Ved tiltredelsen besluttet Regjeringen at det
skulle utredes og gjennomføres en prosess for å styrke næringspolitikken
ved overføring av oppgaver fra andre departementer til
Nærings- og handelsdepartementet (NHD). Mer konkret skulle
det vurderes en styrking innenfor handelspolitikken, forskningspolitikken
og IT-politikken. På denne bakgrunn legger Regjeringen
til grunn at følgende arbeidsoppgaver skal overføres
pr. 1. juli 2000:
1. Nasjonal referansegruppe
for TBT (tekniske handelshindringer).
2. EFTAs TBT-komité.
3. EU-Kommisjonens arbeidsgruppe for standardisering og
sertifiseringsspørsmål.
4. Informasjonsprosedyren for tekniske
forskrifter.
5. Spesialutvalget for tekniske handelshindre.
6. EFTA/EØS-ekspertgruppen
for tekniske handelshindre.
7. Gjennomføring av det indre
marked, herunder International Market Advisory Committee (IMAC),
Nordisk gruppe for det indre marked og nasjonal gruppe for det indre
marked.
EFTAs forhandlinger med tredjeland og EFTAs
tredjelandskomité. Andre saker:
Koordineringsansvaret for EUs rammeprogram for forskning med
tilhørende budsjett (ca. 485 mill. kroner). Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet beholder samordningsansvaret for forskningspolitikken
og for administreringen av Norges forskningsråd. Videre
overføres Teknologirådet med tilhørende
budsjett (ca. 6,1 mill. kroner). For å styrke de regionale forskningsinstituttenes
innsats for næringsutvikling i regionene foreslås
at ansvaret for basisbevilgninger til alle de regionale instituttene
legges til Nærings- og handelsdepartementet. I dag ligger
ansvaret for 8 av de regionale instituttene under Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet og 2 under Nærings- og handelsdepartementet.
Midlene for alle instituttene skal fortsatt kanaliseres gjennom
Forskningsrådet og fordeles av rådet. Årsbevilgningen
for instituttene (basis-bevilgningen) som nå ligger under
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet er ca. 32 mill. kroner.
Det legges ikke opp til noen generell endring
i dagens ansvarsfordeling mellom berørte departementer,
men det forutsettes at Nærings- og handelsdepartementets
samordningsfunksjon vedrørende Regjeringens IT-politikk styrkes.
Nærings- og handelsdepartementet vil blant annet koordinere
arbeidet med bredbåndspolitkken, hvor det nå foreligger
innstilling fra en interdepartemental arbeidsgruppe. For å legge
forholdene til rette for dette, foreslås overført
ressurser tilsvarende 1 årsverk pr. departement fra Arbeids-
og administrasjonsdepartementet (AAD), Samferdselsdepartementet
(SD) og Kulturdepartementet (KD), til sammen 3 årsverk.
Videre vil av ansvaret for EUs direktiv om visse rettslige
sider ved elektronisk handel overføresfra
Justisdepartementet (JD) til Nærings- og handelsdepartementet.
De budsjettmessige konsekvenser (for 2000, 2. halvår)
av ovennevnte oppgaveoverføringer oppsummeres som følger
(i 1 000 kroner):
Fra |
Til |
Kap. | Post | Benevning | Beløp | Kap. | Post | Benevning | Beløp |
100 | | UD | | 900 | | NHD | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 650 | | 1 | Driftsutgifter | 1 650 |
200 | | KUF | | 900 | | NHD | |
| 1 | Driftsutgifter | 200 | | 1 | Driftsutgifter | 280 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 80 | | | | |
300 | | KD | | 900 | | NHD | |
| 1 | Driftsutgifter | 200 | | 1 | Driftsutgifter | 200 |
1300 | | SD | | 900 | | NHD | |
| 1 | Driftsutgifter | 200 | | 1 | Driftsutgifter | 200 |
1500 | | AAD | | 900 | | NHD | |
| 1 | Driftsutgifter | 200 | | 1 | Driftsutgifter | 200 |
| Sum overføres
til kap. 900, 1 | 2 530 |
287 | | Forskningsinst. og andre
tiltak | | 921
(ny) | | Øvrige forskningsformål | |
| 54 | Forsknings-stiftelser | 13 396 | | 50 | Regionale forskningsstiftelser | 13 396 |
| 55 | Teknologirådet | 3 063 | | 51 | Teknologirådet | 3 063 |
288 | | Internasjonale samarbeids-tiltak | | 924
| | Internasjonale samarbeid
og utviklingsprogrammer | |
| 73 | EUs ramme-program for forskning, kan overføres | 242 848 | | 71
(ny) | EUs ramme-program for
forskning, kan overføres | 242 848 |
Det er gitt omtale under de aktuelle kapitlene/postene
under de respektive departementene. Når det gjelder Samferdselsdepartementet
er det forutsatt at Nærings- og handelsdepartementet skal
overta forvaltnings- og eieransvaret for Telenor etter at selskapet
er børsnotert. Regjeringen vil komme tilbake med forslag om
overføring av ressurser og bevilgninger i endringsproposisjonen
i høstsesjonen.
