Ved avgjerd i EØS-komiteen nr. 93/2002
av 25. juni 2002 vart vedlegg XXII (selskapsrett) til EØS-avtala endra.
Endringa vart gjord for å innlemme rådsforordning
(EF) nr. 2157/2001 av 8. oktober 2001 om vedtektene for
det europeiske selskap (SE) i EØS-avtala. Endringa vart
gjord ved at det i vedlegg XXII etter nr. 10 vart lagt til eit nytt
nr. 10a, som viser til rådsforordning (EF) nr. 2157/2001
av 8. oktober 2001 om vedtektene for det europeiske selskap (SE).
Føremålet med forordninga
er å leggje til rette for og betre tilhøva for
føretak som driv verksemd på tvers av landegrensene
innanfor EØS-området.
Avgjerda i EØS-komiteen vart teken
med atterhald for samtykke frå Stortinget, ettersom gjennomføringa
i norsk rett gjer det naudsynt med lovvedtak.
Forordninga opnar for at det kan etablerast
ei selskapsform på europeisk nivå som eit alternativ
til selskapsformer i nasjonal lovgjeving. Det europeiske selskapet
(som skal ha forkortinga SE) skal vere eit selskap med avgrensa
ansvar, og eigardelane skal vere fordelte på aksjar. Sidan
føremålet med forordninga er å leggje
tilhøva til rette for verksemd over landegrensene, er det
eit vilkår for å kunne etablere seg som eit SE-selskap
at verksemda på nærmare definerte måtar er
knytt til minst to EØS-statar.
Forordninga inneheld selskapsrettslege reglar,
og vert supplert av eit direktiv om medråderett for arbeidstakarar.
Det er ein føresetnad for å kunne etablere eit SE-selskap
at direktivet er gjennomført i nasjonal lovgjeving.
Forordninga er ikkje uttømmande i den
tydinga at ho på fleire punkt viser til dei reglane som
gjeld for allmennaksjeselskap i staten der SE-selskapet er etablert. I
tillegg opnar forordninga for at statane på visse punkt kan
fastsetje særskilde reglar for SE-selskap som er etablerte
hos dei. SE-selskapa har òg fridom til å regulere
visse tilhøve i vedtektene sine.
Avdeling I i forordninga inneheld allmenne føresegner.
Viktige føresegner er her at selskapet skal ha ein aksjekapital
på minst 120 000 euro, at selskapet må ha den
vedtektsmessige heimstaden sin og hovudkontoret sitt i éin
og same EØS-stat, at heimstad og hovudkontor på visse
vilkår kan flyttast til ein annan EØS-stat og
at SE-selskapet ut over dei reglane som er fastsette i forordninga,
skal handsamast som eit allmennaksjeselskap i den staten der det
høyrer heime.
Avdeling II inneheld nærmare reglar
om dei ulike måtane å stifte eit europeisk selskap
på. Stiftinga kan skje på fire ulike måtar.
Avdeling III inneheld reglar om dei styrande
organa.
Avdeling IV inneheld reglar om rekneskap og
avdeling V reglar om konkurs mv. Her vert det stort sett vist til
dei reglane som gjeld for allmennaksjeselskap i staten der SE-selskapet
høyrer heime.
Avdeling VI inneheld tilleggs- og overgangsføresegner
og avdeling VII sluttføresegner.
Forordninga med tilhøyrande direktiv
må vere gjennomførd i nasjonal rett innan 8. oktober
2004.
EØS-komiteen vedtok 25. juni 2002 ved
avgjerd nr. 93/2002 at vedlegg XXII (selskapsrett) til
EØS-avtala skal endrast ved at rådsforordning
(EF) nr. 2157/2001 av 8. oktober 2001 om vedtektene for
det europeiske selskap (SE) vert teken inn i EØS-avtala.
Etter artikkel 103 nr. 1 skal EFTA-statane innan
seks månader frå tidspunktet då avgjerda
vart vedteken (25. juni 2002), melde frå til dei andre
EØS-statane at dei forfatningsrettslege krava er stetta,
og for Noreg sin del vil det seie at det er innhenta samtykke frå Stortinget
til godkjenning av avgjerda i EØS-komiteen.
