Justisdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om endringer i bevilgningene under diverse kapitler i statsbudsjettet
for 2000.
Bevilgning på 5 mill. kroner til etablering
av Rådet mot organisert kriminalitet (ROK) foreslås
overført fra kap. 400 Justisdepartementet til kap. 440
Politidirektoratet.
Regjeringen har vedtatt å øke
lønnen for dommere i herreds- og byrettene og lagmannsrettene
med virkning fra 1. oktober 2000. Som en konsekvens av dette sett
i forhold til gitt lønnskompensasjon, foreslås
kap. 405 post 1 redusert med 518 000 og kap. 410 post 1 med kr 208
000.
Kap. 410 Herreds- og byrettene post 21 Spesielle driftsutgifter
foreslås øket med 9 mill. kroner på bakgrunn
av regnskapstall.
Kap. 3410 Rettsgebyr post 1 Rettsgebyr foreslås øket med
45 mill. kroner, og post 4 Gebyrinntektene til lensmennene med 21
mill. kroner, på bakgrunn av regnskapstall.
Kap. 3430 Kriminalomsorg, post 2 Inntekter fra arbeidsdriften,
blir på bakgrunn av regnskapstall foreslått redusert
med 1 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 430 post
21.
I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2000 ble kap. 440 Politi- og lensmannsetaten, post 1 økt
med 60 mill. kroner for å kunne tilby stillinger til alle
studenter som ble uteksaminert fra Politihøgskolen våren
2000. 80 av i alt 240 stillinger er fordelt til Oslo politidistrikt.
Bevilgningen på kap. 441 Oslo politidistrikt, post 1 foreslås
på denne bakgrunn økt med 18 mill. kroner mot
en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 440 post 1.
Det foreslås også å overføre
4 mill. kroner av tilleggsbevilgningen på 60 mill. kroner
på kap. 440 fra post 1 til post 45 til å dekke
utgifter til politioperativt materiell og investeringer knyttet
til de nye stillingene.
Det er i år ekstraordinært
mange asylsøknader fra Kosovo. Politiet må avhøre
en stor del av asylsøkerne og skal også sørge
for uttransportering av de som ikke returnerer frivillig etter avslag
på asylsøknaden. For at denne behandlingen skal
skje så raskt som mulig, forventer politiet en merutgift
på totalt 40 mill. kroner. Hovedtyngden av kosovoflyktningene
vil sannsynligvis vende tilbake til Kosovo, og bevilgningen som
er satt av i 2000 på kap. 521 post 60 Integreringstilskudd, på i
alt 170 mill kroner, kan derfor reduseres. Totalt 40 mill. kroner
av denne bevilgningen foreslås overført til kap.
440, postene 1 og 21, for å dekke de nevnte ekstraordinære
utgiftene. Bevilgningene under postene 1 og 21 økes med
henholdsvis 16 mill. og 6 mill. kroner i 2000. De resterende 18
mill. kroner er det fremmet forslag om å bevilge under
kap. 440 post 21 i budsjettet for 2001, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 2 (2000-2001).
På grunn av regnskapsfeil foreslås
dessuten å øke kap. 440 post 1 med 3,915 mill.
kroner, og post 45 med 2,510 mill. kroner, samt kap. 445 post 1
med 0,045 mill. kroner.
Inntektene under kap. 3441 Oslo politidistrikt
post 3 Salgsinntekter kommer i hovedsak fra salg av kjøretøy. Utskiftingen
av kjøretøy i Oslo blir vesentlig mindre enn påregnet.
Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med
1,75 mill. kroner til 50 000 kroner, mot en tilsvarende reduksjon
i bevilgningen under kap. 441 post 1.
På grunn av at arbeidet har kommet
i gang senere enn planlagt foreslås det på kap.
