Bruttoproduktet i en næring er et mål
på næringens verdiskaping. Foreløpige
tall for 1998 viser at reiselivsnæringene bidro med 4,3
pst. til BNP, noe som er om lag dobbelt så mye som primærnæringene.
I forhold til andre næringer bidrar reiselivsnæringene
likevel relativt mindre. Innen reiseliv er det transportnæringene
som gir det største bidraget til BNP, mens formidlingsvirksomhet
har hatt den sterkeste veksten i perioden.
Reiselivsnæringene investerer mye,
men får relativt mindre igjen for disse investeringene
sammenlignet med andre næringer. De er også forholdsvis
arbeidsintensive. I 1998 utgjorde bruttoproduktet pr. normalårsverk
i reiselivsnæringene litt over 350 000 kroner. Sammenlignet
med de fleste andre næringer er dette lavt og utviklingen
på 90-tallet har ikke vært på høyde med
utviklingen i andre næringer.
Lønnsomheten i overnattingsnæringen
har vært relativt lav i store deler av næringen.
Et viktig trekk ved utviklingen i norsk hotellnæring er
integrasjon og alliansebygging, spesielt etablering av større
kjeder. Kjedetilknytning gir muligheter for bedre forhandlingsstyrke
i forhold til reisebyråer og turoperatører, og bedre
muligheter for samarbeid med transportselskaper og formidlingsselskapene
for å kunne tilby komplette produktpakker. Hytteformidling
er i stor grad knyttet til distriktene. Det har her skjedd en sterk utbygging
av kapasiteten, blant annet i tilknytning til omstillingsarbeidet
i landbruksnæringen.
Serveringsnæringen har hatt betydelig
vekst i 1990-årene. Veksten kan tilskrives den generelle
velstandsøkningen vi har hatt i perioden, men også endringer
i livsstil med mer urbane og kontinentale vaner. Det er en klar
tendens til økt kjededannelse, spesielt for fastfood-konsepter.
Serveringsnæringen sysselsetter mange deltidsarbeidere,
kvinner og ungdom, og har omlag dobbelt så stor andel arbeidstakere
i aldersgruppen 16-30 år som i næringslivet for øvrig.
I reiselivssammenheng er serveringstilbudet langs veien av stor betydning.
Spørreundersøkelser viser at mattilbudet langs
veiene har et forbedringspotensial.
En godt tilrettelagt infrastruktur og et velfungerende transporttilbud
til og i Norge er en forutsetning for å gjøre
reiselivsproduktene tilgjengelige. Nesten halvparten av alle utenlandske
turister foretrekker vei-transport, mens ikke fullt én
av fem forretningsreisende bruker bil.
Foredling og distribusjon i reiselivsnæringen
består av bedrifter og aktører innen formidling,
informasjon, markedsføring, produktutvikling og salg. Næringen består
av en kommersiell del samt en gruppe selskaper som ikke har fortjeneste
som et primært mål for sin virksomhet. Den ikke-kommersielle
delen av distribusjonsleddet omfatter blant annet reiselivslag,
destinasjons- og landsdelsselskaper, og stiftelsen NTR. Det har
foregått en betydelig strukturendring blant reisebyråene.
Få aktører har en dominerende markedsandel og det
blir stadig færre reisebyråer som opererer bare
på det norske markedet. Teknologiutviklingen synes å føre
til at landgrensene viskes gradvis ut, og at flere utenlandske aktører
i framtiden vil konkurrere om de norske kundene.
I reiselivsnæringene er samarbeid viktig
for å lykkes. Den sterke framveksten av kjeder og ulike
samarbeidsavtaler er begrunnet i dette behovet. Reiselivsnæringene
omfatter mange små og geografisk spredte bedrifter og noen
få store. Behovet for samordning er derfor stort. NTR er
et koordinerende organ for reiselivet i Norge og tilbyr kompetanse
og muligheter for å bli med i felles markedsføringsframstøt
mot utenlandske markeder.
Reiselivsnæringene bidrar til å sikre
bosetting og gir nødvendig mulighet for arbeid og inntekt
i mange lokalsamfunn. Generelt viser imidlertid bedriftene i byer
bedre utvikling enn tradisjonelle distriktsbedrifter. Det ser ut
til å være yrkestrafikken generelt, og i byene
spesielt som har drevet veksten i norsk reiseliv i annen halvdel
av 1990-tallet. Til tross for betydelig vekst i norsk økonomi
i perioden, står derfor ikke distriktsbedriftene bedre
rustet til å møte en eventuell utflating i markedet
nå enn ved inngangen til perioden.