Det er nedenfor gitt nærmere omtale
av budsjettmessige konsekvenser ved overføring av arbeidsoppgaver
til Nærings- og handelsdepartementet fra andre departementer.
Komiteen tar dette til orientering
og viser til merknader under de enkelte avsnitt nedenfor.
I forbindelse med oppgaveoverføring
fra Utenriksdepartementet foreslår Regjeringen overført
midler til dekning av administrative utgifter knyttet til ca. 5 årsverk
fra Utenriksdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet.
Midlene til de overførte oppgavene er beregnet til ca.
3 mill. kroner på årsbasis. For 2. halvår
2000 overføres 1,65 mill. kroner fra kap. 100 post 1 til
kap. 900 post 1. Som følge av endret ansvarsfordeling mellom
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Nærings-
og handelsdepartementet, foreslår Regjeringen overført
midler til dekning av administrative utgifter benyttet til ett rådgiverårsverk, fra
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til Nærings-
og handelsdepartementet. Midlene til disse formålene er
beregnet til ca. kr 425 000 på årsbasis. I tillegg
kommer ca. kr 100 000 i utgifter knyttet til forskningsråden
i Brussel. De midlene som ikke er utbetalt pr. 1. juli foreslås
overført til Nærings- og handelsdepartementet,
og Regjeringen foreslår derfor at bevilgningen på kap.
900 post 1 økes med kr 280 000 mot reduksjon av kr 200
000 på kap. 200 post 1 og kr 80 000 på kap. 200
post 21.
For å styrke IT-samordningen i Nærings-
og handelsdepartementet foreslås overført ressurser
knyttet til 3 årsverk fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Samferdselsdepartementet
og Kulturdepartementet. Tilknyttede midler er anslått til
1,2 mill. kroner på årsbasis (kr 400 000 pr. årsverk).
For 2. halvår 2000 overføres kr 600 000 (kr 200
000 pr. departement). I tråd med dette foreslås
Nærings- og handelsdepartementets driftsbevilgning under
kap. 900 post 1 økt med kr 600 000 mot reduksjon av bevilgningene
under kap. 300 post 1 (KD) med kr 200 000 kap. 1300 post 1 (SD)
med kr 200 000 og kap. 1500 post 1 (AAD) med kr 200 000.
Oppsummert foreslås bevilgningen under
kap. 900 post 1 økt med kr 2 530 000.
Standpunkttabell, avsnitt
11.1.2, kap. 900 post 1
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill.
kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | SB |
900 | 1 | | | | | | | | |
| 1 | Overføring fra UD,
Kap. 100.1 | +1,650 | +1,650 | +1,650 | +1,650 | +1,650 | +1,650 | +1,650 |
| 2 | Fra kap. 200.1 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 |
| 3 | Fra kap. 200.21 | +0,080 | +0,080 | +0,080 | +0,080 | +0,080 | +0,080 | +0,080 |
| 4 | Fra kap. 300.1 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 |
| 5 | Fra kap. 1300.1 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 |
| 6 | Fra kap. 1500.1 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 | +0,200 |
| 7 | Kutt | 0 | 0 | 0 | 0 | -2,530 | 0 | 0 |
| | Sum | +2,530 | +2,530 | +2,530 | +2,530 | 0 | +2,530 | +2,530 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 900
post 1 med i alt kr 2 530 000.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er tilfreds med at Nærings-
og handelsdepartementet fremdeles blir tillagt ansvaret for å koordinere
arbeidet med bredbåndspolitikken, og understreker betydningen
av rask og konkret oppfølging av det forberedende arbeidet
som er gjort på dette området. Disse medlemmer forventer
at Regjeringen legger fram en nasjonal strategi for bredbåndspolitikken
senest ved framleggelsen av statsbudsjettet for 2001.
