Jeg viser til brev fra Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité av 10.12.2002, hvor det opplyses
om at Kontroll- og konstitusjonskomiteen har åpnet sak
vedrørende utlendingsforvaltningens og andre myndigheters
saksbehandling i en konkret utlendingssak. Jeg har blitt bedt om å svare
på 8 spørsmål.
1) "Hvilke kategorier for
informasjon/typer av opplysninger finnes i FREMKON-registeret?"
Fremkon-registeret er et personregister til
bruk for utlendingsmyndighetenes behandling av saker etter utlendingsloven
og statsborgerloven. I registeret kan det registreres slik informasjon
som følger av vedlagte konsesjon fra Datatilsynet, se konsesjonens
punkt 3.1. I tillegg til den informasjonen som fremgår
av konsesjonen, vil Fremkon-registeret kunne inneholde informasjon
om en person er innmeldt i Schengen Information System (SIS).
2) "Hvem har anledning til å skrive
inn opplysninger i FREMKON-registeret?"
For å ha tilgang til Fremkon-registeret
kreves autorisasjon. Autorisasjonen spesifiseres i forhold til hva slags
rådighet den enkelte skal ha, for eksempel rådighet
til å lese, skrive, endre, slette m.v.
De aller fleste saksbehandlere i Utlendingsdirektoratet,
Utlendingsnemnda og politiet har tilgang til å skrive inn
opplysninger i Fremkon-registeret. I tillegg har de som arbeider
med registrering, for eksempel forværelse og arkivet i
de samme etatene slik tilgang. Enkelte ansatte i Kommunal- og regionaldepartementet
har også tilgang til å registrere opplysninger
i registeret, siden departementet behandler klagesaker etter statsborgerloven.
Tilgangen til å endre og slette opplysninger
er begrenset til en mindre gruppe personer i de samme etater.
All registrering og endring av Fremkon loggføres slik
at det er mulig å finne frem til hvilken pålogget identitet
som har gjort endringen.
3) "Dersom mistanke om kriminelle
forhold foreligger, men ingen anmeldelse, vil disse kunne føres inn
i FREMKON-registeret?"
Fremkon-registeret er et forvaltningsregister.
Registrering av straffbare forhold skal ikke forekomme, verken ved
henvisning til en anmeldelse, straffedom, beskrivelse av straffbart
forhold eller ved bruk av merknader som "straffet" eller lignende.
Dersom en utlending er ut- eller bortvist på grunn av straffbare
forhold er det imidlertid indirekte mulig å lese at et
straffbart forhold har funnet sted.
Det kan av hensyn til saksbehandlingen være påkrevd
at saksbehandler gjøres oppmerksom på at det ligger
dokumenter i saken som omhandler straffbare forhold, for eksempel
en dom eller en anmeldelse. Dette skal gjøres ved at det
under feltet "OBS-opplysninger" krysses av i boks for "Dokument
0". Dersom opplysninger om straffbare forhold skal oversendes en annen
instans, registreres dette som en vanlig oversendelse (korrespondanse
ut), men med merknad "0-dokumenter", jf. vedlagte rundskriv UDI
93-40 JURA.
Utlendingsdirektoratet har merket seg at det
forekommer at opplysninger om straffbare forhold har blitt registrert
i merknadsfeltene. Slike merknader skal øyeblikkelig slettes
av den som oppdager det.
4) "Dersom anmeldelse foreligger,
vil denne kunne føres inn i FREMKON-registeret? Hvordan
er rutinene for dette?"
Se svaret under spørsmål 3.
5) "Dersom rettskraftig dom
foreligger, vil denne kunne føres i FREMKON-registeret?
Hvordan er rutinene for dette?
Se svaret under spørsmål 3.
6) "Komiteen ber om å få oversendt
en kopi av utleveringsbegjæringen Norges ambassade i Jordan
mottok 29.09.02."
