Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, vil påpeke at menneskene er et
lands viktigste ressurs. For den enkelte er arbeid den viktigste
sikring mot utstøtning og fattigdom. Det er derfor fundamentalt
viktig både for den enkelte og for landet at alle menneskers
ressurser får utvikle seg og komme til nytte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at å la ca. 100 000 voksne
arbeidsføre mennesker gå arbeidsløse
derfor er uakseptabel sløsing med personlige ressurser
og i tillegg svært dårlig samfunnsøkonomi.
En sterk og aktiv arbeidsmarkedspolitikk med ansvar for formidling
og kvalifisering er derfor nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at det er sentralt
at det føres en økonomisk politikk som kan medvirke
til bedre lønnsomhet i norsk næringsliv for å sikre
nye investeringer og trygge arbeidsplasser på lang sikt. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av at det føres
en budsjettpolitikk som kan bidra til lavere rente og en svakere
krone. Disse medlemmer vil videre understreke betydningen
av et inntektspolitisk samarbeid der partene i arbeidslivet bidrar
til moderat lønnsvekst.
Disse medlemmer vil legge opp
til en målrettet arbeidsmarkedspolitikk der det stimuleres
til aktiv jobbsøking og overgang til arbeid, der det tilbys
jobbsøkertrening for arbeidsledige som ikke lykkes med å finne
arbeid og der langtidsledige får et tilbud i form av arbeidspraksis
og kvalifisering.
Disse medlemmer viser til at
Aetats prognoser for ledighetsutviklingen i år er endret
i lys av ledighetsutviklingen de siste månedene, og at
det nå legges til grunn en gjennomsnittlig ledighet på 93
000 personer i 2003 og på 110 000 personer i 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003),
der komiteen viste til at ledigheten økte mye mer enn den relativt
beskjedne økningen i tiltaksplasser. Skulle forholdet mellom
antall tiltaksplasser og antall ledige vært det samme i
1997 som ved inngangen til 2003, hadde man trengt 10 000-15 000
flere plasser dette året.
Komiteen vil vise
til at ledigheten etter nyttår har økt ytterligere
og at ved utgangen av februar var 92 500, eller 3,9 pst., av arbeidsstokken
ledige. Det er derfor helt påkrevet med økt innsats
mot arbeidsledigheten raskt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at den arbeidsledigheten vi opplever i dag er en direkte konsekvens
av den økonomiske politikk Regjeringen fører. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
som la opp til strategisk investering i samfunnsområder
som ville gitt økt kapasitet i norsk økonomi,
og dermed høyere etterspørsel etter arbeidskraft.
Disse medlemmer mener videre
at det burde vært unødvendig at Stortinget nå må bevilge
ekstramidler til Aetat. En langt bedre løsning ville vært å sørge
for at det ble skaffet jobber, i stedet for å formidle arbeidsledige
til jobber som vitterlig nok ikke eksisterer. Disse medlemmer mener
at den beste løsningen eksempelvis ville vært å fremskynde
byggeprosjekter som allikevel er planlagt og klare til start. På den
måten gir man de arbeidsledige jobben tilbake, og ikke
bare et meldekort hos Aetat.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med de siste års budsjettforlik
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet der det har vært
en overordnet målsetting å få vedtatt
et stramt budsjett, ikke minst med tanke på å skape
arbeidsplasser, da dette vil danne grunnlag for gode rammevilkår
og et konkurransedyktig næringsliv. Disse medlemmer vil
vise til at stramheten i budsjettet har medført at renten
har gått ned 1,5 pst. etter nyttår, noe som har
positiv virkning for alle parter.
Komiteen viser til
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003) der et flertall
uttalte:
"Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener at Aetat må være tilgjengelig, oppdatert
og operativ med ressurser og kompetanse til å oppmuntre,
veilede og skreddersy tilbud og formidling. Aetat må utvikles
til en moderne etat som møter folk tilnærmelsesvis
på timen."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at Aetat må opprustes
og bemannes i tråd med sine oppgaver og være et
optimalt apparat for å realisere et mer inkluderende arbeidsliv. Flertallet vil
påpeke at dette ikke kan skje uten at Aetat styrkes vesentlig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil i den sammenheng vise til at
Regjeringen styrket Aetat med 220 årsverk i budsjettet
for 2003 og foretar her en styrking med ytterligere 200 nye stillinger.
