Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
bindende normerte satser for omsorgslønn i kommunene."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at ordningen med omsorgslønn ble innført i
1986, og til det eksisterende regelverk knyttet til ordningen.
Det framholdes at det ut fra gjeldende regler
er den enkelte kommune som avgjør hvor mange timer med omsorg
det skal ytes lønn for, og hvor høy timelønnen skal
være. Det opplyses at mange kommuner benytter det laveste
lønnstrinnet for hjelpepleier, og at departementet rår
den enkelte kommune til å yte høyere lønn dersom
det er grunn til det, for eksempel når omsorgsyteren har
relevant bakgrunn for å utføre omsorgsarbeid.
Det påpekes at ordningen med omsorgslønn
fungerer svært forskjellig fra kommune til kommune, og
at tjenesten lønnes på svært forskjellig
nivå i kommunene.
Forslagsstillerne finner dagens ordning utilfredsstillende
og mener at tilbudet om å kunne motta omsorg fra nær
familie og slektninger bør være tilnærmet
likt over hele landet. Forslagsstillerne ser problemet med å pålegge
kommunene nye utgifter til sosiale ytelser innenfor dagens finansieringsrammer
og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til
finansiering i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 eller statsbudsjettet for 2003.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
Bård André Hoksrud og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk
Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra
Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne
Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold,
vil understreke den viktige betydningen omsorgslønn har
for å kunne støtte opp om det omsorgsarbeidet
som gjerne utføres i omsorgsmottakerens hjem, og av personer
som står den omsorgstrengende nær. Dette gir en
omsorgstjeneste som er mest mulig tilpasset en "naturlig" hjemmesituasjon
både for den som mottar, og den som yter, hjelp. Komiteen mener
at det for slikt omsorgsarbeid, som ofte er tyngende og av lengre
varighet, bør ytes mest mulig lik omsorgslønn
uavhengig av hvor man bor i landet.
Komiteen mener at omsorgsyterne
må sikres en lønnsplassering på linje
med det som er vanlig for hjemmehjelpere. Komiteen viser
til brev av 29. april fra sosialministeren der det bl.a. står:
"… det skal tungtveiende grunner til for
at timelønn som ligger under hjemmehjelpernes minstelønn
ikke er åpenbart urimelig etter § 8-7."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at dersom omsorgsyteren har en utdanning
som gjør vedkommende spesielt kvalifisert for slikt omsorgsarbeid,
må vedkommende kompenseres lønnsmessig for dette
ved at lønnen da settes i et rimelig forhold til omsorgsyterens
kvalifikasjoner forutsatt at omsorgsbehovet krever denne kvalifikasjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet legger
til grunn at kommunene bør fastsette avlønningen
ut fra ovennevnte prinsipper.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil be Regjeringen foreta en gjennomgang av ordningen med omsorgslønn
for å se på hvordan denne fungerer i dag, og på hvilke
områder den bør forbedres.
Flertallet vil videre peke på at
en statlig refusjonsordning kan føre til uheldige vridningseffekter
av hvilke typer tiltak kommunene velger å benytte seg av.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil også peke på at
det vil være mye arbeid knyttet til å administrere
en statlig refusjonsordning.
Disse medlemmer ser at det kan
være positivt å komme frem til normerte satser
for omsorgslønn, men vil samtidig peke på at dette
vil ha innvirkning på kommunenes økonomi. Disse
medlemmer mener at staten primært ikke skal gjøre
vedtak som i sterkere grad binder opp kommunenes økonomi.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
foreslår at Dokument nr. 8:61 (2001-2002) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener at omsorgslønn
i større grad enn i dag bør være aktuelt
for pleie og hjelp til personer som er avhengige av dette i sin
hverdag og hjemmesituasjon. Dette vil også kunne avhjelpe
kommunen når det gjelder eldreboliger og sjukehjemsplasser,
og dermed spare kommunen for utgifter.
Disse medlemmer ser det som viktig
at det inngås avtale mellom kommunen, den pleietrengende
og de pårørende i fellesskap ut fra brukerens
behov for tilsyn og pleie. I den sammenheng bør det også avtales opplegg
ved behov for tung pleie. Dette er svært nødvendig
for at det skal være mulig for pårørende å påta seg
tunge pleie- og omsorgsoppgaver.
Disse medlemmer vil også påpeke
at mange av de pårørende dette gjelder, ofte vel
voksne kvinner, her kan få lønn for den jobben
de gjør, og det ansvaret de tar. Denne jobben har gjerne
alt pågått i mange år. Derfor
er dette et rettferdighetskrav.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av Innst.
S. nr. 5 (2001-2002) der det ble vedtatt følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere
en statlig toppfinansiering for ressurskrevende brukere. Regjeringen
bes fremme forslag i kommuneproposisjonen for 2003."