Jeg har forelagt dette spørsmålet
for Justisdepartementet. Justisdepartementet svarer følgende
i vedlagte brev av 17.12.2002:
"Kontroll- og konstitusjonskomiteen bes gjort oppmerksom
på at jordanske myndigheter har bedt om at begjæringen
behandles strengt fortrolig. Av hensyn til Norges deltagelse i internasjonalt
samarbeid innenfor strafferett og terrorbekjempelse er det viktig
at informasjon som mottas fra andre land i denne type saker behandles
i samsvar med de uttalte forutsetningene fra vedkommende land. Saken
er derfor gradert strengt fortrolig og håndtert i samsvar
med denne graderingen. For øvrig har norske myndigheter
tatt hensyn til ønsket om ikke å skade håndteringen
av den iverksatte utleveringsprosedyre i Nederland, idet Nederland
selv ikke har gitt innsyn i dokumentene i saken.
På denne
bakgrunn bes Kontroll- og konstitusjonskomiteen vurdere om de fastholder
anmodningen om å få utleveringsbegjæringen
oversendt."
7) "I statsrådens
brev til komiteen datert 17. oktober 2002 heter det at "Dersom en
person som innehar asylstatus foretar reiser til hjemlandet, kan
det danne grunnlag for tilbakekall av asylstatus." Komiteen ber
om at departementet gjør rede for hvilke rutiner som i
dag finnes for å kontrollere/holde oversikt over
om personer som innehar asylstatus foretar reiser til hjemlandet,
og om det finnes rutiner for oppfølging av denne typen
opplysninger."
Personer som har fått asylstatus i
Norges gis som hovedregel også reisebevis dersom de har
søkt om det. Reisebeviset gir vanligvis utlendingen anledning
til å reise til alle land utenfor Norge, med unntak av
hjemlandet, eventuelt andre spesielt unntatte land. I forbindelse
med fornyelse av flyktningens oppholds- og arbeidstillatelse forutsettes
at vilkårene for tillatelsen fortsatt er oppfylt. Dette
gjelder også ved fornyelse av reisebeviset. Utlendingsmyndighetene
gjennomgår opplysningene i reisebeviset om flyktningens
reisevirksomhet. Dersom det gjennom stempler i reisebeviset eller
på annen måte fremkommer at flyktningen har oppholdt
seg i hjemlandet, vil Utlendingsdirektoratet rutinemessig vurdere
om asylstatus skal tilbakekalles.
Det er ikke alltid mulig for utlendingsmyndighetene å bringe
på det rene hvorvidt en utlending har vært i hjemlandet
eller ikke. Utlendingsmyndighetene er derfor avhengig av at det
fremlegges opplysninger fra grensemyndighetene eller andre som bekrefter
at flyktningen har vært i hjemlandet. Av særlig
betydning i denne forbindelse vil være politiets tilførselsveier
til Norge. Her vil mulighetene for å ta beslag i reisedokumenter
kunne medvirke til at reisevirksomhet til hjemlandet blir avslørt.
Dersom utlendingsmyndighetene mottar opplysninger
om at personer som har asylstatus i Norge har reist til sitt hjemland,
vil slike opplysninger alltid bli nøye vurdert. Av sentral
betydning for mulig oppfølging er på hvilken måte
opplysningene kan dokumenteres. Dersom opplysningene anses holdbare
vil dette rutinemessig medføre at flyktningen blir varslet
om at innvilget asyl vurderes kalt tilbake, eventuelt at dette følges opp
med nødvendige forvaltningsvedtak.
8) "Komiteen ber videre om
at departementet gjør rede for hvordan denne regelen skal
forstås?"
En asylstatus kan tilbakekalles i henhold til
utlendingsloven § 18 annet ledd når "flyktningen
ikke lenger går inn under flyktningedefinisjonen, jfr § 16,
eller det for øvrig følger av alminnelige forvaltningsrettslige regler."