Disse medlemmer vil bemerke at
dette er den første økning i Aetats bemanning
siden 1994 og den største stillingsveksten etaten har fått
på ti år. Sist det skjedde en kraftig oppbemanning
i Aetat var i 1993 i forbindelse med at Aetat fikk ansvar for attføring
og fikk overført en rekke stillinger fra trygdeetaten.
Komiteen vil påpeke
at mange ledige har kompetanse og trenger bistand til å finne
ledig jobb, men skal jobbskiftene gå smidig, må innsatsen
overfor ledige og yrkeshemmede økes.
Komiteen viser til at Regjeringen
nå foreslår å øke Aetats budsjett
med 75 mill. kroner og at dette tilsvarer om lag 200 nye stillinger,
og støtter dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil
imidlertid understreke at behovet for flere ansatte i etaten har
vært påpekt både fra brukere, ansatte
og etaten selv i flere år. Skal tilbudene skreddersys og
individrettes, må det være nok ansatte til å utføre
nødvendig kartlegging, oppfølging og formidling.
Regjeringen overså de store administrative problemene som
oppstod ved omlegging til nytt datasystem og nye regler for attføringsytelser.
Dette har ført til uakseptabelt lange ventetider, store
forsinkelser i utbetaling av ytelser og for lite bistand både
til formidling og kompetanseheving. Situasjonen har gått
ut over både brukere og ansatte, og ført til samfunnsmessige
tap som kunne vært unngått med en sterkere satsing
på Aetat og arbeidsmarkedspolitikken.
Komiteen viser til
at det i løpet av 2002 ble nødvendig for Regjeringen å foreslå en
etterbevilgning på 15 mill. kroner til Aetat i revidert
nasjonalbudsjett, og i statsbudsjettet for 2003 ble det åpnet
for å omdisponere 40 mill. kroner fra arbeidsmarkedstiltak
til Aetat. Komiteen viser til sine merknader i budsjettinnstillingen,
Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003), om dette temaet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til sine respektive budsjettforslag både i budsjettet
for 2002 og for 2003 om økte ressurser til Aetat. Flertallet vil
også i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett ta stilling
til om det er behov for å øke bevilgningene til
Aetat ytterligere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at utviklingen i arbeidsmarkedet siden budsjettbehandlingen
i høst gjør det nødvendig med ytterligere
tiltak. Disse medlemmer vil påpeke at det
i tillegg til økt innsats gjennom Aetat er behov for å få på plass
bevilgninger for økt aktivitet der det nå er åpenbart
at det finnes ledig kapasitet i økonomien og viser til
Dokument nr. 8:78 (2002-2003) fra Sosialistisk Venstreparti om strakstiltak
mot arbeidsledighet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til at det trengs ulike tiltak for å få ned arbeidsledigheten.
Mange ledige vil ha god nytte av et utvidet jobbklubbtilbud, men
innenfor andre deler av den ledige arbeidsstokken trengs tiltak
for å ivareta og videreutvikle kompetanse. Dette
medlem vil vise til at Senterpartiet i sitt alternative
budsjett foreslo en satsing på i overkant av 3,7 mrd. kroner
for å fremme økt verdiskaping i næringslivet,
og å trygge arbeidsplasser. Senterpartiet mener den økonomiske
politikken Regjeringen generelt legger opp til, og næringsnøytraliteten
i næringspolitikken spesielt, bidrar til den vanskelige
situasjonen vi nå ser i næringsliv og arbeidsmarked.
Denne politikken fører til at det forsvinner mange arbeidsplasser
i industrien. Senterpartiet ønsker en målrettet
satsing for å sikre varige arbeidsplasser og stimulere
til nyetableringer.
Dette medlem vil særlig
peke på viktigheten av at det settes inn fleksible tiltak
overfor næringer som opplever store konjunktursvingninger
for å ivareta og utvikle kunnskap og kompetanse. Dette
medlem mener det i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett er
nødvendig med en egen ekstrabevilgning for å sikre kompetanseutvikling
innen offshore verkstedindustri, og dermed stabilitet i en av våre
viktigste industrigrener.
Komiteen viser til
sine forslag og merknader under behandlingen av Dokument nr. 8:78
(2002-2003).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at selv om det er mange ledige
jobber, er tilgangen på ledige jobber meldt til Aetat 30
pst. lavere enn for ett år siden. I januar måned
var det 96 100 helt ledige, mot 10 663 registrerte ledige stillinger.
