Opprydding i forurensninger som stammer fra
tidligere tiders virksomhet gjelder både forurensninger
på land (forurenset grunn) og forurensninger til vann som avleires
i bunnsedimentene (forurensede sedimenter). Undersøkelser
og oppryddingstiltak i forbindelse med forurenset grunn har pågått
en tid, mens arbeidet med forurensede sedimenter er i en oppstartsfase.
Riksrevisjonens undersøkelser var i utgangspunktet ment å gjelde
både forurenset grunn og forurensede sedimenter, mens den
rapporten som nå er lagt frem i hovedtrekk gjelder arbeidet
med forurenset grunn. Underveis i Riksrevisjonens arbeid ble St.meld.
nr. 12 (2001-2002) Rikt og rent hav (Havmiljømeldingen)
lagt frem. Denne ligger nå til behandling i Stortinget
Her er det presentert en helhetlig strategi for videre opprydding
i forurensede sedimenter, med en ambisiøs fremdriftsplan
på feltet. Mine svar på kontroll- og konstitusjonskomiteens
spørsmål av 7. februar 2003 vil derfor i hovedsak
knytte seg til oppryddingen i forurenset grunn,
Riksrevisjonens undersøkelse
viser at i saker der påleggene ikke blir fulgt opp har
miljøvernmyndighetene vært tilbakeholdne med å benytte
seg av forurensningslovens tvangsmidler. Hva er grunnen til dette
og hvordan vil forurensningslovens tvangsvirkemidler bli brukt i
større grad for å sikre raskere måloppnåelse?
Arbeidet med forurenset grunn ble startet opp
av miljøvernmyndighetene på begynnelsen av 1990-tallet Det
var et betydelig utviklingsbehov på feltet både mht.
kompetanseoppbygging, utvikling av verktøy knyttet til
virkemidler og tekniske løsninger. Parallelt med utvikling
av dette ble forvaltningspraksis etablert, hjemmelsgrunnlaget ble
sikrere og myndighetsutøvelsen utviklet seg. Arbeidsfeltet
har vært under utvikling og sakene har vært dominert
av svært komplekse ansvarsforhold. Dette er bakgrunnen
for at Statens forurensningstilsyn (SFT) har vært tilbakeholden
med bruk av juridiske virkemidler som tvangsmulkt.
Som redegjort for i Miljøverndepartements
brev til Riksrevisjonen av 2. oktober 2002, kan det være
mange årsaker, av både økonomisk, teknisk
og juridisk art, til at det kan ta tid før et pålegg
gjennomføres i praksis, f.eks. tvist om eierskap til det
aktuelle problemet. Bruken av tvangsmidler vil derfor måtte
vurderes i hvert enkelt tilfelle. Jeg mener det fremover kan bli
behov for i større grad å ta i bruk tvangsmidler
for å sikre tilstrekkelig fremdrift i arbeidet I tråd
med dette legger både SFT og Fylkesmannen nå opp
til økt bruk av tvangsmulkt der det er nødvendig
for å oppnå ønsket resultat. De aktuelle
tvangsmidlene iht. forurensningsloven er tvangsmulkt ved forhold
i strid med loven (§ 73) og umiddelbar gjennomføring
ved forurensningsmyndigheten selv (§§ 74 og 76).
I tråd med lovens intensjoner praktiseres i størst
mulig grad ansvarliggjøring av forurenser. Bare unntaksvis
trer SFT inn på vegne av den ansvarlige for å sørge
for nødvendig gjennomføring av pålegg.
SFT vil også i fremtiden primært benytte tvangsmulkt
som tvangsvirkemiddel. I noen få saker der bruk av tvangsmulkt
kan true muligheten for gjennomføring av pålegget,
eksempelvis ved at det vil medføre store økonomiske
tap eller opphør av virksomhet for ansvarlig forurenser
eller grunneier, kan imidlertid SFT prioritere at pålegget
gjennomføres, om enn på noe lengre sikt
Hvordan vil Miljøverndepartementet
sikre at strategien for opprydning kan nås og hvor er flaskehalsene for å nå målet?
