Post 70 Tilskudd til internasjonal markedsføring

Sammendrag

På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet foreslås det å redusere bevilgingen under kap. 961 post 70 med 10 mill. kroner, fra 93,5 til 83,5 mill. kroner. Dette vil medføre redusert aktivitet i Norges Turistråds virksomhet i 2. halvår 2000.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, går imot Regjeringens forslag under kap. 961 post 70.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen, viser til at internasjonal reiselivsmarkedsføring krever en samlet, langsiktig relasjonsbygging, og at det er et stort behov for en mer helhetlig og slagkraftig merkevarebygging av Norge som turistmål. Dette er også en hovedstrategi i Stortingsmeldingen om reiseliv som nylig er vedtatt i Stortinget. Flertallet vil spesielt understreke betydningen av å sikre framdriften i arbeidet med en nasjonal IT-portal for reiselivet, som Norges Turistråd har fått i oppdrag å tilrettelegge.

På denne bakgrunn kan flertallet ikke være enige i Regjeringens forslag om et kutt på 10 mill. kroner i bevilgningen til Norges Turistråd.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag i proposisjonen.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 961

Reiselivstiltak:

70

Tilskudd til internasjonal markedsføring, nedsettes med

kr 10 000 000

fra kr 93 500 000 til kr 83 500 000