Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen, Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen, fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise og fra Senterpartiet, Åslaug Haga, mener at det er meget viktig med et felles regelverk for flysikkerhet, og det foreliggende dokument vedrørende ratifikasjon av Eurocontrol-konvensjonen er bra for den videre utvikling av flysikkerheten og lufttrafikktjenesten i Europa.

Komiteen mener at den forenkling av regelverket som konvensjonen legger opp til, vil føre til at vi får færre kontrollsentraler og dermed mindre utgifter, men det vil også føre til at flyene kan passere gjennom europeisk luftrom på en tryggere måte.

Komiteen mener også at dess færre aktører som skal inn i bildet for å navigere/lede flyene underveis, desto mindre fare er det for at det oppstår misforståelser som igjen kan føre til ulykker.

Komiteen viser til at Norge får den innflytelse vi bør ha i regelverksutviklingen innen lufttrafikktjenesten gjennom fullt medlemskap i Eurocontrol. For Norge betyr dette at vi som fullt medlem kan være aktivt med på å påvirke utviklingen av regelverk og standarder innen lufttrafikkledelse og sikkerhet.

Komiteen mener at i lys av EUs nylig vedtatte regler for etablering av et felles europeisk luftrom, forsterkes viktigheten av at Norge deltar aktivt i fly­sikringsarbeidet innenfor Eurocontrol. Det vil likevel fremdeles være norske flygeledere som tar seg av trafikken i norsk luftrom gjennom felles regelverk.

Komiteen viser også til at det er Luftfartstilsynet som representerer Norge i de styrende organer i Eurocontrol, og som har hatt anledning til å være med i arbeidet rundt utviklingen av den nye Eurocontrol-­konvensjonen og dermed har kunnet fremføre de spe­sielle forhold som gjør seg gjeldende i det relativt store norske luftrommet.

Komiteen mener at etter EUs inntreden i Eurocontrol er det klart at fellesskapet får stor innflytelse på regelverksutvikling innen lufttrafikkledelse (ATM). Likevel er det Eurocontrol som utvikler regelverket og som deretter - for EU-landenes del - gjøres til EU-rett gjennom fellesskapets vanlige lovgivningsprosedyrer.

Komiteen viser til at denne Eurocontrol-konvensjonen vil lette gjeldende prosess ved tildeling av luftromsslots ved at statenes kapasitet samordnes fra en sentral i Brussel (CFMU), slik at luftfartøyene til enhver tid blir tildelt den best mulige rute for gjennomføringen av flygingen.

Komiteen mener også det er viktig at Eurocontrol blir tillagt myndighet til å overvåke oppfølging av regelverket hos de involverte aktører, samt myndighet til å gripe inn dersom dette ikke er gjort på en tilfredsstillende måte.