11.1.1 Innledning

Sammendrag

Ved tiltredelsen besluttet Regjeringen at det skulle utredes og gjennomføres en prosess for å styrke næringspolitikken ved overføring av oppgaver fra andre departementer til Nærings- og handelsdepartementet (NHD). Mer konkret skulle det vurderes en styrking innenfor handelspolitikken, forskningspolitikken og IT-politikken. På denne bakgrunn legger Regjeringen til grunn at følgende arbeidsoppgaver skal overføres pr. 1. juli 2000:

Fra Utenriksdepartementet (UD), handelspolitikken

EØS:
  • 1. Nasjonal referansegruppe for TBT (tekniske handelshindringer).

  • 2. EFTAs TBT-komité.

  • 3. EU-Kommisjonens arbeidsgruppe for standardisering og sertifiseringsspørsmål.

  • 4. Informasjonsprosedyren for tekniske forskrifter.

  • 5. Spesialutvalget for tekniske handelshindre.

  • 6. EFTA/EØS-ekspertgruppen for tekniske handelshindre.

  • 7. Gjennomføring av det indre marked, herunder International Market Advisory Committee (IMAC), Nordisk gruppe for det indre marked og nasjonal gruppe for det indre marked.

EFTA:

EFTAs forhandlinger med tredjeland og EFTAs tredjelandskomité. Andre saker:

  • 1. Importkontroll av tekstiler.

  • 2. Den norsk-tyske kommisjon.

Fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF), forskning

Koordineringsansvaret for EUs rammeprogram for forskning med tilhørende budsjett (ca. 485 mill. kroner). Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet beholder samordningsansvaret for forskningspolitikken og for administreringen av Norges forskningsråd. Videre overføres Teknologirådet med tilhørende budsjett (ca. 6,1 mill. kroner). For å styrke de regionale forskningsinstituttenes innsats for næringsutvikling i regionene foreslås at ansvaret for basisbevilgninger til alle de regionale instituttene legges til Nærings- og handelsdepartementet. I dag ligger ansvaret for 8 av de regionale instituttene under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og 2 under Nærings- og handelsdepartementet. Midlene for alle instituttene skal fortsatt kanaliseres gjennom Forskningsrådet og fordeles av rådet. Årsbevilgningen for instituttene (basis-bevilgningen) som nå ligger under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet er ca. 32 mill. kroner.

IT-området

Det legges ikke opp til noen generell endring i dagens ansvarsfordeling mellom berørte departementer, men det forutsettes at Nærings- og handelsdepartementets samordningsfunksjon vedrørende Regjeringens IT-politikk styrkes. Nærings- og handelsdepartementet vil blant annet koordinere arbeidet med bredbåndspolitkken, hvor det nå foreligger innstilling fra en interdepartemental arbeidsgruppe. For å legge forholdene til rette for dette, foreslås overført ressurser tilsvarende 1 årsverk pr. departement fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD), Samferdselsdepartementet (SD) og Kulturdepartementet (KD), til sammen 3 årsverk.

Videre vil av ansvaret for EUs direktiv om visse rettslige sider ved elektronisk handel overføresfra Justisdepartementet (JD) til Nærings- og handelsdepartementet.

De budsjettmessige konsekvenser (for 2000, 2. halvår) av ovennevnte oppgaveoverføringer oppsummeres som følger (i 1 000 kroner):

Fra

Til

Kap.

Post

Benevning

Beløp

Kap.

