De sosiale velferdsordningene skal gi trygghet
mot tap av inntekt og sikre den enkelte hjelp og omsorg når behovet
melder seg - uavhengig av inntekt, bosted og sosial bakgrunn, jf.
St.meld. nr. 35 (1994-1995) Velferdsmeldingen og Innst. S. nr. 180
(1995-1996).
Hjelpestønad er en rettighetsbasert
stønadsordning som skal gi økonomisk kompensasjon
for særskilt tilsyn eller pleie på grunn av varig
sykdom, skade eller lyte. Den er skattefri og utgjorde i 1999 10
800 kroner pr. år for ordinær hjelpestønad
(sats 1). For forhøyet hjelpestønad (sats 2-4),
som bare gis til barn og unge under 18 år, utgjør
satsene henholdsvis to, fire og seks ganger dette beløpet.
I 1999 ble det utbetalt mer enn 500 mill. kroner
i hjelpestønad til denne gruppen.
Ordningen med hjelpestønad er hjemlet
i folketrygdloven kapittel 6. Rikstrygdeverket har utarbeidet et eget
rundskriv med utfyllende kommentarer.
Riksrevisjonen har undersøkt i hvilken
utstrekning ulikheter i saksbehandlingspraksis, søkertilbøyelighet og
eventuelt sykelighet, kan forklare variasjoner mellom fylkene i
tildeling og utmåling av hjelpestønad til barn
og unge under 18 år.
Regelverket på hjelpestønadsområdet
gir rom for stor grad av skjønnsutøvelse, og undersøkelsen
viser stor variasjon i skjønnsutøvelsen ved behandlingen
av like krav om hjelpestønad. Den variasjonen i vedtak som
undersøkelsen viser, gjør at det er grunn til å stille spørsmål
om trygdeetatens saksbehandling bygger på en rimelig ensartet
og sikker skjønnsutøvelse, og om hensynet til
likebehandling ivaretas i tilstrekkelig grad.
Undersøkelsen viser at det er store
variasjoner mellom fylkene når det gjelder andelen stønadsmottakere blant
barn og unge også når det gjelder hvordan stønaden
er utmålt på de enkelte satsene. Variasjonen er størst
når det gjelder ordinær hjelpestønad.
Det kan i enkelte fylker være lettere å komme
inn under ordningen enn i andre fylker.
Antallet søknader varierer mye fylkene
imellom, men antallet søknader synes ikke alene å forklare variasjonene
i tildelingen av hjelpestønad. Det er i hovedsak slik at
innvilgelsesprosenten er lav i fylker med høy søkning,
mens innvilgelsesprosenten er høy i de fylkene hvor søkningen
er lav.
Hjelpestønad er en rettighetsbasert
ordning, hvor trygdeetatens vedtak vil kunne ha stor økonomisk betydning
for barnet og familien. Vedtaket om hjelpestønad vil ofte
gjelde i flere år. Selv om hjelpestønad er en
skjønnsbasert ytelse, noe som gjør at det må påregnes
noe variasjon, er variasjonene likevel så store at det er
grunn til å stille spørsmål om barn med
likeartet omsorgsbehov blir behandlet likt.
Gjennomgangen av trygdekontorenes og fylkestrygdekontorenes
begrunnelser i de enkelte sakene, viser at det er ulike oppfatninger
av hvilke saksopplysninger som er relevante, og hvordan disse skal
vurderes.
Undersøkelsen viser at hjelpestønadsområdet
er lite fokusert i plansammenheng i etaten, og trygdekontorene har
opplyst at fylkestrygdekontorene i hovedsak følger dem
opp på saksbehandlingstider. Rikstrygdeverket bruker i
dag kun et halvt årsverk på dette området.
Rikstrygdeverket har framhevet at prinsippkjennelsene
fra Trygderetten er en viktig kilde for erfaringsutveksling i etaten.
Undersøkelsen viser imidlertid at disse kjennelsene er
lite brukt i saksbehandlingen.
