Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til sine tidligere merknader til Dokument nr.
8:128 (2001-2002) vedrørende SAPRIN-nettverkets rapport
om konsekvensene av Verdensbankens strukturtilpasningsprogrammer, merknadene
til kap. 171 om Multilaterale finansinstitusjoner i komiteens innstilling
om bevilgninger på statsbudsjettet for 2003 vedkommende
Utenriksdepartementet (Rammeområde 4), og behandlingen
av St.prp. nr. 33 (2002-2003) Del I vedrørende selve kapitalpåfyllingen
til IDA i desember 2002.
Denne innstillingen gjelder St.prp. nr. 33 (2002-2003)
Del II, som komiteen ønsket å behandle som egen
sak.
Den generelle redegjørelsen om Verdensbanken
finner komiteen både relevant, informativ
og velegnet til å belyse Norges rolle både historisk
og i tiden fremover, og imøteser oppfølgende redegjørelser,
for eksempel ved fremleggelse av proposisjon om IDA-påfylling
hvert tredje år.
Komiteen har særlig
merket seg gjennomgangen av strukturtilpasnings-programmene og den
konsekvens en har tatt av både erfaringene og den kritikken som
disse programmene har forårsaket. Komiteenstøtter den langsiktige linjen
som har vært ført av Norge og de nordiske land
for å endre bankens strategier og policy på dette
området, og vil understreke viktigheten av prosessene rundt
nasjonale strategier for utvikling (PRSP), fattigdomsreduksjon og
gjeldsletteinitiativet HIPC, hvor det må legges
avgjørende vekt på å øke de
offentlige utgiftene til helse, utdanning og andre formål
spesielt innrettet mot de fattigste. Verdensbanken er ledende i
arbeidet med å utvikle evalueringsmetoder for måloppnåelse
og det nødvendige verktøy for å gjennomføre
slikt arbeid. Ved fremtidige rapporteringer av denne art, imøteser komiteen spesielt
tilbakemelding om erfaringene med PSIA (Poverty and Social Impact
Analysis) og de konsekvensene disse får for bankens videre
arbeid.
Regjeringen har i proposisjonen omtalt hvordan
Verdensbanken bl.a. gjennom IDA-virksomheten med fordeling mellom
lån og gavebistand kan gi uforutsette virkninger for samarbeidet
mellom banken, UNDP og andre FN-organisasjoner. Komiteen forventer
at Regjeringen har et særlig fokus på den problemstillingen
i det videre arbeidet. Regjeringens handlingsplan for bekjempelse
av fattigdom i sør mot år 2015 legger spesiell
vekt på at det skal være konsekvens og sammenheng
i Norges politikk i ulike multilaterale sammenhenger og institusjoner,
på samme måte som det skal være én
linje i vår bilaterale og vår multilaterale utviklingsbistand.
Koordinering av institusjonene sentralt og ikke minst på landnivå er
vesentlig for å lykkes med en slik målsetting.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, mener Verdensbanken og
de regionale utviklingsbankene fortsatt må ha som sitt
primære formål å bidra til redusert fattigdom
i verden. Flertallet konstaterer at Verdensbanken
i løpet av de siste årene har gjennomført
en omlegging av sin politikk. Flertallet viser til
at Verdensbanken har fått større og utvidede oppgaver,
og nettopp derfor er det viktig med en gjennomgang av Verdensbankens
politikk, arbeidsmåter og dens rolle som aktør
i utviklingspolitikken. Flertallet mener at omleggingen
av politikken har vært positiv, men mener samtidig at det
er viktig å iverksette ytterligere tiltak som sikrer at
denne omleggingen gjenspeiles på alle nivåer av
Verdensbankens virke. En utfordring har, slik flertallet ser
det, vært å sikre demokratisk legitimitet både
innad i organisasjonen, men også i forholdet mellom banken
og låntakerne. Flertallet mener derfor at
det er behov for tiltak med sikte på en ytterligere demokratisering
av Verdensbankens virksomhet. Det bør arbeides videre med
reformer i stemmerettssystemet slik at de fattige landene sikres
bedre innflytelse. En bør også vurdere å øke
antallet seter for utviklingslandene i bankens styre. Det må også sees
på måten de store finansinstitusjonenes ledelse
utpekes på. I tillegg må det støttes
opp under tiltak som gjør at sammensetningen av Verdensbankens
stab blir bredere, både i forhold til profesjonsbakgrunn,
geografisk bakgrunn og kjønn.
