Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til Stortingets forsvarskomité, datert 18. februar 2003 om departementets oppfølging av Innst. S. nr. 314 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001) og senere merknader fra Stortingets forsvarskomité, samt brev fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet v/statsråden til Stortingets forsvarskomité, datert 11. april 2003 om samme sak. (Begge brev er vedlagt.)

Komiteen registrerer at arbeidet både med gjennomgang av de kulturhistoriske eiendommer i statlig eie og spørsmål om fremtidig eierskap og forvaltning av slike eiendommer er ledet av Arbeids- og administrasjonsdepartementet og med deltakelse blant annet fra Forsvarsdepartementet. Komiteen har videre merket seg at det i arbeidet legges vekt på å følge merknadene og det enstemmige stortingsvedtaket fra Innst. S. nr. 314 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001), forslag fra stortingsrepresentantene Hans J. Røsjorde, Per Ove Width og Per Sandberg, om å opprette et fond for bevaring av festninger og andre militærhistoriske bygninger. Komiteen viser også til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003) fra forsvarskomiteen. Komiteen registrerer og at arbeids- og administrasjonsministeren har meddelt at han tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med saken så raskt som mulig.

Komiteen er enig med forsvarsministeren i at hovedutfordringen knyttet til de nasjonale festningsverk som er besluttet tatt ut av militær bruk, er å legge forholdene til rette for en verdig alternativ bruk av festningsverkene. Komiteen er også enig i at eksisterende kulturell og annen virksomhet må gis gode betingelser også i fremtiden. Komiteen er tilfreds med at statsråden forsikrer at disse eiendommene ikke er tenkt solgt ut av statlig eie.

Komiteen viser til St.prp. nr. 45 (2000-2001) Omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005 hvor det i pkt. 6.4.2 redegjøres for forvaltning av eiendommer, bygg og anlegg. Det vises særskilt til at det i leng­re tid har pågått et samarbeid mellom Forsvaret og miljøvernmyndighetene om kartlegging og vurdering av de eiendommer som har stor kulturhistorisk betydning, og/eller for naturvern og allmennhetens muligheter til friluftsliv, samt at det nylig er utarbeidet en landvernplan for kulturminner.

Komiteen viser også til den kompetanse som Forsvarsmuseet innehar og anmoder om at departementet vurderer i hvilken grad og på hvilken måte museets ekspertise og kapasitet bør inkluderes i forvaltningen av Forsvarets festninger og andre militærhistoriske bygninger. Denne kompetansen bør nyttes for å sikre en god drift og en tilpasset kommersiell benyttelse av Oscarsborg festning og andre militærhistoriske bygninger og anlegg.

Komiteen viser til at det kan tenkes ulike ordninger for hvordan staten skal organisere eierskap og forvaltning av slike eiendommer. Komiteen ser det som en fordel at det legges opp til en form for drift ved de anlegg der dette kan være hensiktsmessig, for å holde en kontinuerlig aktivitet ved de aktuelle forsvarsanleggene.

Komiteen meneratOscarsborg festning er et helt spesielt monument som umiddelbart må tas vare på og vil derfor ta festningen ut av Arbeids- og administrasjonsdepartementets utredning. Etter komiteens vurdering må det tas en endelig avgjørelse om Oscarsborgs fremtid nå. Komiteen forutsetter at den virksomhet som legges til Oscarsborg er i overensstemmelse med den historikk, tradisjon og kultur som borgen representerer. Komiteen er innforstått med at private interesser kan leie og utbedre eventuelle fasiliteter på området. Komiteen vil be departementet vurdere en kombinasjon av begrenset militært nærvær og annen virksomhet, inkludert en mulig privat finansiering av det militære nærværet.