2.1 Opprettelse av en felles sanitetsorganisasjon

Regjeringen foreslår å opprette Forsvarets sanitet som det øverste sanitetsfaglige organ i Forsvaret innen 31. desember 2004. Hærens sanitet legges ned innen samme dato.

For at Forsvaret skal kunne ha en effektiv og tidsmessig sanitetsorganisasjon er det, etter Regjeringens vurdering, nødvendig å samle sanitetsressursene under én felles, faglig ledelse. Basis for den nye organisasjonen vil være dagens sanitetsstab i Forsvarets overkommando (FO/SAN) uten logistikk- og personalelementer. Disse er overført til hhv. Forsvarets logistikkorganisasjon og Vernepliktsverket. Den delen av fagområdet sanitet og veterinærtjeneste som er felles for alle forsvarsgrener, samles i et Militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter (MUKS) slik Stortinget har besluttet i Innst. S. nr. 342 (2000-2001). MUKS vil være under kommando av sjefen for den nye sanitetsorganisasjonen. I tillegg til grunnleggende sanitetsutdanning vil MUKS også være sanitetssjefens faglige organ med ansvar for:

  • – et eventuelt strategisk sanitetselement i forsvarsstaben, sanitetselementene i Fellesoperativt hovedkvarter, Landsdelskommando Nord og Landsdelskommando Sør,

  • – planlegging og resultatanalyse av medisinsk etterretningsvirksomhet,

  • – planlegging og utøvelse av medisinsk beredskapstjeneste i Forsvaret gjennom et medisinsk operasjonssenter (MEDOPS),

  • – prioritering og koordinering av all medisinsk relatert forskning i Forsvaret,

  • – fredshelsetjenesten, herunder bedriftshelsetjenesten i Forsvaret og oppfølging av personell før, under og etter internasjonal tjeneste, og

  • – grunnleggende og fellesfaglig videregående sanitetsutdanning for personell fra og i alle forsvarsgrener.

I tillegg til militærmedisinske spørsmål skal Sjef Forsvarets sanitet også ta vare på den tilknytningen Forsvaret har, og må ha, til den sivile delen av de medisinske fagfelt. Dette gjelder i forhold til både utdanning og spesielle faglige spørsmål som krever spisskompetanse innenfor et lite fagmiljø. Fagsentra som organisatorisk tilhører Forsvarets sanitet (FSAN), kan derfor rent fysisk være lokalisert i tilknytning til et eksternt fagmiljø. Slike fagsentra vil eksempelvis være flymedisin og sjøfartsmedisin (navalmedisin). Disse videreføres som en del av MUKS, men kan fortsette sin virksomhet i nåværende lokaliteter.

For å ivareta de sanitetsfaglige oppgavene som er beskrevet ovenfor, anbefaler Regjeringen at det opprettes en felles sanitetsorganisasjon for Forsvaret - Forsvarets sanitet. Forsvarets overkommando/Sanitetsstaben videreføres i den nye organisasjonen, men reduseres med 50 pst. - 64 årsverk - i forhold til dagens bemanning. De forsvarsgrenvise sanitetselementer i stabene reduseres i omfang og tilpasses den nye sanitetsorganisasjonen for bedre utnyttelse av den samlede kompetansen innen fagområdet sanitet.

Som troppeart under Generalinspektøren for Hæren, har Hærens sanitet stått i en særstilling. De andre forsvarsgrenene har ikke hatt tilsvarende formell organisering av sanitetstjenesten. Opprettelse av FSAN vil ivareta troppeart/våpenart/tjenestefelt sanitet for alle forsvarsgrener og Heimevernet. Hærens sanitet kan dermed legges ned.

2.2 Lokalisering av Militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter (MUKS)

Regjeringen foreslår å lokalisere et militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter (MUKS) på Sessvollmoen. Lahaugmoen leir legges ned - tiltakene iverksettes innen 31. desember 2004.

Ved behandling av Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) vedtok Stortinget opprettelsen av et militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter (MUKS). Stortinget anmodet om at MUKS ble vurdert lokalisert innenfor alternativene Østerdal garnison, Sessvollmoen eller Lahaugmoen. På bakgrunn av Stortingets anmodning nedsatte departementet en arbeidsgruppe og ga denne som tilleggsmandat også å vurdere Haslemoen som et lokaliseringsalternativ.

Departementet legger til grunn at det er de faglige argumenter og økonomiske konsekvenser som er avgjørende for lokalisering av MUKS. Forsvarets fagmedisinske kompetansemiljøer utvikles fra tilsvarende sivile miljøer, og det forutsettes derfor nærhet til en variert del av de nasjonale medisinske og veterinærmedisinske fagsentra.

De spesielle tilsettingsvilkår for Forsvarets militære leger, tannleger, farmasøyter, psykologer og veterinærer gjør at disse normalt vil vedlikeholde og utvikle sin faglige spisskompetanse ved å arbeide med de samme oppgaver ved en sivil institusjon. Nærhet til relevante institusjoner er derfor avgjørende for å rekruttere og beholde både militær og sivil sanitetsfaglig spisskompetanse.

Alternativet Sessvollmoen medfører en positiv nåverdi på ca. 183 mill. kroner i forhold til Terningmoen, ca. 213 mill. kroner i forhold til Lahaugmoen og ca. 216 mill. kroner i forhold til Haslemoen. Sessvollmoen er med andre ord det økonomisk mest gunstige alternativet av disse.