Etter departementets vurdering fungerer dagens
tilknytningsform tilfredsstillende for den situasjon Posten nå befinner
seg i. Departementet vil imidlertid komme tilbake med forslag om
endringer i enkelte elementer i særloven våren
2001.
Samferdselsdepartementet foreslår en
presisering av hvilke saker som skal legges fram for Stortinget
før selskapet kan gjennomføre endringene. Stortingsframlegg
bør etter departementets vurdering gjelde saker om utskilling
av basisvirksomhet av en viss størrelse og ikke mindre,
konserninterne utskillinger.
Behovet for å forelegge saker for generalforsamlingen
og eventuelt Stortinget i forkant av endelig styrebeslutning må etter
departementets vurdering i det enkelte tilfellet også veies
opp mot selskapets behov for raskt å kunne inngå forpliktende
avtaler med tredjepart.
Departementet er kjent med at det er enighet
mellom styret, administrasjonen og de tillitsvalgte i Posten om å gå bort
fra ordningen med bedriftsforsamling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, har merket seg at departementet
fortløpende vurderer hensiktsmessigheten og konsekvensene
av Postens selskapsform. Flertallet er av den oppfatning
at dagens organisering, hvor Posten er et særlovsselskap
med begrenset ansvar i hovedsak fungerer tilfredsstillende.
Flertallet har
merket seg at Regjeringen har lagt fram en sak for Stortinget, Ot.prp.
nr. 89 (2000-2001), med endringer av enkelte elementer i særloven. Flertallet vil
peke på at slike justeringer kan være nødvendig
for å sikre at selskapsformen kan møte nye utfordringer. Flertallet viser til
at Posten i dag har stor frihet til å utvikle sitt tjenestetilbud
og til å velge de mest effektive betjeningsformer så lenge
samfunnspålagte oppgaver og servicekrav oppfylles.
Flertallet støtter departementets
forslag om at framlegg av saker for Stortinget bør gjelde
saker om utskilling av basistjenester av en viss størrelse
og ikke mindre, konserninterne utskillinger. Flertallet har merket
seg at Samferdselsdepartementet vil endre vedtektsformuleringer,
slik at viktige enkeltsaker legges fram for samferdselsministeren,
uten at dette nødvendigvis må være i
en generalforsamling.
Flertallet har videre ingen merknader
til at Samferdselsministeren vil godkjenne at ordningen med bedriftsforsamling
i Posten avvikles, dersom det etter lov om statens postselskap § 27
inngås avtale mellom selskapet og tilsatte eller tilsattes
organisasjoner om dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet finner det oppsiktsvekkende at Regjeringen
ikke etterkommer styret i Posten Norge BA sitt ønske om å omdanne
selskapet til et aksjeselskap. Posten Norge BA står overfor
store utfordringer i et marked som er i rask forandring. I en slik
situasjon kan det oppstå behov for å inngå allianser
hvor krysseierskap inngår. Det krever at Posten Norge er
et aksjeselskap. Det forutsettes også at Posten Norge er
et aksjeselskap for å kunne hente inn kapital i privatmarkedet.
En omdannelse til aksjeselskap vil også gjøre det
lettere å foreta den nødvendige nedbemanning.
Når styret i Posten Norge BA ber om
at selskapsformen blir vurdert, er det å betrakte som et ønske
om å bli aksjeselskap. At Regjeringen ikke etterkommer
styrets ønsker, fører til at Posten Norge møter
framtiden dårligere rustet enn det selskapet bør
være. Det er Regjeringens ansvar.
Dette føyer seg inn i rekken av eksempler
hvor Regjeringen vegrer seg for å foreta nødvendige
strukturelle endringer innen samferdselssektoren. Denne handlingsvegring
fra Regjeringens side fører til at norske bedrifter og
forbrukere får dårligere og dyrere tjenester enn
de kunne og burde fått.
For å gjøre Posten Norge bedre
i stand til å møte framtidens utfordringer vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omdanne
Posten Norge BA til aksjeselskap."