Departementet mener at vurderingen av om en
asylstatus skal tilbakekalles på grunn av at utlendingen
har reist til hjemlandet, må bero på en konkret
vurdering. I enkelte saker vil reisen være en indikasjon
på at utlendingen ikke lenger har noe å frykte
i det landet det er søkt beskyttelse fra. I andre tilfeller
vil en reise til hjemlandet ikke innebære tilsvarende indikasjon.
Dette kan for eksempel være tilfeller dersom en utlending reiser
til hjemlandet for å besøke et sykt familiemedlem,
og selv velger å ta den risikoen dette innebærer. Som
regel vil det da foreligge en søknad for utlendingsmyndighetene
hvor det bes om at slik reise tillates uten at dette får
betydning for asylstatusen. I forbindelse med arbeidet med tilbakevending
av flyktninger, kan det også tenkes at en utlending gis
anledning til å reise til hjemlandet uten å miste
asylstatusen.
Jeg håper min informasjon har gitt
svar på komiteens spørsmål.
Undervedlegg 1
I medhold av Lov om personregistre mm av 09.06.78 nr 48 (pregl) § 9, jf Kgl res av 21.12.79 pkt 1 gis Utlendingsdirektoratet samtykke (konsesjon) til å føre personregister.
Dersom virksomheten eller føringen av registeret opphører, skal Datatilsynet gis melding om dette, se konsesjonens pkt 4.4 og pkt 7.
Datatilsynet kan uten hinder av taushetsplikt kontrollere at konsesjonsvilkårene oppfylles, jf pregl § 5. For å kunne gjennomføre kontrollen, kan Datatilsynet kreve å få adgang til de steder der opplysningene er lagret, og utstyr finnes.
Konsesjonen gjelder for: FREMKON
Datatilsynet har fastsatt følgende vilkår for samtykket. Vilkårene skal gjøres kjent for personell som behandler personopplysninger for registereier, og ellers være tilgjengelig for den som ber om det.
Ansvarlig for registeret er Utlendingsdirektoratet
v/sjefen for Fremmedkontrollen.
Registeransvarlig plikter å sørge
for at bestemmelsene i personregisterloven med forskrifter og denne konsesjon
blir fulgt.
Registeret omfatter alle utlendinger som oppholder seg
i Norge. Registeret kan føres ved hjelp av edb.
For Utlendingsdirektoratets manuelle fremmedregister,
gjelder konsesjon av 06.03.83. (Datatilsynets ref. 81/1896-19).
Registeret kan bare inneholde følgende
typer opplysninger:
– FREMKON-nummer
– Navn
– Fødselsdata
– fødselsdato
– personnummer
– kjønn
– Fødested
– Statsborgerskap
– Tidligere statsborgerskap
– Adresse i Norge
– Tidspunkt for flytting til siste
adresse i Norge
– Adresse i hjemland
– Tidspunkt for flytting til siste
adresse i hjemland
– Yrke
– Nåværende
og tidligere stillinger
– Arbeidsforholdets varighet
– Hvilket arbeid det søkes
om
– Gruppemedlem j/n
– Arbeidsgivers navn, adresse
og telefonnummer
– Telefonnummer til søkers
bosted
– Ankomst Norge
– Tidspunkt for ankomst Norge
– Land, utenom hjemland, hvor
søker har oppholdt seg i lengre enn 6 mndr
– Oppholdstillatelse
– Bosettingstillatelse
– Asyl
– Statsborgerrett
– Arbeidstillatelse
– Tidligere arbeidstillatelse
– Returvisum
– Tidligere opphold i Norge
– Reisedokument/pass
– Tidligere reisedokument
– Gyldig visum ja/nei
– Gift j/n
– Gift hvor/når
– Ektefelles navn, adresse, nasjonalitet
og fødselsdato
– Samboer
– Skilt/separert
– Enke (-mann), j /n
– Barns navn, fødselsdato,
kjønn, nasjonalitet, adresse og søsken
– Personrelasjonen "A"
– Bortvisning/-dato
– Opplysninger om reiserute for
personer som bortvises
– Utvisning/-dato
– Språk
– Vilkår for oppholdet
– Merknader om person som utgår
– Er passfotografiet innhentet
og lagt ved saken?