SFT og fylkesmennene har gitt prioritet til
arbeidet med å sikre oppnåelse av hovedmålsettingen
i strategien for opprydning i forurenset grunn. Denne hovedmålsettingen
er at det innen utløpet av 2005 skal være ryddet
opp i de 100 verste lokalitetene og at det skal være kartlagt
tiltaksbehovet på 500 lokaliteter med behov for avklaring,
Det er sikret nødvendig saksbehandlerkapasitet i forvaltningen
til dette arbeidet, i tillegg til midler til undersøkelser
og tiltak over statsbudsjettets kapittel 1441 post 39 - oppryddingstiltak.
For hver enkelt av de utpekte lokalitetene der miljøproblemene
til nå ikke er løst, er det utarbeidet gjennomføringsplaner
som identifiserer de gjenstående oppgavene og setter frister
for når hver oppgave skal være gjennomført.
For å sikre kontroll over fremdriften vil det bli foretatt
regelmessig statusrapportering.
Prinsippet om at forurenseren skal betale ligger
til grunn for arbeidet med å løse miljøproblemene
knyttet til forurenset grunn. Den ansvarlige vil primært
være den opprinnelige forurenseren, eller grunneier for
eiendommen, hvis forurenseren ikke kan identifiseres. I noen tilfeller
er den ansvarlige en bedrift med sunn økonomi, i noen tilfeller
bedrifter med dårligere betalingsevne, og i andre tilfeller
kommuner eller statlige virksomheter/etater. Den viktigste
flaskehalsen for å nå målet er evnen
og viljen hos den ansvarlige til å ta sitt ansvar og til å fremskaffe
de nødvendige økonomiske midlene tilstrekkelig
raskt til at tiltakene kan gjennomføres innenfor fristen.
Det store omfanget i noen av sakene er også en potensiell
vanskelighet. Eksempler på slike store saker er Herøya
(flere lokaliteter) og Nitridentomten i Arendal. Selv om det på slike
steder er gjort betydelig planleggingsarbeid og vi forventer at tiltak
skal være gjennomført innenfor fristene, vil det kunne
dukke opp uforutsette problemer som forsinker arbeidet I saker der
de ansvarlige har små ressurser vil også den praktiske
gjennomføringen i form av inngåelse av avtaler
med konsulenter og betryggende oppfølging av fremdrift
kunne være et problem. Når staten bidrar med midler
til tiltak, dekker den normalt bare deler av kostnadene. Også i
disse tilfellene vil fremdriften være avhengig av at den
ansvarlige fremskaffer de resterende midlene og forestår
den praktiske gjennomføringen.
Hvordan vil Miljøverndepartementet
bruke pålegg og andre virkemidler for å sikre
at opprydningsjobben gjennomføres så effektivt
og godt som mulig? Vil det i denne forbindelse være aktuelt å inngå forhandlinger med
sikte på bindende opprydningsavtaler og/eller økonomiske
forlik?
Det viktigste virkemiddelet for å sikre
at miljøproblemene knyttet til forurenset grunn løses,
er pålegg om opprydning med utgangspunkt i den ansvarliges
tiltaksplikt etter forurensningsloven §7, 2. ledd, med
tilhørende vilkår og frister for gjennomføring.
I tilfeller der eier av eiendommen ønsker å bygge,
eller av annen grunn grave i de forurensede massene, reguleres dette
i en tillatelse til graving i forurensede masser. Både pålegg
og tillatelse vil normalt inneholde en rekke vilkår om
forurensningsbegrensende tiltak med tilhørende frister
som, når de blir gjennomført, vil resultere i
måloppnåelse. Det vil si at forurensningen blir
fjernet, renset eller sikret slik at det ikke lenger er fare for spredning
av alvorlig forurensning og slik at forurensningen ikke er i konflikt
med dagens arealbruk. Det vises også til svar på spørsmål
nr. 1 ang. bruk av tvangsmulkt.