Regelverket på hjelpestønadsområdet
ses på som skjønnspreget, både av Rikstrygdeverket
og ytre etat, noe de opplever som vanskelig å utøve,
og det ligger derfor til rette for variasjoner i saksbehandlingen.
Til tross for dette er det få som ønsker seg et
regelverk med mindre rom for skjønn.
Variasjonene skyldes mer manglende kjennskap
til eller forståelse av regelverket. Det er lite samarbeid mellom
fylkene på hjelpestønadsområdet, og det
er forholdsvis begrenset samarbeid mellom trygdekontorer innenfor
det enkelte fylket. Selv om de fleste fylkestrygdekontorene og trygdekontorene
er tilfredse med sin egen kompetanse, savner enkelte kontorer mer samordning
av praksisen på området.
En forsvarlig og korrekt saksbehandling forutsetter at
nødvendig og detaljert kompetanse blir bygd opp og vedlikeholdt.
For å sikre en ensartet praksis i etaten er det et spørsmål
om ikke Rikstrygdeverket bør vurdere hvorvidt vesentlig
færre kontorer bør behandle denne typen saker.
Rikstrygdeverket bør dessuten forsterke veilednings- og
oppfølgingsfunksjonen overfor ytre etat på dette
området.
Departementet synes Riksrevisjonens rapport
gir et godt og nyttig innspill til arbeidet med å utvikle
sikrere og mer ensartet skjønnsutøvelse i trygdeetaten.
Lovbestemmelsen er utformet slik at det må foretas en
rekke skjønnsmessige avveininger når retten til
ytelsen blir vurdert. Samme diagnose kan gi seg utslag i svært
ulike pleie- og tilsynsbehov, også avhengig av hjelpetjenestetilbudet
lokalt. Utøvelse av skjønn tilsier konkret og
individuell behandling av hvert tilfelle, og muligheten for ulik
behandling av tilnærmet like tilfeller er da til stede.
Mer "firkantete" regler vil kunne føre til enda større
ulikheter i forhold til formålet med ytelsen.
Det er viktig å utvikle gode tiltak,
rutiner og hjelpemidler for å sikre mest mulig lik og betryggende behandling
av sakene.
Departementet opplyser at Rikstrygdeverket nå skal følge
opp problemstillinger som Riksrevisjonens rapport reiser gjennom
en supplerende undersøkelse.
Undersøkelsen skal munne ut i en handlingsplan
for hvordan trygdeetaten skal følge opp etatens behandling
av hjelpestønadssaker, med fokus på følgende områder:
– Korrekt
saksbehandling og likebehandling
– Definere kvalitetskrav
– Skissere oppfølgings-
og kvalitetssikringssystem på ulike nivå i etaten
– Etablere hensiktsmessig organisering
av saksbehandlingen
– Vurdere bruken av rådgivende
lege i forbindelse med hjelpestønadssaker
– Vurdere om det skal innføres
en sjekkliste på trygdekontornivå som sikrer at
alle relevante opplysninger er sjekket ut
Departementet vil i samråd med Rikstrygdeverket
ta stilling til handlingsplanen, slik at den nedfelles i etatens
virksomhetsplaner for 2001. Gjennomføringen vil bli fulgt
opp i den løpende etatsstyringen.
Det er pekt på at Rikstrygdeverket
bør vurdere om vesentlig færre kontorer bør
behandle denne typen saker, da relativt mange trygdekontorer behandler
få saker på hjelpestønadsområdet
i løpet av ett år.
Regionalisering vil kunne gi større
fagkompetanse og fagmiljø der hvor sakene behandles, og
kvalitetssikring av saksbehandlingen. Økt regionalisering
vil imidlertid kunne føre til at kunnskap om søkerens lokale
forhold ikke blir tatt med i vurderingene i tilstrekkelig grad.