Flertallet mener Norge bør
legge vekt på å jobbe videre med tiltak som muliggjør økt
innsyn i bankens beslutnings- og evalueringsprosesser. Dette bidrar
også til å sikre at befolkningen i medlemsland
kan holde sine styrerepresentanter ansvarlige for beslutninger.
Flertallet mener Norge bør
fortsette det viktige arbeidet med å sikre at de nasjonale
strategier for utvikling og fattigdomsreduksjon (PRSP) legger til
rette for reelt nasjonalt eierskap, samt at disse strategiene legges til
grunn for bankens samlede virksomhet i et land.
Flertallet mener det er positivt
at det har skjedd et skifte i bankens långivning mot større
satsing på sosial sektor. Flertallet er
kjent med at det nå foreligger forslag om økt
långivning innenfor rammen av såkalt politikkbasert
långivning som skal behandles i bankens styre i løpet
av denne våren. Disse forslagene er nedfelt i et dokumentet
"From Adjustment Lending to Development Policy
Support Lending; Key Issues in the Update of World Bank Policy".
Flertallet vil uttrykke støtte
til at man gjennom slik långivning kan styrke evnen til
oppfølging av landenes egne utviklingsstrategier (PRSP),
og på denne måten forsterke det nasjonale eierskapet. Flertallet er
for øvrig innforstått med at det er hensiktsmessig
i noen situasjoner med politiske betingelser for lån, særlig
der hvor man ikke kan ta utgangspunkt i egne utviklingsstrategier
(PRSPer). Flertallet vil likevel uttrykke bekymring
for de land som kanskje ikke klarer å leve opp til disse
betingelsene fra Verdensbanken. Flertallet mener
derfor at tillit og dialog også må være
sentrale elementer i Verdensbankens utlånspolitikk.
Flertallet mener det må være
et mål både for Verdensbanken og IMF at det ikke
iverksettes tiltak som innebærer økte avgifter
eller redusert innsats på helse og utdanning i utviklingslandene.
Flertallet vil også peke
på den viktige rollen som de regionale utviklingsbankene
spiller, sammen med Verdensbanken, når det gjelder både
långivning og rådgivning. De regionale bankene
har ofte god kompetanse på lokale forhold, og det er derfor
viktig at det er et godt samspill mellom Verdensbanken og de regionale
bankene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet understreker at Verdensbanken og de regionale
utviklingsbankene har fattigdomsreduksjon og bærekraftig
utvikling som mål. Til tross for omlegging av Verdensbankens
politikk i de senere årene, mener disse medlemmer at Verdensbankens
politikk fortsatt i for stor grad er tuftet på ideen om
handelsliberalisering som et ubetinget gode for de fattigste landene.
De fattigste landene har behov for beskyttelse av sin produksjon
og sine markeder i en fase hvor landenes økonomi er under
oppbygging. I prosesser som leder fram til strukturtilpasningslån,
må det tas behørig hensyn til mottakerlandenes prioriteringer,
og lånene må tilpasses situasjonen i det enkelte
land.
For at Verdensbanken skal oppfattes som en fullt
ut legitim utviklingsaktør, mener disse medlemmer at
institusjonen må utvikles i mer demokratisk retning. Fattige
land må sikres større innflytelse, utviklingslandenes
representasjon i bankenes styre må økes og utviklingslandene
må være bedre representert på alle nivåer
i bankens administrasjon.
På sikt mener disse medlemmer at
Verdensbanken bør underordnes FN. Inntil videre må det
arbeides for tettest mulig koordinering og en fornuftig arbeidsdeling
mellom Verdensbanken/de regionale utviklingsbankene og
FN. På landnivå må bank- og FN-systemet opptre
på en helhetlig måte.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til en nylig utgitt rapport fra FNs utviklingsfond UNDP, der en
har gått gjennom internasjonal forskning på sammenhengen
mellom handelsliberalisering og økonomisk vekst. Rapporten
konstaterer at det ikke finnes en automatisk sammenheng mellom nedbygging
av handelshindre og økonomisk vekst.
Disse medlemmer konstaterer at
ledende forskere hevder at den eneste systematiske sammenhengen
mellom handelsliberaliserng og økonomisk vekst, er at landene
bygger ned handelshindrene etter hvert som de blir rikere.
Disse medlemmer mener at den
politikken som er enerådende i Verdens handelsorganisasjon
WTO og Verdensbanken, om at liberalisering av handel er bra utviklingspolitikk
for de fattigste landene, er feil, og vil framholde at de fleste
industrialiserte land startet sin økonomiske vekst bak
tollbarrierer.