med flyktningekonvensjonen å innføre en praksis som medfører automatisk og øyeblikkelig utvisning av disse utlendingene til det landet de var innom før de ankom Norge, med basis i førstelandsregelen. Dersom det dreier seg om asylsøkere som har fått avslag på sine søknader i våre naboland, og derfor forsøkes smuglet inn i Norge, vil det ikke være i strid med flyktningekonvensjonen å behandle søknadene umiddelbart, og innføre en praksis som tilsier at asylsøkere som har fått avslag i andre Schengen-land også får avslag på søknaden i Norge. Når Schengen Information System (SIS) innføres i Norge vil et tastetrykk på en datamaskin være nok til å frembringe tilstrekkelig med informasjon til å avslå søknaden. Disse medlemmer mener at raskere og mer konsekvent behandling av søknader fra innsmuglede asylsøkere ikke strider mot flyktningekonvensjonen. Dersom slike regler skulle stride mot norsk lovgivning mener disse medlemmer at lovgivningen må endres.
Disse medlemmer kan heller ikke se at det finnes noe belegg for å antyde at innføring av straffebestemmelser for personer som frivillig lar seg smugle til Norge og oppholder seg her ulovlig strider mot noen internasjonale konvensjoner. Disse medlemmer mener at et slikt regelverk kan virke preventivt.
Disse medlemmer foreslår derfor følgende:
«I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om lovendringer som medfører:
-
– automatisk tilbakesendelse av mennesker som blir tatt i forsøk på å bli smuglet inn i Norge og
-
– innføring av straffebestemmelser for personer som frivillig lar seg smugle til Norge og oppholder seg her som illegale innvandrere.
II
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre tiltak for å styrke frekvensen av stikkprøvekontroller langs grensen.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om lovendringer som medfører:
-
– automatisk tilbakesendelse av mennesker som blir tatt i forsøk på å bli smuglet inn i Norge og
-
– innføring av straffebestemmelser for personer som frivillig lar seg smugle til Norge og oppholder seg her som illegale innvandrere.
II
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre tiltak for å styrke frekvensen av stikkprøvekontroller langs grensen.
Komiteen viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:31 (1999-2000) - forslag fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Siv Jensen og Jan Simonsen om å be Regjeringen skjerpe håndteringen av menneskesmugling, bifalles ikke.
Jeg viser til justiskomiteens brev av 11. februar
2000 vedlagt dok. nr. 8:31 (1999-2000) hvor det blir bedt om at:
I dok 8:31 foreslås det at de som blir
forsøkt smuglet inn i Norge, automatisk skal bli sendt
tilbake til det land de kom fra. Forslaget skiller ikke mellom flyktninger
og andre, og det er heller ikke spesifisert om "det land de kom
fra" peker på personens hjemland eller om det er siste
land på reiseruten til Norge.
Forslaget vil som en absolutt regel være
i strid med internasjonale forpliktelser Norge har påtatt
seg overfor flyktninger. Det vil være i strid med non-refoulement
prinsippet i flyktningkonvensjonen av 1951 art. 33 å sende
en flyktning tilbake til mulig forfølgelse. Det samme går
fram av utlendingsloven § 17 første ledd som sier
at flyktning som er i riket eller på norsk grense etter
søknad som hovedregel har rett på asyl. Hvordan
vedkommende har kommet til i Norge er ikke relevant i denne forbindelse,
utover spørsmålet om trygt første asylland,
jf. neste avsnitt. For å kunne avgjøre om vedkommende
virkelig er en flyktning i flyktningkonvensjonen og utlendingslovens
forstand, er det nødvendig å gi vedkommende anledning
til å få asylsøknaden sin behandlet.
Hvis søkeren kommer til Norge fra et
trygt første asylland, og retur dit lar seg gjøre
innen gjeldende internasjonale frister, vil søkeren som
hovedregel ikke få sin søknad realitetsbehandlet
i Norge. Søkeren vil i stedet bli sendt til vedkommende
land, jf. utlendingsloven § 17 første ledd bokstav
c) og annet ledd.
Avsløring av forsøk på å smugle
personer inn i Norge, vil nødvendigvis måtte skje
ved grensekontroll eller ved politikontroll ved transportmiddelets ankomststed
i Norge. Et typisk eksempel er utlendinger som forsøker å reise
ulovlig inn i Norge fra Tyskland med ferge fra Kiel, ved å gjemme
seg eller bli smuglet i en trailer eller varebil. Når slike
tilfeller avdekkes, vil som regel de som søker asyl bli
bortvist til Tyskland som trygt første asylland. De som
ikke søker asyl, vil som regel bli bortvist på runn
av manglende reisedokumenter, visum etc, jf. utlendingsloven § 27.
Jeg mener at disse reglene gir tilstrekkelig handlingsrom overfor
personer som forsøker seg på ulovlig innreise.
Forslaget i dok 8:31 synes å være
rettet mot personer som lar seg smugle inn i landet for å oppholde
seg her illegalt, ikke for å søke asyl.
Utlendingslovens § 47 har straffebestemmelser
om bl.a. menneskesmugling. Den som i vinnings hensikt driver organisert
virksomhet med sikte på å hjelpe utlendinger til
ulovlig å reise inn i riket, kan straffes med bøter
eller fengsel inntil 5 år. Strafferammen ble hevet fra
2 til 5 år ved lov av 10. januar 1997 nr. 5. Hensikten
var imidlertid ikke å straffe mennesker som ble smuglet
inn i Norge, men personene som står bak slik virksomhet
og tjener penger på det. Jeg mener det først og
fremst er viktig å ramme de profesjonelle smuglerne.
