I samsvar med Grunnlovens § 75 k har
Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (2001-2002) lagt frem for Stortinget
antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskap og
regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av
regnskapene for 2000.
Det er tatt opp i alt 48 saker, 34 antegnelser
og 14 saker til orientering. Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapene
for 2000 for Rikshospitalet, Aetat Arbeidsdirektoratet, Utlendingsdirektoratet,
Statens landbruksforvaltning, Statens kornforretning og de samiske
videregående skolene i Karasjok og Kautokeino.
Det er avdekket betydelige svakheter ved økonomiforvaltningen
i flere virksomheter. Riksrevisjonen understreker behovet for å etablere
gode rutiner for avstemming og avslutning av regnskapene sett i
forhold til kravene i økonomireglementet, samt at oppfølging
og kontroll fra departementenes side må bli bedre.
Regnskapssentralene under Finansdepartementet
og Arbeids- og administrasjonsdepartementet gav i 2000 brukerne
anbefalinger vedrørende regnskapsføring av leverandørgjeld
ved årsslutt som ikke var i samsvar med kravene i økonomireglementet
noe som medførte at et stort antall statlige virksomheter
ikke hadde regnskapsført korrekt leverandørgjeld
pr. 31. desember 2000.
Flere kontroller som er gjennomført
på anskaffelsesområdet, viser manglende etterlevelse
av regelverket for offentlige anskaffelser, både det nasjonale
regelverket og EØS-reglene.
Riksrevisjonens kontroll av fastsettelse av
skatt har påvist flere tilfeller der skatteytere har fått
krav om betaling av for mye skatt eller er blitt beskattet for lavt. Det
er blant annet påvist at innrapporterte grunnlagsdata i
flere tilfeller ikke fanges opp. Kontrollen har også avdekket
en rekke brudd på ligningslovens habilitetsregler.
Revisjonen av trygdetatens regnskap har avdekket flere
svakheter ved regnskapsavlegget og internkontrollen i forbindelse
med IT-systemene. Det er påvist vesentlige feilutbetalinger
av pensjoner som er inntektsavhengige, samt svakheter i internkontrollen
vedrørende legeoppgjør og utbetaling av sykepenger.
De omtalte forhold har stor betydning både for enkeltpersoners
rettigheter og trygdeetatens regnskap.
På innfordringssiden er det tatt opp
flere saker som omhandler restanser og/eller mangelfulle
rutiner for innfordringsarbeidet, samt manglende iverksettelse av innfordringstiltak.
Videre påviser Riksrevisjonen i forbindelse
med revisjon av flere ulike tilskuddsordninger mangler når det
gjelder ulike sider ved ordningene og departementenes fastsettelse
av mål og oppfølgingskriterier. Departementenes
egen oppfølging og kontroll med tilskuddsordningene har
også vært mangelfull.
Stortinget mottok 9. november 2001 et utrykt
vedlegg til Dokument nr. 1 (2001-2002). Riksrevisjonen uttaler i
sitt brev:
"Det fremgår av sak nr. 1 under Landbruksdepartementet
at departementets svar ikke er gjengitt fullt ut. Vedlagt følger
Landbruksdepartementets svar av 1. oktober 2001 som utrykt vedlegg
til Dokument nr. 1 (2001-2002)."
I forbindelse med komiteens behandling av dokumentet
vedtok komiteen i møte 15. november 2001 å trekke
ut sak nr. 4 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet – "Statsbygg – kjøp
av administrative konsulenttjenester". Bakgrunnen var bl.a. at komiteen allerede
24. oktober 2000 besluttet å iverksette egen sak til Stortinget
når det gjaldt inngåelse av kontraktsforhold i
Statsbygg, jf. Stortingets forretningsorden § 12,
punkt 8 siste ledd. I påvente av bl.a. Riksrevisjonens
undersøkelser besluttet komiteen å utsette sin behandling
av saken. Sak nr. 4 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil derfor bli komitébehandlet og avgitt i samme innstilling
som saken komiteen tok opp på eget initiativ 24. oktober
2000.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, ser alvorlig på at Riksrevisjonen
ikke har kunnet godkjenne regnskapene for 2000 for Rikshospitalet,
Aetat Arbeidsdirektoratet, Utlendingsdirektoratet, Statens landbruksforvaltning,
Statens kornforretning og de samiske videregående skolene
i Karasjok og Kautokeino. Komiteen forutsetter at
dette er forhold som blir prioritert rettet opp av de berørte
institusjoner og ansvarlig departement.
Komiteen konstaterer at det er
avdekket betydelige svakheter ved økonomiforvaltningen
i flere virksomheter. Komiteen understreker behovet
for å etablere gode rutiner sett i forhold til kravene
i økonomireglementet, samt at oppfølging og kontroll fra
departementenes side må bli bedre.
Komiteen registrerer at regnskapssentralene under
Finansdepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
gav i 2000 brukerne anbefalinger vedrørende regnskapsføring
av leverandørgjeld ved årsslutt som ikke var i
samsvar med kravene i økonomireglementet noe som medførte
at et stort antall statlige virksomheter ikke hadde regnskapsført
korrekt leverandørgjeld pr. 31. desember 2000.
Komiteen ser videre alvorlig
på at flere kontroller som er gjennomført på anskaffelsesområdet,
viser manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser,
både det nasjonale regelverket og EØS-reglene. Komiteen vil
understreke betydningen av at regelverket blir etterlevet og forutsetter
at de nødvendige tiltak blir iverksatt for å rette
opp de påpekte forhold. Komiteen ber Regjeringen
om en generell redegjørelse for omfanget av manglende etterlevelse av
regelverket for offentlige anskaffelser.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
kontroll av fastsettelse av skatt har påvist flere tilfeller
der skatteytere har fått krav om betaling av for mye skatt
eller er blitt beskattet for lavt.
Komiteen viser for øvrig
til at det på innfordringssiden er det tatt opp flere saker
som omhandler restanser og/eller mangelfulle rutiner for
innfordringsarbeidet, samt manglende iverksettelse av innfordringstiltak.
Komiteen har ellers merket seg
at Riksrevisjonen i forbindelse med revisjon av flere ulike tilskuddsordninger
påviser mangler når det gjelder ulike sider ved ordningene
og departementenes fastsettelse av mål og oppfølgingskriterier. Komiteen registrerer
at departementenes egen oppfølging og kontroll med tilskuddsordningene
har også vært mangelfull.
Komiteen har merket seg de orienteringssaker som
fremkommer under de ulike departementene.
Komiteen vil i de følgende
kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene
vedrørende de ulike departementene hvis virksomhet er omhandlet
i Dokument nr. 1 (2001-2002). Når det gjelder de andre sakene
for de aktuelle departementene, slutter komiteen seg
uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til
desisjon.