Reiselivsnæringene er blant de største
og hurtigst voksende næringer i verden. Også i
Norge har reiselivet skapt grunnlag for betydelig virksomhet i store deler
av landet, og er viktig for å sikre bosetting, mangfold
og arbeidsplasser i mange lokalsamfunn.
Regjeringen Bondevik la i desember 1999 fram
en egen stortingsmelding om reiselivsnæringene (St.meld.
nr. 15 (1999-2000) om lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer).
Hovedbudskapet i meldingen er at økt lønnsomhet
og større konkurransekraft er nødvendig for at
reiselivsnæringene skal lykkes i årene framover.
En av meldingens hovedstrategier for å øke lønnsomheten
i reiselivet, var å trappe opp satsingen på å profilere
Norge som reisemål og merkevare i utlandet. Behovet for
langsiktighet og stabilitet i den offentlige satsingen på merkevarebygging ble
understreket. Det ble også forutsatt at bedriftene selv
skal bidra i Norges-profileringen.
Stortingets næringskomité forutsatte
i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2000-2001) at reiselivsmeldingens strategi
for økt satsing på Norges-profilering følges
opp i de kommende budsjettår. Nasjonalsamordning og langsiktig
satsing på Norge som turistmål er et helt nødvendig
tiltak for å sikre framtiden til store deler av de norske
reiselivsnæringene. Dette må gjøres i
nært samarbeid med næringene selv. Dersom næringene
er villig til å bidra med betydelig økte midler
til felles merkevarebygging, f.eks. gjennom en "turistskatt", må staten
forplikte seg til å motsvare dette med en minst like stor
opptrapping av det offentlige bidraget.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en femårig opptrappingsplan for satsingen på merkevarebygging av
Norge som reisemål, i tråd med strategien i St.meld. nr.
15 (1999-2000) som Stortinget har gitt sin tilslutning. Opptrappingsplanen
legges fram senest sammen med forslaget til statsbudsjett for 2002."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell
Opseth og Rita Tveiten, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm
og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, fra
Senterpartiet, lederen Morten Lund, fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
og representanten Terje Knudsen, viser til statsrådens
brev av 15. mai 2001 (vedlagt).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
representanten Terje Knudsen, viser til at ved behandlingen av St.meld.
nr. 15 (1999-2000) Lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer,
understreket et flertall i komiteen behovet for å finne
fram til modeller som gir slagkraftig finansiering av fellesgoder
og ba Regjeringa bidra til å vurdere og videreutvikle en
ordning med "turistskatt" dersom reiselivsnæringene samlet
tok et slikt initiativ. Flertallet understreket også at
en forutsetning for dette er at ordninga er selvfinansierende og
forvaltes av næringa selv.
Flertallet har merket seg at
Nærings- og handelsdepartementet, Reiselivsbedriftenes
Landsforening og Landsdelsutvalget for Nord-Norge og Nord-Trøndelag har
samarbeidet om et mandat for en utredning av ulike former for "turistskatt,"
som nå er sendt ut til relevante utredningsmiljøer.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, er bekymret for den
utvikling vi ser tendenser til innen norsk reiselivsnæring.
Norsk reiselivsnæring opplever en langt lavere vekst enn
utviklingen i andre land det er naturlig å sammenligne
seg med. Det er etter dette flertallets oppfatning
nødvendig med en strammere oppfølging av reiselivsmeldingen.
Dette betyr at nødvendige virkemidler må settes
inn på de prioriterte områder som Innst. S. nr.
209 (1999-2000) - jf. Reiselivsmeldingen la opp til. Det må etter flertallets oppfatning
være et mål på kort sikt å nå et
nivå på internasjonal markedsføring,
som minst er på høyde med den satsing som våre
naboland gjennomfører. Den lave veksten innen norsk reiselivsnæring
er etter flertallets oppfatning et resultat av manglende
internasjonal markedsføring kombinert med et høyt
norsk kostnads- og avgiftsnivå. Derfor er det etter flertallets oppfatning
nødvendig at satsingen på felles merkebygging
av Norge som reisemål følges opp fra Regjeringens
side, slik at behovet for økt profilering og merkebygging
av norske reiselivsprodukter følges opp. Samtidig må skatte-
og avgiftsnivået reduseres.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og representanten Terje Knudsen tror ikke innføringen
av en ny turistskatt vil bli noe bidrag til å nå de
utfordringer og mål som Reiselivsmeldingen la opp til.