I industrien, bygge- og anleggsbransjen og i merkantile yrker øker
ledigheten og i januar var det registrert til sammen 37 676 ledige
i disse gruppene. Samtidig er det registrert 1 982 ledige jobber
innenfor disse yrkene. Skal de ledige fra industrien kunne få seg
andre jobber, er det grunn til å hevde at en viss kompetanseoppbygging
må til.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at de 1 000 nye tiltaksplassene som nå foreslås
er knyttet til jobbklubber og ment å fokusere på å lære
ledige å søke på de jobbene. Dette
flertallet mener dette er en overforenkling av
problemet på arbeidsmarkedet og vil påpeke at
det ikke er tilstrekkelig å fokusere på jobbklubber.
Mange ledige har høy utdanning, men trenger likevel tilleggskompetanse
for å kunne fylle de ledige jobbene.
På tross av at ledigheten blant personer
med høy utdanning har økt, er hovedtyngden av
de ledige, personer som trenger kompetanseheving for å kunne hevde
seg på arbeidsmarkedet og kunne beholde en jobb. Mange
opplever mange jobbskifter, kortvarige ansettelser og får
derved heller ikke nyte godt av kompetanseoppbygging som fast ansatt
blir til del.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at statistikk fra Aetat
viser at mange av dagens ledige har høy utdanning. Samtidig øker
langtidsledigheten. Disse medlemmer mener at bakgrunnen
hos de arbeidsledige må gjenspeiles i de tiltak som iverksettes. Å stimulere til
jobbsøking og på den måten bidra til å motvirke
lengre ledighetsperioder og hindre at arbeidssøkere forlater
arbeidsstyrken, er viktig. Erfaringene med jobbklubber viser at
dette er et godt egnet virkemiddel for disse gruppene arbeidsledige
da dette tiltaket legger stor vekt på aktiv jobbsøking
og kompetanseheving i forhold til jobbsøkingsferdigheter.
Jobbklubber har på denne måten medvirket til at
mange har kommet i jobb. Disse medlemmer vil peke
på at 1 000 jobbklubbplasser gir tilbud om arbeidsmarkedstiltak
til ca. 6 000 personer i løpet av ett år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil også understreke at skal
en lykkes i å få flere uføretrygdede
og mennesker med helseproblemer og funksjonshemninger i arbeid,
vil mange trenge omskolering og kompetanseoppbygging.
Statistisk sentralbyrå har dokumentert
at arbeidsmarkedstiltak virker. En arbeidsledig som deltar på tiltak har
en sannsynlighet på 43 pst. for å være
i jobb seks måneder etter deltakelse på tiltaket.
For en ledig som ikke har tiltaksplass er jobbsannsynligheten 27
pst., 16 pst. lavere. Det betyr at arbeidsmarkedstiltak i gjennomsnitt øker
jobbsannsynligheten med om lag 65 pst. (Kilde: SSB-rapport 2002:31)
og at arbeidsmarkedstiltak hjelper for å kvalifisere de
ledige til arbeid.
Flertallet vil vise til at ordningen
med lønnstilskudd har vist seg effektiv for personer med
funksjonshemninger. I St.prp. nr. 1 (2002-2003) fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vises det til gode resultater og at 57 pst. av de som var inne i
en slik ordning, var i jobb i løpet av et halvår. Flertallet viser
til det er viktig at slike ordninger brukes langt mer aktivt enn i
dag og at ordninger som sikrer at de som er ledige kan få en
mer varig tilknytning til arbeidslivet må prioriteres framfor
kortsiktige arbeidsforhold.
Flertallet vil derfor understreke
at det er viktig å sørge for at tilbudet fra Aetat
tilpasses brukernes behov. Flertallet mener derfor
det ikke er riktig å låse fast økte bevilgninger
til en type tiltak eller i jobbsøkekurs.
Flertallet viser til følgende
merknad i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003):
"Komiteen meiner at gode arbeidsmarknadstiltak, gjennom
yrkesretta kurs, hjelper dei arbeidsledige å få ordinært
arbeid samtidig som det er med på å lette omstillingar
i arbeidslivet og tilfører verksemdene kvalifisert arbeidskraft.
Undersøkingar viser at å delta på slike
tiltak aukar sjansane for å få arbeid."
