6. Enkelte organisatoriske forhold

6.1 Sammendrag

Etter departementets vurdering fungerer dagens tilknytningsform tilfredsstillende for den situasjon Posten nå befinner seg i. Departementet vil imidlertid komme tilbake med forslag om endringer i enkelte elementer i særloven våren 2001.

Samferdselsdepartementet foreslår en presisering av hvilke saker som skal legges fram for Stortinget før selskapet kan gjennomføre endringene. Stortingsframlegg bør etter departementets vurdering gjelde saker om utskilling av basisvirksomhet av en viss størrelse og ikke mindre, konserninterne utskillinger.

Behovet for å forelegge saker for generalforsamlingen og eventuelt Stortinget i forkant av endelig styrebeslutning må etter departementets vurdering i det enkelte tilfellet også veies opp mot selskapets behov for raskt å kunne inngå forpliktende avtaler med tredjepart.

Departementet er kjent med at det er enighet mellom styret, administrasjonen og de tillitsvalgte i Posten om å gå bort fra ordningen med bedriftsforsamling.

6.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, har merket seg at departementet fortløpende vurderer hensiktsmessigheten og konsekvensene av Postens selskapsform. Flertallet er av den oppfatning at dagens organisering, hvor Posten er et særlovsselskap med begrenset ansvar i hovedsak fungerer tilfredsstillende.

Flertallet har merket seg at Regjeringen har lagt fram en sak for Stortinget, Ot.prp. nr. 89 (2000-2001), med endringer av enkelte elementer i særloven. Flertallet vil peke på at slike justeringer kan være nødvendig for å sikre at selskapsformen kan møte nye utfordringer. Flertallet viser til at Posten i dag har stor frihet til å utvikle sitt tjenestetilbud og til å velge de mest effektive betjeningsformer så lenge samfunnspålagte oppgaver og servicekrav oppfylles.

Flertallet støtter departementets forslag om at framlegg av saker for Stortinget bør gjelde saker om utskilling av basistjenester av en viss størrelse og ikke mindre, konserninterne utskillinger. Flertallet har merket seg at Samferdselsdepartementet vil endre vedtektsformuleringer, slik at viktige enkeltsaker legges fram for samferdselsministeren, uten at dette nødvendigvis må være i en generalforsamling.

Flertallet har videre ingen merknader til at Samferdselsministeren vil godkjenne at ordningen med bedriftsforsamling i Posten avvikles, dersom det etter lov om statens postselskap § 27 inngås avtale mellom selskapet og tilsatte eller tilsattes organisasjoner om dette.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet finner det oppsiktsvekkende at Regjeringen ikke etterkommer styret i Posten Norge BA sitt ønske om å omdanne selskapet til et aksjeselskap. Posten Norge BA står overfor store utfordringer i et marked som er i rask forandring. I en slik situasjon kan det oppstå behov for å inngå allianser hvor krysseierskap inngår. Det krever at Posten Norge er et aksjeselskap. Det forutsettes også at Posten Norge er et aksjeselskap for å kunne hente inn kapital i privatmarkedet. En omdannelse til aksjeselskap vil også gjøre det lettere å foreta den nødvendige nedbemanning.

Når styret i Posten Norge BA ber om at selskapsformen blir vurdert, er det å betrakte som et ønske om å bli aksjeselskap. At Regjeringen ikke etterkommer styrets ønsker, fører til at Posten Norge møter framtiden dårligere rustet enn det selskapet bør være. Det er Regjeringens ansvar.

Dette føyer seg inn i rekken av eksempler hvor Regjeringen vegrer seg for å foreta nødvendige strukturelle endringer innen samferdselssektoren. Denne handlingsvegring fra Regjeringens side fører til at norske bedrifter og forbrukere får dårligere og dyrere tjenester enn de kunne og burde fått.

For å gjøre Posten Norge bedre i stand til å møte framtidens utfordringer vil disse medlemmer fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen omdanne Posten Norge BA til aksjeselskap."