443 Oppfølging av innsynsloven å overføre
1,2 mill. kroner til kap. 445 post 1, til dekning av utgifter i
forbindelse med at Statsadvokatene i Trondheim flytter fra tinghuset
til Statens hus og til styrking av Oslo Statsadvokatembeter. En halv
mill. kroner overføres fra kap. 443 post 1, og 0,7 mill.
kroner overføres fra post 70.
Kap. 3449 Statens innkrevingssentral post 82
Vegadministrasjonsgebyr foreslås redusert med 5 mill. kroner
og post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse foreslås økt
med 10 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.
Kap. 3462 Registerenheten i Brønnøysund
post 1 Gebyrinntekter foreslås på bakgrunn av
regnskapstall og beregnet utvikling ut året redusert med
27,3 mill. kroner.
Etablering av Lotteritilsynet går senere
enn planlagt og på denne bakgrunn er det ikke påregnet
inntekter under kap. 3464 post 1 i 2000. Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen med 20 mill. kroner.
Kap. 3465 Regjeringsadvokaten post 1 Erstatning for
utgifter i rettssaker foreslås på bakgrunn av
regnskapstall øket med 1,5 mill. kroner.
Kap. 466 Advokatutgifter post 1 Driftsutgifter
foreslås på bakgrunn av regnskapstall øket
med 45 mill. kroner.
Kap. 470 Fri rettshjelp post 1 Driftsutgifter
dekker utgifter til sakkyndige og meddommere m.m. i saker der det
er gitt fri sakførsel. På bakgrunn av regnskapstall
foreslås det å øke bevilgningen med 1,7
mill. kroner. Av samme grunn foreslås post 70 Fri sakførsel øket
med 17 mill. kroner, og post 71 Fritt rettsråd øket med
8 mill. kroner.
Kap. 3470 Fri rettshjelp post 1 Egenandeler
m.m. dekker inntektene fra mottakere av fri rettshjelp som skal
betale egenandel. På bakgrunn av regnskapstall foreslås å øke
bevilgningen med 2,6 mill. kroner.
Kap. 471 Statens erstatningsansvar post 70 Erstatning
til voldsoffer, foreslås øket med 2,5 mill. kroner og
post 71 Erstatningsansvar m.m., foreslås øket
med 10 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.
Kap. 475 Bobehandling post 1 Driftsutgifter
dekker i hovedsak utgifter i forbindelse med tvangsoppløsning av
aksjeselskap og konkurs, jf. konkursloven § 73. På bakgrunn
av regnskapstall foreslås det å redusere bevilgningen
med 7 mill. kroner.
Kap. 475 Bobehandling post 21 Spesielle driftsutgifter
dekker bl.a. utgifter til bobehandlingen av Anders Jahres dødsbo.
Et eventuelt krav på salær fra bostyrer i dette
boet var ikke medregnet når behovet for midler i 2000 ble
vurdert. Salæret er ikke blitt utbetalt siden 1997 bl.a.
pga. uenighet omkring utbetalingstidspunktet. I Agder lagmannsretts
avgjørelse av 14. juni 2000 ble bostyrer gitt medhold i
at salæret skulle utbetales med endelig virkning. På bakgrunn
av dette, samt regnskapstall og reviderte overslag over boets utgifter
i 2000, foreslås å øke bevilgningen under
kap. 475 post 21 med 15 mill. kroner.
Under kap. 476 Et historisk og moralsk oppgjør
med behandlingen i Norge av den økonomiske likvidasjonen
av den jødiske minoriteten under den 2. verdenskrig, er
det bevilget 25 mill. kroner til det individuelle oppgjøret
for 2000. Det er pr. 7. november 2000 benyttet 5,1 mill. kroner
av disse midlene, og departementet regner med at ytterligere 3 mill.
kroner må avsettes for 2000. Det foreslås å overføre
resterende 17 mill. kroner fra det individuelle til det kollektive
oppgjøret ved en overføring til post 70 Sikring
av jødisk kultur og framtid i Norge.