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
innstiller derfor på at de økte bevilgningene
i hovedsak brukes til å bedre de lediges kompetanse og
ved det sikre deres konkurransekraft på arbeidsmarkedet.
Dette flertallet vil understreke
betydningen av at antallet tilgjengelige arbeidsmarkedstiltak må stå mer
i samsvar med antall arbeidsledige enn det som er tilfelle i dag.
Ifølge Aetat er det 92 503 helt arbeidsledige ved utgangen
av februar. Dette flertallet mener at det er et altfor
lite antall tiltaksplasser som ikke på langt nær
er nok for å møte de utfordringer som den økende
arbeidsledigheten gir. Dette flertallet vil framheve
den betydning arbeidsmarkedstiltak har for å få arbeidsledige
raskere tilbake i arbeid. Det er viktig for de arbeidsledige og
for deres familier.
Dette flertallet viser til Aetats
tall for februar 2003 der det framgår at det er 14 517
personer i aldersgruppen 20-24 år som er registrert uten
arbeid. Dette flertallet vil framheve at det er blant
ungdom i aldersgruppen 20-24 år at arbeidsledigheten øker
mest. Med en økning på 33 pst. siden februar 2002,
er økningen i antall ledige i denne aldersgruppen sterkere
enn den generelle ledighetsutviklingen.
Dette flertallet er kjent med
at ledigheten for ungdom erfaringsmessig svinger sterkere med konjunkturene,
enn det gjør for andre grupper av arbeidsledige. Det er
derfor behov for målrettet og forsterket innsats rettet
mot ungdom i gruppen 20-24 år, særlig med den
nedgangsperioden vi nå opplever på arbeidsmarkedet. Dette
flertallet mener det er behov for å se tilbudet
om høyere utdanning, videregående opplæring,
lærlingeplasser, ordinære arbeidsplasser og arbeidsmarkedstiltak
i sammenheng slik at ledigheten blant ungdom bekjempes. Dette
flertallet viser til at det i gruppen under 20 år
er 3 211 helt ledige. Arbeidsledigheten i denne gruppen har økt
med 12 pst. i løpet av det siste året. Årsaken
til at denne gruppen ikke er like hardt rammet av ledighet som aldersgruppen
20-24 år, er blant annet at de er særlig prioritert gjennom
aktiv bruk av arbeidsmarkedstiltak og samarbeid med Oppfølgingstjenesten
gjennom den gjeldende ungdomsgarantien for ungdom under 20 år. Dette flertallet mener
dette tydeliggjør at aktiv og målrettet innsats
nytter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til Dokument nr. 8:82 (2002-2003) Forslag fra stortingsrepresentantene
Hill-Marta Solberg og Sigvald Oppebøen Hansen om å garantere
ungdom i alderen 20-24 år et tilbud om jobb, utdanning
eller arbeidsmarkedstiltak slik at ingen blir gående ledig utover
6 måneder.
Komiteen viser til
sine forslag og merknader under behandlingen av Dokument nr. 8:82
(2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår
at det opprettes 5 000 nye arbeidsmarkedstiltak, 4 000 flere enn
det Regjeringen har foreslått.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endringer:
I
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak,
forhøyes med | 390 000 000 |
| | fra kr 1 203 609 000 til
kr 1 593 609 000 | |
II
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak
| 490 781 000" |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at økningen på 91
mill. kroner som Regjeringen foreslår i proposisjonen ikke
er tilstrekkelig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at den negative utviklingen
på arbeidsmarkedet og i den internasjonale økonomien
har forsterket seg de siste månedene slik at flertallet mener
det nå vil være riktig å legge inn ytterligere
arbeidsmarkedstiltak utover det forslaget Arbeids- og administrasjonsdepartementet
har lagt frem i denne proposisjonen.
Flertallet viser til at ledigheten
er sammensatt slik at et bredt spekter av arbeidsmarkedstiltak bør
brukes. Flertallet mener, i tråd med retningslinjene
fra arbeidsmarkedspolitikken, at langtidsledige, ungdom og innvandrere
prioriteres for å demme opp for lange ledighetsperioder
for de mest utsatte gruppene.
Flertallet mener den endelige
vurderingen for sammensetningen av arbeidsmarkedstiltakene bør ligge
i Aetat i lys av situasjonen på de ulike lokale arbeidsmarkedene.