Komiteen vil slå fast
at reiselivsnæringen har stor betydning for norsk økonomi
og sysselsetting. I 1998 hadde næringen et bruttoprodukt
på 47,2 mrd. kroner. Deres bidrag til BNP var på 4,3
pst. Det samme året var ca. 150 000 mennesker sysselsatt
i bedrifter innenfor norsk reiseliv.
Komiteen legger til grunn at
reiseliv ikke er noen entydig næring, men et system av
ulike bransjer og funksjoner, som sammen oppfyller den reisendes behov
og gir den reisende en opplevelse.
Komiteener
opptatt av at reiselivsmessig infrastruktur er funksjoner og fysiske
elementer tilrettelagt for å møte behov den besøkende
har på et sted. Denne infrastrukturen er i prinsippet ikke
lønnsom i seg selv, men danner grunnlaget for omsetning
og utvikling i reiselivsrelaterte bedrifter. Infrastruktur bidrar
i stor grad til å øke servicetilbudet både
for lokalbefolkningen og tilreisende.
Komiteen har merket seg at til
tross for en betydelig vekst i reisetrafikken og omsetningen, har
en stor andel av norske reiselivsbedrifter en relativt svak økonomi.
Komiteen mener at dersom det
skal bli mer attraktivt å arbeide og investere i reiselivsnæringen
fremover, må lønnsomheten øke. Med det
stramme arbeidsmarkedet norske bedrifter står overfor,
er konkurransen om arbeidskraft større enn på lenge. Komiteen tror at
de minst lønnsomme bedriftene på sikt vil bli
tapere i denne konkurransen.
Komiteen mener reiselivsnæringens
muligheter til utvikling i tiden som kommer i stor grad vil avhenge
av bedriftenes evne til å møte hovedutfordringen
om økt lønnsomhet.
Komiteen vil peke på næringens
betydning for distriktene. Reiselivsnæringer er betydningsfulle
for sikring av bosetting og opprettholdelse av viktige samfunnsfunksjoner
i mange lokalsamfunn. Dette fordi den ikke bare er knyttet til kjøp
av serverings- og overnattingstjenester, men medfører betydelig
etterspørsel av varer og tjenester fra andre næringer.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre understreker at samspillet mellom
reiseliv og kultur er viktig produktmessig, men også når
det gjelder å utvik-le grunnlag for forsterket bosetting
og utvikling i distriktene.
Komiteen mener i tillegg
at reiseliv er en stor bidragsyter i samfunnsøkonomien
og at den bidrar positivt til folks velferd.
Komiteen vil vise til at norsk
natur og kulturlandskap har en stor opplevelsesverdi for både
norske og utenlandske reisende. Vår naturnærhet
er hovedprofilen utenlands, og det er en stor oppgave å knytte
natur og kultur tettere sammen ved profilering av Norge og landsdeler.
Matkultur hører med til dette arbeidet, ved at natur og
kultur bindes sammen produktmessig. Å tilrettelegge for økt
fokus på mattradisjoner er viktig for å gjøre
Norge til et spennende og særegent land. Økt interesse
for estetikk og lokal arkitektur er også viktige bidrag
til opplevelser for de reisende. Komiteen mener en
større fokusering på dette kan bidra til bedre lønnsomhet
i næringen.
Komiteen konstaterer at næringen
preges av store svingninger i etterspørselen, særlig
distriktsbedriftene merker sesongsvingningene sterkt. Komiteen vil peke
på dette som et av de områdene hvor næringen
har potensial for forbedringer. Tiltak for å øke
etterspørselen utenom dagens sesongen, bør ha
prioritet. Sesongforlengelse må være et viktig
bidrag for økt lønnsomhet og stabilitet i næringen.
Komiteen vil peke på at
reiselivsnæringen i stor grad består av små og
mellomstore bedrifter. Særlig gjelder dette serveringsnæringen,
hvor 40 pst. av bedriftene har en årlig omsetning på under
1 mill. kroner. For campingplasser og hytteformidling er bildet lignende.
