Sammendrag

Justisdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer i bevilgningene under diverse kapitler i statsbudsjettet for 2000.

Bevilgning på 5 mill. kroner til etablering av Rådet mot organisert kriminalitet (ROK) foreslås overført fra kap. 400 Justisdepartementet til kap. 440 Politidirektoratet.

Regjeringen har vedtatt å øke lønnen for dommere i herreds- og byrettene og lagmannsrettene med virkning fra 1. oktober 2000. Som en konsekvens av dette sett i forhold til gitt lønnskompensasjon, foreslås kap. 405 post 1 redusert med 518 000 og kap. 410 post 1 med kr 208 000.

Kap. 410 Herreds- og byrettene post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås øket med 9 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.

Kap. 3410 Rettsgebyr post 1 Rettsgebyr foreslås øket med 45 mill. kroner, og post 4 Gebyrinntektene til lensmennene med 21 mill. kroner, på bakgrunn av regnskapstall.

Kap. 3430 Kriminalomsorg, post 2 Inntekter fra arbeidsdriften, blir på bakgrunn av regnskapstall foreslått redusert med 1 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 430 post 21.

I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2000 ble kap. 440 Politi- og lensmannsetaten, post 1 økt med 60 mill. kroner for å kunne tilby stillinger til alle studenter som ble uteksaminert fra Politihøgskolen våren 2000. 80 av i alt 240 stillinger er fordelt til Oslo politidistrikt. Bevilgningen på kap. 441 Oslo politidistrikt, post 1 foreslås på denne bakgrunn økt med 18 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 440 post 1. Det foreslås også å overføre 4 mill. kroner av tilleggsbevilgningen på 60 mill. kroner på kap. 440 fra post 1 til post 45 til å dekke utgifter til politioperativt materiell og investeringer knyttet til de nye stillingene.

Det er i år ekstraordinært mange asylsøknader fra Kosovo. Politiet må avhøre en stor del av asylsøkerne og skal også sørge for uttransportering av de som ikke returnerer frivillig etter avslag på asylsøknaden. For at denne behandlingen skal skje så raskt som mulig, forventer politiet en merutgift på totalt 40 mill. kroner. Hovedtyngden av kosovoflyktningene vil sannsynligvis vende tilbake til Kosovo, og bevilgningen som er satt av i 2000 på kap. 521 post 60 Integreringstilskudd, på i alt 170 mill kroner, kan derfor reduseres. Totalt 40 mill. kroner av denne bevilgningen foreslås overført til kap. 440, postene 1 og 21, for å dekke de nevnte ekstraordinære utgiftene. Bevilgningene under postene 1 og 21 økes med henholdsvis 16 mill. og 6 mill. kroner i 2000. De resterende 18 mill. kroner er det fremmet forslag om å bevilge under kap. 440 post 21 i budsjettet for 2001, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 2 (2000-2001).

På grunn av regnskapsfeil foreslås dessuten å øke kap. 440 post 1 med 3,915 mill. kroner, og post 45 med 2,510 mill. kroner, samt kap. 445 post 1 med 0,045 mill. kroner.

Inntektene under kap. 3441 Oslo politidistrikt post 3 Salgsinntekter kommer i hovedsak fra salg av kjøretøy. Utskiftingen av kjøretøy i Oslo blir vesentlig mindre enn påregnet. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med 1,75 mill. kroner til 50 000 kroner, mot en tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 441 post 1.

På grunn av at arbeidet har kommet i gang senere enn planlagt foreslås det på kap. 443 Oppfølging av innsynsloven å overføre 1,2 mill. kroner til kap. 445 post 1, til dekning av utgifter i forbindelse med at Statsadvokatene i Trondheim flytter fra tinghuset til Statens hus og til styrking av Oslo Statsadvokatembeter. En halv mill. kroner overføres fra kap. 443 post 1, og 0,7 mill. kroner overføres fra post 70.

Kap. 3449 Statens innkrevingssentral post 82 Vegadministrasjonsgebyr foreslås redusert med 5 mill. kroner og post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse foreslås økt med 10 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.

Kap. 3462 Registerenheten i Brønnøysund post 1 Gebyrinntekter foreslås på bakgrunn av regnskapstall og beregnet utvikling ut året redusert med 27,3 mill. kroner.

Etablering av Lotteritilsynet går senere enn planlagt og på denne bakgrunn er det ikke påregnet inntekter under kap. 3464 post 1 i 2000. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med 20 mill. kroner.

Kap. 3465 Regjeringsadvokaten post 1 Erstatning for utgifter i rettssaker foreslås på bakgrunn av regnskapstall øket med 1,5 mill. kroner.

Kap. 466 Advokatutgifter post 1 Driftsutgifter foreslås på bakgrunn av regnskapstall øket med 45 mill. kroner.

Kap. 470 Fri rettshjelp post 1 Driftsutgifter dekker utgifter til sakkyndige og meddommere m.m. i saker der det er gitt fri sakførsel. På bakgrunn av regnskapstall foreslås det å øke bevilgningen med 1,7 mill. kroner. Av samme grunn foreslås post 70 Fri sakførsel øket med 17 mill. kroner, og post 71 Fritt rettsråd øket med 8 mill. kroner.

Kap. 3470 Fri rettshjelp post 1 Egenandeler m.m. dekker inntektene fra mottakere av fri rettshjelp som skal betale egenandel. På bakgrunn av regnskapstall foreslås å øke bevilgningen med 2,6 mill. kroner.

Kap. 471 Statens erstatningsansvar post 70 Erstatning til voldsoffer, foreslås øket med 2,5 mill. kroner og post 71 Erstatningsansvar m.m., foreslås øket med 10 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.

Kap. 475 Bobehandling post 1 Driftsutgifter dekker i hovedsak utgifter i forbindelse med tvangsoppløsning av aksjeselskap og konkurs, jf. konkursloven § 73. På bakgrunn av regnskapstall foreslås det å redusere bevilgningen med 7 mill. kroner.

Kap. 475 Bobehandling post 21 Spesielle driftsutgifter dekker bl.a. utgifter til bobehandlingen av Anders Jahres dødsbo. Et eventuelt krav på salær fra bostyrer i dette boet var ikke medregnet når behovet for midler i 2000 ble vurdert. Salæret er ikke blitt utbetalt siden 1997 bl.a. pga. uenighet omkring utbetalingstidspunktet. I Agder lagmannsretts avgjørelse av 14. juni 2000 ble bostyrer gitt medhold i at salæret skulle utbetales med endelig virkning. På bakgrunn av dette, samt regnskapstall og reviderte overslag over boets utgifter i 2000, foreslås å øke bevilgningen under kap. 475 post 21 med 15 mill. kroner.

Under kap. 476 Et historisk og moralsk oppgjør med behandlingen i Norge av den økonomiske likvidasjonen av den jødiske minoriteten under den 2. verdenskrig, er det bevilget 25 mill. kroner til det individuelle oppgjøret for 2000. Det er pr. 7. november 2000 benyttet 5,1 mill. kroner av disse midlene, og departementet regner med at ytterligere 3 mill. kroner må avsettes for 2000. Det foreslås å overføre resterende 17 mill. kroner fra det individuelle til det kollektive oppgjøret ved en overføring til post 70 Sikring av jødisk kultur og framtid i Norge.