Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, har merket
seg at det i 2002 ble behandlet 101 klagesaker, og at en medholdsandel
på 36 pst. er omtrent som gjennomsnittet for de senere år.
Komiteen vil i likhet med Nemnda uttrykke tilfredshet over at omstillingen
og nedbemanningen i Forsvaret ikke har medført et særlig økende
antall klagesaker.
Komiteen har merket seg at Ombudsmannsnemnda
ikke har vesentlige kommentarer til nytt reglement for tillitsmannsordningen
i Forsvaret (FMO), og deler Nemndas oppfatning av at den foreslåtte
klageordningen ikke skal medføre noen innskrenkning av Ombudsmannens
adgang til å foreta en etterfølgende vurdering
av saksbehandlingen på Stortingets vegne.
Komiteen har merket seg Nemndas
påpekninger i tidligere årsberetninger av at Forsvarssjefens
iverksettingsdirektiv for innføring av minimumssatser for
velferdsformål kun i begrenset utstrekning ble etterlevd
av militæravdelingene, men at dette, med få unntak,
har blitt etterlevd for 2002. Komiteen deler oppfatningen
av at denne ordningen bør videreføres med tildeling
gjennom de respektive forsvarsgrener. Komiteen har
også merket seg Nemndas forutsetning om at en eventuell
omorganisering av bibliotektjenesten og artisttilbudet ved de ulike
velferdsarrangementer må vurderes kostnadseffektivt slik
at selve omorganiseringen ikke medfører en utilsiktet svekkelse
av bibliotektjenesten og artisttjenesten. Komiteen deler Nemndas
oppfatning av at omorganiseringen av Forsvaret ikke må medvirke
til at soldatenes velferdstilbud svekkes.
Komiteen deler Nemndas oppfatning
av at Voksenopplæringen i Forsvaret (VO) blant annet skal
være en kompensasjon for tap av utdannelse og praksis som følge
av lovbestemt førstegangstjeneste, og at Voksenopplæringen
i Forsvaret bør opprettholdes på et nivå som
fortsatt sikrer at VO-tilbudet oppleves som en virkelig kompensasjon
for det året førstegangstjenesten avtjenes. Komiteen vil
påpeke at VO skal heve den sivile kompetansen hos vernepliktige
mannskaper, vervede og kontraktsbefal, og at tilbudet bør
være meningsfullt for alle disse gruppene. Komiteen vil som
eksempler peke på at personell i internasjonale operasjoner
må gis sivil kompetanse, såvel som personer med
lese- og skrivevansker. Komiteen har merket seg Nemndas
oppfatning av at omstillingen i Forsvaret har ført til
at de lokale VO-kontor også er blitt utnyttet for etterutdanning
og opplæring blant det tilsatte personell, og at denne
utviklingen vil fortsette. Komiteen vil bemerke at
det er viktig å bevare mulighetene for fleksibel anvendelse
av VO-ressursene, uten at dette går utover soldatenes interesser. Komiteen vil
også støtte Nemndas vurdering av at det er en
vesentlig utfordring å gi informasjon om VO-tilbudet på et
tidligere tidspunkt enn i dag slik at personellet kan planlegge
hva man vil gjøre mens man er inne til tjeneste, før
man møter, og Komiteen vil be om en vurdering
av dette.
Komiteen har merket seg at det
ikke foreløpig foreligger statistikker over helsetilstand
og helseforhold i 2002, men at 2002 ser ut til å ha vært
et normalår. Komiteen støtter Nemndas
oppfatning av at forebyggelse av forfrysningsskader må vektlegges
sterkt, og vil be om at spesielle tiltak vurderes ved de avdelinger
der forfrysningsskader forekommer oftest. Komiteen har
ellers merket seg at Militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter
vurderer helsetilstanden blant de mannskapene som deltar i internasjonale
operasjoner som tilfredsstillende, og at stressmestringsteamet for
internasjonale operasjoner blir stadig dypere og bredere engasjert. Komiteen vil
anta at ettervirkninger og seinskader etter deltakelse i internasjonale operasjoner
kan få økt utbredelse ved økende omfang, og
vil be om at dette gis særlig oppmerksomhet.
Komiteen har med tilfredshet
merket seg at det har vært en nedgang i antall etterforskede
saker ved Forsvarets Narkotika-grupper fra 2001 til 2002, og at
det kan være flere årsaker til dette. Bl.a. at
det gjennom hele 2002 hos Forsvarets overkommando har vært
jobbet aktivt med rusforebyggende tiltak, og at ekstra ressurser
har blitt satt inn i arbeidet. Komiteen ser alvorlig
på narkotikaproblematikken i samfunnet generelt og finner
det uheldig at tilstedeværelsen av "voksenpersoner" er
blitt svakere utenom ordinær tjenestetid, slik både
Forsvarets Narkotika-grupper og Nemnda gjør, og komiteen vil
anmode om at denne utviklingen følges nøye.
Komiteen har merket seg at det
totale antallet refselser registrert hos generaladvokaten har vist
en klart synkende tendens de siste 13 årene, samtidig som mannskapsstyrken
også er betydelig redusert i perioden. Komiteen har
merket seg Nemndas oppfatning av at det gjennomgående sett
foreligger tilfredsstillende disiplinærforhold ved militæravdelingene.
Komiteen har merket seg at Nemnda
ved flere tidligere år har vist til bl.a. befaringsrapporter
hvor mannskapenes tillitsvalgte har reist kritikk over en urimelig vakt-
og tjenestetidsbelastning, grunnet mannskapsmangel, men at det i
2002 har vært forholdsvis få henvendelser til
Ombudsmannen om dette. Komiteen deler Nemndas oppfatning
av at dette er uttrykk for at tjenestetidsbelastningen for 2002
ikke i den grad har vært urimelig som hevdet i tidligere årsberetninger,
og tar dette som uttrykk for en positiv utvikling.
Komiteen har merket seg nemndas
anbefaling fra årsberetningen for 2001, om en ordning med
bonus for gjennomført førstegangstjeneste, som
opprettholdes i denne årsberetningen. Komiteen viser
til at spørsmålet om statushevende tiltak for
vernepliktige vil bli lagt fram for Stortinget, og vil be om at
dette arbeidet intensiveres og viser ellers til merknadene i Budsjett-innst.
S. nr. 7 (2002-2003) og Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp.
nr. 55 ( 2001-2002).