– Er fingeravtrykk innhentet og
lagt ved saken?
– Dato for innhenting av fingeravtrykk
– Identitet bekreftet eller ikke
– UNHCR-nummer
– Merknadsfelt (her skal ikke
registreres opplysninger av sensitiv karakter som nevnt i personregisterloven § 6,
2.ledd)
– "dokument 0"-indikator
– Navn
– Nasjonalitet
– Fødselsdato
– Kjønn
– Hvilket land utvisningen er
besluttet i
– Dato for utvisningsbeslutningen
– Beslutningens gyldighetstid
– gruppemedlemskap
– medlemsperiode
– formål/type
– forsvunnet/rømt
før vedtak
– status
– enslig mindreårig ja/nei
– foreløpig avhør
tatt (dato)
– asylavhør tatt (dato)
– hvilket politikammer har foretatt
avhøret (instanskode)
– tilleggsavhør tatt
(dato)
– fingeravtrykk tatt (dato)
– ikke effektuert - årsak
(kode)
– ikke effektuert negativt asylvedtak
innen 14 dager
– unndratt effektuering av negativt
vedtak - domstolsbehandling
– utreisefrist (dato)
– tidligere advokat i saken (kode)
– merknadsfelt (her skal det ikke
registreres opplysninger av sensitiv karakter som nevnt i personregisterloven § 6,
2.ledd.
Fødselsnummer skal ikke benyttes utenpå postsendinger.
Registeret kan bare brukes til å løse
de oppgaver fremmedkontrollen er pålagt mht utlendingers
opphold i riket, iht gjeldende fremmed- og statsborgerlovgivning.
Dersom registeret skal brukes utover dette,
må den registeransvarlige innhente ny tillatelse fra Datatilsynet.
Om andres bruk av personopplysninger fra registeret, se
konsesjonens pkt 4.3.
Opplysningene i registeret kan bare innhentes
fra
Ellers kan relevante opplysninger innhentes
såfremt taushetsplikt ikke er til hinder for dette.
Registeret må ikke samkjøres
(kobles) med andre personregistre enn det sentrale personregister,
uten når dette har hjemmel i lov eller vedtak etter lov
om personregistre.
Utlevering av personopplysninger er ikke tillatt
uten i følgende tilfeller:
1. Når den
person opplysningen gjelder har gitt skriftlig samtykke.
2. Uten slikt samtykke kan utlevering bare
skje til offentlige etater, og politi og utlendingsmyndighetene
i de øvrige nordiske land, i den utstrekning dette ikke
strider mot lovbestemt taushetsplikt, jf forskrift om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her § 186, siste ledd.
3. Utlevering til private kan bare skje
i den utstrekning dette ikke strider mot lovbestemt taushetsplikt,
og kan bare gjelde svar på forespørsler om hvor
saken står.
4. I tillegg kan Datatilsynet, etter søknad
fra UDI, fatte vedtak om utlevering, i den grad dette ikke strider
mot lovbestemt taushetsplikt.
Den registeransvarlige skal slette/anonymisere
opplysninger som ikke lenger har betydning.
Alternativt kan opplysninger overføres
til godkjent arkivinstitusjon som har rammekonsesjon fra Datatilsynet.
Dersom virksomheten eller føringen
av registeret opphører, kan Datatilsynet kreve at opplysningene
slettes eller makuleres.
Den registeransvarlige skal av eget tiltak rette,
slette eller supplere opplysninger som er uriktige eller ufullstendige,
dersom feilen eller mangelen har betydning for den registrerte,
jf personregisterloven § 8.
