Jeg viser til brev av 10.10.2002 fra Kontroll-
og konstitusjonskomiteen ved nestleder Martin Engeset.
Spørsmålene i brevet berører
flere departementers ansvarsområder. Svar på spørsmålene
er således utformet i samråd med Justisministeren,
Kultur- og Kirkeministeren og Utenriksministeren.
Jeg vil innledningsvis bemerke at Mullah Krekars forhold
er til vurdering hos utlendingsmyndighetene og i politiet.
Krekar er forhåndsvarslet om utvisning
mv. etter utlendingsloven. Det har innkommet merknader til forhåndsvarselet
fra hans advokat, men det er ennå ikke tatt stilling til
om det skal treffes vedtak etter utlendingsloven. Jeg vil således
understreke at saken befinner seg på et foreløpig
stadium.
Når det gjelder politiets behandling,
så er det tale om en etterforskning, uavhengig av utlendingssaken. Etterforskningen
av enkeltsaker hører under påtalemyndigheten,
som ikke rapporterer til departementene eller andre deler av sentralforvaltningen
om sin behandling av slike saker. Jeg har i denne saken fått opplyst
at ytterligere informasjon om etterforskningssaken ikke kan gis
på det nåværende tidspunkt, idet det er
påtalemyndighetens oppfatning at dette vil kunne skade
etterforskningen og forholdet til fremmede stater. Det vises til
straffeprosesslovens regler om dette (§ 242).
Når det gjelder Politiets sikkerhetstjenestes
(PST) behandling, så viser jeg til kontrollfunksjonen som
er tillagt Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåknings-
og sikkerhetstjeneste (EOS).
1. Jeg har fra Utlendingsdirektoratet fått
opplyst at man der ikke var kjent med at vedkommende oppholdt seg
i Norge i sommer. Hans norske reisebevis ble imidlertid fornyet
ved Oslo politidistrikt i august 2002. Fornyelsen skjedde fredag
2. august 2002. Oslo politidistrikt opplyser at det kreves personlig
oppmøte ved fornyelse, og at det i denne forbindelse ikke
forelå indikasjoner på at det ikke kunne foretas
en vanlig fornyelse av reisedokumentet.
I 1993 ble Krekar stoppet i grensekontrollen
på Fornebu. Han kom fra Syria, hvor han hadde oppholdt
seg i ni måneder. Han fremla da foruten sitt norske reisebevis,
et ID-kort fra "The Third World Development Organization" utstedt
i 1992 i Nord-Irak med stempel fra organisasjonens hovedkontor i
Canada.
I september 1994 fremmet Krekar søknad
om bosettingstillatelse. I den forbindelse gav han en reiseoversikt
hvor det fremgikk at han hadde foretatt mange og hyppige reiser,
også til Tyrkia og Iran. Sakens dokumenter ble oversendt
Utlendingsdirektoratet for behandling. På bakgrunn av de
foreliggende opplysninger, avslo Utlendingsdirektoratet 09.01.1995
søknaden om bosettingstillatelse. Videre ble han forhåndsvarslet
om tilbakekall av asylstatus. Dersom en person som innehar asylstatus
foretar reiser til hjemlandet, kan det danne grunnlag for tilbakekall
av asylstatus. I mai 1995 gav han tilsvar til forhåndsvarselet
samt en ny reiseoversikt.
Utlendingsdirektoratet opplyser at man imidlertid
ikke hadde sikre holdepunkter for å påstå at
han hadde vært i sitt hjemland. Bant annet var det på vurderingstidspunktet
ikke grunnlag for å si at det utstedte ID-kortet var et
tilstrekkelig bevis for at han hadde vært i hjemlandet.
Saken om tilbakekall ble henlagt 15.04.1996.
2. Mullah Krekars eventuelle deltakelse i eller
forhold til militære organisasjoner, er av de spørsmål som
etterforskningen retter seg mot. Jeg viser her til de reservasjoner
jeg har gjort innledningsvis om informasjon i straffesaker.
3. I lov om trudomssamfunn § 19 heter
det:
"Registerført trudomssamfunn
kan krevja årleg tilskot frå rikskassen. Tilskotet
skal vera så stort at det etter måten svarar om
lag til det som staten har budsjettert til Den norske kyrkja, og
skal utreknast etter kor mange som høyer til samfunnet.
Alle trudomssamfunn som får rikstilskot,
kan kvart år krevja tilsvarande tilskot frå kommunar der
det bur nokon som høyrer til trudomssamfunnet."
Fylkesmennene har ansvar for å behandle
søknader om statstilskudd til tros- og livssynssamfunn.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus har opplyst
at Mullah Krekar stiftet trossamfunnet Islamsk Visjon i 1994. I
november 1996 fremgikk det av korrespondanse til Fylkesmannen at
han var sekretær i Islamsk Visjon i Norge.
Trossamfunnet Islamsk Visjon mottok følgende statstilskudd
for årene 1997-99:
1997: kr 64 740 for 332 medlemmer (tilskuddet utgjorde
kr 195 pr. medlem)
1998: kr 73 216 for 352 medlemmer (tilskuddet utgjorde
kr 208 pr. medlem)
1999: kr 74 624 for 352 medlemmer (tilskuddet utgjorde
kr 212 pr. medlem)
Fra Oslo kommune har Islamsk Visjon Norge mottatt
følgende tilskudd for årene 1999-2000:
1999: kr 89 041
2000: kr 72 044
Fylkesmannen opplyser at de har mottatt regnskapsoversikt
og årsrapport, i henhold til forskrift om trossamfunn,
for årene 1997, 1998 og 1999.
Fylkesmannen fant ikke å kunne innvilge
statstilskudd til Islamsk Visjon for 2000, fordi det fremgikk av årsrapporten
for 1999 at det ikke hadde hatt utgifter til religiøs aktivitet.
I 2001 varslet godkjent forstander for Islamsk Visjon
i Norge, Khalid Faraj Ahmed, som er Krekars bror, Fylkesmannen om
at det ikke lenger var aktivitet i Islamsk Visjon i Norge som trossamfunn.
Videre opplyste han at det sittende styret var gått fra
hverandre og var vanskelig å samle, samt at kr 315 000
stod på trossamfunnets konto. Khalid Faraj Ahmed opplyste
at dette var midler mottatt som statlig og kommunalt tilskudd.
Fylkesmannen fattet 5. juni i år vedtak
om at Islams Visjon i Norge slettes som trossamfunn. 22. august
i år anmodet Fylkesmannen Den Norske Bank om at innestående
saldo på Islamsk Visjon i Norges konto overføres
Fylkesmannens konto. Dette beløpet er overført
Fylkesmannens konto, og noe av beløpet vil bli tilbakeført
Oslo kommune.
4. Berørte utenlandske myndigheter
er, på forespørsel, blitt orientert om utlendingssaken
i Norge. Nederlandske myndigheter er gitt en redegjørelse hva
gjelder saksgang generelt og status, idet vedkommende for tiden
er varetektsfengslet i Nederland i anledning en jordansk utleveringsbegjæring.