Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til
brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til
Stortingets forsvarskomité, datert 18. februar 2003 om
departementets oppfølging av Innst. S. nr. 314 (2000-2001),
jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001) og senere merknader fra Stortingets
forsvarskomité, samt brev fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
v/statsråden til Stortingets forsvarskomité,
datert 11. april 2003 om samme sak. (Begge brev er vedlagt.)
Komiteen registrerer at arbeidet
både med gjennomgang av de kulturhistoriske eiendommer
i statlig eie og spørsmål om fremtidig eierskap
og forvaltning av slike eiendommer er ledet av Arbeids- og administrasjonsdepartementet
og med deltakelse blant annet fra Forsvarsdepartementet. Komiteen har
videre merket seg at det i arbeidet legges vekt på å følge
merknadene og det enstemmige stortingsvedtaket fra Innst. S. nr.
314 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001), forslag fra
stortingsrepresentantene Hans J. Røsjorde, Per Ove Width
og Per Sandberg, om å opprette et fond for bevaring av
festninger og andre militærhistoriske bygninger. Komiteen viser
også til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003) fra forsvarskomiteen. Komiteen registrerer
og at arbeids- og administrasjonsministeren har meddelt at han tar
sikte på å komme tilbake til Stortinget med saken
så raskt som mulig.
Komiteen er enig med forsvarsministeren
i at hovedutfordringen knyttet til de nasjonale festningsverk som
er besluttet tatt ut av militær bruk, er å legge forholdene
til rette for en verdig alternativ bruk av festningsverkene. Komiteen er
også enig i at eksisterende kulturell og annen virksomhet
må gis gode betingelser også i fremtiden. Komiteen er
tilfreds med at statsråden forsikrer at disse eiendommene
ikke er tenkt solgt ut av statlig eie.
Komiteen viser til St.prp. nr.
45 (2000-2001) Omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005 hvor det
i pkt. 6.4.2 redegjøres for forvaltning av eiendommer,
bygg og anlegg. Det vises særskilt til at det i lengre
tid har pågått et samarbeid mellom Forsvaret og miljøvernmyndighetene
om kartlegging og vurdering av de eiendommer som har stor kulturhistorisk
betydning, og/eller for naturvern og allmennhetens muligheter
til friluftsliv, samt at det nylig er utarbeidet en landvernplan
for kulturminner.
Komiteen viser også til
den kompetanse som Forsvarsmuseet innehar og anmoder om at departementet vurderer
i hvilken grad og på hvilken måte museets ekspertise
og kapasitet bør inkluderes i forvaltningen av Forsvarets
festninger og andre militærhistoriske bygninger. Denne
kompetansen bør nyttes for å sikre en god drift
og en tilpasset kommersiell benyttelse av Oscarsborg festning og
andre militærhistoriske bygninger og anlegg.
Komiteen viser til at det kan
tenkes ulike ordninger for hvordan staten skal organisere eierskap
og forvaltning av slike eiendommer. Komiteen ser
det som en fordel at det legges opp til en form for drift ved de anlegg
der dette kan være hensiktsmessig, for å holde en
kontinuerlig aktivitet ved de aktuelle forsvarsanleggene.
Komiteen meneratOscarsborg festning er et helt spesielt
monument som umiddelbart må tas vare på og vil
derfor ta festningen ut av Arbeids- og administrasjonsdepartementets
utredning. Etter komiteens vurdering må det
tas en endelig avgjørelse om Oscarsborgs fremtid nå. Komiteen forutsetter
at den virksomhet som legges til Oscarsborg er i overensstemmelse
med den historikk, tradisjon og kultur som borgen representerer. Komiteen er
innforstått med at private interesser kan leie og utbedre
eventuelle fasiliteter på området. Komiteen vil
be departementet vurdere en kombinasjon av begrenset militært
nærvær og annen virksomhet, inkludert en mulig
privat finansiering av det militære nærværet.