Disse medlemmer merker seg at
Samferdselsdepartementet inntil videre fortsatt skal ha forvaltnings-
og eieransvaret for Telenor. Disse medlemmer vil
påpeke at behovet for raskest mulig å skille dette
ansvaret fra de regulatoriske oppgavene i telepolitikken den siste
tiden har blitt ytterligere aktualisert, og understreker behovet
for raskest mulig å skille disse rollene.
Komiteens medlemmer fra Høyre tar omposteringene
til etterretning, og viser samtidig til behovet for omprioriteringer
på statsbudsjettet og mener Nærings- og handelsdepartementet
må håndtere disse oppgavene innenfor det vedtatte
budsjett.
Komiteen viser når
det gjelder inndekningen til merknader under avsnitt 4.2 (kap. 100
post 1), avsnitt 5.2 (kap. 200 postene 1 og 21), avsnitt 6.1 (kap.
300 post 1), avsnitt 14.2 (kap. 1300 post 1) og avsnitt 16.3 (kap.
1500 post 1).
Som følge av endret ansvarsfordeling
mellom Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Nærings-
og handelsdepartementet foreslår Regjeringen at den delen
av bevilgningen på kap. 287 post 54 som går til
regionale forskningsinstitutter (basisbevilgning) og hele bevilgningen
på kap. 287 post 55 til Teknologirådet overføres
til Nærings- og handelsdepartementet. Basisbevilgningen
til de regionale forskningsinstituttene utgjør kr 32 150
000 og bevilgningen til Teknologirådet kr 6 126 000 i 2000.
Midlene bevilges gjennom Norges forskningsråd. De midlene som
ikke er utbetalt til disse tiltakene pr. 1. juli foreslås
overført til Nærings- og handelsdepartementet. Regjeringen
foreslår derfor at bevilgningen på kap. 921 postene
50 og 51 økes med hhv. kr 13 396 000 og kr 3 063 000 mot
tilsvarende reduksjon av bevilgningen på henholdsvis kap.
287 postene 54 og 55 på Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets budsjett.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om at det under kap. 921 nye poster 50
og 51 bevilges henholdsvis kr 13 396 000 og kr 3 063 000.
Komiteen viser når det
gjelder inndekningsforslagene under kap. 287 postene 54 og 55 til
merknader under avsnitt 5.24.2.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar
Bastesen forutsetter at eventuelle endringer av Teknologisrådets
mandat og sammensetning forelegges Stortinget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Teknologirådet skal flyttes fra Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet
og at rådet skal få et nytt mandat. Dette kan
medføre en endring av teknologirådets virkeområde
og fokus. Dette medlem vil derfor understreke at
rådet fortsatt skal være uavhengig av forvaltningen
og at lekmannsskjønnet fortsatt skal ivaretas, slik det
fremgår av brev til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe
av 26. mai 2000.
Som følge av endret ansvarsfordeling
mellom Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Nærings- og
handelsdepartementet, foreslår Regjeringen at bevilgningen
til norsk kontingent til EUs rammeprogram for forskning overføres
fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til Nærings-
og handelsdepartementet fra 1. juli.Bevilgningen
til norsk kontingent utgjør kr 485 695 000 i 2000. Kontingenten
til EUs rammeprogram for forskning utbetales i to terminer, en første
halvår og en andre halvår. Det er foreløpig
uklart hvor stor første utbetaling til EU vil være
i 2000. Regjeringen foreslår derfor å overføre
halve bevilgningen for 2000 fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
til Nærings- og handelsdepartementet, ved å bevilge kr
242 848 000 på kap. 924 ny post 71 og å redusere bevilgningen
på kap. 288 post 73 tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge kr 242 848 000 under
kap. 924 ny post 71.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 288 post 73 til merknader under avsnitt 5.25.