All erfaring med denne type særskatter, er at disse kommer
i tillegg til eksisterende skatter og avgifter. Disse medlemmer mener
derfor at den offentlige innsatsen må konsentreres om å forberede
"reiselivets infrastruktur" som felles markedsføring, turistinformasjon,
merking av turiststeder og øvrige fellestiltak som kan
forbedre rammevilkårene for næringen.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Reiselivsmeldingen, der disse partier gikk imot forslaget om
turistskatt.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Terje Knudsen vil understreke betydningen
av å forsterke mulighetene for reiselivsbransjen. Disse
medlemmer har lenge fremmet forslag ved de årlige
statsbudsjettbehandlinger om å øke bevilgningene
til markedsføring av Norge som turistmål. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets utenlandsbudsjett
for budsjetterminen 2001, der partiet foreslo en bevilgning med
200 mill. kroner til turistreklame i utlandet. Disse medlemmer vil
også minne om eget forslag om bevilgninger til internasjonal
markedsføring i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2000-2001).
Komiteen vil understreke
reiselivsnæringenes behov for langsiktighet og stabilitet
i satsingen på merkevarebygging av Norge som reisemål,
og at dette skjer i et nært samspill med næringen
selv. Dette er nødvendig for å øke lønnsomheten
i reiselivet, og dermed gjøre det mulig for mangfoldet
av reiselivsbedrifter over hele landet å tiltrekke seg
arbeidskraft og investeringer.
Komiteen mener den næringspolitiske
innsatsen og virkemidler overfor reiselivsnæringen er utformet slik
at verdiskapingen og lønnsomheten skal fremmes. Komiteen vil
at reiselivsnæringen i den sammenheng skal behandles på lik
linje med andre næringer i Norge. Det innebærer
at det skal stilles samme krav til lønnsomhet og verdiskaping
for bruk av offentlige midler til reiseliv som for andre næringer.
I denne sammenheng er satsing på markedstilpasset produktutvikling,
tilrettelegging av attraktive arbeidsplasser, profilering og markedsføring
av norsk reiseliv internasjo-nalt, effektiv bruk av teknologi, satsing
på kompetanse og tilgang på arbeidsdkraft sentrale
innsatsområder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at regjeringen
Stoltenberg gjentatte ganger har kommet med forslag om forverrede
rammevilkår for reiselivsnæringene, og nedskjæringer
på bevilgningene til norgesprofilering. Flertallet viser
videre til at alle disse forslagene har blitt avvist av Stortinget,
og at Stortingets næringskomité i Budsjett-innst.
S. nr. 8 (2000-2001) forutsatte at Reiselivsmeldingens strategi
for økt satsing på norgesprofilering skal følges
opp i de kommende budsjettår.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en femårig opptrappingsplan for satsingen på merkevarebygging av
Norge som reisemål, i tråd med strategien i St.meld. nr.
15 (1999-2000) som Stortinget har gitt sin tilslutning. Opptrappingsplanen
legges fram senest sammen med forslaget til statsbudsjett for 2002."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre fastholder også at dersom
reiselivsnæringene selv ønsker til å bidra
med betydelig økte midler til felles merkevarebygging,
for eksempel gjennom en "turistskatt", må staten forplikte
seg til å motsvare dette med en minst like stor opptrapping
av det offentlige bidraget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen legge fram en femårig opptrappingsplan
for satsingen på merkevarebygging av Norge som reisemål,
i tråd med strategien i St.meld. nr. 15 (1999-2000) som
Stortinget har gitt sin tilslutning. Opptrappingsplanen legges fram
senest sammen med forslaget til statsbudsjett for 2002.
Merkevarebygging av Norge som reisemål
er sammen med videreutvikling av reiselivsportalen visitnorway.com
i statsbudsjettet for 2001 prioriterte satsingsområder
under tilskuddet til internasjonal markedsføring av Norge
som reisemål (kap. 961, post 70). Dette er helt i tråd
med anbefalingene i St.meld. nr. 15 (1999-2000) Lønnsomme
og konkurransedyktige reiselivsnæringer.
Nærings- og handelsdepartementet, Reiselivsbedriftenes
Landsforening og Landsdelsutvalget for Nord-Norge og Nord-Trøndelag
har samarbeidet om et mandat for en utredning av ulike former for
"turistskatt", som nå er sendt ut til relevante utredningsmiljøer.
Konklusjonene fra den planlagte utredningen vil foreligge i løpet
av 2001.
Når det gjelder fremtidige budsjettrammer
for den internasjonale markedsføringen av Norge som reisemål,
viser jeg til behandlingen i statsbudsjett for 2002.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. juni 2001
Morten Lund
leder |
Mimmi Bæivi
ordfører |
Kjell Opseth
sekretær |