Det framholdes som et ideal at sikker kunnskap
skal ligge til grunn for både politikkutforming og praksis innen
folkehelsearbeidet, og at tiltak som planlegges og iverksettes,
så langt som mulig må ta utgangspunkt i kunnskap
om årsaker og virkninger.
Når det gjelder helseovervåking
og forskning, vil Regjeringen:
– Styrke
Nasjonalt folkehelseinstitutt som nasjonalt helseovervåkingsmiljø.
– Sikre at innholdet i det nasjonale
helseindikatorsystemet Norgeshelsa gjennomgås med aktuelle brukergrupper
for å tilpasse utvalg av indikatorer til brukernes behov
– Sikre enkel tilgang til og helhetlig
framstilling av data fra ulike etater
– Vurdere å gjøre
Norsk pasientregister personentydig slik at informasjonen kan koples
til annen helseinformasjon
– Vurdere anbefalingene fra arbeidsgruppen
som har utredet behovet for et nasjonalt hjerte- og karregister
– Utrede registerbehov for enkelte
andre sykdommer som f.eks. diabetes type 2
– Stimulere til mer forskning
på materialet fra de nasjonale helseregistrene og fra de
store befolkningsundersøkelsene
– Opprette et eget register som
samler informasjon om hva slags type materiale som finnes i de enkelte biobankene
og hva det brukes til
– Styrke forskningen om effektive
forebyggende tiltak gjennom å gjøre feltet mer
attraktivt for forskerne og legge til rette for langsiktig oppbygging av
fagmiljøer
– Utvikle strategier for økt
bruk av forskningsbasert kunnskap på folkehelsefeltet
For å bedre utdanning, kompetanseoppbygging
og kunnskapsutvikling vil Regjeringen:
– Henstille
til høgskolene om å styrke folkehelseperspektivet
i sine fagplaner
– Revidere eksisterende rammeplaner
for folkehelsearbeid
– Utvikle et mastergradsstudium
i folkehelsevitenskap
– Styrke forskningen om fysisk
aktivitet og helse
– Øke støtten
til forskning om kosthold og helse
– Prøve ut integrerte
livsstilsintervensjoner overfor høyrisikogrupper
– Styrke kunnskapen om fysisk
aktivitet, helse og ernæring i grunnutdanningen og i videre-
og etterutdanningstilbud for ulike helsepersonellgrupper.
– Vurdere behovet for økt
kapasitet i utdanning av ernæringsfysiologer
– Utrede organisering og finansiering
av klinisk ernæring i helsetjenesten og utarbeide faglige
retningslinjer for ernæring og behandling
– Styrke forskningsinnsatsene
om sosial ulikhet og helse
– Utvikle et system for å kontinuerlig
overvåke utviklingen av sosiale ulikheter i helse
– Styrke forskningen om psykisk
helse og psykiske problemer og forekomst av og årsaker
til selvmord blant unge
– Vurdere å sette i gang
en intervensjonsstudie for å prøve ut metoder
for forebygging av selvmord
– Gjennomføre kunnskapsoppsummeringer
og etablere en database om effektive forebyggende tiltak
– Styrke virkemiddelforskningen
i regi av programmene Mental helse og Helse og samfunn
– Etablere en formell videreutdanning
i psykososialt arbeid rettet mot barn og unge for høyskoleutdannet
sosial- og helsepersonell, lærere og andre relevante yrkesgrupper
– Etablere en egen avdeling for
forebyggende arbeid ved Regionsenter for barns og unges psykiske helse
i Tromsø
– Vurdere etablering av et regionsenter
for barns og unges psykiske helse i Helseregion Sør
– Gjennomføre skolering
i bruk av foreldre- og lærerprogrammet De urolige årene
– Sikte mot etablering av et nasjonalt
senter på volds- og traumefeltet for å styrke
forskning, kompetanseoppbygging og kunnskapsspredning
– Styrke forskning og kunnskapsutvikling
om forebygging av traumer som følge av vold og overgrep
Komiteen anser det
som svært viktig at det satses på forskning som
utgangspunkt for forebygging. Kunnskapskravet er imidlertid lettest å tilfredsstille
der årsakssammenhengene er klare. Når det gjelder
våre mest vanlige folkehelsesykdommer; muskel- og skjelettlidelser,
psykiske lidelser og astma/allergi, er årsaksforholdene
komplekse og til dels ukjente. Komiteen vil derfor
understreke at forskning basert på disse lidelsene prioriteres. Komiteen vil
også understreke at forskningsamarbeid på tvers
av tradisjonelle disiplin- og faggrenser må styrkes for å sikre den
tverrfagligheten som er nødvendig på dette området. Komiteen har
registrert at mye informasjon og sammenhenger allerede er blitt
avdekket i Mor og Barnundersøkelsen, og er derfor
glad for at Regjeringen satser på denne. Komiteen har
også i høringsuttalelsene hørt
mange positive tilbakemeldinger på legemiddelregisteret
som er i ferd med å bli etablert basert på informasjon
fra resepter ekspedert ved norske apotek. Komiteen støtter
Regjeringen i strategien for økt satsing på kreftforskning
som en oppfølging av Nasjonal Kreftplan 1999-2003.