Forurensningsmyndighetenes rolle er å forvalte regelverket
på området, og de har ikke kompetanse til å inngå avtaler
og eller økonomiske forliksavtaler i så henseende.
Imidlertid forvalter SFT midler over statsbudsjettet kapittel 1441,
post 39 - oppryddingstiltak. I tråd med postomtalen kan
midler fra denne posten benyttes slik at miljøvernforvaltningen
dekker deler av utgiftene til undersøkelser og/eller
opprydding der den ansvarlig ikke kan identifiseres, ikke er betalingsdyktig eller
av andre grunner ikke kan stå for en god opprydding.
Undersøkelsen
viser at Miljøverndepartementet i liten grad har samordnet
virkemiddelbruken rettet mot oppryddingsarbeidet. Manglende samordning
og overordnet styring medvirker til at sektorene arbeider svært forskjellig
i forhold til å løse sakene med forurensning fra
tidligere tiders virksomhet. Hvordan vil Departementet sikre bedre
samordning gjennom prosjektorganisasjonen som er lagt til SFT og
bedre koordinering fra Miljøverndepartementets side overfor
de andre sektorene?
Det mest sentrale virkemiddelet når
det gjelder opprydding i forurenset grunn er forurensningsloven,
som forvaltes av miljøvernmyndighetene. Miljøvernmyndighetene
har ansvar for å gi pålegg etter forurensningsloven
om bl.a., undersøkelser, opprydding og overvåking.
Den ansvarlige for forurensningen har ansvar for å utføre
pålagte tiltak i form av undersøkelser og opprydding.
Statens forurensningstilsyn gir pålegg, mens Miljøverndepartementet
er klageinstans og fatter endelig vedtak i slike saker.
I tillegg til å forvalte sektorovergripende
virkemidler, som forurensningsloven, har Miljøverndepartementet også en
generell koordinerende rolle i miljøvernpolitikken. Dette
er av stor betydning på områder der en rekke departementer
forvalter ulike virkemidler. På området forurenset
grunn er imidlertid det helt sentrale virkemidlet forurensningsloven,
som vi selv forvalter. Sektormyndighetenes virkemidler på feltet
er å benytte egne budsjettmidler til oppfølging
av pålegg om opprydding/kartlegging eller til
selvinitierte tiltak. Når det gjelder opprydding av forurenset
grunn er derfor Miljøverndepartementets koordinerende rolle
av mindre betydning, utover å formidle de overordnete målsettingene.
Jeg vil likevel sørge for at Miljøverndepartementet
innkaller berørte sektormyndigheter for å sette fokus
på behovet for aktiv innsats frem mot utløpet
av 2005, når målsettingen om tiltaksgjennomføring
og kartlegging skal være gjennomført
I perioden 1999-2000 har
Miljøverndepartementet totalt bevilget 289,4 mill. kr.
til oppryddingstiltak og mener at det er iverksatt tiltak som i
tilstrekkelig grad vil sikre systemer og rutiner for å følge
opp de mål og planer som er lagt for dette området.
I en strategirapport fra SFT (2000) anslås det at arbeidet
med å rydde opp i forurenset sjøbunn i fjordene
vil koste om lag 25 milliarder. Riksrevisjonen stadfester at statens
utgifter til området vil bli høyere enn tidligere
antatt. Hvilke krav stiller dette til størrelsen på prosjektorganiseringen
i SFT og hva vil det anslagsvis kreve av bevilgninger i statsbudsjettene
i årene fremover?
For å kunne svare på dette
spørsmålet er det viktig å skille mellom
arbeidet med forurenset grunn og arbeidet med forurensede sedimenter.
