Vedlegg 2: Brev fra Landbruksdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert februar 2001

Vedrørende Dokument nr. 8:26 (2000-2001)

Jeg viser til Næringskomiteens brev av 8. februar 2001.

I mitt brev til Næringskomitéen av 25. januar 2001 er det gitt uttrykk for det som er Landbruksdepartementets oppfatning av lovgivers intensjon når det gjelder den endring i reindriftsloven § 2 første ledd som fant sted i 1996. I tillegg til i prosessuell sammenheng å være en presumsjonsregel, har vi sett det slik at Stortinget også har ment å si noe om hva som skal være den alminnelige forutsetningen når det gjelder reindriftsrettens eksistens innenfor de samiske reinbeiteområdene, slik at der hvor det rent faktisk er etablert reindrift er det en formodning for at utøvelsen er i samsvar med et underliggende rettsgrunnlag.

Fra Landbruksdepartementets side var det ikke et siktemål med det aktuelle lovforslag å endre de privatrettslige forhold mellom reineiere og grunneiere. Under første gangs behandling av saken i Odelstinget 13. desember 1995 formulerte statsråd Gunhild Øyangen det blant annet slik:

"Lovforslaget innebærer ingen endring i etablerte privatrettslige forhold, og dermed ingen utvidelse av beitegrenser. Det er ikke tale om å stifte reindriftsrett der det før ikke var slik rett. Dette må eventuelt skje ved avtale eller ekspropriasjon. Det vil på samme måte som tidligere overfor domstolene kunne framholdes av grunneier at det ikke gjelder reindriftsrett på vedkommendes eiendom, og domstolene vil etter en konkret vurdering av bevismaterialet kunne gi grunneier medhold."

Jeg har i mitt brev til Næringskomiteen av 25. januar i år ikke sett det som nødvendig å kommentere Korssjøfjelldommen, Grunnloven § 105 og brev av 17. januar 1996 fra Justisdepartementets lovavdeling, idet det dreier seg om forhold som var framtredende i forbindelse med lovbehandlingen.

Aursundensaken og Selbusaken er eksempler på private rettighetskonflikter som er brakt inn for rettsapparatet. I Aursundensaken vant grunneierne fram. Denne saken er for øvrig viet oppmerksomhet i St.prp. nr. 49 (1997-98) Om reindriftsavtalen for avtaleåret 1998-99 m.m.. I Selbusaken, som nå skal behandles av Høyesterett i plenum, tapte grunneierene (under dissens) i herredsrett og lagmannsrett. Jeg har ikke sett det som nødvendig å kommentere premissene eller andre forhold i disse sakene særskilt. Etter mitt syn tilsier ikke nevnte saker så langt at det fra min side er grunnlag for å se annerledes på det saksomkostningsspørsmål som er tatt opp.

For øvrig vil jeg peke på at tvistemålslovens saksomkostningsregler gjelder i disse sakene slik at en eventuell dekning av slike utgifter over jordbruksavtalen i utgangspunktet bare vil være aktuelt der hvor grunneierinteressene helt eller delvis ikke har vunnet fram.