Post

Benevning

Beløp

100

UD

900

NHD

1

Driftsutgifter

1 650

1

Driftsutgifter

1 650

200

KUF

900

NHD

1

Driftsutgifter

200

1

Driftsutgifter

280

21

Spesielle driftsutgifter

80

300

KD

900

NHD

1

Driftsutgifter

200

1

Driftsutgifter

200

1300

SD

900

NHD

1

Driftsutgifter

200

1

Driftsutgifter

200

1500

AAD

900

NHD

1

Driftsutgifter

200

1

Driftsutgifter

200

Sum overføres til kap. 900, 1

2 530

287

Forskningsinst. og andre tiltak

921 (ny)

Øvrige forskningsformål

54

Forsknings-stiftelser

13 396

50

Regionale forskningsstiftelser

13 396

55

Teknologirådet

3 063

51

Teknologirådet

3 063

288

Internasjonale samarbeids-tiltak

924

Internasjonale samarbeid og utviklingsprogrammer

73

EUs ramme-program for forskning, kan overføres

242 848

71 (ny)

EUs ramme-program for forskning, kan overføres

242 848

Det er gitt omtale under de aktuelle kapitlene/postene under de respektive departementene. Når det gjelder Samferdselsdepartementet er det forutsatt at Nærings- og handelsdepartementet skal overta forvaltnings- og eieransvaret for Telenor etter at selskapet er børsnotert. Regjeringen vil komme tilbake med forslag om overføring av ressurser og bevilgninger i endringsproposisjonen i høstsesjonen.

Det er nedenfor gitt nærmere omtale av budsjettmessige konsekvenser ved overføring av arbeidsoppgaver til Nærings- og handelsdepartementet fra andre departementer.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering og viser til merknader under de enkelte avsnitt nedenfor.

11.1.2 Kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I forbindelse med oppgaveoverføring fra Utenriksdepartementet foreslår Regjeringen overført midler til dekning av administrative utgifter knyttet til ca. 5 årsverk fra Utenriksdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet. Midlene til de overførte oppgavene er beregnet til ca. 3 mill. kroner på årsbasis. For 2. halvår 2000 overføres 1,65 mill. kroner fra kap. 100 post 1 til kap. 900 post 1. Som følge av endret ansvarsfordeling mellom Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, foreslår Regjeringen overført midler til dekning av administrative utgifter benyttet til ett rådgiverårsverk, fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet. Midlene til disse formålene er beregnet til ca. kr 425 000 på årsbasis. I tillegg kommer ca. kr 100 000 i utgifter knyttet til forskningsråden i Brussel. De midlene som ikke er utbetalt pr. 1. juli foreslås overført til Nærings- og handelsdepartementet, og Regjeringen foreslår derfor at bevilgningen på kap. 900 post 1 økes med kr 280 000 mot reduksjon av kr 200 000 på kap. 200 post 1 og kr 80 000 på kap. 200 post 21.

For å styrke IT-samordningen i Nærings- og handelsdepartementet foreslås overført ressurser knyttet til 3 årsverk fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Samferdselsdepartementet og Kulturdepartementet. Tilknyttede midler er anslått til 1,2 mill. kroner på årsbasis (kr 400 000 pr. årsverk). For 2. halvår 2000 overføres kr 600 000 (kr 200 000 pr. departement). I tråd med dette foreslås Nærings- og handelsdepartementets driftsbevilgning under kap. 900 post 1 økt med kr 600 000 mot reduksjon av bevilgningene under kap. 300 post 1 (KD) med kr 200 000 kap. 1300 post 1 (SD) med kr 200 000 og kap. 1500 post 1 (AAD) med kr 200 000.

Oppsummert foreslås bevilgningen under kap. 900 post 1 økt med kr 2 530 000.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 11.1.2, kap. 900 post 1

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

900

1

1

Overføring fra UD, Kap. 100.1

+1,650

+1,650

+1,650

+1,650

+1,650

+1,650

+1,650

2

Fra kap. 200.1

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

3

Fra kap. 200.21

+0,080

+0,080

+0,080

+0,080

+0,080

+0,080

+0,080

4

Fra kap. 300.1

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

5

Fra kap. 1300.1

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

6

Fra kap. 1500.1

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

+0,200

7

Kutt

0

0

0

0

-2,530

0

0

Sum

+2,530

+2,530

+2,530

+2,530

0

+2,530

+2,530

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 900 post 1 med i alt kr 2 530 000.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre er tilfreds med at Nærings- og handelsdepartementet fremdeles blir tillagt ansvaret for å koordinere arbeidet med bredbåndspolitikken, og understreker betydningen av rask og konkret oppfølging av det forberedende arbeidet som er gjort på dette området. Disse medlemmer forventer at Regjeringen legger fram en nasjonal strategi for bredbåndspolitikken senest ved framleggelsen av statsbudsjettet for 2001.

