A/S Olivin er verdens ledende produsent
av mineralet olivin. Virksomheten er basert på en av verdens reneste
og største olivinforekomster lokalisert i Vanylven kommune
på Sunnmøre. Selskapet ble stiftet i 1948 av staten.
Aksjekapitalen er på 48 mill. kroner. Staten ved Nærings-
og handelsdepartementet eier 99,99 pst. av aksjene, mens Fellesforbundet
er eier av de resterende 0,1 pst. Selskapet hadde i 1999 driftsinntekter
på ca. 370 mill. kroner og en bemanning på ca. 230
ansatte. Hovedproduktet er olivinsand anvendt som slaggdanner for
råjernsindustrien. Dessuten produseres tørkede
sandprodukter, samt ildfast stein og masse. Over 90 pst. av produksjonen
eksporteres.
De økonomiske resultatene til A/S
Olivin har i mange år vært svært gode
og selskapets finansielle stilling er sterk. Bokført egenkapital
var på 289 mill. kroner ved utgangen av 1999, hvilket utgjør
68 pst. av totalkapitalen. Aksjeutbyttet har de siste årene
ligget på rundt 16–17 mill. kroner pr. år.
Videre ble det tatt ut et ekstraordinært utbytte i 1999
på 100 mill. kroner.
A/S Olivin har to heleide datterselskaper;
Industrimineraler AS og Moxy Trucks AS. Industrimineraler med anlegg
i Norddal kommune er i likhet med morselskapet produsent av mineralet
olivin. Moxy Trucks i Fræna kommune produserer rammestyrte
anleggsdumpere for verdensmarkedet. Olivin har også drevet en
viss prosjektutviklingsvirksomhet. Videre har Olivin etablert en
avdeling på Åheim for mekanisk produksjon, som
blant annet produserer og selger fremrammer til Moxy Trucks AS.
Moxy Trucks AS ble stiftet i juni 1991 med japanske Komatsu
og A/S Olivin som eiere av henholdsvis og av aksjekapitalen
på 30 mill. kroner. Bedriften er lokalisert ved Elnesvågen
ved Molde. I forbindelse med en utvidelse av aksjekapitalen til
40 mill. kroner i 1996 økte A/S Olivins eierandel
i bedriften til 75 pst. I 1997 solgte Komatsu sine aksjer til A/S
Olivin. Moxy Trucks AS ble dermed et heleiet datterselskap av A/S Olivin.
I de seneste årene har markedet for anleggsdumpere vært
preget av hard konkurranse og prispress. For 1999 oppnådde
bedriften et resultat etter skatt på ca. 13 mill. kroner.
Antall ansatte var 296 ved utgangen av 1999.
I februar 1999 anmodet Nærings- og
handelsdepartementet styret i A/S Olivin om at det ble
gjennomført en verdsettelse av Olivin og datterselskapene.
Videre ba departementet om styrets synspunkter på en mulig/ønsket
eierstruktur som måtte være i samsvar med bedriftens
interesser.
North Cape Minerals AS (NCM), som eies av et større
internasjonalt mineralselskap, har i flere år vist interesse
for å kjøpe seg inn i Olivin. NCM ga i februar 2000
et tilbud om å kjøpe A/S Olivins mineralvirksomhet.
NCM har signalisert at de er villige til å diskutere eventuelle
alternativer til den overdragelsesmåten som er lagt til
grunn i tilbudet. De er også eventuelt interessert i deleierskap.
Nærings- og handelsdepartementet har også mottatt
henvendelser fra andre som er interessert i å kjøpe
seg inn i A/S Olivin.
Styret i A/S Olivin har på departementets
anmodning vurdert tilbudet fra NCM. Ut fra selskapets interesser rådet
styret departementet til ikke å akseptere tilbudet.