For å bidra til å fremme folkehelsen
må man også kvalifisere yrkesutøvere
og beslutningstakere. Utdanningen rettet mot folkehelsearbeid må være
tverrfaglig og bygge på kunnskap fra mange fagområder.
De fleste utdanningene er videreutdanninger som bygger på grunnutdanninger
og yrkeserfaringer innen helsefaget. Komiteen støtter
utviklingen av masterstudier på folkehelseområdet. Komiteen vil
likevel understreke at folkehelsearbeidet berører mange
samfunnsområder og i sterkere grad bør komme inn
i fagplanene til flere utdanninger enn helsefagene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener det er viktig
både gjennom forskning, utdanning og utvikling at det fokuseres
på hva som fremmer god helse. Det er nødvendig
med spesifikk forskning og utdanning, men problemet er gjerne at
det blir for sektorpreget og snevert. Helhet og sammenheng må ivaretas
gjennom bredde og tverrfaglighet - og med et utgangspunkt som fokuserer
på hva som fremmer god helse. Dette gjelder for alle samfunnsområder
og ikke bare for "sykdomstjenestene", men bør være
overordnet i all samfunnshandling, bl.a. når det gjelder
bosetting, samferdsel, arbeidsplass, utdanning, oppvekst og eldrepolitikk.
Flertallet viser til at bl.a.
Høgskolen i Akershus nå kan tilby uteksaminerte
kandidater som er som skreddersydde til stillingen som folkehelserådgivere, og
den kan også tilby utdanning og forskning i et mattestelaboratorium
på Kjeller. Flertallet vil fremheve ernæringsaspektet
i folkehelsearbeidet i den sammenheng. Mat betyr også måltider,
og måltider betyr fellesskap, samhandling og mindre stress.
Man kan ofte se en sammenheng mellom tilfeldig og dårlig ernæring
i barneårene, omsorgssvikt og rus eller psykiske lidelser
i tenårene og i voksen alder. Høgskolen i Akershus
har avdekket oppsiktsvekkende fakta med dette temaet i en nylig
fremlagt rapport kalt Mat i kampen for et verdig liv ved rusmiddelavhengighet.
Man har avdekket at rusmiddelmisbrukere ikke får i seg
ernæringsmessig god mat, og dette forsterker helseproblemene
deres, og den ernæringsmessige sammensetningen av kostholdet
har størst betydning for utvikling av kreft.
Komiteen mener det derfor er
viktig å satse på kosthold og ernæring
i et videre perspektiv. Fremdeles har man for liten kunnskap om
hva som påvirker atferd i grupper av befolkningen, og om
effekten av ulike tiltak. Komiteen støtter
derfor Regjeringen i vurderingen av behovet for økt kapasitet
i utdanning av ernæringsfysiologer.
Komiteen er fornøyd
med at Regjeringen vil prioritere barns og unges psykiske helse
når det gjelder forskningssatsingsområder. Kunnskapsmangelen
gjør det vanskelig å anbefale konkrete tiltak
for å forebygge psykiske lidelser, psykiske plager og antisosial
atferd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
ikke grunnlag for å utvide antall helseprofesjonsrådgivere,
heller ikke når det gjelder ernæring. Disse
medlemmer viser til at vi har en utdanning for ernæringsfysiologer.
Denne utdanningen bør økes slik at man også kan
få tilsatt ernæringsfysiologer, eksempelvis ved
alle våre sykehus, og kanskje også i større
kommuner eller ved interkommunalt samarbeid.
Disse medlemmer føler
seg ikke overbevist om at dårlig ernæring i barneårene
vil gi som resultat omsorgssvikt, rus eller psykiske lidelser, selv
om disse medlemmer selvfølgelig er fullt
klar over at riktig ernæring er særdeles viktig
for en fysisk, normal utvikling.
Disse medlemmer kan ikke forstå at
det skulle være noen særlig overraskelse å registrere
at ernæringsinntaket hos rusmiddelmisbrukere er skremmende
lavt og fører til en rekke fysiske og mentale komplikasjoner.
Grunnen til dette er jo først og fremst at disse menneskene
bruker alt det de måtte ha av økonomi til å skaffe
seg rus, og de nedprioriterer da mat og ernæringstilførsel.
Manglende ernæringstilførsel blant de narkomane
er altså en konsekvens av deres stoffmisbruk og ikke årsaken
til stoffmisbruket.