Rikstrygdeverket vil vurdere regionalisering
av saksbehandlingen på dette området. Bl.a. vil
en rapport om regionalt samarbeid avgis til trygdedirektøren
i september i år. Viktige kriterier vil være brukerorientering
og behovet for nærhet til og kvalitet i møte med brukeren,
effektiv oppgaveløsning og oprettholdelse av trygdefaglig
kvalitet over tid.
Departementet vil be Rikstrygdeverket om å prioritere
dette tiltaket med sikte på at eventuelle endringer i saksbehandlingsrutinene
kan iverksettes i løpet av første halvår
2001.
Følgende tiltak skal prioriteres i
løpet av høsten 2000 og i 2001:
– Bruk av
statistikk og analyser
– Standardvedtak
– Opprettelse av referansegruppe
– Gjennomgang av rundskriv og
opplæringsmateriell
– Aktiv bruk av trygderettskjennelser
– Bedre kunnskap hos saksbehandler
– Bedre rettighetsinformasjon
Rikstrygdeverket vil utforme, og Sosial- og
helsedepartementet ta stilling til, en handlingsplan for
sikrere og mer ensartet skjønnsutøvelse ved årsskiftet 2000/2001.
Sosial- og helsedepartementet vil følge opp Rikstrygdeverkets
gjennomføring av de øvrige administrative tiltakene
og virkningen av tiltakene, ved rapportering og statusvurderinger
gjennom den løpende etatsstyringen, i første omgang
høsten 2000 og våren 2001.
Riksrevisjonen er tilfreds med at Sosial- og
helsedepartementet vil følge opp at Rikstrygdeverket
iverksetter tiltak for å sikre en vesentlig bedre forvaltning
av ordningen.
Etter Riksrevisjonens vurdering burde nettopp
den skjønnspregede utformingen av regelverket tilsi at
det i oppfølgingen av ordningen legges avgjørende
vekt på om dette skjønnet blir forvaltet i tråd
med intensjonene. Undersøkelsen viser imidlertid at hjelpestønadsområdet
over år er viet liten oppmerksomhet fra departementets
og Rikstrygdeverkets side. Manglende overordnet oppfølging
og samordning i etaten gjør at det i for stor grad synes å ha
vært opp til det enkelte fylkestrygdekontor og trygdekontor å etablere
sin egen praksis for tildeling og utmåling av hjelpestønad.
Riksrevisjonen er i tvil om det innenfor rimelige
tids- og ressursrammer vil være mulig å oppnå den
nødvendige kvalitetsforbedring og samordning av praksis
på området dersom dagens organisering av saksbehandlingen
i hovedsak legges til grunn. Det er derfor positivt at Rikstrygdeverket
nå vil vurdere bruk av regionale og andre organisatoriske
løsninger for å behandle hjelpestønadssaker.
Av trygdeetatens strategiplan framgår
det at sikring av rett ytelse til rett tid er etatens kjerneoppgave,
og at etaten skal sikre riktige avgjørelser og lik behandling av
like tilfeller. Riksrevisjonen er derfor enig med departementet
i at det ved praktiseringen av en så skjønnspreget
stønadsordning er viktig å utvikle gode tiltak,
rutiner og hjelpemidler for å sikre mest mulig lik og betryggende
behandling av sakene. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
vil følge opp virkningen av de tiltakene som iverksettes,
og mener det nå er viktig at departementet forvisser seg
om at de administrative tiltakene faktisk fører til økt
likebehandling.
"Det skjønnsmessige aspektet ved hjelpestønadsordningen
gjør det spesielt viktig å utvikle gode tiltak, rutiner
og hjelpemidler for å sikre mest mulig lik og betryggende
behandling av sakene. Departementet viser til de tiltak som er og
vil bli satt i verk i løpet av høsten 2000 og
våren 2001, og som det er redegjort for i brev av 24. august
2000.
Dette gjelder følgende tiltak:– Rikstrygdeverket
har satt i gang en supplerende undersøkelse som skal gjennomføres
av Rikstrygdeverkets internrevisjon, for å få mer
eksakt kunnskap om hvor og hvordan svikten i saksbehandlingen er.