Disse medlemmer merker seg at Samferdselsdepartementet inntil videre fortsatt skal ha forvaltnings- og eieransvaret for Telenor. Disse medlemmer vil påpeke at behovet for raskest mulig å skille dette ansvaret fra de regulatoriske oppgavene i telepolitikken den siste tiden har blitt ytterligere aktualisert, og understreker behovet for raskest mulig å skille disse rollene.

Komiteens medlemmer fra Høyre tar omposteringene til etterretning, og viser samtidig til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og mener Nærings- og handelsdepartementet må håndtere disse oppgavene innenfor det vedtatte budsjett.

Komiteen viser når det gjelder inndekningen til merknader under avsnitt 4.2 (kap. 100 post 1), avsnitt 5.2 (kap. 200 postene 1 og 21), avsnitt 6.1 (kap. 300 post 1), avsnitt 14.2 (kap. 1300 post 1) og avsnitt 16.3 (kap. 1500 post 1).

11.1.3 Kap. 921 (ny) Øvrige forskningsformål

Post 50 Forskningsstiftelser og post 51 Teknologirådet

Sammendrag

Som følge av endret ansvarsfordeling mellom Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet foreslår Regjeringen at den delen av bevilgningen på kap. 287 post 54 som går til regionale forskningsinstitutter (basisbevilgning) og hele bevilgningen på kap. 287 post 55 til Teknologirådet overføres til Nærings- og handelsdepartementet. Basisbevilgningen til de regionale forskningsinstituttene utgjør kr 32 150 000 og bevilgningen til Teknologirådet kr 6 126 000 i 2000. Midlene bevilges gjennom Norges forskningsråd. De midlene som ikke er utbetalt til disse tiltakene pr. 1. juli foreslås overført til Nærings- og handelsdepartementet. Regjeringen foreslår derfor at bevilgningen på kap. 921 postene 50 og 51 økes med hhv. kr 13 396 000 og kr 3 063 000 mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på henholdsvis kap. 287 postene 54 og 55 på Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets budsjett.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om at det under kap. 921 nye poster 50 og 51 bevilges henholdsvis kr 13 396 000 og kr 3 063 000.

Komiteen viser når det gjelder inndekningsforslagene under kap. 287 postene 54 og 55 til merknader under avsnitt 5.24.2.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen forutsetter at eventuelle endringer av Teknologisrådets mandat og sammensetning forelegges Stortinget.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Teknologirådet skal flyttes fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet og at rådet skal få et nytt mandat. Dette kan medføre en endring av teknologirådets virkeområde og fokus. Dette medlem vil derfor understreke at rådet fortsatt skal være uavhengig av forvaltningen og at lekmannsskjønnet fortsatt skal ivaretas, slik det fremgår av brev til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe av 26. mai 2000.

11.1.4 Kap. 924 Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer

Post 71 (ny) EUs rammeprogram for forskning, kan overføres

Som følge av endret ansvarsfordeling mellom Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, foreslår Regjeringen at bevilgningen til norsk kontingent til EUs rammeprogram for forskning overføres fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet fra 1. juli.Bevilgningen til norsk kontingent utgjør kr 485 695 000 i 2000. Kontingenten til EUs rammeprogram for forskning utbetales i to terminer, en første halvår og en andre halvår. Det er foreløpig uklart hvor stor første utbetaling til EU vil være i 2000. Regjeringen foreslår derfor å overføre halve bevilgningen for 2000 fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet, ved å bevilge kr 242 848 000 på kap. 924 ny post 71 og å redusere bevilgningen på kap. 288 post 73 tilsvarende.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge kr 242 848 000 under kap. 924 ny post 71.

Komiteen viser når det gjelder kap. 288 post 73 til merknader under avsnitt 5.25.