I Stortingsproposisjon nr. 53 (2002-03) orienterer Regjeringen
om byggeprosjektet for integrert strategisk ledelse. Departementet
har tidligere på spørsmål frå Fremskrittspartiet
stortingsgruppe redegjort for en rammeavtale mellom departementet
og Oslo kommune som regulerer bruken av Akershus og Huseby-området.
Da det har vært en utvikling i denne saken finner jeg det
korrekt å orientere komiteen om denne utviklingen.
Oslo kommune og Staten ved Forsvarsdepartementet (FD)
inngikk i mai 1967 en rammeavtale om Akershus-området og
Huseby-området. FD forplikter seg til ikke å føre
opp nybygg eller foreta større forandringer av eksisterende
bygninger innenfor visse deler av Akershus-området. Til
gjengjeld samtykker Oslo kommune i at det innenfor en avgrenset
del av Huseby-området kan reises nye administrasjonsbygg
for Forsvaret, samt oppføres permanente etablissementer
for Hans Majestet Kongens Garde. Rammeavtalen var således selve
grunnlaget for Forsvarets kontorbygg på Huseby, et område
som tidligere hadde vært klausulert mot nybygging. Det
har hersket usikkerhet rundt eksistensen av avtalen fordi ingen
av partene har kunnet fremskaffe avtalen, eller kopi av denne, i
signert stand. Avtalen er heller ikke tinglyst.
Avtaleteksten for rammeavtalen av 1967 er inntatt
i sin helhet i "Vedlegg til St.prp. nr. l for 1967-68, Forsvarsbudsjettet.
I Budsjett-innst. S. nr. 262 (1967-1968) fremgår det av
romertallsvedtak II at Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet
kan inngå denne avtalen. Ved at Staten forplikter seg til
ikke å oppføre bygninger fragir man rettigheter
og saken ble derfor lagt frem for Stortinget.
Etter avtaleinngåelsen har bestemmelsene
i avtalen vært fraveket. Det er derfor på nåværende
tidspunkt uklart hvilke forpliktelser avtalen egentlig ilegger partene.
Stortinget bifalt enstemmig 13. juni 2001 at
Forsvarets overkommando legges ned, Forsvarsstaben opprettes
og Forsvarsstaben samlokaliseres med FD tidligst mulig
i omleggingsperioden, og senest innen 31. desember 2004. Stortinget
vedtok våren 2002 at Forsvarets overkommando skal integreres
i FD, og det fremkommer i Innst. S. nr. 232 at Forsvarskomiteens flertall
støtter Regjeringens siktemål om å plassere ledelsen
på Akershus festningsområde ved å reise
et nybygg.
Det er ikke uenighet mellom FD og Oslo Kommune om
oppføringen av bygget, men på bakgrunn av den usikkerhet
som har oppstått om avtalen har FD til hensikt å terminere
rammeavtalen av 1967. Det er innledet dialog om dette med Oslo kommune.
Jeg ønsker med dette å orientere
Stortinget om departementets hensikt vedrørende avtalens
videre fremtid.
Terminering av rammeavtalen vil skje gjennom inngåelse
av en ny avtale mellom Oslo kommune og Staten ved Forsvarsdepartementet.
Ny avtale beskriver hvilke eiendommer og tidligere avtaler
som er omfattet, samt opplyser bakgrunnen for avtalen. Videre oppstiller
den denne avtalens reguleringer.
Det fremkommer av avtalen at partene er enige
om at de avtaler som er omfattet opphører med virkning
fra dato for undertegnelse av avtalen. Partene er videre enige om
at bestemmelsene i plan- og bygningsloven av 14. juni 1985 nr. 77
legges til grunn ved fremtidige disponerings- eller byggetiltak
på områdene. Partene er også enige om
at tidligere avtaler ikke fullt ut er blitt lagt til grunn etter
tidspunktet for avtaleinngåelse. De tiltak som har vært
gjort på eiendommene er utført og fullt ut akseptert
av partene.
Inngåelsen av avtalen har ingen innvirkning
på hjemmels- og eierforhold eller tomtenes størrelse
og grenser. Hjemmelsinnehaver til begge eiendommer er Staten ved
FD.
Det fremkommer videre av avtalen at Staten ved
FD plikter å tinglyse en servitutt på Huseby-området. Herunder
skal eksisterende friområde på Huseby bevares
som friområde, og ikke bli gjenstand for bebyggelse. En
eventuell utbygging eller omregulering av friområde forutsetter
samtykke fra Oslo kommune. Videre gis Oslo kommune forkjøpsrett
til friområde i 20 år.
Ny avtale er oversendt Oslo kommune, og byrådet har
gitt den sin tilslutning. Saken vil bli behandlet i Bystyret i nær
fremtid.
Oslo kommune er en viktig samarbeidspartner
både i denne saken og i andre saker. Jeg finner det viktig å ha et
ryddig forhold til kommunen slik at innføringen av den
integrerte strategiske ledelsen for Forsvaret kan bli gjennomført
slik som forutsatt av Stortinget.