Departementet legger til grunn at den totale
gjennomføringen av reformen i alle organisasjonsledd bør være
avsluttet i løpet av 2002. I utgangspunktet skal ingen
fast ansatte, verken embets- eller tjenestemenn, sies opp som følge
av reformen, men tilbys annen passende stilling i etaten.
Antallet politimesterembeter reduseres fra 54
til 28. Etter 1997 er det kun foretatt konstitueringer av politimestre,
med unntak av Oslo der politimesteren er ansatt på åremål.
Stillingene som politimestere vil bli besatt gjennom konkurranse
mellom de av landets fast utnevnte politimestere som blir berørt
av distriktssammenslåingene. I den grad ikke samtlige politimester-embeter
besettes slik, vil de gjenværende politimester-embetene
lyses ut på vanlig måte. Også fast ansatte administrasjonssjefer
skal kunne konkurrere om administrasjonssjefstillingene i de nye
politidistriktene.
Departementet legger til grunn at man vil oppnå en klar
netto effektiviseringsgevinst når strukturforslagene iverksettes,
men at realiseringen av gevinstene nødvendigvis vil skje
over flere år. Reformen vil medføre omstillingskostnader,
som i hovedsak vil være personellavhengige driftsomkostninger,
og omkostninger forbundet med endringer av IKT-struktur. Politiets
datatjeneste forventer å få en ressursmessig innsparing
på 20-25 pst. innen drift og forvaltning på IKT-siden
i politidistriktene som følge av reduksjonen i antall politidistrikter.
Etter departementets vurdering er det i dag
for mange lederstillinger i politi- og lensmannsetaten uten reelle
lederoppgaver. Ved en økning i størrelsen på politidistriktene
vil distriktsledelsen få et stort og, i henhold til enkelte
politimesteres høringsuttalelser, "uhåndterlig"
kontrollspenn. Når departementet går inn for distriktssammenslåinger,
har dette sammenheng med andre, meget tungtveiende hensyn som taler for
dette.
Område/felt | Konsekvens
av reformen | Anvendelse/resultat |
Politimestere og adm.sjefer | 50 årsverk netto
frigjøres | Frigjorte årsverk
omdisponeres til prioriterte områder |
Administrativt personell | 80-90 årsverk
netto frigjøres | Frigjorte årsverk
anvendes til bedret publikumsservice og omdisponering til politiarbeid |
Politioperativt personell | 300 årsverk netto
frigjøres | Økt volum på aktiv
tjeneste, mer synlig politi |
IKT-drift og investeringer | Omstillingskostnad på ca.
25 mill. kroner, men 12 årsverk på sikt
(inngår i adm.årsv. ovenfor) | Frigjorte årsverk
omdisponeres til prioriterte områder |
Samband/telefoni | Omstillingskostnad på ca.
5 mill. kroner pga. forlengelse av radiolinjer, samt tekniske
endringer innen telefoni | Økte årlige
driftskostnader på ca. 1,8 mill. kroner i økt
linjeleie |
Lokaler | Evt. omstillingskostnader
for tilpasning av ny administrasjon | Engangskostnad eller økte
husleiekostnader |
Jourtjeneste | Frigjøring av
4,5 mill. kroner | Midler omdisponeres til
prioriterte områder |
Transport/fremstillinger | Frigjøring av
ca. 10 årsverk | Omdisponeres til prioriterte
områder |
UEH-enheter | Grunnlag for mer effektiv
utnyttelse av UEH-mannskapene | Styrking av politiets beredskap |
Operativ utdanning | Grunnlag for bedre koordinering
av operativ opplæring | Midler omdisponeres til
prioriterte områder |
Krimetterretning og kriminalteknikk | Grunnlag for bedre samordning
av etterretning og av kriminalteknisk kompetanse | Høyere kvalitet
på etterretningsinformasjon og bedret etterforskning |
Hundetjeneste | Grunnlag for å vurdere
mer effektiv utnyttelse av politihunder | Bedret polititjeneste |
Gjeldsordning | Lettere tilgang på kompetanse
i gjeldsordningssaker | Reduserte utgifter til
medhjelperordninger |
Komiteen merker seg
at reformen skal være gjennomført i alle organisasjonsledd
i løpet av 2002, og at ingen ansatte skal sies opp som
følge av reformen.