Dette er nødvendig for å kunne definere kvalitetskrav
mer eksplisitt. Undersøkelsen skal munne ut i en handlingsplan
for etatens oppfølging av etatens behandling av hjelpestønadssaker
innen utgangen av 2000.
– Rikstrygdeverket skal vurdere
regionalisering av saksbehandlingen på dette området.
En overføring av saksbehandlingen til vesentlig færre
trygdekontorer vil kunne gi større fagkompetanse og fagmiljø der
hvor sakene behandles. Arbeidet med dette tiltaket skal prioriteres
slik at eventuelle endringer i saksbehandlingsrutinene kan iverksettes
i løpet av første halvår 2001.
– Det skal arbeides videre med
et opplegg for bedre statistikk- og analysemateriale for blant annet
hjelpestønad til barn og unge under 18 år i løpet
av våren 2001.
– Det er utarbeidet nye standardvedtak
som blant annet skal sikre at saken blir sendt til fylkestrygdekontoret
for vurdering mot høyere sats dersom trygdekontoret tilstår
sats 2.
– Rikstrygdeverket har opprettet
en referansegruppe for grunn- og hjelpestønad med medlemmer
fra ytre etat og Rikstrygdeverket.
– Rikstrygdeverket skal revidere
rundskrivet om grunn- og hjelpestønad.
– Trygderettens kjennelser på hjelpestønadsområdet finnes
nå i anonymisert utgave på Intranett som vil være
tilgjengelig for alle trygdekontorene i løpet av neste år.
Rikstrygdeverket skal i løpet av høsten 2000 vurdere
tiltak som kan fremme aktiv bruk av prinsippkjennelser som kunnskapstilfang
i saksbehandlingen.
– For å sikre bedre kunnskap
hos saksbehandler vil det bli arrangert kurs og konferanser med
deltakelse fra alle nivåer i etaten.
– Leger og helseinstitusjoner
har Rikstrygdeverkets brosjyrer om hjelpestønadsordningen.
Rikstrygdeverket skal vurdere behovet for ytterligere informasjon
til leger og sykehus og eventuelt på hvilken måte
informasjonen skal gis, innen utløpet av 2000. Rikstrygdeverket
skal også innskjerpe at trygdekontorene har plikt til å informere
om hjelpestønad når foreldrene fremsetter andre
krav eller forespørsel om stønad på grunn
av barns sykdom.
Sosial- og helsedepartementet
skal ta stilling til handlingsplanen for oppfølging av
etatens behandling av hjelpestønadssaker ved årsskiftet
2000/2001. Departementet vil påse at arbeidet
med regionalisering av saksbehandlingen blir prioritert i etaten.
Handlingsplanen og de øvrige tiltakene vil bli fulgt opp
gjennom den løpende etatsstyringen."
Riksrevisjonen konstaterer at det har vært
manglende overordnet oppfølging fra både Sosial-
og helsedepartementet og Rikstrygdeverket og manglende samordning
i trygdeetaten. Dette synes å ha medført at det
enkelte fylkestrygdekontor og trygdekontor i for stor grad har etablert
sin egen praksis for tildeling og utmåling av hjelpestønad.
Riksrevisjonen har stilt spørsmål om ikke hensynet
til forsvarlig saksbehandling og mer ensartet skjønnsutøvelse
tilsier at vesentlig færre kontorer bør behandle
denne typen saker. Departementet har uttalt at det vil påse
at arbeidet med regionalisering av behandlingen av hjelpestønadssaker blir
prioritert i trygdeetaten, slik at eventuelle endringer kan iverksettes
i løpet av første halvår 2001.