Komiteen er opptatt av at reiselivsbedriftene
i distriktene i stor grad er familiebedrifter. Det er derfor viktig å legge
til rette for at også denne type bedrifter får
gode vilkår for sin virksomhet.
Hotellnæringen har hatt en utvikling
med integrasjon og alliansebygging, og etablering av kjeder. Komiteen konstaterer
at dette utvikler konkurransefortrinn når det gjelder profilering
og markedsføring, forhandlingsstyrke med transportselskaper
og turoperatører og lignende. Komiteen konstaterer
også at de store aktørene har større
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)-anvendelse enn de
små.
Komiteen mener samarbeid mellom
aktørene innen reiselivsnæringen, vil være
viktig for å lykkes med målene om økt
vekst og verdiskapning. Særlig vi dette ha betydning på områdene
markedsføring og IKT. Etter komiteens oppfatning
må Norsk reiselivsråd være pådriver
for dette.
Komiteen mener at effektiv utnyttelse
av informasjonsteknologi vil bidra positivt til bransjens utvikling. Bruk
av internett gir muligheter til formidling av store mengder informasjon.
En stadig større del av informasjonssøking og
handel skjer over internett. Rask og effektiv formidling av reiselivstilbud
direkte til brukerne, kan redusere kostnadene ved annen type distribusjon.
Ulempene med å være liten bedrift med lang avstand
til markedet, kan kompenseres ved bruk av IKT. For at investeringer
i ny teknologi skal være lønnsomt, er det viktig
med kunnskap om de muligheter for bruk dette gir.
Komiteen viser til at reiselivsnæringen
har stor og økende betydning for bosetting og sysselsetting
i distriktene. I mange områder har reiseliv overtatt primærnæringenes
tradisjonelle rolle som viktigste næringsvei. Komiteen mener
myndighetene ikke i tilstrekkelig grad har tatt denne utviklingen
innover seg. Reiselivsnæringene er samtidig viktig for
sysselsettingen av kvinner i distriktene. Siden reiselivsnæringen
i økende grad er avhengig av og etterspør kompetanse
kan den tilby spennende og utfordrende arbeidsoppgaver til ungdom
og særlig kvinner som ellers i stor grad hadde søkt
arbeid i byer og større tettsteder.
Reiselivsnæringens betydning er ikke
i tilstrekkelig grad gjenspeilet i myndighetenes prioriteringer
innenfor næringsutvikling. I 1998 sto næringen
for til sammen 130 000 årsverk. Reiselivsnæringen
er samtidig en av Norges viktigste eksportnæringer. I 1999
la utlendinger igjen 20,7 mrd. kroner, en økning på 50 pst.
siden 1990. Komiteen mener det sterke innslaget av
små og mellomstore bedrifter er en styrke for norsk reiseliv.
Små bedrifter har ofte stor fleksibilitet og kan tilby
skreddersydde opplevelsesferier. Selv om større bedrifter,
integrering og alliansebygging gir større muligheter til å satse
på profilering og markedsføring kan mindre bedrifter
ofte tilby alternative ferieopplevelser som etter hvert er sterkt
etterspurt både blant norske og utenlandske kunder.
Komiteen viser til at elektronisk
handel med reiselivstjenester og markedsføring over internett
gir nye muligheter for norske reiselivsbedrifter. Allerede må foretas
20 pst. av billettbestillingene på flyreiser over internett.
Små foretak som tidligere ikke hadde ressurser til å markedsføre
seg kan gjennom internett nå et internasjonalt marked.
Etableringen av en Norgesportal som gir en samlet og helhetlig presentasjon
av norsk reiseliv, og der den enkelte reiselivsbedrift og region kan
informere om sitt tilbud og ta imot bestillinger, er et viktig virkemiddel.
Komiteen konstaterer at reiselivsnæringene
er arbeidsintensive næringer. Tjenesteytende næringer
og særlig reiselivsnæringen er av natur mer arbeidsintensive
enn mer industrialiserte næringer. Samtidig er det klart
at reiselivsnæringene kan øke innsatsen av kunnskapskapital
og styrke kompetansen innenfor språk, markedsføring
og forståelse av internasjonale utvik-lingstrekk i etterspørselsmønsteret
etter reiselivsprodukter.