De 289,4 mill. kr. som komiteen viser til innledningsvis
er midler knyttet til arbeidet med forurenset
grunn. Strategien på dette feltet er utformet med
en hovedmålsetting om at det innen utløpet av
2005 skal være ryddet opp i de 100 verste lokalitetene
og at det skal være kartlagt tiltaksbehovet på 500
lokaliteter med behov for avklaring. SFTs arbeid i forbindelse med
forurenset grunn er organisert og dimensjonert for å kunne
oppfylle denne strategien og målsettingen på en
hensiktsmessig måte.
I spørsmålet vises det videre
til en strategirapport fra SFT fra 2000. Denne rapporten gjelder
ikke forurenset grunn, men forurensede sedimenter.
Rapporten var et underlagsdokument som var med på å danne
grunnlag for omtalen og strategien for forurensede sedimenter som
nå er blitt lagt frem i Havmiljømeldingen. I meldingen
står det at beregninger antyder at det vil koste fra flere
til et titalls milliarder kroner å rydde opp langs hele
norskekysten, avhengig av hvilke krav man stiller til hvor rene
sedimentene skal bli. Anslagene er svært usikre, blant
annet fordi vi ikke har noen fullstendig kartlegging av omfanget
av forurensningene og fordi vi i dag ikke har tilstrekkelig grunnlag
for å si hvilke tiltak som vil måtte gjennomføres
i de enkelte områder. Erfaringer fra andre land er ofte
ikke overførbare, fordi vi i Norge har lange, dype terskelfjorder,
som reiser særlige problemstillinger i forhold til forurensede
sedimenter. Det er derfor behov for å skaffe mer kunnskap og
erfaring på feltet, samtidig som det iverksettes konkrete
tiltak der hvor vi har tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag. Strategien
på feltet er derfor konsentrert rundt tre parallelle løp:
– hindre
spredning av miljøgifter fra høyrisiko områder
– sikre at det tas helhetlige
grep regionalt ved at det utarbeides fylkesvise tiltaksplaner
– skaffe økt kunnskap
gjennom pilotprosjekter, forskning, overvåking
og etablering av et nasjonalt råd.
I tråd med prinsippet om at forurenseren
skal betale, vil pålegg om opprydding bli gitt den ansvarlige
der dette er mulig. Imidlertid vil det ofte være mange
forurensere som ikke eksisterer lenger eller er vanskelig å identifisere
og stille til ansvar. Det forventes derfor et betydelig behov for
statlig finansiering. Finansieringsbehov og forslag til bevilgninger
vil bli fremmet i forbindelse med de årlige budsjettprosessene.
Vi er i startfasen av et omfattende arbeid hvor det vil være
et økende finansieringsbehov i årene fremover.
Vi arbeider nå med konkrete pilotprosjekter,
kartlegginger og fylkesvise tiltaksplaner, med hovedfokus frem til
rundt 2005. Konkrete oppryddingstiltak koster betydelig mer enn
kartlegging og planlegging. Fra 2005 og utover vil derfor behovet
for midler være økende i forbindelse med at vi
da for alvor kommer i gang med de større helhetlige oppryddingsprosjektene.
Det er foreløpig igangsatt fire pilotprosjekter
for å høste erfaringer med forskjellige oppryddings-
og behandlingsmetoder og gi mer kunnskap om kostnadsomfang og ressursbruk.
Videre har SFT sendt ut en veileder til fylkesmennene om arbeidet
med fylkesvise tiltaksplaner, inkludert en identifisering av prioriterte lokaliteter.
SFT arbeider også med forslag til mandat og sammensetning
av et nasjonalt råd for forurensede sedimenter, som bl.a.
skal bidra med faglige råd og vurderinger i sedimentarbeidet.
SFTs arbeid på forurensede sedimenter
er nå organisert som et eget prosjekt, og er dimensjonert
for de oppgaver som man forventer den nærmeste tiden. Dagens organisering
er tilstrekkelig og hensiktsmessig for å ivareta disse
oppgavene og endringer i organiseringen vil bli vurdert etter behov.