Riksrevisjonen har merket seg at Sosial- og
helsedepartementet ser alvorlig på at familier med funksjonshemmede
barn har ulik tilgang på trygdeytelser som de etter folketrygdloven
har rett til. Riksrevisjonen viser til at dersom den utmålte
stønaden ikke står i forhold til den merbelastningen
ordningen er ment å kompensere for, vil dette kunne svekke
det økonomiske grunnlaget for å yte nødvendig
omsorg for barnet. Det er derfor nødvendig at de tiltakene
som er og vil bli satt i verk, blir fulgt nøye opp fra
departementets side slik at en sikrer mest mulig lik og riktig utmåling
av stønaden.
Saken sendes Stortinget.
Som ledd i komiteens behandling av saken innhentet komiteen
status for oppfølging av tiltak, jf. Sosial- og helsedepartementets
brev av 13. februar 2001 som følger vedlagt innstillingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen
Gunnar Skaug, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Høyre,
Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, konstaterer
at Riksrevisjonens undersøkelse viser store forskjeller
i utmåling av hjelpestønad til barn med samme
omsorgsbehov. Riksrevisjonens undersøkelse avdekker at
familier med hjelpetrengende barn må kunne forvente at
krav om hjelpestønad behandles tilnærmet likt
uavhengig av bosted og at man får de ytelser som regelverket
tilsier.
Komiteen konstaterer at formålet
med hjelpestønad er i følge Folketrygdloven å gi økonomisk
kompensasjon på særskilt tilsyn eller pleie på grunn
av varig sykdom, skade eller lyte og at regelverket på hjelpestønadsområdet
gir rom for stor grad av skjønnsutøvelse,
noe Riksrevisjonen har undersøkt ved å la trygdekontor
og fylkestrygdekontor i alle fylkene behandle de samme sakene om
hjelpestønad. Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at de får stor spredning i de vedtak som er fattet i
sakene. I enkelte av sakene varierer vedtakene for avslagene til
tilståelse av høyeste sats dvs. en differanse
på mer enn 60 000 kroner pr. år.
Komiteen vil understreke viktigheten
av Riksrevisjonens påpekninger om at det er behov for å iverksette tiltak
med sikte på å etablere en sikker og mer ensartet skjønnsutøvelse
på dette området. Den overordnede oppfølgingen
fra Sosial- og helsedepartementet og Rikstrygdeverket, og den manglende
samordningen i Trygdeetaten synes å ha medført
at enkelte fylkers trygdekontor og fylkestrygdekontor i stort grad
har etablert sin egen praksis for tildeling og utmåling
av hjelpestønad. Komiteen har merket seg
at departementet vil be Rikstrygdeverket om å prioritere
dette tiltaket med sikte på at eventuelle endringer i saksbehandlingsrutinene
kan iverksettes i løpet av første halvår
2001 og at Stortinget blir orientert om dette viktige arbeidet på en
egnet måte.
Komiteen vil derfor understreke
viktigheten av at departementet prioriterer arbeidet for å få en
mer ensartet skjønnsutøvelse på tildeling
og utmåling av hjelpestønad til barn og unge under
18 år.
Komiteen viser forøvrig
til Sosial- og helsedepartementets brev av 13. februar 2001 hvor
departementet nærmere redegjør for nåværende
status for oppfølgingen av tiltak som var forutsatt gjennomført
høsten 2000. Riksrevisjonens undersøkelse om tildeling
og utmåling av hjelpestønad til barn og unge under
18 år vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:5 (2000-2001) - Riksrevisjonens undersøkelse
om tildeling og utmåling av hjelpestønad til barn
og unge under 18 år – vedlegges protokollen.
Det vises til telefonsamtale mellom komitesekretær Berit
Skorly og ekspedisjonssjef Bjørn Halvorsen i dag.
Riksrevisjonen har lagt frem Dokument 3:5 om Riksrevisjonens
undersøkelse om tildeling og utmåling av hjelpestønad
til barn og unge under 18 år. I sin kommentar til Riksrevisjonens
rapport ga Sosial- og helsedepartementet uttrykk for at rapportens
funn er alvorlige og trygdeetaten vil sette i gang tiltak for å sikre
mest mulig lik og riktig utmåling av stønaden.
