Statsrådens brev av 25.1. d.å.
gir uttrykk for en feil oppfatning om omfanget av reindriftens rettigheter. Landbruksdepartementet
har selv i lang tid vært kilden til at reindriftsloven
er blitt feiltolket i reineiernes favør/grunneiernes
disfavør, jfr uttalelse fra Høyesteretts førstevoterende
i den enstemmige Korsjøfjell-saken fra 1988:
"Landbruksdepartementets uttalelser, dels i brev
og dels i bevisopptak, om at reindriftslovgivningen fram til i dag
har bygget på prinsippet om at all utmark innenfor et reinbeitedistrikt
er områder hvor reinbeiting har foregått fra gammelt
av, må være gitt på sviktende grunnlag."
Vi finner også grunn til å henvise
til 2. gangs behandling av lovsaken i Odelstinget 23. januar 1996
hvor saksordfører Lars Gunnar Lie (KrF) bl.a. uttalte følgende:
"Både i proposisjonen og i førearbeidet
til lova samt i innstillinga frå næringskomitéen
er det gjort klårt at endringa ikkje skal
gjelda etablerte privatrettslege forhold. Det vil seia at det er
områda som de facto har vore og er i bruk til beite innafor
dei samiske reinbeiteområda, denne lova gjeld. Slik eg
ser § 2, vert det ikkje lovfesting
av samanfall mellom administrativt fastsette reinbeiteområde
og grensene for beiterett."
Saksordførers synspunkter er i tråd
med de anbefalinger som lovavdelingen gjorde gjeldende 17 jan.-96 til
Landbruksdepartementet.
Landbruksdepartementets hensikt med lovendringen i
1996 var altså, etter Korsjøfjell-saken i 1988, å innføre beiterett via loven innenfor
hele det samiske forvaltningsområdet, dvs. uten krav til dokumentasjon på bevis
om at beiterett eksisterer. Dette ble altså ikke akseptert
av flertallet i Stortinget, jfr. saksordførerens uttalelser,
og vil uansett ikke bli akseptert av domstolene.
Grunneiernes rettslige situasjon ut fra prinsippene Korsjøfjell-saken,
Grl. § 105 og Justisdep. lovavdelings uttalelse av 17 jan.
1996 til Landbruksdepartementet i forbindelse med Stortingets 2.
gangs behandling av endringer i Reindriftsloven i 1996 er ikke kommentert
av departementet
Heller ikke Høyesteretts premisser
i Aursund-dommen fra 1997 er kommentert av statsråden.
Vi finner derfor grunn til å referere hva førstevoterende
la til grunn mht. grunnlaget for beiterettens geografiske utstrekning
etter lovendringen i 1996, jfr. dommen side 9:
"I reindriftslovens § 2, første
ledd, annet punktum heter det:"Ved fastlegging av reinbeiteområdene
skal det legges vekt på om flyttsamene fra gammel tid har utøvet
reindrift der".
Den offentlige område-
og distriktsinndelingen er ikke i seg selv avgjørende for
beiterettens utstrekning. Beiteretten må i hvert enkelt
område bero på om de privatrettslige vilkår
for alders tids bruk er oppfylt. Jeg viser til dommen i Rt. 1988
side 1217, der Høyesterett pekte på at dette ble
gjort gjeldende allerede av lappekommisjonen, som i 1892 foreslo
den første inndeling i reinbeitedistrikter. Det ble i dommen
også lagt til grunn at reindriftsloven av 1933 og 1978
ikke mente å endre dette."
Høyesteretts syn i Aursund-dommen om
hvor beiterettsgrensene går innenfor det samiske forvaltningsområdet
er basert på grunnleggende tingsrettslige og ekspropriasjonsrettslige
prinsipper.
Den rettslige situasjon mht. hvor det hviler beiterett på privat
grunn for reindriftsnæringen, er altså ikke endret i
forhold til det som var situasjonen før lovendringen i
1996.Med andre ord gjelder
fortsatt prinsippene i Korsjøfjell-saken fra 1988 om bevis
for alders tids bruk som eneste rettslige grunnlag for å kunne påberope
seg beiterett.
