St.meld. nr. 15 (1999-2000) Lønnsomme
og konkurransedyktige reiselivsnæringer, trekker opp retningslinjer
for politikken overfor reiselivsnæringene i årene framover.
I St.meld. nr. 41 (1997-1998) Næringspolitikk inn i det
21. århundret, har Regjeringen drøftet framtidig
næringspolitikk for økt verdiskaping. St.meld.
nr. 41 (1997-1998) legger også rammen for politikken overfor
reiselivsnæringene. Ved å legge fram en egen melding
om reiselivsnæringene, ønsker Regjeringen å gå mer
konkret inn på utfordringer og rammevilkår på dette
området. Meldingen beskriver status og de største
utfordringene for reiselivsnæringene framover. Produkt-
og reisemålsutvikling, internasjonal profilering og merkebygging
av norske reiselivsprodukter, effektiv bruk av informasjonsteknologi, kompetanseutvikling
og miljøtilpasning er områder som må stå i
fokus dersom reiseliv skal danne grunnlag for lønnsomme
bedrifter og økt verdiskaping i tiden framover.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell
Opseth og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi
Karlstrøm og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen
og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og
fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, konstaterer at reiselivsnæringen,
både i Norge og internasjonalt, er en næring i
sterk vekst. Næringen regnes å være blant
de største og hurtigst voksende næringer i verden
og er svært mangfoldig. I tillegg endres etterspørselen
stadig, i dag ser vi salg av produkter vi for noen år siden
ikke trodde var mulig å selge.
Komiteen tror denne næringen
har potensial for ytterligere vekst og utvikling, dersom forholdene
legges til rette for det. Komiteen mener næringspolitikken
skal tilrettelegge for framtidig vekst og økt verdiskapning
i bedrifter knyttet til norsk reiseliv.
Komiteen mener målet
for reiselivsnæringen er lønnsomme og konkurransedyktige
bedrifter med høy kvalitet, som kan tilby norske og utenlandske
turister gode og helhetlige produkter.
Med bakgrunn i den verdiskapning som i dag foregår og
det potensial som er for denne næringen, ønsker komiteen
at reiselivsnæringen vies større oppmerksomhet
og gis økt fokus i framtidig næringsutvikling
i Norge.
Komiteen viser til at det tidligere
ble etablert et kontaktforum for næringen, og vil be Regjeringen
ta initiativ til et tett samspill med bransjen.
Komiteen vil påpeke
at produkt- og reisemålsutvikling, internasjonal profilering
og merkevarebygging av norske reiselivsprodukter, effektiv bruk
av informasjonsteknologi, kompetanseutvikling og miljøtilpasning
er områder som må stå i fokus dersom
reiseliv skal danne grunnlag for lønnsomme bedrifter og økt verdiskapning
i tiden fremover.
Komiteen har merket seg at vilkårene
for transport har stor betydning for norsk reiseliv. Komiteen konstaterer
at problemstillingene knyttet til rammevilkår for transport
i Norge ikke er tatt med i meldingen, men at Regjeringen vil komme
tilbake til dette i nasjonal transportplan. Komiteen mener
at det i den forbindelse også må legges vekt på reiselivsnæringens
utfordringer.
Komiteen mener Norge har store
muligheter som reiseland. Norge er et av svært få land
i Europa som fortsatt har store områder med stort sett
urørt natur og har derfor et unikt produkt å tilby.
Utviklingen innenfor internasjonalt reiseliv med større
vekt på individuelle, skreddersydde opplegg, opplevelsesferier
og naturturisme tilsier at norsk reiselivsnæring har store muligheter.
Den varierte strukturen innenfor norsk reiseliv med et stort innslag
av små og mellomstore bedrifter gjør det mulig
for norsk reiseliv å tilby kundene valgmuligheter og fleksible
løsninger. I tillegg til variert natur både ved
kysten og i innlandet kan Norge by på unike opplevelsesferier
med utemmet, storslått natur og unike jakt- og fiskemuligheter.
Samtidig kan byene by på museer, underholdning og andre
kulturelle opplevelser og fungere som viktige innfallsporter til Norge
og norsk natur. Kombinasjonen av naturopplevelser, byferier, kurs
og konferanser gjør Norge til et allsidig reiseland. Mangfoldet
kan både redusere sårbarheten og skape positive
synergieffekter mellom de ulike deler av bransjen. Dersom disse
mulighetene skal utnyttes må imidlertid næringen
tilbys rammebetingelser på linje med dem man finner i andre
land. Skal Norge velges som reisemål både av nordmenn
og utlendinger må næringen være i stand
til å tilby service og kvalitetsløsninger til
konkurransedyktige priser. Dette krever et konkurransedyktig kostnadsnivå og
høy kompetanse i næringen.
Komiteen vil peke på at
kurs og konferansevirksomhet i seg selv er en viktig del av næringen
og gir viktige ringvirkninger til øvrig reiseliv.