Nærings- og handelsdepartementet vil
peke på at A/S Olivin er en veldrevet og lønnsom
bedrift med god inntjening og en solid finansiell plattform. Etter
Nærings- og handelsdepartementets vurdering foreligger
det ingen tungtveiende grunner for at staten fortsatt skal eie tilnærmet
samtlige aksjer i dette selskapet. Forholdene ligger nå vel
til rette for at staten kan redusere sitt eierengasjement i A/S
Olivin og slippe andre til på eiersiden, fortrinnsvis aktører
som har et langsiktig og industrielt perspektiv på sine
investeringer. Et naturlig første mål vil være
at staten selger seg ned til en eierandel på 51 pst.
Styret i A/S Olivin har overfor Nærings-
og handelsdepartementet anbefalt at man i utgangspunktet søker medeiere
som er industrielt eller kommersielt rettet og som over tid vil
styrke selskapets stilling og muligheter. Styret går derfor
inn for at det legges opp til en strukturert salgsprosess mot utvalgte
interessenter der det anmodes om bud på inntil 49 pst.
av aksjene i mineralvirksomheten i Olivinkonsernet.
Nærings- og handelsdepartementet vil
engasjere et meglerfirma til å utarbeide et salgsprospekt
og til å stå for selve salgsprosessen, der et
viktig mål for staten vil være å få en
best mulig pris for aksjene. Samtidig må man forsøke å finne
fram til nye eiere som har forutsetninger for å kunne videreutvikle
og styrke olivinvirksomheten, og dessuten har interesse av å utvikle
andre norske mineralressurser med utgangspunkt i A/S Olivins
kompetanse.
På denne bakgrunn foreslås
det at Regjeringen gis fullmakt til å gjennomføre
en delprivatisering av A/S Olivin med sikte på å redusere
statens eierandel i selskapet ned mot 51 pst., jf. forslag til vedtak.
Olivins datterselskap Moxy Trucks AS er et viktig element
i denne saken. Moxy Trucks AS er inne i en periode med vanskelige
markedsforhold, samtidig som man introduserer nye modeller. Bedriften
vil trenge noen år til å konsolidere virksomheten
og framvise bedre resultater før de underliggende verdiene
i bedriften blir mer synlige. Moxy Trucks AS bør derfor
etter departementets syn holdes utenfor det salget som nå skal
gjennomføres. Dette kan gjøres ved at Moxy Trucks
AS skilles ut fra A/S Olivin og at aksjene i en tid framover
forvaltes direkte av Nærings- og handelsdepartementet og
Fellesforbundet i samme forhold som deres nåværende
eierengasjement i A/S Olivin, jf. forslag til vedtak.
Komiteen viser til
at komiteen i dag også har avgitt innstilling
til Dokument nr. 8:67 (1999-2000) Forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm og Terje Knudsen om salg av statens eierandeler
i AS Olivin.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens forslag i proposisjonen, jf. forslag XXXVIII
under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det ikke foreligger tungtveiende
grunner til at staten fortsatt skal eie aksjer i AS Olivin og har
merket seg at departementet mener forholdene ligger godt til rette
for å slippe til andre eiere.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn staten bør avvikle sitt eierengasjement og fremsetter følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen avhende
statens aksjer i AS Olivin.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 244 (1999-2000)
om salg av statens eierandeler i AS Olivin, jf. Dokument nr. 8:67
(1999-2000).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen finner ingen tungtveiende
grunner til å delprivatisere A/S Olivin. Selskapet
er "veldrevet og lønnsomt med god inntjening og en solid
finansiell plattform", ifølge Næring- og handelsdepartementets framlegg.
Det er derfor åpenbart at Staten som eier ikke har vært
en hemsko for bedriftens utvikling. Dette medlem viser
videre til at Staten ikke er i likviditetsvansker og som sådan
ikke har behov for å selge sine eierandeler. Eierskapet
i A/S Olivin fremstår derfor som en klok og langsiktig
pengeplassering som gir god avkastning, trygge arbeidsplasser og
industriell utvikling. Dette medlem vil derfor gå imot
et salg av A/S Olivin.