Forslag fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Tilskudd til leirskoler innlemmes ikke i rammetilskuddet.
Forslag fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget avviser Regjeringens opplegg i St.prp.
nr. 66 (2002-2003) til innlemming og avvikling av øremerkede
tilskudd i perioden 2005-2007.
Forslag fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen i budsjettet for
2004 kompensere kommunene fullt ut for tilsvarende lønnsvekst
som staten forhandler fram med sine ansatte i nasjonalbudsjettet.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringa føreta ei
evaluering av ordninga med brukarstyrte assistentar og på ein
eigna måte fremja eventuelle forslag til styrking av tilbodet.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 5
Veksten i kommunesektorens samlede inntekter
skal være mellom 3¾ og 4¼ mrd. kroner i 2004.
Veksten i kommunesektorens frie inntekter skal
være 2¼ mrd. kroner i 2004.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen innføre
en finansieringsordning for særlig ressurskrevende brukere
med et innslagspunkt som settes til 700 000 kroner der det kompenseres
for 80 pst. av de totale utgiftene på landsbasis til særlig
ressurskrevende brukere utover det nevnte beløpet, beskrevet
som modell 2 i St.prp. nr. 66 (2002-2003). Ordningen finansieres
som overslagsbevilgning.
Forslag fra Fremskrittspartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 7
Regjeringen ber Stortinget i budsjettet for
2004 legge fram en plan for reduserte egenandeler i kommunesektoren.
Forslag 8
Tilskudd til institusjoner jf. kap. 221 post
61 innlemmes ikke i rammetilskuddet.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 9
Veksten i kommunesektorens samlede inntekter
skal være 6¾ - 7¼ mrd. kroner for 2004.
Veksten i kommunesektorens frie inntekter skal
være 5 mrd. kroner for 2004.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag om
en statlig låneordning eller en fondsordning som gjør
at kommunene kan dekke pensjonskostnadene sine. Formålet
med en slik ordning er at kommuner og fylkeskommuner kan låne
midler av staten eller trekke på fondet når pensjonspremien
er over gjennomsnittet, men må betale tilbake til fondet
når pensjonspremien er under gjennomsnittet. Det skal ikke
tas hensyn til kommunenes og fylkeskommunenes bruk av ordningen
når den økonomiske situasjonen i kommunene blir
vurdert i forhold til retten til å ta opp andre lån
i markedet.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen innføre
en finansieringsordning for særlig ressurskrevende brukere
med et innslagspunkt som settes til 700 000 kroner der kommunene
kompenseres for 80 pst. av kommunenes utgifter utover det nevnte
beløpet. Ordningen finansieres som overslagsbevilgning.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringa om å utgreia
friare rett til skattlegging for kommunane, og kome attende til
Stortinget med ei slik utgreiing, seinast i kommuneproposisjonen
for 2005.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen i budsjett for 2004
om å legge inn i rammetilskuddet den delen av tilskuddet som
skal dekke bortfall av betaling for leirskole for alle elever.
Tilskuddet til lærerlønn beholdes øremerket.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringa fremja ei kompensasjonsordning
som sikrar kvar kommune og fylkeskommune full kompensasjon i forhold
til utgiftene med auka arbeidsgjevaravgift.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen i 2004 innføre
en statlig toppfinansiering for særlig ressurskrevende
brukere av kommunale tjenester der 100 pst. av utgifter over 600 000
kroner pr. bruker dekkes av staten. Bevilgningen skal være
en overslagsbevilgning.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen i utredningen om
en ny modell for selskapsskatt også utrede en modell der deler
av skatten tilfaller fylkeskommunen.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringa etablera ein nasjonal
erfaringsbase for interkommunalt samarbeid. I ein slik base må det
samlast erfaringer frå ulike måter å organisere og
drive interkommunalt samarbeid på. Erfaringsbasen bør òg
innehalda hovudmodellar for ulike former for samarbeid som kommunane
kan bruka og tilpassa til sine behov lokalt.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringa om å etablera
tilskotsordningar for utgreiing og implementering av interkommunale
samarbeidsløysingar.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringa føreta ein
gjennomgang av kommunelova med sikte på å fjerna
hindringar for interkommunalt samarbeid.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen i budsjett for 2004
legge inn en fast finansieringsmodell for løpende opprusting av
eksisterende boligmasse til livsløpsstandard.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag
om hvordan lokaldemokratiet kan utvikles, og hvordan innbyggerne
i de ulike kommunene skal få økte incentiver for å delta
i lokalpolitikken. Herunder bes Regjeringen legge frem en helhetlig
plan for hvordan kommunene skal få råderett over
plan- og arealsaker innefor sine egne kommunegrenser.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide
en helhetlig plan for å intensivere arbeidet med å kvalitetssikre
det kommunale tjenestetilbudet, herunder se til at kommunene har
handlingspolitiske verktøy som sikrer at innbyggerne får
mest mulig igjen for skattepengene.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem sak om fjerning av fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen øke kommunenes
frie inntekter for 2004 med 1,5 mrd. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen vurdere alternative kompensasjonsordninger
for bortfallet av differensiert arbeidsgiveravgift for kommunesektoren.
