Regjeringen foreslår å opprette
Forsvarets sanitet som det øverste sanitetsfaglige organ
i Forsvaret innen 31. desember 2004. Hærens sanitet legges
ned innen samme dato.
For at Forsvaret skal kunne ha en effektiv og
tidsmessig sanitetsorganisasjon er det, etter Regjeringens vurdering,
nødvendig å samle sanitetsressursene under én
felles, faglig ledelse. Basis for den nye organisasjonen vil være
dagens sanitetsstab i Forsvarets overkommando (FO/SAN)
uten logistikk- og personalelementer. Disse er overført
til hhv. Forsvarets logistikkorganisasjon og Vernepliktsverket.
Den delen av fagområdet sanitet og veterinærtjeneste
som er felles for alle forsvarsgrener, samles i et Militærmedisinsk
utdannings- og kompetansesenter (MUKS) slik Stortinget har besluttet
i Innst. S. nr. 342 (2000-2001). MUKS vil være under kommando
av sjefen for den nye sanitetsorganisasjonen. I tillegg til grunnleggende sanitetsutdanning
vil MUKS også være sanitetssjefens faglige organ
med ansvar for:
– et eventuelt
strategisk sanitetselement i forsvarsstaben, sanitetselementene
i Fellesoperativt hovedkvarter, Landsdelskommando Nord og Landsdelskommando
Sør,
– planlegging og resultatanalyse
av medisinsk etterretningsvirksomhet,
– planlegging og utøvelse
av medisinsk beredskapstjeneste i Forsvaret gjennom et medisinsk
operasjonssenter (MEDOPS),
– prioritering og koordinering
av all medisinsk relatert forskning i Forsvaret,
– fredshelsetjenesten, herunder
bedriftshelsetjenesten i Forsvaret og oppfølging av personell
før, under og etter internasjonal tjeneste, og
– grunnleggende og fellesfaglig
videregående sanitetsutdanning for personell fra og i alle
forsvarsgrener.
I tillegg til militærmedisinske spørsmål
skal Sjef Forsvarets sanitet også ta vare på den
tilknytningen Forsvaret har, og må ha, til den sivile delen
av de medisinske fagfelt. Dette gjelder i forhold til både
utdanning og spesielle faglige spørsmål som krever
spisskompetanse innenfor et lite fagmiljø. Fagsentra som organisatorisk
tilhører Forsvarets sanitet (FSAN), kan derfor rent fysisk
være lokalisert i tilknytning til et eksternt fagmiljø.
Slike fagsentra vil eksempelvis være flymedisin og sjøfartsmedisin
(navalmedisin). Disse videreføres som en del av MUKS, men
kan fortsette sin virksomhet i nåværende lokaliteter.
For å ivareta de sanitetsfaglige oppgavene
som er beskrevet ovenfor, anbefaler Regjeringen at det opprettes
en felles sanitetsorganisasjon for Forsvaret - Forsvarets sanitet.
Forsvarets overkommando/Sanitetsstaben videreføres
i den nye organisasjonen, men reduseres med 50 pst. - 64 årsverk
- i forhold til dagens bemanning. De forsvarsgrenvise sanitetselementer
i stabene reduseres i omfang og tilpasses den nye sanitetsorganisasjonen
for bedre utnyttelse av den samlede kompetansen innen fagområdet
sanitet.
Som troppeart under Generalinspektøren
for Hæren, har Hærens sanitet stått i
en særstilling. De andre forsvarsgrenene har ikke hatt
tilsvarende formell organisering av sanitetstjenesten. Opprettelse
av FSAN vil ivareta troppeart/våpenart/tjenestefelt
sanitet for alle forsvarsgrener og Heimevernet. Hærens
sanitet kan dermed legges ned.
Regjeringen foreslår å lokalisere
et militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter (MUKS)
på Sessvollmoen. Lahaugmoen leir legges ned - tiltakene iverksettes
innen 31. desember 2004.
Ved behandling av Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) vedtok Stortinget opprettelsen av
et militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter (MUKS).
Stortinget anmodet om at MUKS ble vurdert lokalisert innenfor alternativene Østerdal garnison,
Sessvollmoen eller Lahaugmoen. På bakgrunn av Stortingets
anmodning nedsatte departementet en arbeidsgruppe og ga denne som
tilleggsmandat også å vurdere Haslemoen som et
lokaliseringsalternativ.
Departementet legger til grunn at det er de
faglige argumenter og økonomiske konsekvenser som er avgjørende
for lokalisering av MUKS. Forsvarets fagmedisinske kompetansemiljøer
utvikles fra tilsvarende sivile miljøer, og det forutsettes
derfor nærhet til en variert del av de nasjonale medisinske
og veterinærmedisinske fagsentra.
De spesielle tilsettingsvilkår for
Forsvarets militære leger, tannleger, farmasøyter,
psykologer og veterinærer gjør at disse normalt
vil vedlikeholde og utvikle sin faglige spisskompetanse ved å arbeide
med de samme oppgaver ved en sivil institusjon. Nærhet
til relevante institusjoner er derfor avgjørende for å rekruttere
og beholde både militær og sivil sanitetsfaglig
spisskompetanse.
Alternativet Sessvollmoen medfører
en positiv nåverdi på ca. 183 mill. kroner i forhold
til Terningmoen, ca. 213 mill. kroner i forhold til Lahaugmoen og ca.
216 mill. kroner i forhold til Haslemoen. Sessvollmoen er med andre
ord det økonomisk mest gunstige alternativet av disse.