Den nordsamiske gruppen er tallmessig den største.
I Norge finnes det også andre mindre grupper som bl.a. har
egen identitet, egne kulturuttrykk og/eller språk/hoveddialekter.
Felles for disse mindre gruppene er at den harde fornorskningstida
helt eller delvis har utradert deres språk og kultur. I
St.meld. nr. 55 (2000-2001) er det gitt en nærmere omtale
av sørsamer, østsamer/skoltesamer og
lulesamer. I tilleggsmeldingen gis en utfyllende omtale av disse
gruppene, samt pitesamene.
Regjeringen ønsker å legge
til rette for bevaring og videreutvikling av mangfoldet innen samisk
kultur.
Av St.meld. nr. 55 (2000-2001) framgår
det at Regjeringen, i tilknytning til Samerettsutvalgets videre arbeid,
vil sørge for at lule- og sørsamiske sedvaner
og rettsoppfatninger blir utredet. Regjeringen vil også bidra
til at det utvikles læremidler på sørsamisk, østsamisk/skoltesamisk
og lulesamisk. Regjeringen vil fortløpende vurdere grenseoverskridende
tiltak og samarbeidsprosjekter som kan bidra til å styrke
og utvikle østsamens/skoltesamenes språk-,
kultur- og næringsgrunnlag.
Av tilleggsmeldingen framgår det at
Kommunal- og regionaldepartementet har bidratt med tilskudd til Rørosmuseet
i 2001 til en sørsamisk temautstilling. Departementet har
også bevilget midler til utviklingsarbeidet i forbindelse
med en sørsamisk kulturfestival på Røros
i 2002.
I forbindelse med tildeling av 40 konsesjoner
for matfiskoppdrett av laks og ørret, skal to av konsesjonene
lokaliseres til Musken i Tysfjord for å styrke det lulesamiske
samfunnet.
I statsbudsjettet for 2002 er det bevilget 2,5
mill. kroner til prosjektering og forberedelse av byggestart av det
samiske tusenårsstedet, Østsamisk museum, i Neiden.
Samlet tilskuddsramme er på 30 mill. kroner over tre år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er kjent med at det
innenfor den samiske folkegruppe finnes et rikt mangfold som framtrer
med ulike samiske språk, kulturelle uttrykk, bosettinger
og næringstilpasninger. Flertallet deler Regjeringens
syn på at det er ønskelig å legge til
rette for bevaring og videreutvikling av dette mangfoldet. Særlig ønsker flertallet å peke
på at naturen som næringsgrunnlag og eksistens
er viktig for de ulike samiske gruppene og at de vil være
svært sårbare i reguleringssaker som berører
de ulike samiske bosettingsområder. Å legge til
rette for utviding og utvikling av eksisterende og nytt næringsgrunnlag
er etter flertallets mening viktig for de ulike samiske
gruppene. Flertallet er kjent med at Regjeringen
har igangsatt et arbeid med å utforme et konsekvensutredningsprogram
i området Tysfjord-Hellmo som et ledd i vernearbeidet i
området. Flertallet ønsker i den
sammenheng å påpeke at det ikke nødvendigvis
er motsetning mellom naturvern og naturforvaltning. Flertallet mener
at det bør være en målsetting å kunne
kombinere disse interessene i dette området.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
har merket seg omtalen i meldingen av verneplanen for Tysfjord-Hellmo-området. Flertallet henstiller
til Regjeringen om å trekke Hellemofjorden i sin helhet
ut av verneplanarbeidet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å trekke
Hellemofjorden i sin helhet ut av verneplanarbeidet for Tysfjord-Hellemo-området."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Samerettsutvalget har igangsatt
sitt arbeid sør for Finnmark fylke. Utvalgets mandat er
bl.a. å vurdere og fremme forslag til fremtidig forvaltning
av samiske områder av hensyn til bevaring og sikring av
samisk kultur og levemåte. Disse medlemmer konstaterer
at Hellemofjorden med tilliggende områder er kjerneområder
for den samiske befolkningen i lulesamisk område.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, har merket
seg omtale av verneplanen for Tysfjord-Hellemo-området
i meldingen, og konstaterer at Hellemofjorden med tilliggende områder
er kjerneområder for den samiske befolkningen i lulesamisk område. Disse
medlemmer understreker betydningen av at det i verneplanarbeidet
tas hensyn til de lulesamiske interessene i området og
at et eventuelt vernevedtak må bygge på at levegrunnlaget
for den lulesamiske befolkningen sikres.