Flertallet vil i den forbindelse
vise til at partene i arbeidslivet sammen med Regjeringen i det
såkalte kontaktutvalget i en uttalelse i januar understreket
at situasjonen på arbeidsmarkedet og behovet for arbeidsmarkedstiltak
måtte vurderes fortløpende som et ledd i et inntektspolitisk
samarbeid.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser videre til betydningen av å gjennomføre
et moderat lønnsoppgjør som bidrag til å redusere
kostnadsnivået og sikre norske arbeidsplasser.
På bakgrunn av brev fra
statsministeren til partene i lønnsoppgjøret,
datert 2. april 2003, vil komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, foreslå at det bevilges
midler svarende til et tiltaksnivå økt med om
lag 2 500 plasser utover Regjeringens forslag.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endringer:
I
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak,
forhøyes med | 276 000 000 |
| | fra kr 1 203 609 000 til
kr 1 479 609 000 | |
II
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 448 781 000" |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil vise til at Aetat har fått
store omdisponeringsfullmakter og at det nå foreslås
en ordning med resultatbasert finansiering til jobbklubbarrangører. Flertallet mener
det er galt å innføre nye ordninger uten at ordningene
er utredet eller analysert ut fra hvilken virkning de vil ha for
de ledige og hva slags vridning i forhold til ressursbruk og bistand
til ulike brukergrupper dette vil innebære. Spesielt er
det viktig å ivareta funksjonshemmede, innvandrere og langtidsledige
og ha finansieringsordninger som ikke premierer innsats overfor
de som lettest kommer i jobb på bekostning av nevnte grupper.
Det er på ingen måte godtgjort at foreslåtte
ordninger ikke vil ha en slik effekt.
Flertallet vil derfor foreslå at
begge ordningene blir evaluert og at resultatet av evalueringen
legges fram for Stortinget seinest i budsjett for 2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at ordningen med resultatbasert
finansiering til jobbklubber bare er en av flere ordninger som er
iverksatt for å bedre incentiver til innsats på utvalgte
områder i Aetat.
Disse medlemmer vil vise til
ordning med bonus for rask behandling av dagpengesøknader,
bonus for formidling av arbeidssøkere med ventelønn,
bonus for avklaring av yrkeshemmede til attføringssøknader, og
bonus for formidling av yrkeshemmede og langtidsledige. Disse
medlemmer stiller seg undrende til flertallets bekymring
for virkningen av finansieringsordningene. Disse medlemmer vil
snarere påpeke at for byråkratiske krav til iverksetting
av nye finansieringsordninger vil hemme Aetats mulighet til å tilpasse
sin aktivitet i forhold til utfordringer på arbeidsmarkedet. Disse
medlemmer forutsetter at Regjeringen evaluerer Aetats virksomhet
og styringen av etaten fortløpende.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at strukturert opplæring
og målrettet arbeidssøking gir større
mulighet for å komme inn på arbeidsmarkedet. Deltakelse
på jobbsøkerkurs vil stimulere søkeaktiviteten
for grupper der egen aktivitet og manglende kunnskap om jobbsøking
er begrensningen. Disse medlemmer mener at jobbsøkerkurs også vil
være til hjelp for personer som trenger assistanse
og rettledning i jobbsøkingsprosessen. Dermed vil flere
komme i arbeid.
Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen gjennom dette tiltaket vil forsøke en ny,
resultatbasert ordning hvor jobbklubbarrangørene i tillegg
til betaling per deltaker, også får utbetalt en
bonus når tiltaksdeltaker formidles til jobb. Disse
medlemmer mener en bonusordning kan være et viktig
virkemiddel for mer effektiv jobbsøking og økt
formidling, og vil dermed motvirke lengre ledighetsperioder. Disse medlemmer er
derfor enig med Regjeringens forslag om å styrke arbeidsmarkedstiltakene
med 1 000 jobbklubbplasser med bonus for formidling.
Komiteenviser til at staten har ansvar for sikkerheten
til H.M. Kongen og kongefamilien. Komiteen har merket
seg at de ansvarlige myndigheter anbefaler at det iverksettes enkelte
bygningsmessige sikkerhetstiltak for å styrke og oppdatere
sikkerheten, og at det er behov for å gjennomføre
deler av dette før sommeren 2003.
Komiteen ber om at det i statsbudsjettet
for 2004 framlegges en helhetlig vurdering av økninger
og totalkostnader for nødvendige sikkerhetstiltak. Komiteen støtter
Regjeringens bevilgningsforslag.