Den fremtidige domstolstrukturen baseres på følgende
fire kriterier: domstolenes minimumsstørrelse, reisetid
til domstolene, samsvar mellom domstolstruktur og endringer i sysselsettings-
og pendlingsmønster, og en frigjøring av ressurser/tilrettelegging
for fremtidige investeringer. I noen grad er også andre
kriterier trukket inn i totalvurderingen. Departementet legger bl.a.
vekt på at samme lensmannsdistrikt eller politistasjonsdistrikt
skal kunne forholde seg til én og samme domstol. Justisdepartementet
har også fokusert på det fremtidige bemanningsbehovet
og behovet for nye lokaler.
Der domstoler foreslås nedlagt reises
spørsmålet om hvilken domstol kommunene i det
tidligere domssognet skal overføres til. Reisetid og funksjonell
tilhørighet vil være de sentrale kriterier her.
I noen tilfeller vil imidlertid disse kriteriene ikke gi noen klar
løsning, og departementet vil i oppfølgingen av
meldingen legge vesentlig vekt på kommunenes eget ønske
om ny domstolstilknytning.
Hvis alle Strukturutvalgets flertallsforslag
ble fulgt, ville antallet domssogn bli redusert fra dagens 87 til
50, Oslo holdt utenfor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
er i utgangspunktet enig i at den fremtidige domstolstrukturen baseres
på de fire foreslåtte kriterier:
– domstolenes
minimumsstørrelse
– reisetid til domstolene
– samsvar mellom domstolstruktur
og endringer i sysselsettings- og pendlingsmønsteret
– en frigjøring av ressurser/tilrettelegging
for framtidige investeringer
Flertallet er dessuten innforstått
med at en også i noen grad må trekke andre kriterier
inn i totalvurderingen. Flertallet er enig med departementet
i at en legger vekt på at samme lensmannsdistrikt eller
politistasjondistrikt må kunne forholde seg til en og samme domstol. Flertallet synes
også det er riktig at en så langt det er mulig
legger vekt på kommunenes egne ønsker når
det gjelder domstoltilknytning. Flertallet mener
at det også er viktig å fokusere på det
fremtidige bemanningsbehovet og behovet for nye lokaliteter når
en vurderer domstolsstrukturen.
Flertallet registrerer at den
reelle bemanningen innenfor dagens struktur er vesentlig høyere
enn det beregnede bemanningsbehovet både når det
gjelder dommere og funksjonærårsverk. Selv om
overkapasiteten nok ikke er fullt ut realiserbar, legger flertallet stor
vekt på at en ut fra det foreliggende forslag til framtidig
struktur gjør det som er optimalt mulig for å få best
mulig samsvar mellom det reelle og det beregnede bemanningsbehovet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ønsker en desentralisert domstolstruktur
og vil derfor opprettholde flere domstoler enn det Regjeringen foreslår. Disse medlemmer ønsker
en brukerfokusert tilnærming til domstolsstrukturen og
mener at følgende kriterier er spesielt viktige:
– tilgjengelighet
– kvalitet
– kostnader for brukerne
Offentlige tjenester skal være et gode
for befolkningen. I meldingen er hovedfokus på dommerne
og deres faglige miljø. Disse medlemmer har
merket seg at store og såkalte rendyrkede og effektive
domstoler har preget utredningen og også er lagt til grunn
for meldingen. Disse medlemmer legger vekt på at
domstolene skal være et tjenlig verktøy til konfliktløsning
i videste forstand for alle brukere, og må være
konsekvensskapende for samfunnet for øvrig. Like viktig
er den konflikthindrende oppgaven, ved at folk flest kan få utført
juridiske tjenester på stedet.
Disse medlemmerhar
merket seg at omorganisering av den sivile rettspleie på grunnplanet
skal utstå til etter at strukturen i førsteinstansdomstolene
er fastlagt. Dette forsterker usikkerheten om at enda en omorganisering
vil komme.