I dokumentet vert følgjande forslag
fremja:
"Regjeringa blir beden om, innan
utgangen av mars 2002, å leggje fram for Stortinget ein
gjennomgang av korleis dei nye reglane for attføring og
rehabiliteringspengar har slått ut for ulike grupper, og
eventuelt fremje forslag til endringar. Forholdet for personar som forsørgjer
barn, skal vurderast særskilt.
Mellom dei endringane som skal vurderast, er auke av friinntekta
tilsvarande 1 G.
Regjeringa blir samtidig beden om å leggje fram ein gjennomgang
av arbeidsmarknadsetaten sine ressursar for iverksetjing av regelendringa
med særskilt vekt på at brukarane skal sikrast
god hjelp og rettleiing, og at nødvendige skjema skal vere
enkle å bruke."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillarane til
at dei nye reglane om ytingar under attføring og medisinsk
rehabilitering blei sette i verk frå 1. januar 2002. Ei
rekkje reaksjonar kan tyde på at det er utilsikta utslag
ved at ankelte grupper har fått stor reduksjon i ytingar
eller samla inntekt ved kombinasjon av arbeid og ytingar. Fleire
opplyser at dei har så store økonomiske problem
ved overgang til den nye ordninga at dei vurderer å bryte
av attføringsopplegget og heller søkje uføretrygd.
Det er også meldt om vanskar i den
administrative gjennomføringa. Dette er forsterka etter
at fleirtalet i Stortinget ved handsaminga av statsbudsjettet for
2002 reduserte løyvingane til arbeidsmarknadsetaten med 30
mill. kroner i høve til forslaget frå regjeringa
Stoltenberg.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
reglene for beregning av rehabiliterings- og attføringspenger.
Følgende to hensyn må ivaretas:
– Det økonomiske
tapet som mange mottakere av rehabiliterings- og attføringspenger
har opplevd etter regelendringene 1. januar 2002 må kompenseres
fullt ut.
– Nivået på rehabiliterings-
og attføringspenger med tilleggsytelser må heves,
slik at de gir akseptable økonomiske levekår.
Det må tas hensyn til at begrensninger i den enkeltes økonomi
ikke skal svekke stønadsmottakernes muligheter for å gjennomføre
et vellykket rehabiliterings- eller attføringsløp.
Videre ber Stortinget Regjeringen
endre reglene slik at retten til friinntekt gjeninnføres,
og gjøres gjeldende for mottakere av både rehabiliterings-
og attføringspenger:
Forslagsstillerne redegjør i dokumentet
for behandlingen av Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) som foreslo endringer
i beregningsreglene for rehabiliteringspenger etter folketrygdloven
kapittel 10 og attføringspenger etter kapittel 11. Hovedmålene
ved regelendringene var å forenkle ordningen og samordne
den med andre midlertidige ordninger som sykepenger og dagpenger ved
arbeidsløshet, hvor målet er at stønadsmottaker skal
tilbake til arbeidslivet. Det ble ikke uttrykt et mål om å redusere
nivået på ytelsene.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for år 2002 besluttet stortingsflertallet å fravike
forutsetningene som lå i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) om
overgangsregler og overgangsperiode. Flertallet slo en strek over
tiltak som skulle dempe ulempene for stønadsmottakere som
kom dårlig ut økonomisk.
I Riksrevisjonens Dokument nr. 3:3 (2001-2002), Riksrevisjonens
undersøkelse om uførepensjon og yrkesrettet attføring,
bemerker Riksrevisjonen at andelen nye uførepensjonister
som hadde prøvd attføring i 1999 var for lav og
synkende over flere år.
Levekårsundersøkelser viser
at mottakere av rehabiliterings- og attføringspenger oftere
har økonomiske problemer enn personer som mottar uføretrygd.
(Levekårsundersøkelser blant grunnstønadsmottakere,
SHD, 1995 og 1998.)
De nye reglene for beregning av rehabiliterings-
og attføringspenger trådte i kraft 1. januar 2002.
Svært mange stønadsmottakere har opplevd et dramatisk
fall i inntektene til livsopphold. Resultatet er ytterligere problemer
med å klare løpende utgifter. Mange mennesker
tvinges til å søke hjelp på sosialkontoret.
Forslagsstillerne viser til at mottakere av
rehabiliterings- og attføringspenger har ikke fått
kompensert det inntektstapet de fikk som følge av regelendringene.
En dramatisk forverring av økonomien til mottakere av rehabiliterings-
og attføringspenger, etter at regelendringene trådte
i kraft, taler i seg selv for en heving av nivået på ytelsene.
Levekårsundersøkelser som viser store økonomiske
problemer hos dem som står utenfor arbeidslivet, og da
spesielt mottakere av rehabiliterings- og attføringspenger,
peker i samme retning.
Det bryter med intensjonen i "en mykere arbeidslinje"
når man fra 1. januar 2002 fjernet retten til friinntekt
inntil 0,5 G. Incentivet til å prøve ut arbeidsevnen blir
borte og risikoen er stor for at denne endringen virker demotiverende
og urettferdig. Friinntekt bør gjeninnføres. I
og med at det er full adgang til starte attføring før
rehabilitering er fullført, er det logisk at også personer
på rehabilitering gis adgang til friinntekt.