Disse medlemmer ønsker
at det samlede tilbudet til mennesker som er helt avhengige av døgnkontinuerlig
hjelp og pleie, skal settes sammen av kommuner og den pleietrengende
i fellesskap og ut fra brukernes behov. De forskjellige tiltak i
den lovpålagte individuelle planen for den pleietrengende
skal ikke få sin løsning på bakgrunn
av forskjellig finansiering av tiltakstypene.
Omsorgslønn er aktuelt for de som er
avhengige av døgnkontinuerlig hjelp og pleie. Å sikre
finansiering for kommunene til å takle de mest ressurskrevende brukerne
er avgjørende for å kunne innvilge omsorgslønn
på et forsvarlig nivå i forhold til innsatsen.
Disse medlemmer mener at kvinner
kan bli presset til å påta seg større
omsorgsoppgaver enn familien primært ønsker, dersom
finansiering av dette tiltaket sikres bedre enn for eksempel finansiering
av personlig assistent, hjemmetjenester og avlastning.
På denne bakgrunn ber disse
medlemmer om at det i statsbudsjettet for 2003 legges fram
forslag som gir kommunene rom for også å innvilge
akseptabel omsorgslønn, der dette er aktuelt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støtter
forslaget i Dokument nr. 8:61 (2001-2002), og mener det bør
utarbeides normerte satser for omsorgslønn i kommunene. Disse
medlemmer vil understreke at de normerte satsene for omsorgslønn
ikke må variere fra kommune til kommune ved at de baseres
på "faktiske, relevante levekostnader".
Disse medlemmer mener videre
at staten må være med å delfinansiere
omsorgslønnen med minimum 50 pst. av lønnskostnadene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
bindende normerte satser for omsorgslønn i kommunene innen utgangen
av 2002."
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for statlig medfinansiering av omsorgslønnsordningen
med minimum 50 prosent av lønnskostnadene i forbindelse
med statsbudsjettet for 2003."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dagens system med beregning av omsorgslønn ikke er tilfredsstillende
så lenge det er store variasjoner fra kommune til kommune
når det gjelder størrelsen på omsorgslønnen.
Slik disse medlemmer ser det, kan det virke som om
kommunen først setter av en post i sine budsjetter til
omsorgslønn, for så i etterkant å dele
denne summen på det antallet i kommunen som oppfyller kravet
til omsorgslønn. Dette medfører at det blir store
variasjoner kommunene imellom alt etter politikernes vilje til å prioritere
dette området. Disse medlemmer mener at tilbudet
om omsorgslønn bør være tilnærmet
likt over hele landet, men skal i tillegg baseres på de
faktiske, relevante levekostnader i de forskjellige deler av landet.
Dette medfører en differensiering av satsene i overensstemmelse
med levekostnader.
Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for å endre forskrift av 30. april 1997 nr. 0392 § 4
slik at også personer som mottar omsorgslønn
unntas fra folketrygdloven § 12-12 annet ledd."
Forslagsstillerne redegjør innledningsvis
for lovgrunnlaget og tilståelsespraksis for ordningen med kommunal
omsorgslønn.
Det framholdes at personer som yter omsorg overfor omsorgstrengende
familiemedlemmer, er en ressurs for samfunnet som i mange tilfeller
bidrar til å redusere samfunnets utgifter til institusjonsplass
eller annen offentlig omsorg samtidig som de medvirker til bedre livskvalitet
for den omsorgstrengende.
Det påpekes at dersom en person med
omsorgsoppgaver søker om uførepensjon, blir omsorgslønn
tatt med i beregningsgrunnlaget ved fastsettelsen av uføregraden
slik at uføregraden blir redusert, noe som medfører
lavere uførepensjon enn dersom vedkommende ikke hadde hatt
omsorgslønn.
Fordi personer som har omsorgsoppgaver, men
ikke mottar omsorgslønn, også får tre
pensjonspoeng, mener forslagsstillerne at omsorgslønn ikke
kan betraktes som pensjonsgivende inntekt. Forslagsstillerne ser
heller ikke omsorgsarbeid som "vanlig arbeid" da omsorgsarbeidet
utføres i brukerens hjem, som ofte også er omsorgsgiverens,
og er ofte mer preget av tilstedeværelse og omtanke
enn det som vanligvis betraktes som arbeidsinnsats.
Det vises til at uførepensjonister
kan ha en inntekt tilsvarende ett grunnbeløp (G) etter å ha
vært mottaker av pensjon fra folketrygden i ett år,
men at personer som har inntekter av politiske tillitsverv eller
tillitsverv i frivillige organisasjoner, er unntatt fra bestemmelsen om
ett års ventetid for å få rett til friinntekten,
jf. forskrift 1997 30. april nr. 0392 § 4.