Disse medlemmer viser til at
Samerettsutvalget har igangsatt sitt arbeid sør for Finnmark
fylke, der mandatet bl.a. er å vurdere fremtidig forvaltning
av samiske områder av hensyn til bevaring av samisk kultur
og levemåte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, forutsetter at hensynet til denne
prosessen blir vurdert i det videre vernearbeidet, herunder om man
bør avvente Samerettsutvalgets innstilling før
endelig avgjørelse - slik også Miljøverndepartementet
har tatt høyde for i brev av 26. februar 2002 til Fylkesmannen
i Nordland om verneprosessen:
"Det vil ikke bli fattet noen avgjørelse
i vernesaken uten at lulesamiske interesser er utredet og ivaretatt.
I den utstrekning myndighetene mener at det vil være nødvendig å avvente
Samerettsutvalgets innstilling om samiske rettigheter til og forvaltning
av land og vann i samiske områder utenfor Finnmark, vil
man vurdere å utsette avgjørelsen etter at saken
for øvrig er ferdig utredet. Et slikt spørsmål
vil bli avgjort etter kontakt med bl.a. Sametinget."
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, gir sin støtte
til at Regjeringen utreder lule- og sørsamiske sedvaner
og rettsoppfatninger i tilknytning til Samerettsutvalgets videre
arbeid.
For å bevare det samiske mangfold mener dette flertallet at
språket står sentralt. Dette flertallet er
derfor enig med Regjeringen i at den bør bidra til at det
utvikles læremidler på sørsamisk, østsamisk/skoltesamisk
og lulesamisk.
Dette flertallet er kjent med
at de ulike samiske folkegrupper har bosetting over landegrensene
mot Sverige og Finland. I tillegg er dette flertallet kjent
med at det også er samisk bosetting i Russland. Det er
etter dette flertallets mening derfor viktig at Regjeringen
fortløpende vurderer grenseoverskridende tiltak og samarbeidsprosjekter
som kan bidra til å styrke og utvikle samiske språk-,
kultur- og næringsgrunnlag. Særlig gjelder dette østsamene/skoltesamene.
Dette flertallet er oppmerksom
på at Sametinget har valgt Østsamisk museum i
Neiden, Sør-Varanger som samiske tusenårssted
og at det over en tre-års periode er innvilget en samlet
tilskuddsramme på 30 mill. kroner. Dette flertallet støtter
Regjeringen i at det østsamiske/skoltesamiske
miljøet selv skal ha innvirkning på innholdet
og utviklingen av museet. Denne lokale forankringen må sikres
gjennom den framtidige styringsstrukturen.
Dette flertallet legger vekt
på å bevare og videreføre det samiske
mangfoldet. Dette krever en aktiv politikk også i forhold
til de mindre samiske folkegruppene som har egen identitet, egne
kulturuttrykk og/eller språk/hoveddialekter.
Dette flertallet viser imidlertid
til at mangfoldet også innebærer mangfold i bosettinger
og næringstilpasning. Dette tilsier blant annet vilje til å sikre
det næringsøkonomiske grunnlaget for den sjøsamiske kulturen.
Dette flertallet vil peke på at
språklig og kulturelt mangfold henger sammen med biologisk
mangfold. En uforstandig forvaltning av reinbeitene er en trussel
mot reindriftsnæringen og med det mot den reindriftssamiske
kulturen. På samme måte er økologisk
ubalanse i havet en trussel mot den sjøsamiske kulturen. Dette
flertallet vil derfor peke på at en bærekraftig
miljø- og ressurspolitikk også er viktig for å bevare
samisk språk og kultur.
Dette flertallet understreker
at arbeidet med likestilling må være en integrert
del av samepolitikken. Det gjelder både likestilling i
politikk og samfunnsliv, og likestilling innen de samiske næringene. Dette flertallet vil
peke på at likestilling handler om innholdet i politikken,
og ikke bare om valgregler og representasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.