Høvet til å etablere SE-selskap
er ei nyskaping, og følgjeleg finst det ingen reglar om
dette i norsk rett i dag.
Forordninga vert gjennomførd i norsk
rett ved ei eiga lov. Det må takast stilling til om det
skal gjevast særreglar for SE-selskap på dei
punkta der forordninga opnar for dette. Direktivet om medråderett
for arbeidstakarar må òg innpassast i lova.
Justisdepartementet vil, i samarbeid med Arbeids-
og administrasjonsdepartementet, som har ansvaret for gjennomføringa
av direktivet, fremje ein eigen odelstingsproposisjon med framlegg
til ei ny lov om SE-selskapet.
Forordninga rettar seg i hovudsak mot private
rettsubjekt, og gjev desse høve til å etablere
SE-selskap på visse vilkår. Staten vert i liten
grad påførd plikter etter forordninga. Staten
er likevel pålagd å peike ut ei eller fleire rette
styresmakter. Desse rette styresmaktene skal på ulike måtar
ha visse attest- og kontrollfunksjonar, men det dreier seg ikkje
om omfattande plikter. Totalt sett er det ikkje grunn til å tru
at forordninga vil få nemnande økonomiske eller
administrative konsekvensar for offentlege styresmakter.
Forordninga vil føre til at føretak
som driv verksemd over landegrensene innanfor EØS-området,
kan etablere seg som eit europeisk selskap dersom nærmare fastsette
vilkår er stetta. I kor stor grad føretak vil
nytte seg av høvet til å etablere SE-selskap,
er vanskeleg å seie noko sikkert om. Den største
nyskapinga som forordninga fører med seg, er truleg at
ho opnar for fusjon av føretak over landegrenser, noko
som ikkje er mogleg i dag. Etablering av eit SE-selskap vil truleg føre
med seg at føretaket kan redusere dei administrative kostnadne
sine, men slik situasjonen er i dag, vil det ikkje føre
med seg t.d. skattemessige føremoner.
Justisdepartementet tilrår på denne
bakgrunnen at Noreg godkjenner avgjerda i EØS-komiteen
om endring av vedlegg XXII (selskapsrett) til EØS-avtala
ved å innlemme forordning (EF) nr. 2157/2001 om
vedtektene for det europeiske selskap (SE). Utanriksdepartementet
sluttar seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, Carsten Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Harald Espelund, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til departementets redegjørelse i St.prp. nr. 35 (2002-2003). Komiteen har ingen merknader til spørsmålet om samtykke til godkjenning av avgjørelse i EØS-komiteen nr. 93/2002 av 25. juni 2002 om endring av vedlegg XXII (selskapsrett) til EØS-avtalen.
Komiteens utkast til innstilling ble 12. desember 2002 oversendt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen uttaler følgende i brev av 17. desember 2002:
"Det vises til justiskomiteens brev av 12. ds., hvor det bes om utenrikskomiteens uttalelse til ovennevnte utkast til innstilling.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at SE-selskap vil representere en nyskaping i norsk rett. Det er uavklart hvilke konsekvenser det vil få å åpne for å etablere SE-selskap i Norge. Dette medlem mener at konsekvensene av å godta etablering av SE-selskaper må utredes nærmere for å sikre utilsiktede konsekvenser av en slik endring av selskapsretten. Inntil en slik utredning foreligger vil dette medlem ikke godta endring av vedlegg XXII (selskapsrett) til EØS-avtalen slik det er foreslått i St.prp. 35 (2002-2003). Dette medlem mener en utredning av konsekvensene av forslaget bør foreligge som del av forslaget om lovhjemmel, og vil på denne bakgrunn gå imot forslaget til vedtak.
Komiteens medlemmer for øvrig har ingen merknader til utkastet."
Komiteen viser til
proposisjonen og til det som står foran, og rår
Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget gjev samtykke til godkjenning av
avgjerd i EØS-komiteen nr. 93/2002 av 25. juni
2002 om endring av vedlegg XXII (selskapsrett) til EØS-avtala.
Oslo, i justiskomiteen, den 17. desember 2002
Trond Helleland
leder |
Harald Espelund
ordfører |
Jan Arild Ellingsen
sekretær |