Det vises til brev 28. november 2002 fra Stortingets justiskomité,
hvor det bes om min uttalelse til forslaget i Dokument nr. 8:26
(2002-2003), samt mine svar på de spørsmålene
komiteen har stilt.
Dokument 8-forslaget har to punkter: For det
første bes regjeringen foreta en evaluering av tomtefesteloven
når den ved årsskiftet 2002-2003 har virket i
ett år. For det andre bes regjeringen innen 1. april 2003 fremme
sak om endringer i loven vedrørende tomtefesteavgiften,
innløsningsadgangen og muligheten for fremtidig tomtefeste.
Realiteten i forslaget, slik jeg ser det, er
at man ønsker å endre tomtefesteloven uten å ha
foretatt en forsvarlig evaluering av den. Det er ikke praktisk mulig i
løpet av tre måneder å både
foreta en forsvarlig evaluering av loven og å utarbeide
en proposisjon med forslag til endringer. Skal evalueringen ha noen
hensikt, må den gjennomføres på en måte
som gjør at politiske myndigheter får et tilstrekkelig
grunnlag til å vurdere om det er behov for endringer og
hvilke endringer en eventuelt bør gå inn for.
Den saksbehandlingen som dokument 8-forslaget forutsetter, vil etter
min mening ikke være forsvarlig. I en sak som er av så stor
betydning for både festere og bortfestere, er det svært
viktig at det foretas en grundig saksutredning før beslutninger treffes.
Både statsministeren og jeg har i Stortinget
varslet at regjeringen tar sikte på å gjennomføre
evalueringen allerede i 2003 - ett år tidligere enn det
som følger av stortingsvedtaket. Justisdepartementet er
allerede i gang med evalueringsarbeidet.
Departementet har i den forbindelse innledet
et samarbeid med Tomtefesterforbundet og tre organisasjoner som
representerer bortfestersiden. Formålet er først
og fremst å skaffe til veie relevant faktisk materiale
om hvordan tomtefesteloven § 15 har virket i praksis. Justisdepartementet
vil i tillegg arrangere et høringsmøte med muligheter
for å komme med etterfølgende skriftlige innspill. Å gjennomføre
en evaluering etter disse linjene vil ikke kunne la seg gjøre
innefor den tidsrammen som er angitt i dokument 8-forslaget.
I beskrivelsen av bakgrunnen for dokument 8-forslaget
heter det at vi i dag vet nok, og at den kunnskapen vi besitter
bør gi grunnlag for endring av loven. Jeg er ikke enig
i at vi i dag vet nok om hvordan de nye bestemmelsene om regulering
av festeavgift har virket i praksis. Enkeltstående saker
som har blitt trukket frem i media, eller som politikerne er blittkjent med på annen måte,
bør ikke alene utgjøre grunnlaget for en lovrevisjon.
Det er ikke gitt at disse sakene er representative, og at regelanvendelsen
i alle tilfeller er korrekt. En forsvarlig evaluering forutsetter
en bredere og mer systematisk innhenting av relevant informasjon.
Dokument 8-forslaget tar standpunkt til realiteten
i saken ved at det bes om at regjeringen fremmer en "sak om endringer
i loven vedrørende tomtefesteavgiften, innløsningsadgangen
og muligheten for fremtidig tomtefeste". Som jeg også tidligere
har påpekt, vil jeg for min del fraråde at Stortinget
tar et definitivt standpunkt til hovedspørsmålene
i saken uten å ha gått nærmere inn i
høringsuttalelsene og vurdert disse.
I forbindelse med at Stortinget i juni 2002
behandlet Dokument nr. 8:93 (2001-2002), debatterte man særlig de
nye bestemmelsene om regulering av festeavgift. Jeg kan ikke se
at det foreligger forhold som tilsier at man nå skal ta
denne debatten på ny. Jeg er selvfølgelig åpen
for at man diskuterer den videre fremdriften i saken, men det er
neppe hensiktsmessig å gå nærmere inn
på realitetsspørsmålene i denne omgang.
Tomtefestesaken bør drøftes i sin fulle bredde
når regjeringen har lagt frem en proposisjon som omfatter
både spørsmålene i Stoltenberg-regjeringens
høringsnotat, evalueringen og spørsmålet
om frasiingsrett. Det er en nær sammenheng mellom de ulike
spørsmålene i tomtefestesaken. Disse bør
derfor behandles samlet av både Stortinget og regjeringen.
Jeg svarer på spørsmålene
i den rekkefølgen de er stilt.
1. Hvor mange har sendt
inn høringsuttalelse om Regjeringen Stoltenbergs lovutkast
fra august 2001 vedrørende tomtefeste?
Justisdepartementet har mottatt høringsuttalelser
fra 46 instanser. Av disse var det 10 som ikke hadde merknader.
2. Hva er Regjeringens
plan med denne høringsrunden?
