11.14 Delprivatisering av A/S Olivin

Sammendrag

A/S Olivin er verdens ledende produsent av mineralet olivin. Virksomheten er basert på en av verdens reneste og største olivinforekomster lokalisert i Vanylven kommune på Sunnmøre. Selskapet ble stiftet i 1948 av staten. Aksjekapitalen er på 48 mill. kroner. Staten ved Nærings- og handelsdepartementet eier 99,99 pst. av aksjene, mens Fellesforbundet er eier av de resterende 0,1 pst. Selskapet hadde i 1999 driftsinntekter på ca. 370 mill. kroner og en bemanning på ca. 230 ansatte. Hovedproduktet er olivinsand anvendt som slaggdanner for råjernsindustrien. Dessuten produseres tørkede sandprodukter, samt ildfast stein og masse. Over 90 pst. av produksjonen eksporteres.

De økonomiske resultatene til A/S Olivin har i mange år vært svært gode og selskapets finansielle stilling er sterk. Bokført egenkapital var på 289 mill. kroner ved utgangen av 1999, hvilket utgjør 68 pst. av totalkapitalen. Aksjeutbyttet har de siste årene ligget på rundt 16–17 mill. kroner pr. år. Videre ble det tatt ut et ekstraordinært utbytte i 1999 på 100 mill. kroner.

A/S Olivin har to heleide datterselskaper; Industrimineraler AS og Moxy Trucks AS. Industrimineraler med anlegg i Norddal kommune er i likhet med morselskapet produsent av mineralet olivin. Moxy Trucks i Fræna kommune produserer rammestyrte anleggsdumpere for verdensmarkedet. Olivin har også drevet en viss prosjektutviklingsvirksomhet. Videre har Olivin etablert en avdeling på Åheim for mekanisk produksjon, som blant annet produserer og selger fremrammer til Moxy Trucks AS.

Moxy Trucks AS ble stiftet i juni 1991 med japanske Komatsu og A/S Olivin som eiere av henholdsvis og av aksjekapitalen på 30 mill. kroner. Bedriften er lokalisert ved Elnesvågen ved Molde. I forbindelse med en utvidelse av aksjekapitalen til 40 mill. kroner i 1996 økte A/S Olivins eierandel i bedriften til 75 pst. I 1997 solgte Komatsu sine aksjer til A/S Olivin. Moxy Trucks AS ble dermed et heleiet datterselskap av A/S Olivin. I de seneste årene har markedet for anleggsdumpere vært preget av hard konkurranse og prispress. For 1999 oppnådde bedriften et resultat etter skatt på ca. 13 mill. kroner. Antall ansatte var 296 ved utgangen av 1999.

I februar 1999 anmodet Nærings- og handelsdepartementet styret i A/S Olivin om at det ble gjennomført en verdsettelse av Olivin og datterselskapene. Videre ba departementet om styrets synspunkter på en mulig/ønsket eierstruktur som måtte være i samsvar med bedriftens interesser.

North Cape Minerals AS (NCM), som eies av et større internasjonalt mineralselskap, har i flere år vist interesse for å kjøpe seg inn i Olivin. NCM ga i februar 2000 et tilbud om å kjøpe A/S Olivins mineralvirksomhet. NCM har signalisert at de er villige til å diskutere eventuelle alternativer til den overdragelsesmåten som er lagt til grunn i tilbudet. De er også eventuelt interessert i deleierskap. Nærings- og handelsdepartementet har også mottatt henvendelser fra andre som er interessert i å kjøpe seg inn i A/S Olivin.

Styret i A/S Olivin har på departementets anmodning vurdert tilbudet fra NCM. Ut fra selskapets interesser rådet styret departementet til ikke å akseptere tilbudet.

Nærings- og handelsdepartementet vil peke på at A/S Olivin er en veldrevet og lønnsom bedrift med god inntjening og en solid finansiell plattform. Etter Nærings- og handelsdepartementets vurdering foreligger det ingen tungtveiende grunner for at staten fortsatt skal eie tilnærmet samtlige aksjer i dette selskapet. Forholdene ligger nå vel til rette for at staten kan redusere sitt eierengasjement i A/S Olivin og slippe andre til på eiersiden, fortrinnsvis aktører som har et langsiktig og industrielt perspektiv på sine investeringer. Et naturlig første mål vil være at staten selger seg ned til en eierandel på 51 pst.

Styret i A/S Olivin har overfor Nærings- og handelsdepartementet anbefalt at man i utgangspunktet søker medeiere som er industrielt eller kommersielt rettet og som over tid vil styrke selskapets stilling og muligheter. Styret går derfor inn for at det legges opp til en strukturert salgsprosess mot utvalgte interessenter der det anmodes om bud på inntil 49 pst. av aksjene i mineralvirksomheten i Olivinkonsernet.

Nærings- og handelsdepartementet vil engasjere et meglerfirma til å utarbeide et salgsprospekt og til å stå for selve salgsprosessen, der et viktig mål for staten vil være å få en best mulig pris for aksjene. Samtidig må man forsøke å finne fram til nye eiere som har forutsetninger for å kunne videreutvikle og styrke olivinvirksomheten, og dessuten har interesse av å utvikle andre norske mineralressurser med utgangspunkt i A/S Olivins kompetanse.

På denne bakgrunn foreslås det at Regjeringen gis fullmakt til å gjennomføre en delprivatisering av A/S Olivin med sikte på å redusere statens eierandel i selskapet ned mot 51 pst., jf. forslag til vedtak.

Olivins datterselskap Moxy Trucks AS er et viktig element i denne saken. Moxy Trucks AS er inne i en periode med vanskelige markedsforhold, samtidig som man introduserer nye modeller. Bedriften vil trenge noen år til å konsolidere virksomheten og framvise bedre resultater før de underliggende verdiene i bedriften blir mer synlige. Moxy Trucks AS bør derfor etter departementets syn holdes utenfor det salget som nå skal gjennomføres. Dette kan gjøres ved at Moxy Trucks AS skilles ut fra A/S Olivin og at aksjene i en tid framover forvaltes direkte av Nærings- og handelsdepartementet og Fellesforbundet i samme forhold som deres nåværende eierengasjement i A/S Olivin, jf. forslag til vedtak.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at komiteen i dag også har avgitt innstilling til Dokument nr. 8:67 (1999-2000) Forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Terje Knudsen om salg av statens eierandeler i AS Olivin.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag i proposisjonen, jf. forslag XXXVIII under kapittel 22 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener det ikke foreligger tungtveiende grunner til at staten fortsatt skal eie aksjer i AS Olivin og har merket seg at departementet mener forholdene ligger godt til rette for å slippe til andre eiere.

Disse medlemmer mener på denne bakgrunn staten bør avvikle sitt eierengasjement og fremsetter følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen avhende statens aksjer i AS Olivin.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 244 (1999-2000) om salg av statens eierandeler i AS Olivin, jf. Dokument nr. 8:67 (1999-2000).

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen finner ingen tungtveiende grunner til å delprivatisere A/S Olivin. Selskapet er "veldrevet og lønnsomt med god inntjening og en solid finansiell plattform", ifølge Næring- og handelsdepartementets framlegg. Det er derfor åpenbart at Staten som eier ikke har vært en hemsko for bedriftens utvikling. Dette medlem viser videre til at Staten ikke er i likviditetsvansker og som sådan ikke har behov for å selge sine eierandeler. Eierskapet i A/S Olivin fremstår derfor som en klok og langsiktig pengeplassering som gir god avkastning, trygge arbeidsplasser og industriell utvikling. Dette medlem vil derfor gå imot et salg av A/S Olivin.