Det påpekes at dersom en uførepensjonist
påtar seg omsorgsoppgaver og mottar omsorgslønn
etter å ha vært pensjonist i ett år,
kan vedkommende ha en omsorgslønn på 1 G uten
at dette fører til endring i uføregraden,
men at dersom omsorgslønn er tilstått før uføretidspunktet,
medfører denne redusert uføregrad. Forslagsstillerne
finner at denne praksisen er urimelig, særlig sett på bakgrunn
av at personer med inntekt fra politiske verv og verv i frivillige
organisasjoner ikke blir utsatt for tilsvarende reduksjon i uføregraden
ved eventuell tildeling av uføretrygd.
Det vises til at i forbindelse med behandlingen
av Dokument nr. 50 (1998-1999) ble følgende forslag vedtatt,
jf. Innst. S. nr. 13 (1999-2000) av et samlet Storting:
"Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene med
bortfall av 1-årsregelen for alle grupper som blir berørt
av denne."
Forslagsstillerne har ikke registrert at dette
forslaget er fulgt opp av Regjeringen.
Komiteen støtter
intensjonene i Dokument nr. 8:95 (2001-2002) og viser til hva et
samlet Storting sa i Innst. S. nr. 13 (1999-2000):
"Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene med
bortfall av 1-årsregelen for alle grupper som blir berørt
av denne."
Komiteen viser videre til hva
Regjeringen skrev i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Folketrygden side
86, der det heter:
"Departementet vurderer å innføre
en tidsbegrenset uførestønad når fremtidig
arbeidsevne er usikker og det utredes et nytt system for avkorting
av uførepensjon mot arbeidsinntekt som utformes slik at
det lønner seg å arbeide. Regjeringen tar sikte
på å legges frem en odelstingsproposisjon senere
i høst."
Komiteen registrerer at det ennå ikke
har kommet noe forslag som følger opp dette.
Komiteen mener det er viktig
at det snarest mulig skjer en endring av forskriftene av 30. april
1997 nr. 0392 § 4 slik at også personer som mottar
omsorgslønn, unntas fra folketrygdloven § 12-12
annet ledd.
Komiteen vil foreslå at
det settes en grense på 1G for inntekt utenom trygdeytelsene
som vedkommende mottar.
Komiteen vil understreke at både
lønnet og ulønnet omsorgsarbeid prinsipielt og
reelt skal vurderes som pensjonsgivende arbeid. Komiteen vil
derfor videre slå fast at ordningen med 3 pensjonspoeng
for omsorgsarbeid slik det er i dag, må opprettholdes. Omsorgslønnsinntekter
som tilsier høyere pensjonsgrunnlag enn 3 G, må føre
til at det reelle pensjonsgrunnlaget tillegges omsorgslønnsmottakeren.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for å endre forskrift av 30. april 1997 nr. 0392 § 4
slik at også personer som mottar omsorgslønn,
unntas fra folketrygdloven § 12-12 annet ledd. Inntekten
før det eventuelt skjer en avkortning av trygden, bør
settes til 1G. Endringen gjøres gjeldende fra 1. januar
2003."
Komiteen viser til at ektefelletillegget
avkortes for den uføre når ektefellens/samboerens
omsorgslønn utgjør mer enn 1 G. Komiteen finner
dette urimelig og ber Regjeringen på egnet måte
komme tilbake til Stortinget med en vurdering av å høyne
denne grensen slik at paret samlet kan få en rimelig inntekt.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen utarbeide bindende
normerte satser for omsorgslønn i kommunene innen utgangen
av 2002.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
statlig medfinansiering av omsorgslønnsordningen med minimum
50 prosent av lønnskostnadene i forbindelse med statsbudsjettet
for 2003.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Dokument nr. 8:61 (2001-2002) – forslag
fra stortingsrepresentantene John I. Alvheim, Harald T. Nesvik og
Per Sandberg om å be Regjeringen sørge for normerte
satser for omsorgslønn i alle kommuner – vedlegges
protokollen.
II
Stortinget ber Regjeringen sørge for å endre
forskrift av 30. april 1997 nr. 0392 § 4 slik at også personer
som mottar omsorgslønn, unntas fra folketrygdloven § 12-12
annet ledd. Inntekten før det eventuelt skjer en avkortning
av trygden, bør settes til 1G. Endringen gjøres
gjeldende fra 1. januar 2003.
Oslo, i sosialkomiteen, den 16. mai 2002
Bjarne Håkon Hanssen
fung. leder |
Ola D. Gløtvold
ordfører |
Åse Gunhild Woie Duesund
sekretær |