Vedlegg 2: Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 17. oktober 2002

Vedr. Mullah Krekar

Jeg viser til brev av 10.10.2002 fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen ved nestleder Martin Engeset.

Spørsmålene i brevet berører flere departementers ansvarsområder. Svar på spørsmålene er således utformet i samråd med Justisministeren, Kultur- og Kirkeministeren og Utenriksministeren.

Jeg vil innledningsvis bemerke at Mullah Krekars forhold er til vurdering hos utlendingsmyndighetene og i politiet.

Krekar er forhåndsvarslet om utvisning mv. etter utlendingsloven. Det har innkommet merknader til forhåndsvarselet fra hans advokat, men det er ennå ikke tatt stilling til om det skal treffes vedtak etter utlendingsloven. Jeg vil således understreke at saken befinner seg på et foreløpig stadium.

Når det gjelder politiets behandling, så er det tale om en etterforskning, uavhengig av utlendingssaken. Etterforskningen av enkeltsaker hører under påtalemyndigheten, som ikke rapporterer til departementene eller andre deler av sentralforvaltningen om sin behandling av slike saker. Jeg har i denne saken fått opplyst at ytterligere informasjon om etterforskningssaken ikke kan gis på det nåværende tidspunkt, idet det er påtalemyndighetens oppfatning at dette vil kunne skade etterforskningen og forholdet til fremmede stater. Det vises til straffeprosesslovens regler om dette (§ 242).

Når det gjelder Politiets sikkerhetstjenestes (PST) behandling, så viser jeg til kontrollfunksjonen som er tillagt Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåknings- og sikkerhetstjeneste (EOS).

Til de enkelte spørsmålene:

1. Jeg har fra Utlendingsdirektoratet fått opplyst at man der ikke var kjent med at vedkommende oppholdt seg i Norge i sommer. Hans norske reisebevis ble imidlertid fornyet ved Oslo politidistrikt i august 2002. Fornyelsen skjedde fredag 2. august 2002. Oslo politidistrikt opplyser at det kreves personlig oppmøte ved fornyelse, og at det i denne forbindelse ikke forelå indikasjoner på at det ikke kunne foretas en vanlig fornyelse av reisedokumentet.

I 1993 ble Krekar stoppet i grensekontrollen på Fornebu. Han kom fra Syria, hvor han hadde oppholdt seg i ni måneder. Han fremla da foruten sitt norske reisebevis, et ID-kort fra "The Third World Development Organization" utstedt i 1992 i Nord-Irak med stempel fra organisasjonens hovedkontor i Canada.

I september 1994 fremmet Krekar søknad om bosettingstillatelse. I den forbindelse gav han en reiseoversikt hvor det fremgikk at han hadde foretatt mange og hyppige reiser, også til Tyrkia og Iran. Sakens dokumenter ble oversendt Utlendingsdirektoratet for behandling. På bakgrunn av de foreliggende opplysninger, avslo Utlendingsdirektoratet 09.01.1995 søknaden om bosettingstillatelse. Videre ble han forhåndsvarslet om tilbakekall av asylstatus. Dersom en person som innehar asylstatus foretar reiser til hjemlandet, kan det danne grunnlag for tilbakekall av asylstatus. I mai 1995 gav han tilsvar til forhåndsvarselet samt en ny reiseoversikt.

Utlendingsdirektoratet opplyser at man imidlertid ikke hadde sikre holdepunkter for å påstå at han hadde vært i sitt hjemland. Bant annet var det på vurderingstidspunktet ikke grunnlag for å si at det utstedte ID-kortet var et tilstrekkelig bevis for at han hadde vært i hjemlandet. Saken om tilbakekall ble henlagt 15.04.1996.

2. Mullah Krekars eventuelle deltakelse i eller forhold til militære organisasjoner, er av de spørsmål som etterforskningen retter seg mot. Jeg viser her til de reservasjoner jeg har gjort innledningsvis om informasjon i straffesaker.

3. I lov om trudomssamfunn § 19 heter det:

"Registerført trudomssamfunn kan krevja årleg tilskot frå rikskassen. Tilskotet skal vera så stort at det etter måten svarar om lag til det som staten har budsjettert til Den norske kyrkja, og skal utreknast etter kor mange som høyer til samfunnet.

Alle trudomssamfunn som får rikstilskot, kan kvart år krevja tilsvarande tilskot frå kommunar der det bur nokon som høyrer til trudomssamfunnet."

Fylkesmennene har ansvar for å behandle søknader om statstilskudd til tros- og livssynssamfunn.

Fylkesmannen i Oslo og Akershus har opplyst at Mullah Krekar stiftet trossamfunnet Islamsk Visjon i 1994. I november 1996 fremgikk det av korrespondanse til Fylkesmannen at han var sekretær i Islamsk Visjon i Norge.

Trossamfunnet Islamsk Visjon mottok følgende statstilskudd for årene 1997-99:

1997: kr 64 740 for 332 medlemmer (tilskuddet utgjorde kr 195 pr. medlem)

1998: kr 73 216 for 352 medlemmer (tilskuddet utgjorde kr 208 pr. medlem)

1999: kr 74 624 for 352 medlemmer (tilskuddet utgjorde kr 212 pr. medlem)

Fra Oslo kommune har Islamsk Visjon Norge mottatt følgende tilskudd for årene 1999-2000:

1999: kr 89 041

2000: kr 72 044

Fylkesmannen opplyser at de har mottatt regnskapsoversikt og årsrapport, i henhold til forskrift om trossamfunn, for årene 1997, 1998 og 1999.

Fylkesmannen fant ikke å kunne innvilge statstilskudd til Islamsk Visjon for 2000, fordi det fremgikk av årsrapporten for 1999 at det ikke hadde hatt utgifter til religiøs aktivitet.

I 2001 varslet godkjent forstander for Islamsk Visjon i Norge, Khalid Faraj Ahmed, som er Krekars bror, Fylkesmannen om at det ikke lenger var aktivitet i Islamsk Visjon i Norge som trossamfunn. Videre opplyste han at det sittende styret var gått fra hverandre og var vanskelig å samle, samt at kr 315 000 stod på trossamfunnets konto. Khalid Faraj Ahmed opplyste at dette var midler mottatt som statlig og kommunalt tilskudd.

Fylkesmannen fattet 5. juni i år vedtak om at Islams Visjon i Norge slettes som trossamfunn. 22. august i år anmodet Fylkesmannen Den Norske Bank om at innestående saldo på Islamsk Visjon i Norges konto overføres Fylkesmannens konto. Dette beløpet er overført Fylkesmannens konto, og noe av beløpet vil bli tilbakeført Oslo kommune.

4. Berørte utenlandske myndigheter er, på forespørsel, blitt orientert om utlendingssaken i Norge. Nederlandske myndigheter er gitt en redegjørelse hva gjelder saksgang generelt og status, idet vedkommende for tiden er varetektsfengslet i Nederland i anledning en jordansk utleveringsbegjæring.