Regjeringen bes legge dette frem i statsbudsjettet for 2004.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen høsten 2003
fremme egen sak for Stortinget vedrørende endringer i kostnadsnøkkelen
for kommunesektoren. Saken fremmes parallelt med framleggelsen av
statsbudsjettet 2004.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen vurdere større
grad av direkte statlig brukerfinansiering som erstatning for dagens
rammefinansiering.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen om at innslagspunktet
i finansieringsordningen for brukere med særlige behov settes
til 400 000 kroner pr. bruker, med 70 pst. kompensasjonsgrense opp
til 600 000 kroner. Over dette settes kompensasjonsgrensen til 90
pst. Bevilgningen skal være en overslagsbevilgning.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen intensivere planene
for å få unge brukere med særlig behov
ut av institusjon.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen vurdere og fremme forslag
om samordning av de pålegg som fremmes overfor kommunene.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
om opprettelse av et eget eldretilsyn, som skal rette tilsyn med
institusjoner som tilbyr tjenester innenfor eldreomsorg.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om å gi utfordringsrett
til private anbydere, slik at private gis rett til å komme
med tilbud på utførelse av kommunale oppgaver,
og kommunen forplikter seg til å sammenlikne kostnadene
og kvaliteten mellom tilbudet og eksisterende løsning.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem en sak i forbindelse med statsbudsjettet for 2004 om statlig
finansiering av utredninger om kommunesammenslåinger.
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak
om ordningen med reduksjon i kommunenes rammetilskudd for direkte
statlige overføringer til frittstående skoler.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer
i lov av 6. juni 1975 om eigedomsskatt til kommunane, som innebærer
at eiendomsskatt kan skrives ut i hele kommunen, og som gjør
det mulig med raskere endringer i eiendomsskattenivå enn
dagens ordning.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
forsøk med friere kommunal beskatningsrett.
Forslag 37
Veksten i kommunesektorens samlede inntekter
skal være 8,25-8,75 mrd. kroner for 2004.
Veksten i kommunesektorens frie inntekter skal
være 6,75 mrd. kroner for 2004.
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om økte rammer
til ordningen med rentefrie lån til opprustning av skolebygg
i statsbudsjett for 2004.
Forslag 39
Tilskudd til lokale kulturbygg, tilskudd til
lokalt miljøvern, tilskudd til kommunal overvåking
og kartlegging av biologisk mangfold, tilskudd til avløpstiltak
og tilskudd til helhetlig vannforvaltning innlemmes ikke i rammetilskuddet.
Forslag 40
Stortinget ber Regjeringen fra og med budsjettåret 2004
innlemme det øremerkede tilskuddet til kirkelig fellesråd
i rammetilskuddet.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 41
Stortinget ber Regjeringa utgreia ei ordning
der kommunane får behalda inntil 2 pst. meir av skatteinntektene,
ved at staten sine inntekter vert reduserte tilsvarande.
Forslag 42
1. Veksten i dei samla
inntektene i kommunesektoren skal vera mellom 7,75 og 8,25 mrd.
kroner for 2004.
2. Veksten i dei frie inntektene i kommunesektoren skal
vera om lag 5,25 mrd. kroner i 2004.