Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, mener at det er meget viktig med et felles regelverk
for flysikkerhet, og det foreliggende dokument vedrørende
ratifikasjon av Eurocontrol-konvensjonen er bra for den videre utvikling
av flysikkerheten og lufttrafikktjenesten i Europa.
Komiteen mener at den forenkling
av regelverket som konvensjonen legger opp til, vil føre
til at vi får færre kontrollsentraler og dermed
mindre utgifter, men det vil også føre til at
flyene kan passere gjennom europeisk luftrom på en tryggere
måte.
Komiteen mener også at
dess færre aktører som skal inn i bildet for å navigere/lede
flyene underveis, desto mindre fare er det for at det oppstår
misforståelser som igjen kan føre til ulykker.
Komiteen viser til at Norge får
den innflytelse vi bør ha i regelverksutviklingen innen
lufttrafikktjenesten gjennom fullt medlemskap i Eurocontrol. For Norge
betyr dette at vi som fullt medlem kan være aktivt med
på å påvirke utviklingen av regelverk
og standarder innen lufttrafikkledelse og sikkerhet.
Komiteen mener at i lys av EUs
nylig vedtatte regler for etablering av et felles europeisk luftrom,
forsterkes viktigheten av at Norge deltar aktivt i flysikringsarbeidet
innenfor Eurocontrol. Det vil likevel fremdeles være norske
flygeledere som tar seg av trafikken i norsk luftrom gjennom felles
regelverk.
Komiteen viser også til
at det er Luftfartstilsynet som representerer Norge i de styrende
organer i Eurocontrol, og som har hatt anledning til å være
med i arbeidet rundt utviklingen av den nye Eurocontrol-konvensjonen
og dermed har kunnet fremføre de spesielle forhold
som gjør seg gjeldende i det relativt store norske luftrommet.
Komiteen mener at etter EUs inntreden
i Eurocontrol er det klart at fellesskapet får stor innflytelse
på regelverksutvikling innen lufttrafikkledelse (ATM). Likevel
er det Eurocontrol som utvikler regelverket og som deretter - for
EU-landenes del - gjøres til EU-rett gjennom fellesskapets
vanlige lovgivningsprosedyrer.
Komiteen viser til at denne Eurocontrol-konvensjonen
vil lette gjeldende prosess ved tildeling av luftromsslots ved at
statenes kapasitet samordnes fra en sentral i Brussel (CFMU), slik
at luftfartøyene til enhver tid blir tildelt den best mulige
rute for gjennomføringen av flygingen.
Komiteen mener også det
er viktig at Eurocontrol blir tillagt myndighet til å overvåke
oppfølging av regelverket hos de involverte aktører,
samt myndighet til å gripe inn dersom dette ikke er gjort
på en tilfredsstillende måte.