Komiteen understreker at ved
en klar reduksjon av politidistrikter vil en rekke politimestre
måtte gis andre oppgaver eller stillinger. Komiteen understreker
at det er viktig å finne gode og individuelt tilpassede
løsninger for dem det gjelder, herunder avtaler om for
eksempel førtidspensjonering eller andre ordninger. Nettopp
fordi disse utfordringene er høyst avgrensede i forhold
til for eksempel den storstilte omstillingen av Forsvaret som pågår,
bør dette arbeidet prioriteres raskt. Av hensyn til trygghet
for den enkelte, er det viktig med klare politiske signaler om at
slike fullmakter til individuelle løsninger må gis
Politidirektoratet. Målet må være at
situasjonen er avklart idet de nye politimesterstillingene skal
besettes.
Komiteen har merket seg at det
er sterkt fokus på å ta vare på politimestrene
i dette reformarbeidet, men det er også svært
viktig å ha en personalpolitikk som tar vare på alle
som vil få endret sin arbeidssituasjon i denne omstillingsfasen.
Det er mange, både sivile, ledere og politioperative, som
må finne seg i en vesentlig endring i oppgaver/arbeidssituasjon.
Skal en få effekt av reformarbeidet er det viktig å sette
personellet i fokus og skape trygghet bl.a. ved å lage
omstillingsavtale.
Komiteen understreker at ved
ansettelsen av de nye politimestrene og administrasjonssjefer er
det avgjørende å kunne velge de best kvalifiserte
kandidatene, ikke minst fordi hele gjennomføringsprosessen avhenger
av deltakende og inspirerende politimestre til å gjennomføre
de nødvendige endringene. Det er derfor viktig å gi
alle aktuelle kandidater muligheten til på fritt grunnlag å kunne
søke som øverste leder. Komiteen er
tilfreds med at departementet har fulgt opp en enstemmig komitémerknad
om at alle politimestre skal ansettes på åremål.
Komiteen understreker at effekten
av reformen forutsetter at de dyktigste velges til jobbene. Da er
det ikke ønskelig å begrense søkerne
kun til de som i dag er fast ansatt. Fordi det er de sist ansatte
politimestrene som er ansatt som konstituerte, vil den rekrutteringsmodell
som departementet foreslår bety at eldre politimestre foretrekkes
fremfor yngre, og at kvinner i realiteten er utelukket. Også politimesterstillingene
i de distriktene som ikke berøres direkte av sammenslåingene
bør lyses ut, siden alle nå skal over på åremål. Komiteen forutsetter
at departementet i denne prosessen tar hensyn til eventuelle rettslige
begrensninger i Grunnloven eller lov/avtaleverk.
Komiteen viser til at Regjeringen
forventer en innsparing på 400-450 stillinger som følge
av reformen. Høringsinstansene finner dette tallet usikkert
og ikke tilstrekkelig kvalitetssikret.
Komiteen mener det er viktig å sikre
effektivitetsgevinster av reformen og frigjøring av stillinger
som kan omdisponeres til operativ tjeneste.
Komiteen har merket seg at departementet
erkjenner at effektiviseringsgevinsten av strukturforslaget nødvendigvis
først kan realiseres over flere år, og at reformen
vil medføre omstillingskostnader bl.a. i forbindelse med
endret IKT-struktur. Komiteenforutsetter
at omstillingskostnadene ikke skal belastes eksisterende driftsbudsjetter,
og at ekstraordinære utgifter til IKT og omstilling forutsetter
egne bevilgninger over statsbudsjettet.
Den klart største delen av kostnadene
vil oppstå i forhold til oppgradering av infrastruktur
og tilpasning av IKT-systemene.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
identifiserer og vurderer omstillingskostnader og finansiering i
forbindelse med gjennomføringen av reformen i de årlige budsjettene. Komiteen forutsetter
at omstillingene ikke medfører redusert aktivitetsnivå i
politiet.