For å reise inn i Norge kreves både
reisedokument og visum med mindre utlendingen er visumfri. Det kreves som
hovedregel oppholdstillatelse dersom oppholdet skal vare over 3
måneder. Skal utledningen arbeide her, må arbeidstillatelse
som hovedregel være gitt før innreisen. En utlending
som lar seg smugle inn i landet, gjør dette formodentlig
fordi et eller flere av de nevnte krav ikke er oppfylt. Vi har allerede
en straffebestemmelse som rammer dette, da overtredelse av noen
av disse betingelser rammes av straffebudet i utlendingsloven § 47
første ledd bokstav a). Jeg mener derfor at forslaget i
dok 8:31 fremstår som unødvendig. I tillegg har
vi regler om bortvisning og utvisning av utlendinger som har brutt
regler i utlendingsloven.
Det er ellers bred politisk enighet om norsk
innvandringspolitikk, som innebærer at vi skal ha begrenset og
kontrollert innvandring til landet. Restriksjoner på innreisemuligheten
til Norge er nødvendig i denne sammenheng. Personer som
søker asyl etter å ha forsøkt å bli
smuglet inn til Norge, blir normalt ikke straffet for overtredelse
av utlendingsloven. I mange slike tilfeller vil for øvrig
søkeren raskt kunne bli returnert til et trygt første
asylland, jf. pkt. I Strekpunkt 1 ovenfor.
Utlendingsloven og forskriften regulerer inn-
og utreise til Norge. Utlendingsloven § 23, jf utlendingsforskriften § 82
omtaler grensepassering og grensekontroll. Bestemmelsen pålegger
enhver som kommer til riket straks å melde seg for passkontrollen
eller nærmeste politimyndighet for å legitimere
sin identitet. Utlendingsforskriften § 87 første
ledd fastslår at passkontroll skal foretas ved grenseovergangssted
på nordisk yttergrense. Etter samme bestemmelse tredje
ledd bokstav a er det hjemmel for inn- og utreisekontroll i enkelttilfeller
- eller for et bestemt tidsrom - på grenseovergangssted
ved internordisk grense i samsvar med passkontrolloverenskomsten
(POK). POK er en avtale om grensepassering inngått mellom
Danmark, Finland, Sverige og Norge av 12. juli 1957 med endringer
av 27. juli 1979. POK artikkel 8 gir Norge anledning til å foreta
stikkprøvekontroller på grensene fra Sverige, Danmark
og Finland.
Det er en viktig oppgave for politiet å forebygge
og bekjempe ulovlig innreise og menneskesmugling. Grensepolitidistriktene
mottar hvert år til sammen 3,5 mill. kr til ekstraordinære
grensekontroller. Dette kommer i tillegg til de ordinære
bevilgningene. I 1999 ble det brukt midler til prosjektene "Grønn
sommer I" og "Grønn sommer II", der man forsøkte å kartlegge
reisemønstrene og årsaken til økningen
av blant annet irakiske asylsøkere til Norge.
Av forebyggende arbeid kan nevnes at Kripos
ofte bistår lokale politidistrikter i forbindelse med etterforskning
i saker om illegal innvandring og menneskesmugling. Kripos foretar
videre regelmessig opplæring i dokumentkontroll i både
inn- og utland, ofte i samarbeid med andre nordiske land. Videre
deltar de i nordiske og internasjonale prosjekter som gir utlendingsmyndighetene
verdifulle opplysninger når det gjelder nye trender og
reiseruter.
Når Norge blir en del av Schengen-samarbeidet, vil
de felles grensene mellom Schengen-land defineres som "indre grenser".
Ifølge Schengen-konvensjonen art. 2 nr 1 skal de indre
grensene kunne "passeres hvor som helst, uten personkontroll". Dette
innebærer at personkontrollen mellom våre nordiske
land bortfaller. Varekontrollen som foretas av tollvesenet, fortsetter
som tidligere. Artikkel 2 nr. 2 hjemler gjeninnføring av
kontroll ved de indre grenser dersom hensynet til den offentlige orden
eller statens sikkerhet krever det, men bare for et begrenset tidsrom.
Ellers skal det vises til at en rekke kompenserende tiltak er listet
av Schengen, tiltak som skal forebygge og avdekke ulovlig innreise.
Jeg viser ellers til Ot. prp. nr. 56 (98-99)
der det ble redegjort for endringer i bl.a. utlendingsloven § 23
i tilknytning til Schengen-regelverket. Fremskrittspartiet var blant
de partiene som utgjorde stortingsflertallet og derved støttet
endringsforslaget.
Vår nasjonale lovgivning gir for øvrig
hjemmel til å kontrollere utlendingers reisedokumenter,
billetter eller andre dokumenter som kan bidra til å klarlegge identiteten,
dersom det ved innreisen eller senere oppstår tvil om identitet.
Enhver norsk borger har for øvrig legitimasjonsplikt.
Når det gjelder grensepassering over
våre "ytre grenser" skal alle personer som et minimum gjennomgå en kontroll
av identitet på grunnlag av fremvisning av reisedokumenter.
Justisdepartementet vil nøye følge utviklingen
og vurdere eventuelle tiltak, spesielt etter at adgangen til stikkprøvekontroll
på indre Schengengrenser blir sterkt begrenset.
Oslo, i justiskomiteen, den 13. april 2000
Kristin Krohn Devold
leder |
Bjørn Hernæs
ordfører |
Jan Simonsen
sekretær |