Høringsnotatet ble sendt ut under Regjeringen
Stoltenberg. Den nåværende regjeringen tar sikte
på å foreta en vurdering av de ulike forslagene
i lys av høringsuttalelsene. Saken vil bli lagt frem for
Stortinget i tilknytning til den evalueringen av tomtefesteloven § 15
som vil bli gjennomført i 2003. Justisdepartementet har
innledet et samarbeid med Tomtefester-forbundet og tre
organisasjoner på bortfestersiden med tanke på å innhente
faktisk materiale om hvordan tomtefesteloven § 15 har fungert
i praksis. Dette er et omfattende, men etter min mening, nødvendig
arbeid.
3. Hvilke synspunkter har
fremkommet i høringsrunden?
Høringsbrevet inneholder forslag som
gjelder regulering av festeavgift, innløsning av festetomt
og adgangen til å inngå nye festeavtaler. Hovedinntrykket
er at høringsinstansene er delt omtrent på midten
i forhold til alle spørsmålene. Instansene som
støtter forslagene, stiller seg i det store og hele bak
de vurderingene som har kommet til uttrykk i høringsbrevet.
Instansene som går imot forslagene, peker særlig
på at forslagene representerer urimelige inngrep i den
private eiendomsrett.
På ett punkt støttes høringsforslaget
av en viss overvekt av høringsinstansene. Det gjelder forslaget
om å innføre en generell innløsningsadgang
etter 30 års festetid for festere med bolig- eller fritidshus
på festetomt. Når det gjelder forslaget om beregning
av vederlag ved innløsning, er imidlertid høringsinstansene
noenlunde jevnt fordelt.
Det vil føre for langt å gi
en nærmere redegjørelse om høringen.
Justiskomiteen kan om ønskelig få tilsendt kopi
av høringsuttalelsene.
4. Når og hvilke
forslag vil Regjeringen fremme vedr. muligheten for tomtefestere
til å gi fra seg deler av tomt slik som foreslått
og vedtatt ved siste diskusjon om tomtefeste i Stortinget?
Regjeringen tar sikte på å vurdere
spørsmålet om frasiingsrett i tilknytning til
behandlingen av øvrige spørsmål om tomtefeste
(høringsnotatet og evalueringsprosjektet). Det er for tidlig å si
hva som vil bli utfallet av Regjeringens vurdering.
5. Har Justisdepartementet
mottatt mange henvendelser om loven etter at den trådte
i kraft, og hva er innholdet i disse henvendelsene?
Justisdepartementet mottar til enhver tid et
stort antall henvendelser om tomtefeste. I forbindelse med ikrafttredelsen
av den nye loven har det vært en økning i antall
henvendelser. Dette er vanlig når nye lover trer i kraft.
De aller fleste av de som henvender seg, har spørsmål
om hvordan loven er å forstå. Som på andre lovområder
mottar departementet også i noen grad innspill med hensyn
til hvordan reglene bør være.
Sett i forhold til det totale antall henvendelser om tomtefeste, er
det imidlertid ganske få henvendelser av denne siste typen.
For å imøtekomme behovet for
informasjon om den nye loven har departementet lagt ut informasjon
om tomtefeste på sine internettsider. Departementet har
i tillegg ytet økonomisk støtte til Tomtefesterforbundets informasjonsvirksomhet.
6. Hvordan ser Regjeringen
på de prisøkningene som har funnet sted i forhold
til bestemmelsen i avtalelovens § 36?
Tolkningen og anvendelsen av avtaleloven § 36
hører under domstolene. Ut fra forholdet mellom statsmaktene
synes jeg ikke det vil være riktig av Regjeringen å gå nærmere
inn på i hvilken grad bestemmelsen vil komme til anvendelse
i festeforhold.
7. Ser regjeringen noen
mulighet for å lette adgangen til innløsning og å gjøre
dette rimeligere?
Innløsningsreglene vil bli vurdert
i forbindelse med oppfølgningen av Stoltenberg-regjeringens
høringsnotat.
8. Hvor mange bor på festet
tomt i Norge, og hvor mange hytter er på festet tomt?
Justisdepartementet har innhentet statistikk
om tomtefeste fra Statens Kartverk. I henhold til en av tabellene
fra Statens Kartverk er det registrert 151 790 festekontrakter til
boligformål, og 97 128 til fritidsformål. Vi legger
ved brev 18. juni 2002 fra Statens Kartverk, slik at justiskomiteen
selv kan studere de tabellene vi har mottatt og de forutsetningene
disse er basert på.
9. Hvordan er Regjeringens
strategi for fremtidens forvaltning av festetomter der Staten er
eier?
Regjeringen mener at staten har et særlig
ansvar som bortfester. Det betyr at statlige bortfestere ikke alltid bør
foreta en automatisk oppjustering av festeavgiften i henhold til
kontrakten, men i noen grad ta konkret hensyn til hvilken betydning
en økning av festeavgiften antas å få for
festerne. I den forbindelse nevner jeg at Kultur- og kirkedepartementet
i vår sendte et brev til Opplysningsvesenets fond, hvor
fondet ble bedt om å gjennomføre tiltak som kan
komme i møte den situasjonen som er oppstått.
Departementet nevnte i brevet fem forskjellige tiltak som skal bidra
til en særlig ivaretakelse av festernes interesser. En
kopi av brevet følger vedlagt.