Den registeransvarlige er ansvarlig for at det
iverksettes tiltak for nødvendig sikring av konfidensialitet, datakvalitet
og tilgjengelighet for personopplysninger og registre:
Ingen skal ha tilgang til personopplysninger
uten å være autorisert til det. Autorisasjonen
skal spesifisere hvilke typer rådighet (lese-, skrive-,
endre-, slette- mv) vedkommende er gitt.
Autorisasjon kan bare gis til den som har godkjente tjenstlige
eller andre saklige behov for det, og bare i den utstrekning det
er nødvendig for å utøve pålagte oppgaver.
Det samme gjelder autorisert personale i fremmedavdelingene
i politiet, KRIPOS og Justisdepartementet, som vil ha direkte adgang
til systemet via terminal.
Eksterne bedrifter som skal drive service eller
vedlikehold på maskin- eller programvare, skal ha konsesjon
fra Datatilsynet som databehandlingsforetak, jf personregisterloven § 22.
Det skal gjennomføres tilgangskontroll
overfor brukere av registeret. Tilgangskontrollen skal avvise forsøk
på tilgang fra uautoriserte brukere og begrense tilgangen
for autoriserte brukere.
Det skal gjennomføres tiltak som sikrer
at opplysninger ikke tilfeldig kommer på avveie.
Enhver tilgang eller forsøk på tilgang
til registeret, samt alle endringene skal logges. Det skal fremgå av loggen
hva som er endret, hvem som foretok endringen og når den
ble foretatt.
Dersom registeret ikke skal føres i
et isolert system må kravene i "Sikkerhetsregulering av
delte edb-system" oppfylles. Se vedlegg.
Det skal etableres rutiner for kontroll av opplysninger
og relasjoner mellom opplysninger, som skal sikre at data er korrekte,
komplette og aktuelle i forhold til det de representerer.
Rutinene skal ikke kunne endres eller settes
ut av funksjon uten etter særskilt autorisasjon.
Det skal gjennomføres tiltak som sikrer
at registre og opplysninger er tilgjengelige når det er
behov for dem.
Kopier av opplysninger og annet nødvendig
materiale skal sikres med tanke på rekonstruksjon av registeret
etter tap.
Opplysninger og registre skal være
sikret slik at de heller ikke midlertidig faller bort.
Dersom det skjer et påvist datainnbrudd
i anlegget som inneholder eller som kommuniserer med datamaskinen
som inneholder personregisteret, skal Datatilsynet umiddelbart underrettes.
Datatilsynet skal ha en teknisk rapport vedrørende innbruddet,
og hvilke personregistre som er eller kan være berørt.
Innsynsrett etter personregisterloven § 7
gjelder for dette registeret.
Rett til innsyn etter personregisterloven § 7
første og annet ledd gjelder bare den opplysningene direkte angår.
Svar på slik henvendelse skal gis snarest mulig og senest
innen 1 måned. Den registeransvarlige må påse
at det ikke gis opplysninger om andre enn den som henvender seg.
Gjennom sitt opphold/arbeidstillatelse
skal den registrerte gjøres kjent med at han/hun
blir registrert i et fremmedregister på edb, og om retten
til innsyn i registeret.
Informasjonen om den registrertes rett til å kreve
innsyn i registeret skal om nødvendig gjøres kjent
på den registrertes morsmål.
Brudd på lov om personregistre av 09.06.78
nr 48 og forskrifter gitt i medhold av dette og betingelser satt
i denne konsesjon straffes med bøter eller fengsel i inntil 1 år
eller begge deler, jf personregisterloven § 38.
Dersom det skjer endringer i foretakets virksomhet som
går ut over bestemmelsene i denne konsesjonen, må det
søkes om ny konsesjon. Dersom foretakets virksomhet skal
opphøre, må dette meldes til Datatilsynet. Det
må også gis melding om adresseendringer.
