Som et ledd i gjennomføringen og oppfølgingen
av tiltaksplan mot fattigdom vil Regjeringen følge utviklingen
av fattigdomsproblemet nøye og ha en løpende oppfølging
og dokumentasjon av iverksatte tiltak. Hovedelementene i oppfølgingen
av tiltaksplanen er utvikling av et sett med sosiale indikatorer
som grunnlag for sosial rapportering, evaluering av enkelttiltak og
en systematisk gjennomgang av eksisterende velferdsordninger og
nye tiltak ("sosial revisjon"). Regjeringen vil legge til rette
for en målrettet satsing på forskning og utvikling
på feltet.
Som et ledd i norsk deltakelse i EUs rammeprogram for
sosial inkludering vil det nasjonale systemet for sosial rapportering,
så langt det er hensiktsmessig, tilpasses EUs indikatorer
for måling av fattigdom. Dette vil gjøre det mulig å sammenligne
utviklingen i Norge med andre land.
For å få belyst levekårene
til en del svært marginaliserte grupper, som bostedsløse
og personer med psykiske problemer og/eller rusmiddelmisbrukere,
er det aktuelt å iverksette blant annet utvalgsundersøkelser for å framskaffe
informasjon.
Regjeringen vil føre en kunnskapsbasert
politikk for å forebygge fattigdom og hjelpe personer ut
av fattigdom. Tiltak mot fattigdom skal i størst mulig
grad være begrunnet i kunnskap om faktiske forhold og hva
som virker. Mangel på dokumentert kunnskap skal imidlertid
ikke hindre tiltak som forventes å ha god effekt.
Regjeringen vil med bakgrunn i at fattigdom
er et prioritert innsatsområde, stimulere til forskning
om fattigdom.
Det legges opp til å styrke nordisk
samarbeid og forskning på området og
utveksle gode tiltak, kunnskap og erfaringer. Det kan bli aktuelt å utvikle
felles forskernettverk, arrangere ekspertkonferanser og gjennomføre
felles nordiske undersøkelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser at det er
nødvendig med kontinuerlig arbeid for et rettferdig og
solidarisk samfunn der ingen faller utenfor. Det er derfor viktig å følge
opp og supplere handlingsprogrammet for sosial og økonomisk trygghet
fra langtidsprogrammet 2002-2005. Tiltaksplanen mot fattigdom inneholder
viktige tiltak som må følges videre opp i langtidsprogramperioden.
Det er nødvendig med et kontinuerlig arbeid for utvikling
av en solid og forutsigbar velferdsstat, som tilbyr rettighetsbaserte
velferdsordninger til alle.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at tiltaksplanen mot fattigdom
legger opp til årlig sosial rapportering i tillegg til økt
forskning i forhold til enkeltgrupper. Det er nødvendig
med mer kunnskap om omfanget av fattigdomsproblemene i Norge og
ikke minst utviklingen over tid. Sosial rapportering og et bedre
datagrunnlag slik det legges opp til, er viktig for å kunne
evaluere tiltak som settes i verk, og gi grunnlag for nye og mer målrettede
tiltak. Disse medlemmer understreker at økt
kunnskap om fattigdomsproblematikk er et nødvendig grunnlag
for å vurdere videre tiltak.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at man må kunne kreve av
en regjering som legger fram en tiltaksplan mot fattigdom, at den
ikke samtidig, slik det ble gjort i Regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2003, fremmer usosiale og forskjellsskapende forslag. Forslag
som bl.a. økte egenandeler og lavere friinntektsgrense
for uføretrygdede er eksempler på en slik politikk.
Regjeringens håndtering av de høye strømprisene
vitner heller ikke om stor forståelse for utjamning og
fattigdomsdempende tiltak. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en årlig rapport for Stortinget når det gjelder
forskjellsutviklingen i Norge og hvordan de ulike tiltakene for
utjamning og mot økt fattigdom virker."