Det er derfor urovekkende å konstatere
at Landbruksdepartementet ikke informerer Stortinget om at det ikke skjedde endringer
av materiellrettslig art ved lovendringen i 1996. Det synes som
om departementet fortsatt baserer sine synspunkter på feilaktig
juridisk grunnlag ved å sitere statsråd Gunhild Øyangens
synspunkter under debatten, jfr. hennes utsagn om hensikten med
lovendringen:
"Hensikten er å slå fast at innenfor
forvaltningsgrensene for de samiske reinbeiteområdene skal
det alminnelige utgangspunkt være at dagens utøvelse
er rettmessig."
Dette utsagn er stikk i strid med saksordførers
oppfatning av lovendringen som la til grunn at det kun dreier seg
om en bevisregel.
I statsrådens brev sies at det er de
omfattende kostnadene som saksanlegg fra grunneierne påfører
reineierne som er bakgrunnen for dekning av disses utgifter over
reindriftsavtalen. Dette er, mildt talt, å snu saken på hodet
da det er reindriftens ekspansjon utover deres lovlige beiteområder
som er bakgrunnen for at grunneierne har ansett det nødvendig å få rettskraftig
fastlagt beiterettsgrenser ved domstolene.
Dette bekreftes i vedlagte kopi av kart over
reindriftsinteresser i Sør-Trøndelag og Hedmark
fylker, utarbeidet i forbindelse med/etter lovendringen
i 1996 hvor det i kart-teksten utarbeidet av Sør-Trøndelag Fylkeskommune
heter følgende:
"Reindriftsutøverne v/distriktsstyrene
har selv tegnet kartmanusene. Forespørsler som går
direkte på kartet bør rettes til det enkelte reinbeitedistrikt,
som står ansvarlig for inntegningen og kan komme med utfyllende
opplysninger.
Materialet representerer reindriftsnæringens
egen vurdering av områdebruken, og er å betrakte
som et rent interessekart. Inntegningen har heller ikke vært gjenstand
for politiske vurderinger eller annen avveining av interesse i kommunene.
Kartet og de enkelte grensene er således ikke rettslig
bindende."
Når det ikke er mulig å få fastsatt
rettskraftige beiterettsgrenser uten domstolenes mellomkomst, må det etter
mønster for Utmarkskommisjonen for Nordland og Troms være
statens ansvar helt ut å dekke partenes omkostninger ved
domstolsbehandling av tvisten, jfr. lov av 7. juni 1985. At denne
domstolen avklarer uklare grenser og rettigheter mellom private
og statens grunn, er i høyeste grad relevant som en parallell
ordning. Spesielt på bakgrunn av Landbruksdepartementets
egen feiltolking av reindriftsloven både før og
etter 1996, samt internasjonale forpliktelser, må partenes utgifter
til en slik avklaring dekkes av staten.
Statsråden nevner heller ikke at Selbusaken
skal behandles i Høyesterett i plenum i april i år.
En plenumsbehandling av disse rettsspørsmål viser
hvor prinsipielt grunnleggende det er å få avklart
slike tvister, og denne dommen vil være av retningsgivende betydning
for hvorledes lovendringen skal praktiseres i etterfølgende
rettssaker.
Vi har registrert at også i andre områder
tilspisser konfliktene seg. Saken reiser derfor igjen spørsmålet om
behovet for å få etablert en egen grensekommisjon med
dømmende myndighet til å behandle disse omtvistede
spørsmålene innenfor reinbeitedistriktene, og
at staten bærer alle utgifter etter tilsvarende mønster
for Utmarkskommisjonen for Nordland og Troms.
Norges Bondelag fremmet forslag til en slik
løsning under Stortingsbehandlingen i 1996, jfr. tidligere
tilsendt notat av 13 februar -96 til Næringskomiteen, men flertallet
gikk i stedet inn for å etablere et konfliktråd
i Innst. S. nr. 162 (1995-96), dvs. uten dømmende funksjon.
Det må imidlertid være helt klart at meklingsråd ikke
vil kunne erstatte domstolene i slike grunnleggende næringskonflikter.
Statsråden henviser til at prosessutgiftene
for reindrifta belastes reindriftsavtalen, og antyder en tilsvarende
ordning innenfor jordbruksavtalens ordning. Det må være
helt åpenbart at å belaste jordbruksavtalen med
slike prosessutgifter er å "rette baker for smed", jfr.
ovenfor om årsaken til at tvistene har oppstått.
En slik løsning på finansiering av rettssakene
avvises derfor i sin helhet.