Datatilsynet tar forbehold om å trekke
konsesjonen tilbake, eller gi nye og endrede vilkår når
dette finnes nødvendig ut fra personvernhensyn.
Undervedlegg 2
Utlendingsdirektoratet har konsesjon fra Datatilsynet til å føre
personregister (Fremkon). Fremkon skal bare nyttes til å løse
oppgaver som utlendingskontrollen er pålagt mht. utlendingers
opphold i riket iht. gjeldende utlendings- og statsborgerlovgivning.
Fremkons innhold er begrenset til den typen opplysninger som fremgår
av de enkelte feltene i registeret, Dette rundskrivet gir retningslinjer
om enkelte konkrete problemstillinger i forbindelse med disse begrensningene.
1) Bruk av merknadsfelt
Merknadsfelt skal benyttes til utfyllende informasjon om
feltene i det aktuelle bildet. Det kan f.eks. være behov
for å legge inn informasjon om et avslag, fordi grunnlagskoden
normalt ikke sier noe om årsaken til avslaget. Det er da
naturlig å benytte stikkord eller elementer fra det skriftlige
vedtaket. Merknadsfeltene må ikke benyttes til andre typer
opplysninger enn det som fremgår av feltene i skjermbildet.
2) Straffesaker
Straffesaker skal ikke registreres i Fremkon.
Det skal heller ikke legges inn opplysninger om straffesaker i merknadsfelt.
Eventuelle utlendingssaker som oppstår
i forbindelse med straffesaker skal registreres. Det kan registreres bortvisnings-
eller utvisningssak dersom forholdet er av en slik art at det er
grunnlag for å vurdere en slik reaksjon. Dersom det er
aktuelt å vurdere tilbaketrekking eller begrensning av
tillatelse eller reisedokument, registreres dette med den aktuelle
sakstypen og merknad "tilbaketrekking", "begrensning" el.l. Hvis det
ikke blir aktuelt med slikt vedtak, registreres henleggelse (XRG
953) og arkivering. Dersom det fattes vedtak om bortvisning eller
utvisning, vil grunnlagskoden fortelle at det gjelder en straffesak. Øvrige
vedtak vil ikke gi informasjon om straffesaken.
Dersom utlendingen har en sak til behandling
i en annen instans, og det er nødvendig å oversende
opplysninger om straffesaken, registreres dette som en vanlig oversendelse
(Korrespondanse ut), men med merknad "0-cokumenter".
Når dokumenter med informasjon om straffesak
tilføres utlendingssaken, som f.eks i ovennevnte tilfelle, benyttes
alltid feltet "Dokument W i OBS-bildet for å markere dette.
3) Bruk av XRG-sak
Sakskode XRG skal dekke tilfeller hvor det er
fremlagt en henvendelse eller søknad som utlendingsmyndighetene
må ta stilling til, men hvor ingen av de ordinære
sakskodene passer. Søknad om gjenerverv av hjemlandets
pass er et eksempel Hvis henvendelsen hører naturlig inn
under en forutgående sak, foretas registreringen på denne
saken.
Det kan også vare tilfeller hvor det
er behov for å oversende dokumenter om utlendinger som
ikke har egen sak, Garantierklæringer i forbindelse med
innreise kan være et eksempel. Man må da registrere XRG-sak
for å få registrert EKSP eller KORU. Vanligvis
vil det imidlertid være en forutgående sak som
det er naturlig å gjøre registreringen på.
Ved vurdering av tilbaketrekking av tillatelse
registreres sak med kode for den aktuelle sakstype, ikke XRG-sak.
Alle XRG-saker skal avsluttes med et vedtak
(kode XRG) og arkivering.
4) Når ureglementerte registreringer avdekkes
Dersom det oppdages at det er registrert opplysninger
i Fremkon som ikke er i overensstemmelse med ovenstående
retningslinjer, skal dette rettes opp eller slettes, ev. meldes
til UDI/JURA slik at registreringen kan bli korrigert.