Departementet gir her status for oppfølgingen
av tiltak som var forutsatt gjennomført høsten
2000.
Trygdedirektørens internrevisjon har
gjennomført en supplerende undersøkelse om kvaliteten
på saksbehandlingen i hjelpestønadssaker. Formålet
har vært å kartlegge kvaliteten på saksbehandlingen
og har fokusert på korrekt saksbehandling og likebehandlingsaspektet.
Undersøkelsen omfatter 288 faktiske
saker herav 88 avslagssaker, innhentet fra alle landets fylker.
Sakene ble gjennomgått på nytt av kvalitetssikrere.
I likhet med Riksrevisjonens undersøkelse konkluderer den nye
undersøkelsen med at det er for stor variasjon i skjønnsutøvelsen
ved behandlingen av like krav om hjelpestønad. Internrevisjonens
rapport har imidlertid ikke avdekket tilsvarende sprik i saksbehandlernes vurderinger,
skjønn og vedtak som Riksrevisjonens rapport indikerer.
Det viktigste som er oppnådd ved internrevisjonens undersøkelse,
er at man ved å gjennomgå virkelige saker som
har vært gjennom reell saksbehandling, har fått
bedre kjennskap til hvilke områder av saksbehandlingen
som kan og må forbedres.
På bakgrunn av internrevisjonens rapport
har Rikstrygdeverket utarbeidet en handlingsplan med konkrete tiltak
for oppfølgingen av saksbehandlingen, på hjelpestønadsområdet.
Noen av de viktigste tiltakene som foreslås for å sikre
at sakene blir så godt og ensartet utredet som er:
– Utarbeide
nytt kravskjema for hjelpestønad og standard tilleggsskjema
– Utarbeide et bedre tilpasset
skjema for lege-erklæring
– Vurdere å utarbeide
et saksbehandlerstøtteskjema (huskeliste)
– Revidere rundskrivet om hjelpestønad
– Opplæringstiltak
Rikstrygdeverket opplyser at det gjennom kurs
og utarbeidelse av saksbehandlerstøtteskjema skal stimuleres
til bruk av prinsippkjennelser i saksbehandlingen. Prinsippkjennelsene
distribueres til alle fylkeskontorene og trygdekontorene.
Rikstrygdeverket har mottatt informasjon fra
bruker organisasjoner om at informasjonen som fås av sykehus
og leger ikle er tilstrekkelig. Helsevesenet er ofte brukernes første
kontakt, og ved tilstrekkelig informasjon herfra kan underdekning
ungås. Rikstrygdeverket vil pålegge fylkestrygdekontorene å drive
en aktiv informasjonskampanje ut mot fylkessykehusene og andre fylkeskommunale
helseinstitusjoner. Trygdekontorene skal informere kommunale leger,
helsestasjoner og andre kommunale institusjoner. Rikstrygdeverket
informerer statlige sykehus og andre statlige institusjoner og interesseorganisasjoner.
Departementet konstaterer at Rikstrygdeverket
er i rute med oppfølgingsarbeidet så langt. Jeg
mener at Rikstrygdeverkets tiltak gir et godt grunnlag for å styrke
skjønnsutøvelsen i etatens saksbehandling på dette
området.
Departementet vil følge opp Rikstrygdeverkets arbeid
med de øvrige tiltak som det er forutsatt skal settes i
verk i løpet av våren 2001. Dette gjelder bl.a.
følgende tiltak:
– Rikstrygdeverket
skal vurdere "regionalisering" av saksbehandlingen til færre
trygdekontor for å gi større fagkompetanse og
fagmiljø der hvor sakene behandles.
– Det skal arbeides videre med
et opplegg for bedre statistikk- og analysemateriale for bl.a. hjelpestønad
til barn og unge under 18 år.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 13. februar 2001
Gunnar Skaug
leder |
Vidar Kleppe
ordfører |
Svein Ludvigsen
sekretær |