Vi viser til Kommunalkomiteens brev av 21.02.2003 vedrørende
ovennevnte.
Kommunalkomiteen ber om Kommunal- og regionaldepartementets
vurdering av Dok. 8:56 (2002-2003) Privat forslag fra stortingsrepresentantene
Karita Bekkemellem Orheim, Eva M. Nielsen, Reidar Sandal og Karl
Eirik Schjøtt-Pedersen om tiltak for å bedre den økonomiske
situasjonen for kirkene. Kommunal- og regionaldepartementet har
innhentet en vurdering fra Kultur- og kirkedepartementet av forslaget.
I forslaget er Regjeringen bedt om å foreta
en helhetlig gjennomgang av kirkeøkonomien. Som bakgrunn for
forslaget er det bl.a. vist til at Kirkerådet har framholdt
at så mange som 100 kirker av budsjettmessige grunner må stenges
i løpet av 2003. I forslaget er dessuten Regjeringen bedt
om å fremme lovforslag slik at avkastningen fra Opplysningsvesenets
fond kan nyttes til vedlikehold og istandsetting av kirker og kirkeinventar.
Kommunal- og regionaldepartementet vil i denne sammenheng bemerke
følgende:
Det finansielle ansvaret for driften og vedlikeholdet av
våre kirker og kirkegårder er lagt til kommunene. Det
forvaltningsmessige ansvaret ligger til et valgt kirkelig organ
i kommunen - kirkelig fellesråd - som må vurdere
spørsmålet om stenging av kirker eller andre innsparingstiltak
som følge av den budsjettmessige situasjonen. Regjeringen
vil på ordinær måte gjennomgå kommuneøkonomien
for 2003 i revidert nasjonalbudsjett for 2003, og i kommuneproposisjonen
for 2004.
Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon, som representerer
de kirkelige fellesrådene, gjennomførte nylig
en undersøkelse blant fellesrådene for å få bedre
kunnskap om kirkens økonomiske situasjon i 2003. Resultatene
fra undersøkelsen ble presentert i februar 2003 og er det
mest omfattende materiale en nå har på sentralt kirkelig
hold om kirkeøkonomien. Av undersøkelsen framgår
bl.a. at 10 fellesråd har gjennomført stenging av
kirke, for kortere eller lengre tid, mens 30 fellesråd ser
stenging av kirke som et aktuelt innsparingstiltak i tiden framover.
Bl.a. på bakgrunn av resultatene fra denne undersøkelsen,
vurderer nå Kultur- og kirkedepartementet behovet for tiltak
som kan styrke den lokale kirkeøkonomien.
Det er ikke i dag lovmessige hindringer for
at avkastningen av Opplysningsvesenets fond kan nyttes til vedlikehold
og istandsetting av kirker og kirkeinventar, jf. lov 7. juni 1996
nr. 33 om Opplysningsvesenets fond § 6. Forslag om slik
bruk av avkastningen fra fondet ble tatt opp særskilt i
St.meld. nr. 14 (2000-2001) Børs og katedral - om økonomien
i Den norske kyrkja, jf. Innst. S. nr. 187 (2000-2001).
Avkastningen fra fondet de senere år
har imidlertid ikke vært tilstrekkelig til å finansiere
nye oppgaver. Avkastningen benyttes i dag til dekning av fondets egne
utgifter (forvaltningen av fondets eiendommer, presteboliger mv.),
som tilskudd til felleskirkelige tiltak og til finansieringen av
kommunale presteboliger. Det er nylig bestemt at pengekapitalen
i fondet skal inflasjonssikres, jf. Innst. O. nr. 2 (2002-2003)
og Ot.prp. nr. 97 (2001-2002). Bokført verdi av denne kapitalen
var ca. 1 460 mill. kroner per 31.12.01.
Kultur- og kirkedepartementet viser ellers til
at fondets finansielle situasjon har endret seg vesentlig de siste
to årene som følge av fallet i finansmarkedene. Fondets
resultat for 2001 ga et underskudd på nær 60. mill
kroner, hvorav vel 30 mill. kroner gjaldt tap ved salg av verdipapirer.
Underskuddet ble dekket av fondets frie egenkapital, som dermed
ble redusert fra ca. 70 mill. kroner til ca. 10 mill. kroner ved
inngangen til 2002.
I 2002 har nedgangen i finansmarkedene medført ytterligere
tap på verdipapirene. Fondets regnskap for 2002 er ikke
avsluttet, men realiserte og ikke-realiserte tap er foreløpig
beregnet til godt over 200 mill. kroner. Dersom verditapene holdes
utenfor, er fondets løpende inntekter i 2002 beregnet å være
omtrent på nivå med de løpende utgiftene,
inklusive overføringer på vel 45 mill. kroner
som gjelder tilskudd til felleskirkelige tiltak og til kommunene
for å holde prestebolig.
Med bakgrunn i fondets finansielle situasjon
er det i fondets budsjett for 2003 lagt opp til å redusere
driftskostnadene på fondets viktigste og betydeligste område,
dvs. det løpende vedlikeholdet av presteboligene. Det er
forutsatt samme finansielle overføringer som i 2002 (tilskudd
til felleskirkelige tiltak, kommunale presteboliger). Med den nedgangen
i finansmarkedene som har fortsatt i 2003, må det påregnes
ytterlige tap på fondets verdipapirer i 2003.
Lovbestemmelsen om inflasjonssikring er iverksatt fra
1. januar 2003. Det er kapitalens verdi ved utgangen av 2003 som
skal inflasjonssikres. Dette innebærer bindinger på bruken
av avkastningen i 2004.
For en nærmere omtale av Opplysningsvesenets
fond vises til St.prp. nr. l (2002-2003) og omtalen av Opplysningsvesenets
fond under programkategori 08.40 Den norske kirke.